Citroën CX mekartips -> Hjulupphängning -> Däck och fälgar
Däck och fälgar
        uppdaterad 2009-02-09

Däck: Till toppen
Däck och däck?
   Mathias 2007-09-25:  Har i 6 års tid åkt på Barumdäck som följde med när jag köpte min Xantia Activa TCT -96. Köpte för nån månad sen begagnade original lmfälgar och Michelin Pilot SX-GT W. Har inte skruvat på dom förräns nu och tänkte att lite skillnad borde det väl vara. Rent brutal skillnad - vägljudet är fullständigt borta och t.o.m krängningen har minskat och då tyckte jag den var obefintlig innan. Nu är det nästan vidrigt vad man kan stå på i kurvorna + styrningens exakthet är i en helt annan division. Aldrig mer nånting annat än de bästa Michelindäcken för min del framöver.   Millgard:  Det är så det brukar låta (från de som har provat BRA däck, de andra tycker att billigaste duger).
  Lars H:  Så sant som det är sagt....
  Axlindgren:  Kan bara instämma. Ingenting annat än de bästa Michelin duger.
  Rålle:  Överens!
   Ulfjau 2007-07-22:  Har sålt min BX 4WD. Dock utan de helt nya Kleber-däcken som i dag monterades på särbons BX14. Efter en timmas resa ringde särbon och berättade att hon fick en "helt ny bil". Stabil och kurssäker, samt nästan okänslig för vatten på vägen. Dessutom mjukare och tystare än tidigare. De gamla däcken var Kingstar fram och Dunlop bak. Båda s k lågprisdäck och visst är det skillnad på däck och däck...... Pris för Kleber-däcken: 550 kr/st inkl montering och balansering. En bra affär!!   Bamse:  Kleber är också ett lågbudgetmärke, är ju Michelins budgetdäck.

Orginalfälgar och däck, dimensioner?
   PÅ 2002-06-17: Har just köpt en uppsättning beg. orginalfälgar med däck 185x70/14 på. Däckverkstan har sagt att det inte var några problem att lägga på dem på orginalfälgarna och säljaren har haft dem en säsong på sin numera hädangångna TRE utan bekymmer. Någon som vet om några problem med vanliga tumdäck på orginalfälgarna (GTI-fälg, inte T2-fälg)?   Frenchie:  Que? GTi-fälgar (alltså med det turbinmässiga utseendet) finns både i 14" och 390mm (TRX) version. Det står i gjutgodset vilken typ det är. Själv har jag aldrig sett ett par TRX/GTi-hjul i Sverige. Tror att alla här hos oss är i tumstorlek. So, what's the problem? 70-profil är ju standard. Själv har jag numera utgånga men utmärkta "Michelin Energy MXV3A 195/70R14", ett tyst H-däck (klassat för 210 km/t) på min GTi. På Turbo2'an rullar jag med ett par treekrade 15" fälgar. Vill minnas att det var "Yokohama 205/60R15" av någon modell klassade för 240 knutar. Bra bett men framför allt oändligt mycket lägre pris än TRX.
Mina nya däck    PÅ: Aha! GTi-fälgarna finns i olika versioner för tum-däck och TRX-däck - det visste jag inte! Jag blev orolig för att däckhandlarn krängt på något felaktigt... Men jag kan berätta att GTi-fälgen existerar för TRX också i Sverige (i alla fall fyra exemplar). Jag var häromveckan och tittade på just en uppsättning GTi-fälgar med TRX-däck i Sollentuna (efter annons på Citroënklubbens köp&sälj-sida).   Alltså:
GTi-fälg för vanliga däck:  195x70/14
GTi-fälg för TRX-däck:       190/65 HR390
T2-fälg för TRX-däck:         210/55 VR390.

Däck till CX GTi?
   Lars 2001-03-21:  Jag har följande däckstyper på gång: Michelin XT2 för drygt tusenlappen styck och Hangcook 884 (heter de väl?) för ca 700:- styck, dimension 195x70x14. Vilka däck är bäst av dessa två sorterna? Finns det flera förslag?    Andreaz:  Michelin borde ju vara bäst, men varför??? Envisas alltid citronister med Michelin? Jag kör med regummerade AGI på min gti, det funkar minst lika bra som dom Klebér som satt där förut, men dom gick bara på 550:-.
   Freddy:  I Vi Bilägares sommardäckstest för 2001 placerar sig budgetdäcket "Debica Furio" mycket bra. Bättre än Michelin Energy XH1, for 1205:-/st! Det kostar enligt tidningen endast 515:- för 175/65/14. På CX kan 195/65/14 passa vilket med max 5 % diff på rullomkrets 1914/1975 mm=3.1% dvs helt OK. Det däcket ska jag försöka köpa. Verkar vara ett bra och billigt alternativ. Dansk firma säljer dimensionen i H 210 km/h för 575 DK.
   Frenchie:  Jag använder helst Michelin MXV3A. För en jämförelse mellan möjliga däcksdimensioner, se http://www.citrotech.se/cx/misc/CXtyres.html
   Anti:  Jag har köpt regummerade TRX-däck för 600kr/st. Passar utmärkt till mina orginal LM-fälgar. Garantier och allt.....

Slingrig
  Wisslan 2005-12-14:  Min T2:a är nybesiktigad, besiktningsmannen verkade "hemma" på dessa vagnar, och gjorde den trycklös innan han kollade lederna i framvagnen, inget glapp någonstans... Men ändå : Det är omöjligt att hitta ett läge där bilen går rakt, antingen bär det iväg åt vänster, eller åt höger, hela tiden... man måste passa ratten och korrigera kursen hela tiden. Jag har just nu spritt nya Good year dubbfria V-däck på, antar att det kan skapa lite oro i styrningen, eftersom de är så mjuka, men kan det verkligen vara hela förklaringen? Har kollat runt här på forumet, men hittar inget som känns som att det passar in på mitt problem. Någon med friska förslag?   Rålle:  Jag har haft "gammal Opelsyndromet" på en av mina Citroener, med helt nya däck, åkte en dag sedan åter till gummiverkstan. Verkm. (Lars-Erik) körde runt kvarteret, gick in till killarna på verkstan och uttalade de här beryktade orden: "Grabbar, lägg på Michelin i stället och sätt aldrig något annat på en Citroen - de är byggda med Michelin." Har sedan dess inte haft någon slingerbult.

Däckprofil?
   PÅ 2002-04-28:  För sommardäck är minsta tillåtna mönsterdjup 1,6 mm.
Orginaldäck CX GTi: 195/70-14 enligt mitt registreringsbevis. Betyder att yttre däckdiameter är 628 mm och omkrets 1973 är mm.
Däckbeteckningar: 195/70-14S: 195 mm brett, höjd 70% av däcksbredden ("70-profil"), fälgens ytterdiameter 14 tum. Bokstav anger hastighetsklass (S=180 km/h, T=190 km/h, H=210 km/h, V=240km/h). Omkretsen får variera max 5% mot detta värde. Spårvidd får ökas 15 mm. Tillåten dimension är t ex:
195/65-15 omkrets 1992 mm = 1% större än orginal, spårvidd = orginal,
195/70-15 omkrets 2055 mm = 4% större än orginal, spårvidd = orginal,
205/65-15 omkrets 2034 mm = 3% större än orginal, spårvidd 10 mm större än orginal - ryms nog inte innanför hjulhussidorna bak.
(Mina bef. däck. Bak: Marangoni Excel 195/60 R 15 88H. Fram: Yokohama A510-60H 195/60 R 15 88H.)
   Mike B:  The higher the profile figure the better the ride because there is more sidewall to flex. The downside is that the tyre gives less lateral control for the same reason.

Däckkoder
   John J W 2001-05-19:  About tyre referencing - that is the coding used in tyre referencing by manufacturers and the industry. I can remember that parts of the reference indicated rim widths/diameters/speed ratings etc. I saved it and subsequently lost it with a lot of other useful information. I am about to buy a couple of tyres for my CX Familiale 2.5 - the owners handbook refers to 195/70 R 14 MXV 91 H's and I have been quoted for 195/70 H 14 MXV 3A's. Anyone know the difference?    Adrian C:  No difference - apart from the MXV3a is the replacement for the MXV.
195 - tyre tread width in mm
70 - sidewall height (profile) as a %age of the tread width
R - radial
H - speed rating
14 - rim diameter in inches
91 - load rating
The main speed ratings are S - about 80mph, T - about 110mph, H - about 120mph, V - about 140mph, Z - goodbye licence. For ever. Have a look at www.tyres-online.co.uk - far more interesting than it sounds.

