Citroën CX mekartips -> Insprutningssystemet -> Hjälpluftventilen
Hjälpluftventilen:
      uppdaterad 2005-08-14
 Hjälpluftventilen
Beskrivning:
  Hjälpluftventilen förser motorn med extra luft under kallstart. Enheten består av ett elektriskt värmeelement och en bimetallremsa som är ansluten till en ventil. Värmeelementet värmer upp bimetallremsan och stänger ventilen gradvis när motorn värms upp. Ventilen är stängd när motorn är varm. Matningsspänning = batterispänning. Resistans vid varmt element = 35-45 ohm.
   Hjälpluftventilen för CX 25 GTi årsmodell 1987 och framåt är av fabrikat Bosch med artikelnummer 0 280 140 172.
  Jarre 2003-02-15: Hjälpluftventilen kallas ibland tilläggsluftslid. Den sitter bakom motorn vid oljetryckskontakten. Du hittar den om du följer luftledningen som leder dig baktill i motorn. Om du har glapp där kan det ge orolig tomgång. Ventilen skall ge extra luft vid kall motor och skall sedan gradvis slutas.
  Ole M S 2003-02-19: Bag på blokken sitter denne Bosch-ventil for tilskuds-luft. Ventilen har to slange-anslutninger og en to-polet el-tilslutning. Ventilen regulerer sin åbning med temperaturen på blokken kombineret med et bi-metal der opvarmes ved el. Ved kold motor (-20 grader) skal ventilen være helt åben, og ved varm motor skal den være helt lukket! Man kan tage den ud og putte den i en dybfryser med -20 grader, efter et par timer skal den være helt åben (man kan se lige igennem den når den er åben).

Hjälpluftventil på T2:
  Lerager 2005-08-03: Jeg har dårlig tomgang på min T2 - den går i stå. Nu har jeg kigget på hjælpluftventilen. Den hedder ikke "0 280 140 172", men "0 280 140 178. Det er ellers der står her, og flere andre steder. Den har heller ingen justeringsskrue. Og jeg snakkede med en Bosch-grossist i dag. Den reservedel er udgået og laves ikke længere. Så hvad gør man? Der findes ingen T2 hos huggerne i Danmark. Sidder de samme ventiler på BX'ere? Eller kan man bruge en anden type? Det er jo en ganske simpel funktion som ventilen varetager.   Frenchie:  Den fungerar som så att en spole värmer upp en bimetall. Sakta vrider sig en skiva och täcker för (eller öppnar, vilket det nu var) flödet av luft (som styr tomgången). Den enda funktionen denna rackare har är att höja tomgången under kallstart = i princip kan du höja din tomgång något och plugga ledningen som denna ventil satt på. Spelar ingen roll när bilen blivit varm. Annars finns det med all säkerhet på Bildelsbasen, även om jag tror att du kanske måste leta "för hand" på plats på någon skrot där det står en komplett bil.

Justera hjälpluftventilen: Till toppen av sidan
Jun-ichiro:   (Red. anm: Detta gäller Citroën BX - jag har inte kollat om det även gäller för CX.)
   Med åren åldras ventilen och tomgångsvarvtalet vid kallstart höjs inte som det borde. Efter fem år är ventilen märkbart försämrad. Men hjälpluftventilen för LU2-jetronic har en justerskruv.
   Eftersom det är svårt att demontera enbart ventilen är det bäst att ta bort den med vattentemperaturhuset som den är monterad på. Det betyder att kylarvätska kommer att läcka ut, jag skulle vilja ta bort ventilen enbart men det finns ingen bra metod (red. anm: gäller alltså BX).
   När låsmuttern har lossats justerar man ställskruven som reglerar spjällets läge. Om inte spjället stänger då motorn blivit varm måste skruven justeras tillbaka något.

Problem och hur de kan yttra sig:
  Mats S 2003-09-21: Hustruns Prestige 2,5 automat -85:
1. Vid kallstart går den upp i varv (utan gas) i ca fem sekunder sedan dör den. Startar på nytt. Går upp i varv och dör. Om och om igen. Man kan ju sitta och gasa för att den inte skall dö, men man måste vänta en stund innan man lägger i drive. Därefter vandrar den väldigt på tomgången upp och ner.
2. Bilen går mjukt och fint. Den rycker eller ryker inte. Men vi upplever den som slö. Lite känsla av släpkärra med last. Visst äet är en automat men hur seg får den bli?
3. Hustrun menar att den drar 1,5 -1,6 l/mil. Det är alldeles för mycket och nu hotar hon att sälja den pga bensinförbrukningen. Jag tänker mig att det har med blandningen att göra. Luftmängdmätaren kanske? Luftfiltret hade jag ute i helgen och tvättade med nafta och blåste rent med luft (modell stålfilter, original) men bilen gick lika segt ändå. Stiften är torra och fina.
  Ole M S 2003-09-22: Der sidder bag på motorblokken en tilskudsluft-ventil (Bosch komponent.) Denne er både elektrisk og termisk styret. Ventilen skal give ekstra luft ved koldstart, og efterhånden som motoren bliver varm lukker ventilen af igen. Ved +20 grader skal den være helt lukket, og ved -20 grader helt åben. Hvis styringen af denne ventil ikke virker så kunne motoren måske få for fed banding kort tid efter at den er kommet igang. Det er mere vanskeligt at kontrollere luftmængdemåleren, det mest effektive er nok at låne en anden og prøve med den).

Till startsidan Till huvudsidan med mekartips Till sidans topp Till toppen av sidan