1998-12-14 köpte jag en vit Citroën CX 2400 GTi
1984.
En lyxvagn! Startar utan problem även vid -10, har en härligt effektiv
värmeanläggning, bra stereo, centrallås, elfönsterhissar runt om, elbakruta,
en kraftig motor som (jämfört med CX 20) stämmer med bilen. Och mjukare
och komfortablare i fjädringen än min förra CX.
Är det då vettigt att köpa en fjorton år gammal bil för fyratusen kronor? Vad kostar den i längden? Vilka reparationer behövs? Vilka överaskningar råkar man ut för? Och en så "konstig" bil som Citroën - det måste vara en stor risk (?). Här nedan finns alla driftskostnader, reparationer och erfarenheter redovisade. (Jag har alltid gillat reportageserierna "tusenkronorsbilen" i Teknikens Värld.) Sammanfattning. Bilen har tjänat mig troget hela tiden och uppfört sig mycket väl. Startat alltid, gått bra, och bekvämt tagit hela familjen på en 250 mil lång semesterresa till Västkusten och till Skåne tur och retur. Och inte minst, transporterat oss till Södertälje BB i december och vår minste son Nils Erik hem igen till Farsta på julafton! Så jag är på det hela taget nöjd. |
Kostnader 1998-12-14 - 1999-08-14:
Kapitalkostnad: 98-12-14 Inköp 3.000:- 14.863 mil 99-08-14 Försäljning -800:- 15.309 mil
Fasta kostnader: 98-12-14 Bilskatt: övertag från förre ägaren av inbetald skatt t o m 99-08-30: 1.000:- . 98-12-14 Trafikförsäkring, full bonus, zon Stockholm, t o m 1999-08-14: 693:- .
Reparationer: 98-12-20 Ny spolarpump, Biltema. + Eget arbete 1 timme. 50:- . 98-12-23 Torkarblad, OK. 135:- . 99-01-13 Fördelarlock och rotor, Lagersteds & Lindblads Citroen-service. 255:- . 99-05-05 Hydraulvätska, Statoil, 3 liter. 234:- . 99-05-11 Byte av hydraulrör, Lagersteds & Lindblads Citroen-service 2807:- . 99-05-11 Hydraulrör. 350:- . 99-05-11 Hydraulvätska 3,5 liter. 302:- . 99-06-08 Tändkablar, 4 st, Primexxa. 248:- . 99-06-20 Glödlampa hö bak, 1 st, Statoil. 28:- .
Underhåll: 98-12-22 Glykol, koncentrerad 1 liter. 38:- . 98-12-20 STP Injector Cleaner. 62:- . 98-12-20 Spolarvätska. 25:- . 99-01-15 Spolarvätska, 1,5 l koncentrerad. 36:- . 99-01-15 Glykol, koncentrerad 1 l. 43:- . 99-01-21 STP Injector tillsats. 38:- . 99-07-24 STP Injector Cleaner. 62:- . 99-07-29 STP Injector Cleaner. 62:- .
Bensin: 98-12-17 30,3 liter, 98 oktan 246:- . 98-12-23 30,3 liter, 98 oktan 246:- . 99-01-12 15,1 liter, 98 oktan 123:- . 99-01-21 30,3 liter, 98 oktan 246:- . 99-02-18 30,3 liter, 98 oktan 246:- . 99-04-10 30,1 liter, 98 oktan 258:- . 99-05-23 30,0 liter, 98 oktan 258:- . 99-06-09 30,0 liter, 98 oktan 259:- . 99-07-07 10,0 liter, 98 oktan 88:- . 99-07-10 63,0 liter, 98 oktan 556:- . 99-07-21 30,1 liter, 98 oktan 267:- . 99-07-24 58,4 liter, 98 oktan 520:- . 99-07-29 51,9 liter, 96 oktan 455:- . 99-08-06 45,0 liter, 96 oktan 388:- . 99-08-11 4,7 liter, 98 oktan 43:- .
Sammanlagda kostnader:
99-02-14 Två månaders innehav, körsträcka 83 mil = 79:- /mil 6.582:- 14.946 mil 99-04-10 Fyra månaders innehav, körsträcka 117 mil = 62:- /mil 7.086:- 14.980 mil 99-05-11 Fem månaders innehav, körsträcka 130 mil = 83:- /mil. 10.799:- 14.993 mil 99-06-14 Sex månaders innehav, körsträcka 170 mil = 68:- /mil. 11.564:- 15.033 mil 99-08-14 Åtta månaders innehav, körsträcka 446 mil = 30:-/mil 13.247:- 15.309 mil
Mekartips om Citroën? Citroënakuten, Citroënklubbens frågesida! | Till min hemsida | Till min CX-sida | Bildelsbasen för sökning av begagnade bildelar hos landets bilskrotar. |