Variation i däckdimensioner
   John J W 2001-05-19:  Vad säger SBP om man har olika dimensioner fram och bak?    Anders Ö:  På min T2:a har jag 190 65/390 bak och 200 60/390 fram, och det efter jag diskuterat det med däckfirman som sa att bara man har samma dim på samma axel så ska det vara godkänt.
   Torbjörn F:  Ur bilprovningens synpunkt ska det gå bra så länge följande villkor är uppfyllda: 1:Omkretsen får avvika högst 5% från omkretsen hos den däcksdimension som är angiven i registreringsbeviset. Tabeller över omkrets hos olika däcksdimensioner kan man hitta i STRO Handbok, som brukar finnas hos gummiverkstäder. Förmodligen kan man hitta uppgifterna nånstans på nätet också. 2:Spårvidden avviker inte mer än det värde som står i Bilprovningens fordonsdatablad för CX. Om ingen uppgift finns där, gäller 20 mm. 3:Däcken får inte kunna ta i någonstans vid fulla fjädrings- och rattutslag. För nyare bilar (s k helfordonsgodkända enligt EU) så får endast däcksdimensioner och -typer enligt en lista i registreringsbeviset användas. Men det gäller bara vissa bilar från ca 1997 och framåt. Ett undantag finns: om bilen har ABS, måste omkretsen och tröghetsmomentet vara exakt samma på alla hjul för att man ska vara säker på att ABS-systemet fungerar bra. Det innebär alltså i praktiken samma dimension och fabrikat på samtliga däck på bilen.
   Thor Ø:  Egentlig er CX og DS best når det er litt smalere dekk bak. Jeg kjører på 210 foran og 190 bak og det kjennes meget bra(T1). Bakover i historia har det vært en del forsøk med å levere bilene) (i alle fall DS) med ulike dekk på ulike aksler, men det blir for upraktisk.

Tysta sommardäck?
   GC 2001-03-16:  Erfarenheter på tysta sommardäck 205/65-15 eller 195/65-15 till XM Tct?    Göran C:  Hankook-däcken går tyst o mjukt, samt har bra fäste, i dimensionerna 205/60x15" samt 185/60x14", vilket jag har erfarenhet av. Därav bör det vara lika i de andra dimensionerna, för det är samma däcktyp. I dag har Hankook hög kvalité o livslängd. Däcken tillverkas i Korea, men konstruktionsavdelningen ligger i Hannover. Tillverkning sker alltså i lågprisland.
   Torbjörn:  Har precis satt på nya Vredestein SportTrac 205/60/15. 1 265 kr/st. Jag är helnöjd. Tyst och komfortabelt till skillnad mot de (i och för sig gamla) Michelindäcken. "Daggmasksäkra" mönster. Fick bra kritik för komfort i Vi bilägares test förra sommaren. Ska också vara bra när det gäller V-planing.
   Robban:  Jag har satt på KUHMO. Tysta, mjuka och behagliga att köra med jämfört med Michelin som satt på tidigare. Kostade 1020:- styck inkl mont, bal.(205/65-15).
   Bengt W:  Lurar också starkt på ett gäng Kuhmo (eller hur det nu stavas) efter att ha sett flera positiva omdömen här på akuten. Har de olika modeller? Har fått ett pris på 650 kr/st på bilen för 195-65/15, men jag glömde fråga om det fanns olika varianter. Det gäller kanske nån taskig budgetvariant då?
   Glenn:  Jag kör på Barum, ett lågprisdäck som enligt min mening har mkt höga kvaliteter. har 195/60-14 på min BX16V, de kostade mej 700 kr/st monterat och klart.

Fräscha upp däck
   Harry S (USA) 2001-08-26:  Does anyone have a good solution to clean off the brown stains that form on older tires? The silicon treatments haven't seemed to make them black.    Bob:  Try Meguiar's "Mirror Glaze" Vinyl & Rubber Cleaner/Conditioner. After a normal car wash, I spray it on and use a little scrub brush to really get the trim and tires clean. Good stuff - much better than Armor All or other silicone products. Should be available at your local auto parts store, or try an auto paint dealer.
  PÅ:  Stryk över däcken med överbliven bromsvätska – de blir snygga och svarta! Och bromsvätskan skadar inte gummit, den är gjord för att funka med gummitätningar utan att angripa dem. Dock får man skaffa det från en annan bil eftersom Citroën CX inte har bromsvätska... (hur det är med LHM på däcken vet jag inte men det borde ju funka det också?)

Lufttryck: Till toppen
Lufttryck:
   Dala 2000-12-20: Dubbdäck: 180-65-R14. Å hur vilket ringtryck känns bäst för min CX dåra?    Fredrik:  Om man kollar rekommenderat ringtryck så skall det vara 2,2 (-2,3) fram och 2,0 bak (sommarsulor), men se det blir inget snyggt med dessa däck. Det verkar vara bekant att däcken ser punkterade ut även med högre ringtryck än så. Jag fyllde på till 2,4 och det såg fortfarande lite väl platt ut. Dessutom tappar man en del av den sköna upplevelsen. Alltså: 2,0 känns snålt. 2,4 ser snyggare ut med känns hårt.
   Frenchie:  2.4 kg/cm2 (34.1 PSI) front, 2.0 kg/cm2 (28.4 PSI) rear in my CX 25 GTi running on Michelin MXV3A 195/70 R14. I wouldn't ever go below 25 PSI ever on the CX.

Lufttryck:
   Badmojo 2003-06-12: Jag blir inte klok på vad jag skall ha för däckstryck. Var kan jag hitta sådan information? I dörren står det 2.2 fram och 1.4 bak. Inte kan man väl ha 1.4 bak på en bil?    Frenchie:  Däckstrycket bestäms av hur stor tyngd man belastar resp. däck med. En CX har ett axeltryck fram på ~1040 kg, bak kring ~560 kg. Som du ser skiljer det en del fram-bak. Men så är det på CX! För att få däckskordan att inta rätt ballongform ska däckstrycket på en CX25 lämpligen vara 2,4 fram, 1,8 bak. Jag använder detta tryck på min GTi -89'a med Michelin MXV3A 14" 195/70. Kolla däckstrycket baktill på en VW-buss så förstår du vad jag menar. Vill minnas att det ska ligga på 3,2 kg...
   Mats B:  Det optimala trycket torde väl vara det som däckfabrikanten rekommenderar, inte det som biltillverkaren tycker är lämpligt. I regel tycker biltillverkarna att det skall vara lägre tryck 'n däcktillverkarna, i allmänhet för att dölja bilens dåliga dämparegenskaper. Ett tryck är ett tryck är ett tryck. Om ett däck är gjort för att passa ett visst tryck, borde detta enhälligt vara det som styr. Oberoende av hur bilen ser ut eller lastas, är det ju i slutändan innertrycket i däcket som är av betydelse.
   Frenchie:  Däcket deformeras eftersom det är av gummi. Tar du ett däck med 2 kg (obelastat!) och belastar det med ett axeltryck uppåt dryga tonnet får du fel form och framförallt bågformad anliggningsyta (på ett radialdäck) mot vägen. Pumpar du 3 kg med samma axeltryck ställer sig däcket som en ballong och sliter i mitten på anliggningsytan. Allt beror på hur mycket du belastar däcket med. Tycker du det verkar konstigt? Tänk på att de flesta biltillverkare strävar efter att ha 50/50-viktfördelning. Då blir trycket detsamma fram/bak. Så icke på CX! By the way, huvudorsaken till att biltillverkare laborerar med rekommenderat lägre däckstryck är för att däcken vid forcerad körning tenderar att släpa sig fram över vägen. Vill du ha knivskarp (så knivskarpt nu ditt däck tillåter!) styrrespons höjer du något hg eller två. Men då närmar du dig också gränsen för att däcket börjar lätta och gå mer på mitten. En bil med lågt tryck framtill kasar hellre (understyr). Det anses säkrare. Det tryck som däckstillverkaren rekommenderar gäller för en given tyngd. Först då kan däcksfolket uttala sig om hur formen på däcket blir. Den siffran är det möjligt att biltillverkaren håller sig under. Men det är i så fall av ovan givna anledning. Slutligen, det finns ett maxtryck med, det kanske inte är så konstigt. På VW-bussar ligger man ofta nära övre gränsen för vad däcket tål. Men då ska det vara s.k. reinforced tyres också, med fler lager i korden. Själv kör jag på s.k. H-däck. Typade för 210 km/h. Det är inte topphastigheten jag vill åt. Dessa däck är betydligt stadigare stommar på = bättre styrrespons. På min T2 sitter det ickemärkes 15"-fälgar som ger utrymme för 60-profil. Då biter det ännu bättre!

