Uppdaterad 1999-08-16
LGX 394 - fyratusenkronorsbilen


S Å L D !

Så var det dags för en ny husse att ta över LGX 394 efter åtta månader i min vård .
Jag tyckte det blev för mycket att laga efter besiktningen, så en annan Citroën-entusiast med större reparationsresurser än jag fick den till ett bra pris. Besiktningens krav var: laga rosten i trösklarna, få handbromsen att fungera och byt bromsslangar fram. Kostnaden bedömdes (på verkstad) till fyratusen för att laga rosten och ytterligare två till tretusen för det övriga. = För mycket för mig.

Dags att summera kostnaderna:
Kostnaden blev 29:70/mil
. Då är allt inräknat: inköp, skatt, försäkring, reparationer och bränsle. Beräkningen grundar sig på min årliga körsträcka om 600 mil, så de fasta kostnaderna blir förstås tunga räknat per mil.
Uppdelat på fast och rörlig kostnad blev den fasta kostnaden 1040:-/månad och den rörliga 11:-/mil.
Lite för högt tycker jag. Oturen med ett rostigt hydraulrör som sprang läck höjer kostnaden kraftigt. Utan det skulle fast kostnad sjunka drastiskt till 578:-/månad medan den rörliga förstås skulle vara oförändrad 11:-/mil. Men en del sådant får man räkna med i den här prisklassen.
(Jämför Konsumentverkets Bilkostnader. En ny Citroën XM kostar 4740:-/månad eller 38:-/mil att äga, räknat på årlig körsträcka 1500 mil.)

LGX 394 i fyndskick 1998-12-14 köpte jag en vit Citroën CX 2400 GTi 1984. En lyxvagn! Startar utan problem även vid -10, har en härligt effektiv värmeanläggning, bra stereo, centrallås, elfönsterhissar runt om, elbakruta, en kraftig motor som (jämfört med CX 20) stämmer med bilen. Och mjukare och komfortablare i fjädringen än min förra CX.
Är det då vettigt att köpa en fjorton år gammal bil för fyratusen kronor? Vad kostar den i längden? Vilka reparationer behövs? Vilka överaskningar råkar man ut för? Och en så "konstig" bil som Citroën - det måste vara en stor risk (?).
Här nedan finns alla driftskostnader, reparationer och erfarenheter redovisade. (Jag har alltid gillat reportageserierna "tusenkronorsbilen" i Teknikens Värld.)
Sammanfattning. Bilen har tjänat mig troget hela tiden och uppfört sig mycket väl. Startat alltid, gått bra, och bekvämt tagit hela familjen på en 250 mil lång semesterresa till Västkusten och till Skåne tur och retur. Och inte minst, transporterat oss till Södertälje BB i december och vår minste son Nils Erik hem igen till Farsta på julafton! Så jag är på det hela taget nöjd.

Kostnader 1998-12-14 - 1999-08-14:

Kapitalkostnad:
98-12-14 Inköp 3.000:- 14.863 mil
99-08-14 Försäljning -800:- 15.309 mil


Fasta kostnader:
98-12-14 Bilskatt: övertag från förre ägaren av inbetald skatt t o m 99-08-30: 1.000:- .
98-12-14 Trafikförsäkring, full bonus, zon Stockholm, t o m 1999-08-14: 693:- .


Reparationer:
98-12-20 Ny spolarpump, Biltema. + Eget arbete 1 timme. 50:- .
98-12-23 Torkarblad, OK. 135:- .
99-01-13 Fördelarlock och rotor, Lagersteds & Lindblads Citroen-service. 255:- .
99-05-05 Hydraulvätska, Statoil, 3 liter. 234:- .
99-05-11 Byte av hydraulrör, Lagersteds & Lindblads Citroen-service 2807:- .
99-05-11 Hydraulrör. 350:- .
99-05-11 Hydraulvätska 3,5 liter. 302:- .
99-06-08 Tändkablar, 4 st, Primexxa. 248:- .
99-06-20 Glödlampa hö bak, 1 st, Statoil. 28:- .


Underhåll:
98-12-22 Glykol, koncentrerad 1 liter. 38:- .
98-12-20 STP Injector Cleaner. 62:- .
98-12-20 Spolarvätska. 25:- .
99-01-15 Spolarvätska, 1,5 l koncentrerad. 36:- .
99-01-15 Glykol, koncentrerad 1 l. 43:- .
99-01-21 STP Injector tillsats. 38:- .
99-07-24 STP Injector Cleaner. 62:- .
99-07-29 STP Injector Cleaner. 62:- .


Bensin:
98-12-17 30,3 liter, 98 oktan 246:- .
98-12-23 30,3 liter, 98 oktan 246:- .
99-01-12 15,1 liter, 98 oktan 123:- .
99-01-21 30,3 liter, 98 oktan 246:- .
99-02-18 30,3 liter, 98 oktan 246:- .
99-04-10 30,1 liter, 98 oktan 258:- .
99-05-23 30,0 liter, 98 oktan 258:- .
99-06-09 30,0 liter, 98 oktan 259:- .
99-07-07 10,0 liter, 98 oktan 88:- .
99-07-10 63,0 liter, 98 oktan 556:- .
99-07-21 30,1 liter, 98 oktan 267:- .
99-07-24 58,4 liter, 98 oktan 520:- .
99-07-29 51,9 liter, 96 oktan 455:- .
99-08-06 45,0 liter, 96 oktan 388:- .
99-08-11 4,7 liter, 98 oktan 43:- .


Sammanlagda kostnader:

99-02-14 Två månaders innehav, körsträcka 83 mil = 79:- /mil 6.582:- 14.946 mil
99-04-10 Fyra månaders innehav, körsträcka 117 mil = 62:- /mil 7.086:- 14.980 mil
99-05-11 Fem månaders innehav, körsträcka 130 mil = 83:- /mil. 10.799:- 14.993 mil
99-06-14 Sex månaders innehav, körsträcka 170 mil = 68:- /mil. 11.564:- 15.033 mil
99-08-14 Åtta månaders innehav, körsträcka 446 mil = 30:-/mil 13.247:- 15.309 mil


Problem som uppstått och som avhjälpts:
Problem som uppstod och som inte lagades:


Underhåll som borde utförts, men inte gjodes:
Service som borde gjorts men inte gjordes:


Mekartips om Citroën? Citroënakuten, Citroënklubbens frågesida! Till min hemsida Till min CX-sida Bildelsbasen för sökning av begagnade bildelar hos landets bilskrotar.