Lufttryck:
   Kjell juli 2003: Jag har köpt nya däck till min Volvo 940 från 1996. Däcksfirman tryckte i 2,4 kg luft i däcken, men i bilens instruktionsbok står det att trycket ska ligga på 1,9 kg. Vem har rätt? Bosse    Bosse Bildoktorn Aftonbladet 2003-10-20:  Du ska följa däcktillverkarens tabell, inte bilens instruktionsbok. Sedan 1996 har det hänt mycket på däcksfronten. Vid normalkörning ska du alltid mäta lufttrycket med kalla däck och utgå från det lufttryck som däcktillverkaren rekommenderar, angivelserna i bilens instruktionsbok är bara en kompassriktning. Höj gärna trycket 0,2-0,3 bar över det rekommenderade, det ökar livslängden märkbart. Det sparar även bränsle. Det sliter inte på däcken - det var så förr, men inte med moderna däck. För lite luft ger dock snedslitning. Styrresponsen och väggreppet ökar med högre lufttryck men samtidigt försämras komforten.
   Du kan också finjustera tendenserna till över- och understyrning med däcktrycket: Understyrda bilar (vill gå rakt fram i kurvorna) behöver högre tryck fram än bak för att bli mer neutralstyrda. Och överstyrda bilar (vill svänga mer än ratten i kurvorna) behöver högre tryck bak än fram för att bli mer neutralstyrda.
   Om du luftar din bil på en racerbana blir den roligare att köra med ett tryck på 0,5-0,6 bar över det rekommenderade. Men vid så extrema övningar bör du undvika tryck över 2,8 bar.
   Om du av komfortskäl använder lufttryckets nedre gränsvärde så bör du höja till det övre vid körning med full last, vid hög fart på motorväg, vid körning med släp (gäller bakdäcken) eller vid extrem kyla eftersom en sänkning av däcktemperaturen med 10 grader minskar lufttrycket med 0,1 bar.
   För lågt däckstryck ökar både bränsleförbrukningen och däckslitaget:
   Tryckets avvikelse från rek. Värde
    - 0,2 bar -0,4 bar -0,6 bar
   Bränsleförbrukning
     + 1 % + 2 % + 4 %
   Däckets livslängd
     - 10 % - 30 % - 45 %

Mönsterdjup: Till toppen
  PÅberg 2006-11-13:  Hur är det med mönsterdjupet? Vad krävs av lagen?
3 mm
  Vägverket:  Sommardäck ska ha ett kvarvarande mönsterdjup av minst 1,6 mm i däckets huvudmönster. För att ge bra friktion vid fuktig vägbana bör mönsterdjupet vara minst 3 mm.
Dubbdäck får användas 1 oktober – 30 april. Vinterdäck krävs 1 december – 31 mars om det är vinterväglag. Mönsterdjup minst 3 mm.
  Aftonbladet 2004-10-14:  Innan vinterdäcken sätts på är det viktigt att kontrollera deras kondition: Finns det sprickor i gummit? Är dubben nerslitna? Är mönsterdjupet tillräckligt?
   Dubblängden bör vara minst 0,9 millimeter och mönsterdjupet minst tre millimeter men redan vid 5 mm börjar vinteregenskaperna försvinna. Nya vinterdäck har ett mönsterdjup på 9 - 10 mm. Mönsterdjupet kan man lätt kontrollera med en 5-krona. Det är tre millimeter från toppen av siffran ”5” till myntets kant. Är det stor skillnad i slitage ska de bästa däcken sitta bak eftersom stabiliteten blir bättre så.
   Tidigare pratades det mycket om att äldre vinterdäck blir för hårda och därmed har sämre egenskaper. Nya tester från Väg- och transportforskningsinstitutet (VTI) visar att det gamla däck kan vara lika bra som nyare. Det är i stället slitaget som avgör om ett vinterdäck är bra eller inte. I testet ingick däck som var mellan tre och femton år gamla, dessutom fanns ett antal helt nya vinterdäck med. Försöket visade att det inte gick att se någon avgörande försämring med tilltagande ålder. Den största förändringen inträffade under de första fem åren, sedan planade det ut. Gummit blev inte så mycket hårdare med åren som man tidigare trott.  – Däremot är det klart att det sker en konstruktions- och teknikutveckling inom däckbranschen som man bilägarna kan ha glädje av, säger överingenjör Olle Nordström på VTI som ledde testet.
   Vinterdäcken ska vara särskilt framtagna för vinterkörning, och märkta med M+S (MS= Mud and Snow, dvs lera och snö). Året-runt-däck är inte godkända när krav på vinterdäck gäller.
       -  Mönsterdjup: Minst 3 mm
       -  Dubblängd: 0,9-2,0 mm
       -  Dubbantal: 90-130/däck
   Kolla lufttrycket när du byter till vinterdäck. För lågt tryck ökar slitaget, ger sämre grepp och ökar bränsleförbrukningen. Ett par hekto mer än tillverkaren rekommenderar är bara bra för vinterdäcken.
  Gislaved:  Vår rekommendation, minsta mönsterdjup:
  * För optimala egenskaper: 8 mm
  * Minimum: 3 mm (sommardäck), 4 mm (vinterdäck)
  * Lagstadgade mått (min): 1,6 mm (sommardäck), 3 mm (vinterdäck)

TRX-däck: Till toppen
Däck till CX 25 Turbo 2:
  Pontus S 2005-05-12:  Jag har en CX 25 TURBO 2 från -88 med originalfälgar och däck med millimeterdimensionen 210/55 VR 390. Dels undrar jag nu, efter att hittills ha sökt nya däck utan resultat, om någon vet var jag kan få tag på nya däck om det går och dels undrar jag vilka fälgar och däck jag skall välja om jag måste överge mina nuvarande.
  Göran W: Original TRX kan fortfarande köpas via Michelin dvs Vianor till ca-pris 3.700 SKR/st! Regummerade Galaxie 180/65-390 kan köpas av samma kedja för ca-pris 3.400 SKR/4st! Dessa är dock i minsta laget för en T2.
TRX-däck TRX-däck på BMW-fälg

Varför TRX-däck?
   Mats 2002-02-12:  Vad är egentligen grejen med TRX-däcken? Komfort, väghållning? Det blir ju så dyrt! Hade regummerade TRX på alufälg. Men när jag skulle byta (de var torra och dåliga) rådde däckkillen mig att sätta på plåtfälgarna och satsa på bra (beg) originaldäck till dessa. Så blev fallet. Tycker de nya rullar hur bra som helst. Slammrar dessutom inte riktigt lika mycket som de andra över spårvagnsspår odyl. Tell me all about it!
   Mattias:  Idèn var med det hela att man skulle få bra komfort trots lägre däckssida. Däcksfoten omkonstruerades (därav specialfälgar) så att "hela" däcksidan skulle fjädra. Citroen, BMW, Saab, Jaguar var några bilar som originalmonterade TRX tror jag. Avon har TRX-däck men livslängden verkar inte vara så bra. Technic har regummerat men är väl ingen hit dom heller.
   Lars H:  Man kan för det första ALDRIG jämföra regummerade TRX med riktiga. De regummerade har värdelöst grepp, åldras snabbt och är bullrigare och stötigare. De regummerade klarar inte högre hastigheter än 160 kmh vilket jag anser är för lite, efter ca 2 mil i 200+ släpper slitbanorna. TRX har flera fördelar: suveränt våtgrepp, lång hållbarhet vid höööögfartskörning. Mina TRX höll 5000 inte så snälla mil och det är ju ganska bra för högfartsdäck. Priset är inte högt i förhållande till likvärdiga andra Michelindäck.
   Thor Ø:  TRX er spennende dekk med fin historie, slett ikke dårlige og med bedre komfort enn andre lavprofildekk, det var poenget, men også høyfartsegenskapene var gode nok til at Ferrari originalmonterte på sine største modeller en periode. Men våtveisegenskapene kunen nok vært bedre og støyen mindre, sammenliknet med de helt moderne dekkene. TRX er et av mange eksempler på godt samarbeid mellom Citroen og Michelin som utvikler helt nye dekkideer (Pilote-felgene, radialdekk, assymetrisk, TRX etc).

TRX – omodernt!
   Michael S 2006-03-07:  So i went over to the tire place and finally bought tires and mounted the 5 hole 15 inch alfa rims and choose Avus 205-60-15 TRZs, with nitrogen. Gentlemen and perhaps Ladies, the difference is night and day! the TRXs were almost worn out, plus out of good balance. I got her up above 90 (mph) with the new TRZs and i noticed a curious LACK of rattles and noise. So if anyone wants to make me an offer on a used set of TRXs...    Chris S:  Like you, I didn't realize just how crummy those things were compared with decent modern rubber!

Pris på TRX-däck?
   Ulf S 2002-02-04:  Är det någon intressent rörande Michelin TRX som lyckats hitta ett bättre pris än detta? 210/55 VR 390 = 2.300:-/st. Ev godkänt alternativ 180/65 390 = 1.400:-/st. Har någon jämfört ovanstående på en T2? Är det stor skillnad på väghållning?
   Lars H:  Jag kör på 200/60HR 390 (1.830:- för 6 månader sedan). Det är ingen större skillnad. Dock finns en viss benägenhet att slira på torr asfalt vid Acceleration och fullgasväxlingar.
   L Hbg:  Jag köpte 200/60 HR fram när jag behövde två däck för en tid sedan. Jag upplevde en stor skillnad, stabiliteten blev sämre,och därmed precisionen i styrningen. Jag fick däckfirman att ta tillbaka de däcken och jag köpte den dyra originaldimensionen (även jag betalade 2300:-/st), bilen blev stadig och fin igen och jag nöjd - när jag väl lyckats förtränga hur mycket jag hade betalat...
  Frenchie:  Originaldimensionen? I Citroëns egna instruktionsbok står det 190/65R390. Men du menar väl 210/55R390?
   L Hbg:  Jo, jag menar 210/55 som är originalmonterade på T2, även enl min instruktionsbok! Kan 190/65 vara till GTi:n?
   Fredrik:  På den internationella CX-listan (CX-L hos yahoo) har några just diskuterat däckspriser. De har hittills hittat följande: Michelin, 4 st för £ 573 vilket blir ca 2000:-/st. Avon, 2 st för 250 Euro vilket blir ca 1200:-/st.
   Lars:  Fick idag prisuppgift på 200/60(?) som klarar 210 km/h på ca 1400 SEK. Det var på Euromaster i Jönköping. Har INGEN uppfattning när det gäller väghållning etc.
  Frenchie:  Jag har fått följande (kanske någon liten rabatt för att det var just jag som frågade...) från MLS i Götet:
190/65HR390 Michelin TRX, 1800:-
190/65HR390 Avon TR 1690:-
190/65HR390 Galaxie TRG 895:-, regummerat.
Enligt uppgift har 210/55HR390 utgått, det gick att få tag på 220/55HR390 för i runda slängar 2500-2800...

TRX-däck?
   Anti 2001-02-26:  Behöver nya däck till min Prestige -87. Finns det någon som har bra tips om inköpsställe eller alternativ till TRX?
   Mike:  Är det samma dimension som på GTi, 190/65/390, så finns det regummerade alternativ från Galaxie, Rivab, Master-Däck och även något tyskt alternativ (ca 900:-/st. förra året). Är det samma dimension som Turbo är det nog bara nya som återstår och det är väl bara Michelin och ev. Avon som tillverkar dessa. Tycker själv inte Avon är bättre än regummerat. Jag hade också uppskattat om man kunde få tag i TRX-däck till "normala" priser eftersom det inte vimlar av fälgar till CX med tumstorlek och sedan vill man gärna ha orginalfälgar, speciellt turbofälgen är ganska orginell.
   Lennart H:  Dom som har bäst koll på TRX är nog Jaguarklubben - det sitter TRX på XJ40-modellerna (upp till 220/50-390).
   Lennart X:  TRX däck nya Michelin, 190/60/390: 1.295:- sek
   Björn K:  Molway

Au revoir aux TRXs!
   David S 2002-09-17:  Many have considered the options for an alternative to the late (but not lamented) TRX alloys fitted to certain CXs - particularly the GTi Turbo type. With the correct 210/55VR390 tyres approaching GBP150 each (just how long will they be available....?), and with a set of 'normally corroded' rims, I thought it was time to forego originality and look around for a replacement. Nothing excessive - just a set of 15" rims of 6 or 61/2 inch width would be fine.
   The problem, as always, is the somewhat unusual 5-bolt 98mm PCD fixing, together with a relatively large 45mm offset. Of the few manufacturers to use the 5x98mm pattern, only Alfa Romeo looked promising. After many hours searching, I finally came across a seller advertising four 15" alloys and tyres for the Alfa 156 V6 - only an hour's drive away - for the princely sum of GBP100! The news was even better when I asked what details were printed on the rims. 61/2Jx15CH-41.5 was the reply :-) Shod with 4mm tread Continental SportContact 205/60R15 91V tyres meant I didn't need to think too hard........
   The wheels are just about perfect! Front caliper clearance seemed a bit 'tight' at first, but on checking is not vastly different to the originals - probably because it's not very visible through those (lovely!) 'T' slots. The 3.5mm difference in offset is insignificant - particularly with the slightly narrower tyre section - and the rolling circumference is spot on :-) No modifications to the (series 2) rear spats were necessary, either! I would definitely recommend this wheel/tyre combination to anyone reluctant to pay tear-inducing prices for 'correct' tyres, or use remoulded 220/55VR390s (or 200/60HR390s) - particularly when the alloys look shabby in any case!! Just check that the offset is 41.5mm, as some 156 rims have only 30 or 35mm - which is a bit small, and could lead to fouling on the outside edges of the bodywork.
   One good thing about opting for 15" rims is that many Alfa owners will have 'upgraded' to 16" or 17", and just want to offload their standard 15s. As I mentioned, I didn't mind going for 15" since this allows more comfortably-riding 60-section tyres to be used. I found one other guy in South Africa who'd also used these alloys, and was similarly pleased :-) So that makes at least two of us!

Ryktet om att Michelin skulle ha slutat tillverka TRX-däck
   Thor Ø 2002-05-28:  Våre kjære og dyre TRX dekk er ute av produksjon hos Michelin. Jeg har enda noen 190/65 som jeg bruker på bakhjulene, men foran vil jeg helst ha 210/55. Vet noen hvor det kan kjøpes ? Har noen noe slikt liggende til meg?
   Erik N 2002-06-17:  Har en Turbo-II. Mina TRX-däck har nu börjat närma sig slicksstadet.Vad göra inom rimlig kostnad för att kunna bibehålla körglädje och körsäkerhet. Har undersökt läget lite och det verkar svårt.
CX GTi med orginalfälgar för TRX-däck
   Dag:  Mitt råd: Stek TRX-fälgarna! (Ta av däcken och du har en snygg modernistisk installation ovanför soffan i vardagsrummet!). Satsa på något modernt. TRX-däcken är ju tokdyra, utan att fördenskull vara speciellt bra. Idag har det ju blivit mer eller mindre priskrig på däck och fälgar, så för samma kostnad som en uppsättning TRX-däck, kan du nog få både däck och fälgar. Kolla åxå beggat, Alfa 164 V6 har fembultade fälgar med samma bultmönster som CX, dock annat offset, men det fixas med spacers som går att köpa hos dom flesta gummiverkstäder.
   Marcus:  Köp plåtfälgar och kräng på ett par sköna 70-profildäck! Har precis fixat ett set med T2 fälgar o däck, tycker bilen spårar och uppför sig allmänt dåligt!
   Micha P 2002-06-20:  Ryktet går om att Michelin har slutat tillverka TRX. Men enligt deras hemsida så tillverkas de än, man får dock leta under "Vintage" för att hitta dem. Direktlänk: http://retroeng.michelin.com/uk/catalogue/pneusradial/trx/pntrx.htm Men vad de kostar har jag verkligen ingen aning om... ;-)    Tommy:  Alla däck som Michelin någonsin har tillverkat kan beställas via deras representater.Att vissa däckhandlare inte vet om det eller inte bryr sig är dåligt. Däremot kan det bli långa väntetider om man kommer med udda beställningar. Därför kan det vara ide ett gå ihop ett antal och beställa en större batch och få snabbare leverans och bättre pris.
   Thor Ø:  Ja, TRX laget som "veteran", men IKKE i våre dimensjoner. 210/55 VR til Turbo er ikke mulig å oppdrive. Vi er mange som leter. 190/65 til GTi er nok enklere å få tak i.
   P-O Andersson:  Efter en punktering för en tid sedan fick jag köpa ett nytt TRX däck. Jag använder 205/60 eftersom 210/55 är mycket dyrare. Denna gång betalade jag 1390:- momsen inkluderad. För länge sedan frågade jag min gummihandlare om priset på 210/55 och det låg då ca 60 - 70 % högre än 205/60.

Regummerade TRX-däck?
   Henryk 2001-04-12:  Är nog tvungen att satsa på regummerade trx, trots att dom suger. Har hittat Technic 200/60 390 för 1075:-/st. Lite dyrt kan tyckas, men billigaste Michelin ligger på 1500:- i högre profil. Är det någom som har köpt till bättre priser i Sthlmsområdet?
   Mikael:  Jag har haft några technics däck och dom är av mycket ojämn kvalite. Ett däck kan vara utslitet på nolltid medan andra håller riktigt bra. Jag tror att Mcripper är ett bättre köp men jag vet inget pris på dom. Troligen så är även Michelin ett bättre köp sett till mil per krona, men då måste du ju lägga ut nästan 2000 spänn mer och det är klart att det svider.
   Maurizios:  Köp inte regummerade däck, jag har provat några olika märken och fått trådbrott i alla, kanske 16 st genom åren, de flesta gick på garantin, men det är ju bra struligt när det händer på autobahn t ex. Sätt riktiga däck fram och möjligen regummerade bak.
   Andreaz:  Har kört på regummerade i 3 år och aldrig haft några problem
  CX:  Regummerade är riktigt skräp. De jag hade blev ombalanserade 3-4 ggr, men hur mycket vikter man än hänger på så blir inte däcket runt för det. Nu ligger det Michelin runt om och det är stor skillnad.
   Anti:  Lugn i stormen. Jag har precis beställt regummerade TRX. 750 kr per st, fabrikat Galaxie.

   Roy 2001-08-15:  Hvor kan jeg få tak i regummierte dekk i dim. 210/65 R390?    Peter:  Jag har kört en säsong med regummerade AGI däck på T2 fälgar (TRX). Var hyfsat prisvärda vid användning i skandinaviska farter, men 180 km/h på autobahn resulterade i explosion på ett framdäck. Dessutom kräver tyska myndigheter att en bil med hög toppfart skall ha däck klassade därefter (HR eller VR), så man kan riskera böter på semestern.
   Roy-Arild:  Merkingen, HR eller VR skal også følges i Norge, men det blir ikke særlig nøye kontrollert. Hastigheten blir nok litt under 180 på norske veier, så jeg skal prøve ett sett regummiert.
   Fredrik:  Adressen till AGI är www.agidack.se.

Tum-däck på TRX-fälg?
  Lobo 2007-01-24:  Som jag fattar det finns det både tum-fälg och TRX fälg, Men min fråga är om man kan sätta tum däck på trx-fälg? Och hur vet man om det är tum-fälg eller trx-fälg? (sitter inga däck på fälgen)   Billy:  Tumfälgen är 14 tum. TRX-fälgen ser ut som 14-tum fälgen är 15,35 tum. Tror det står på fälgen om det är TRX 6J eller 6,5J (390). På 14 tummaren står det 6J 14". Sätta tum-däck på trx-fälg går inte. Skall man göra det måste man lämmna in och bygga om fälgarna, tex till 16 tum (dvs svetsa på 16" fälgbana , vilket jag antar är rätt dyrt...

Alternativ till TRX-däck
   Steinar S 2001-06-12:  Noen som har prøvd Master XGT 190/65 390 TRX? Os Bilservicecenter AB selger disse for SEK 534 pr stk.    Mike:  Ja, bra däck till ett bra pris.

   Roland 1999-11-16:  Vad kan jag montera för allternativa däck på mina fälgar TRX 210/55/390?    Peter:  Jag har kört en säsong med regummerade AGI däck på T2 fälgar (TRX). Var hyfsat prisvärda vid användning i skandinaviska farter, men 180 km/h på autobahn resulterade i explosion på ett framdäck. Dessutom kräver tyska myndigheter att en bil med hög toppfart skall ha däck klassade därefter (HR eller VR), så man kan riskera böter på semestern.
   Oddbjorn:  Originaldekkene på bilen er av typen Michelin TRX 210/55 VR 390 M M. Dette er metriske dekk som kun passer på spesielle felger som de originale turbo-felgene eller de originale GTI-felgene som begge har samme dimensjon 150 mm x 390 mm. Disse dekkene koster ca 2.500 pr stykk, da de produseres i så lite antall. Følgelig står ikke kvaliteten opp mot prisen i forhold til moderne lavprofildekk i dag. Skal du benytte de originale turbofelgene er du imidlertid avhengig av å benytte disse dekkene dersom bilen skal være lovlig. Rent fysisk passer både Michelin (eventuelt Avon) TRX i dimensjonene 190/65 HR 390 (standard på CX 25 GTI) og 200/60 HR 390. Disse dekkene er imidlertid H-merket, hvilket vil si at det er godkjent for hastigheter opp til 210 km/t. Dette holder for de fleste, men ikke for bilsakkyndig da GTI Turbo har en topphastighet på 220 km/t. Du må derfor ha V-merkeden dekk eller høyere (f.eks. Z-merkede). Selv kjører jeg på Dunlop SP Sport 9000 i dimensjonen 205/55 ZR 16 på Infest VTF felger i dimensjonen 7x16 med offset 49 mm med spacer. Den ideelle dimensjonen på GTI Turbo vil etter min mening være 205/60 VR 15. Disse gir en mykere gange enn 55-profil dekkene. Da kan du benytte f.eks. Valbrem 941 felger i dimensjonen 7x15 med offest 42 mm. Dette passer perfekt og du slipper å benytte spacer. Jeg bruker selv disse felgene på vinterdekkene som har dimensjon 205/60 TR 15, dvs. de er godkjent for hastigheter opp mot 190 km/t, mens Q-merkede vinterdekk holder 160 km/t. Ved å bytte felger får du stort sett fire nye dekk og felger for samme pris som fire originale TRX-dekk og du får moderne dekk med bedre gripeevne spesielt på vår asfalt. De gamle TRX-dekkene er nemlig svært glatte på våt asfalt.
   Pelle N:  Jag kör på Michelin 200/60 390 TRX. Funkar jättebra och prisskillnaden är avsevärd!
   Krisztian K:  I had to buy 2 new rear tires to pass MOT. As I wanted to stick to Michelins but did not see the need to reach speeds of 210km/h, I choosed the XT-2 (190km/h) instead of the default MXV3 or MXV4. My saving was 80$, which is not that much anyway, but I'm quite satisfied with them and they look great. I'm also happy with my front ones, which are MXT-80, 185/80, 40.000 kms, no sign of wear, just as new. And that 3% higher gearing is needed bad anyway for the auto box.
   Oddbjorn:  Jeg holdt på ganske lenge før jeg fant passende ikke-originale felger til CX. Problemet er at det er veldig trangt bak, hvilket innebærer at det er viktig å få riktig offsett (innpress). Jeg vil ikke anbefale bredere felger enn 7 tommer. Da skal offset være nøyaktig 42 mm. Dette passer perfekt med 205 mm brede dekk og det vil ikke være behov for modifiseringer. For å opprettholde komforten i CX'en, men likevel å kunne oppnå en fastere styrerespons enn f.eks. 185/80 R 14 eller 195/70 R 14, har jeg kommet til at dimensjonen 205/60 R 15 er et passende kompromiss. Jeg hadde egentlig lyst til å finne relativt dekkende felger slik de originale turbo-felgene er. Dette lyktes jeg ikke med å måtte kjøpe relativt åpne felger med eke-design. Ulempen med disse er at de blir fort svarte av bremesestøv foran, men ikke bak. Derfor er man avhengig av relativt hyppig rengjøring. Men husk følgende: 7 x 15 offset 42mm med boltsirkel 5x98 mm. og 205/60 R 15 dekk. Har du turbo-utgaven må du ha minst VR-dekk eller ZR. Har du vanlig GTI holder det med HR-dekk. Det blir ganske potent med 205-dekk uten at det blir "harry".

Pros and cons of sticking with TRX tyres and original alloys?
  Steve L 2006-03-08:  Hearing a lot of contradictory advice regarding what to replace my original alloys on my CX Turbo2 with. Or to replace them at all? Fit new TRX's all round? Fit Alfa 164 alloys? (what do they look like? don't they all look different?) Can i have an explanation of the issues around this subject?   Adrian C:  It's not just Alfa 164. And it's not all 164:s. V6 164:s use 5 studs. TSpark use 4. But the same 5 stud pattern is used by the '90s Spider and GTV, 156 etc. So you've got a range of standard-fit 15" and 16" rims, as well as as many aftermarket rims as you can shake a stick at.
  John S:  I will be sticking with the original T alloys, as I don't like the look of the other wheels on offer. OK, the tyres are expensive, but I won't be using the car all that often, so that doesn't matter.

Fälgar: Till toppen
Bultcirkel?
   Citroarne 2008-05-07:  Noen som vet hva boltsirkelen er på Cx t2 fra 89 er?
Trymgreg:  Som alle andre CX'er: 5-98.
Pål:  Ikke glem innpress. Ved brede felger er det stor sjans for å ta i kantene! Det ideelle er vel 45-49 men 35 går på Berline.
Black Lemon:  Husk at ideell innpress varierer med felgbredden. Med 7 tomms felg er ideell innpress på CX 42 mm. 49 mm innpress på 7 tommers felger fordrer bruk av spacer bak.

Hur man monterar fälgar med andra mått än 58.1 mm...
  Frenchie 2007-04-10:  Eftersom det varit så mycket snack om andra fälgar än original till CX (Alfa etc): så här har jag gjort (eller rättare, förre ägaren);
Mina 3-ekrade fälgar har ett mittenhål på 64.0 mm. För att styra upp och centrera detta på CX'ns 58.1 mm sitter det en mycket enkel plastring med rätt mått som sköter centrerandet. Nu har mina ringar börjat spricka sönder, gör inte så hemskt mycket, när fälgen väl är på plats kommer inte en trasig ring någonstans men via en polare ska jag svarva nya ringar. Så, tipset till alla ni med önskemål om andra fälgar på era CX'ar, leta upp fälgar som centrerar med mitthålet fast i en överdimension och svarva ringar som passar. Mind you, detta har inget med "spacers" att göra, bara centrering. Så CT-måttet ska ju helst stämma, annars får man svarva lite större ringar som täcker även bakom fälgen. Fast våra problem är ju oftast att få in fälgen i hjulhusen bak. Inte längre ut, inte sant?
Så här ser f.ö. mina fälgar ut:

Alternativ till TRX-däck
   SpiritCX 2005-07-15:  Jag har lite funderingar kring vilka alufälgar och vilka däckdimensioner som passar till en CX pallas 84? Jag har för mej att jag läste någonstans att Volvo 850 fäljar skulle passa stämmer det?
Citro1CX: 
Her er en komplett oversikt over dekkdimensjoner på alle CX:
http://www.emhi.nl/cx.nl/cx-tires.html
Her kan du lese om felger til CX:
http://www.cx-basis.de/cx_basis_2003/en/cx-infos/fakten/bereifung.html
her om Jason Leungs side om felger til 1985 CX:
http://home.earthlink.net/%7Ejhleung/Citroen/Exterior.htm#Wheels

PCD & Offset number of CX wheels:
   Abdi Sr (ID) 2001-10-25:  Does someone know precisely the PCD & Offset number of CX wheels and does someone has experience using 215/55/16" tyres without any problem with its rear fender? I try a possiblity to use 7.5 x 16" alloy wheels + 215/55/16" tyres in CX seres 1 and series 2. I heard a possibility to use 16" alloy wheels for Toyota Corona Absolut which have 5 bolts but I am not sure about its PCD & Offset number.    Fredrik T: I have 7.5x16" wheels with 205/55/16 on them. My rear fenders(skirts) have been modified, the edge that goes inwards has been trimmed off to give "some" clearance. So I would imagine even wider tires woluld give you more problems, unless you get wheels with different offset than I have. Where my wheels were bought they recommend using Alfa Romeo 164 3.0 sizes for a CX. My wheels are 100+ Qualifier Chrome and can be seen on the picture to the right (the black Prestige).
   Shane L: The wheels look great on your car, I've also fitted 16x7.5" wheels to my fathers CX. We could probably refit the spats just by filing the lip off them with a small file, but haven't worried about it.... Strange as they fitted under my CX2400 pallas '78 model with spats in place... The stud pattern is 5 x 98, with FWD offset (I'm not sure of the excact offset). Picture to the right (the red T2).
   Adrian C: Not that strange - the S2 spats are a lot deeper than the S1 ones, as they come down to the depth of the rear bumper.
Fredriks CX Prestige med alternativa fälgar CX med alternativa fälgar

Fälgar från Chrysler PT Cruiser
  Kermit 2005-11-13:  Det står under bilden att det är hjul från en PT Cruiser. Rätt snygga faktiskt.    Billy: Har sökt lite på Pt cruiser och sett att dessa fälgar sitter på vissa modeller av PT cruiser... då bör ju den fälgen passa rakt av på en CX! CX med fälgar från Chrysler PT Cruiser

Specialfälgar
  Carl-Erik 2009-01-12:  Det där med att fälgar gör 50% av bilens utseende stämmer nog... Dessa är tillverkade av en entusiast i Californien till Alfa GTV6, 16x7" med 49mm backspace (eller var det 39?), det är precis att de går fritt mot oken fram, sitter klockrent måste jag säga, men bilen står illa till så just nu blir det inga snyggare bilder, får vänta till sommaren. Han blev så fascinerad av mina planer på att använda dem på en Citroën att han skickade med navkåpor med cittra-loggan på, utan att jag ens bad om det. Inte billigt, men mycket läckert i mitt tycke, till och med en CX20TRE ser ut som en riktig dräpare!

Alfa-fälgar?
   Nick E 2001:  I have a 1987 CX 25 GTi Turbo 2 and was unable to get 210/55 VR390 tyres in South Africa. After trying numerous aftermarket wheels to no avail, I gave up in dispair. Some months later bells began to ring and I tried a set of Alfa Romeo 156 OE 15 inch alloy rims and they fit. There is only about 3mm clearance between the rim and the front brake calliper, but this does not present a problem. The rear fits with no clearance problems. I have Bridgestone RE711 tyres size 205/60 VR15 and these work well although the two ply sidewalls are perhaps a bit hard. The equivalent Michelin MXV3A has a single ply sidewall. Pirelli P6000s would be good alternative. I have done about 3000 miles with this combination and would recommend the conversion to anybody with a wheel problem. It looks good too. The 8 round holes in the rim match the round recesses behind the door handles. Picture to the right (the silver T2).    Thomas: Fra Alfa Romeo kan du bruke felgene fra disse modellene: 3.0 V6, 156 (1997-), 164 (1988-), GTV (1995-), Spider (1995-).
   Fredrik: Sluta leta! Alla fembultade fälgar till Volvo 850, S, V70 (inte nya V70) passar. Jag tror att det skiljer två mm på inpressningen, det är det enda.
   Lasse S: Alfa 164 har samma bultmönster. Man får ju en hel Alfa för samma pengar som nya TRX däck, så det kanske lönar sig att köpa en bara för fälgarnas skull..?
   Adrian C: The CX uses the same PCD (bolt spacing) as V6 Alfa 164/75, and some recent PSA cars (not XM, but the Evasion/806 and a couple of others) - but the offset is different. To get truly CX-fit alloys, you'd have to have them specially drilled.
   Vikis: A friend of mine has a nice black '88 22TRS has tried 17" Alfa wheels on today. While the car looked impressive, to put it mildly, he noticed the front wheels are touching some brake bit. Someone on this list used to have similar wheels on - did you have a similar problem and how was this sorted out? The rear wheels seem to be OK. Also, what is the correct tire size for 17" rims?
   Stew K: Check the adjustment of the handbrake cables, (the little nuts at the ends). If they are too tight the ends of the cables can touch the inside of the wheel rims.
  Citroen Andre:  The following Evasion wheels will fit your CX. Note that several wheels are available in 15, 16 and 17 inch (bild till höger).
CX med fälgar från Alfa Romeo 156 CX med fälgar från Alfa Romeo 156
CX med fälgar från Alfa Romeo   Spasovski: Har monterat Alfa Romeo fälgar på bilen. Blev faktiskt ganska bra :)

Byta fälgar
   Daniel 2000-10-30:  Funderar på att byta fälgar på min CX. Vad ska man tänka på om man inte hittar Citroën originalfälgar som man gillar? Är passformen lika med någon på en vanligare bilmodell?
   Christian R:  Valbrem har noen felger som passer CX, og etter å ha sett i en felgkatalog (husker ikke hvilken) så får man også Subaru-felger til å passe, du må da bruke spesialbolter (eksenterbolter) siden boltsirkelen er 5-100 og CX har 5-98. Men innpresset på disse felgene stemte veldig bra med originalinnpresset på CX'n, så slipper man å trixe med skjermdekslene bak. Selv sliter jeg med å finne strøkne (snygga) turbofelger til min sorte -85 Gti Turbo. Og dekkene koster "det hvite ut av øyet", men hva er man ikke villig til å ofre for originaliteten?
   Robert:  Enig i at originalt vel er det peneste, men dekkteknologien har (heldigvis) kommet et steg videre siden Michelin utviklet sine TRX. Jeg hadde 7.5 X 16" felg med Dunlop SP9000 Sport 225/50 ZR 16 på en CX 22 TRS fra 1988. Det fungerte fantastisk bra på fin asfalt, men sporet (selvsagt) mye på slitt veg. Ikke mye modifisering som måtte til - bare å slipe bort den nederste falsen på hjuldekslene bak - så å si.
  Oddbjørn:  De originale metriske felgene som ble levert som standard til GTi, GTi Turbo 1 & 2 og TRD Turbo var 150 mm x 390 mm, mens de fleste felger i dag er i tommer og ikke i mm. Felger som passer perfekt på CX er Valbrem 941 i dimensjonen 7x15 med offset (innpress) 42 mm. På disse felgene kan du ha dekk i enten 195/65 R 15 eller 205/60 R 15. Da trenger du ikke å modifisere dekslene som dekker bakhjulene. Du bør ikke ha bredere dekk en 205.
   PÅ:  Fälgar och däck har debatterats mycket på mailing-listan "http://www.egroups.com/community/CX-L". Nick har monterat Alfa 156-fälgar på sin bil och skriver så här: "I have a 1987 CX 25 GTi Turbo 2 and was unable to get 210/55 VR390 tyres in South Africa. After trying numerous aftermarket wheels to no avail, I gave up in dispair. Some months later I tried a set of Alfa Romeo 156 OE 15 inch alloy rims and they fit. There is only about 3mm clearance between the rim and the front brake caliper, but this does not present a problem. The rear fits with no clearance problems. I have Bridgestone RE711 tyres size 205/60 VR15 and these work well although the two ply sidewalls are perhaps a bit hard. The equivalent Michelin MXV3A has a single ply sidewall. Pirelli P6000s would be good alternative. I have done about 3000 miles with this combination and would recommend the conversion to anybody with a wheel problem. It looks good too. The 8 round holes in the rim match the round recesses behind the door handles.
   Thomas:  Fra Alfa Romeo kan du bruke felgene fra disse modellene: 3.0 V6, 156 (1997-), 164 (1988-), GTV (1995-), Spider (1995-).
  Oddbjørn:  Pass på å få korrekt offset/innpress. Jeg tror Alfa 164 har en offset på kun 30 mm og det skaper problemer med klaring på bakhjulene. Som jeg sa så er Valbrem 941 i dimensjon 7x15 med offset 42 mm helt perfekt. Selv har jeg dette på vinterdekkene (Pirelli Assimetrico Winter 190 205/60 TR 15) mens på sommerdkkene har jeg Infest VTF 7x16 med offest 49 mm (her må jeg bruke spacer for å få nok klaring bak) med Dunlop SP Sport 9000 i dimensjonen 205/55 ZR 16. Jeg vil ikke anbefale 16-tommers dekk da dette krever for lav profil til å kle CX'en kjøreegenskaper. Jeg synes perfekt kombinasjon for CX er 205/60 R 15. Bilen blir langt mindre svømmende enn den gjør med 195/70 R 14. Dette er en kurrant dimensjon og du har mange dekk å velge mellom.
   Thomas:  Felgene til de tidligere nevnte Alfaene har en offset på 45. Se forøvrig www.felgimport.no
  Oddbjørn:  Med offset 45 mm bør Alfa-felgene kunne brukes. Jeg har tidligere blitt fortalt at 164 har offset 30 mm.
   Erik A:  Bultcirkel för olika bilar kan du se hos www.kompressor.no/felger/boltesirkel.htm. Citroën CX har 5-bult, bultdiameter 98 mm, ET=49, hjulcentrum 58,1 mm.
   Lars-I:  CX har 5-bult med 98 mm bultdiameter.

Byta fälgar
   Lars-Göran 2001-11-07:  Jag är på jakt efter aluminiumfälgar till min CX T2 så jag undrar vad det är för inpressning & bultmönster. Det bästa vore om man kunde svarva ner T2 fälgarna till 15" storlek med det är förmodligen för lite gods i fälgen. Sedan vet man inte hur det blir med säkerheten. Det är ju synd på så snygga fälgar.
   Michael H:  Bultcirkeln på CX är 98x5. Vad menar du med att svarva ned T2 fälgar till 15 tum? Är dom inte redan det?
   Roy-Arild:  T modellens felger er TRX altså 390mm. 15" felg tilsvarer 381 mm.
   Thor Ø:  Jeg har også vurdert å svarve ned felgene, teorien mien er å svarve ned til 385 mm da skal det gå bra å sette dit 15" dekk. Spørsmålet er om man eventyrar styrken i felgen. TRX felgene veier ganske lite sammenliknet med andre aluminiumsfelger, så å fjerne 6 mm materiale høres ikke bra ut! Det finens fremdeles TRX dekk å få kjøpt, jeg skal ha 2 nye 210 til våren.... (kjører med 210 foran og 190 bak). Men jeg synes Michelin sine TRX er litt for dårlige på våt vei, finnes det noe bedre?
   Lars-Göran:  T2 orginalfälgar är 15,35" eller så kallade TRX-fälgar. Det går inte att kränga på ett vanligt 15" däck på fälgen.
   Anders T:  Jag har båda typerna av fälg TRX/mm. Man kan svarva ner ytterkanten på TRX-fälgen så att mm-däcket kan krängas över, på en sida. Men sedan behöver man även svarva bort material inne i fälgbanan för att få plats att kränga över den andra däcksidan. OCH då finns det inte tillräckligt med gods att svarva bort. Slutsats; det fungerar inte. Ovanstående gäller för GTI/Prestige. Jag vet inte hur motsvarande är för Turbo-fälgen.

Uppfräschning av aluminiumfälgar: Till toppen
Mina nya däck    PÅ 2002-06-17: Försöker få bort värsta oxiden från mina nyköpta begagnade orginalfälgar så de inte ser för hemska ut. Å andra sidan matchar de ju rostfläckarna runt tanklocket och på dörren som de är nu...    Ivar S:  Jag har glasblästrat och lackerat mina fälgar i vitt och silver. De fem fälten har jag slipat och polerat.

Rengöring av aluminiumfälgar:
   Robin:  Efter att ha köpt ett set med begagnade aluminiumfälgar från en GTi till min nuvarnade 81 CX Familiale, prövade jag varierande metoder för att ta bort korrosionen på de bara aluminiumytorna (där klarlacken hade släppt). Då jag inte ville ta bort all färg, fann jag till slut att det bästa verktyget var en 100 mm diameters "mopp" av plastmaterial för kastrullskurning, anpassat för användning på en elektrisk borrmaskin, från en lokal järnaffär. Denna tog direkt bort all korrosion och återställde ytan till ren aluminium färdig för omlackering - jag blev imponerad av resultatet. (Läs mer om Robins CX på Robins website.)
   Henryk:  Jag gjorde iordning mina turbofälgar med en sliprondell från Scotch-Brite som säkert är den som avses. Finns att köpa hos tex Clas Ohlsson. Ser ut som en grov svart svamp i strukturen och funkar utmärkt för färg och rostbortagning. På fälgen kan man försöka slipa i samma riktning som svarvningen för att få liknande yta. Det är förstås lite lättare på turbofälgen som är slät...

Snygga till TRi-fälgar:
   Anders R 2001-04-12:  Hur kan man lämpligen åtgärda något anfrätta alu-fälgar till CX?
   Freddy:  Sandblästring!
   Anti:   och polering och maskering och målning och lackning. Man kan även svarva efter målning för att sedan lacka, men då måste man känna någon som kan supportsvarva på det gamla sättet. Eller betala bra.....

Fräscha upp GTi-fälgar
   Olof R 2002-02-24:  Jag köpte några original-fälgar till min GTi -88. Jag tänkte renovera dessa innan jag köper nya däck. Frågan är hur får jag bort den gamla färgen som har börjat flagna? Har någon fler tips om hur man renoverar dessa så de blir så likt original som möjligt? Färgnyans m.m.
GTi-fälgar
  Frenchie:   Kållereds bläster i Gbg blästrar för ca 1000-1200 för alla 4. Ingår också en tvåkomponent fälgfärg plus klarlack. Ett minus är att du inte får de öppna svarvade fälten kvar men ett STORT plus är att det håller lika bra som fabriksnya fälgar (nästan). Bor du i Sthlm finns det säkert någon annan trevlig blästerfirma som gör samma för fikapengar.
  Ang. däck använder jag helst Michelin MXV3A 195/70 R14, ett tyst och mjukt H-däck (klassat för 210 km/h vilket man kanske inte har nytta av i Svedala men det är STABILT i kurvor).
   Thomas E:   I Uppsala finns en firma som gör precis det som Johan beskriver, med utmärkt resultat. Jag har glömt vad firman heter, men den ligger i samma verkstadslänga som Lelles mc i närheten av vattentornet.
   Fredrik:   Här är en länk med tips på hur du fixar fälgarna själv: http://www.geocities.com/marcboncz/citroen/exteriop.html Här är en länk till: http://home.earthlink.net/~jhleung/Citroen/Exterior.htm

Fräscha upp GTi-fälgar
   PÅ 2004-05-05:  Jag har fått mina orginalfälgar riktigt bra med förhållandevis liten insats genom att göra så här: Borsta den blanka metallen med scotch-brite-rondell så oxid och klarlack försvinner, polera sedan med först sisalrondell och sedan lumptrissa. Tar ca en timme per fälg och blir riktigt bra. Det svarvade mönstret i de blanka fälten försvinner förstås och de lackerade ytorna förbättras inte, men med en kompletterande lackrengöring av dessa och sedan vaxning av hela fälgen blir resultatet riktigt bra. En lågbudgetrenovering!
Scotch-Brite sliprondell

Fräscha upp fälgar
   PÅ 2001-05-05:  Mina fälgar hade oxiderad aluminium i form av vit utfällning under klarlacken ("RW-wheels" - inte orginalfälgar). Skrapade med kniv bort lacken över skadorna och slipade med våtslippapper tills ytan blev lik den omgivande. Avände 600-papper, det gav den rätta "borstade" ytfinishen. Lackade över med klarlack. Det blev mycket bättre än tidigare, men det syns tydligt var skadan varit.
   Försök 2: Köpte en Scotch-brite-rondell 20-5482 enl. ovan och den funkar ypperligt, men det är nästan omöjligt att få ränderna i "rätt riktning" på fälgen. Slipade ovanpå med vanligt sandpapper grovlek 100 och tvättade med T-röd bort det svarta pulvret som då bildas. Klarlack ovanpå och det blev rätt bra. Inte alldeles osynligt när man skärskådar, men på någon meters håll syns inte bättringen. Se bilder till höger, "före" och "efter".
Fälgen före
Före
Fälgen efter
Efter

Fräscha upp hjulbultar till GTi-fälgar
   PÅ 2004-05-05:  Hjulbultarna var rostiga och fula så jag snyggade också till dem genom att borsta av rost med scotch-brite-rondell och sedan polera med sisalborste och lumptrissa. Blev jättesnyggt, blankt och fräscht. Men, förstås, nu efter att de suttit på någon vecka och fått regndroppar på sig börjar bultarna rosta igen. Hur skall bultarna rostskyddas, till rimlig kostnad, så de håller sig snygga? Lackeras med klarlack? Vaxas? Hur är bultarna behandlade från början? Förzinkade? Förkromade? Någon som vet?
Nya kromade hjulbultar
   Tore T:  När jag lät renovera mina T2-fälgar (hos Intera i Västberga, rekommenderas!) så pratade jag lite med dem om det här med fula bultar (nu syns dom visserligen inte bakom T2:ans lilla plastkapsel, men ändå...). Klarlacka går inte. Lacken håller inte när du sätter hylsa/fälgkors mot bulten vid av/på-montering. Den spricker och det blir fult under. Samma sak med kromning egentligen, men det tar oftast längre tid innan det blir fult. Pulverlacka bultarna går bra och det håller mycket bättre mot verktyg, men man måste tänka på att maska av gängen ordentligt så att pulverlacken inte sätter igen gängorna. Anodisering är väl det enda rätta, men dyrt och inget man gör själv. Minns jag rätt så var det också något om att denna behandling måste göras på visst sätt för att inte förstöra bultarnas draghållfasthet.
   Lars H:  Jag har provat med fälgfärg silver. Det höll i allafall i 3 år utan att bli alltför fult. Visst, det syns vissa skador där verktygen tar emot lacken men på några meters håll ser det helt klart hyffsat ut. (Bättre än rostiga i alla fall). Fälgfärg är ju lite mjuk även när den är härdad vad jag kan förstå?
   Johan G:  Varför inte lämna in till elförzinkning? Eller förkromning? Kolla med en mekanisk verkstad som ev. brukar lämna korgar med diverse smått i till ytbehandling. Att lägga med en uppsättning skruvar innebär ju i praktiken ingen merkostnad alls. Firmor som ytbelägger tar oftast betalt per kilo och jobbar bara med korgar som väger 10 kg och uppåt...
   Petle:  Vi kanske skulle samla ihop ett gäng bultar och gå dit tillsammans?

   PÅ:  Låter ju som ett bra vinterprojekt. Förzinkning eller allra helst förkromning. Nu sitter bultarna där de sitter. Men när vinterhjulen åter är på så finns det gott om tid för detta. Återkommer efter den sköna sommar som nu förhoppningsvis är på ingående!
   - Kan ju vara värt att kolla biltillbehörsbutikerna också. Biltema har t ex nya kromade bultar för 189:-/16 st, men de är koniska och inte rätt för alumniunumfälgar. Men det finns ju andra butiker.

Vibrationer: Till toppen
   Peter B 2002-05-22: Har på senare tid upptäckt ett otrevligt fenomen hos min CX 20 -84. I farter runt 120 km/h och över vibrerar bilen relativt kraftigt i ca. 3 sekunder för att sedan gå bra i 3 sekunder, vibrera 3 sekunder osv. Hoppas naturligtvis på obalans i hjulen, men de är balanserade för inte så länge sedan. Har ryckt i drivaxlarna men de verkar bara glappa axiellt. Någon som har ett tips?    Tore T:  På din beskrivning så låter det som om ett av dina framdäck har annan dimension än det andra. Det kan räcka med att de är ojämnt slitna eller att de har olika lufttryck så att den "effektiva rulldiametern" blir lite olika på vänster och höger sida.
   Peter B: Intressant. Samtliga fyra hjul har samma dimension (185-14). Har inte haft tid att felsöka mer seriöst. Tänkte testa att sätta bakhjulen fram och vice versa, moderera med olika lufttryck osv. Återkommer med rapport. Vad har det för betydelse om hjulen har olika omkrets? I kurvor snurrar ju hjulen olika fort på vänster och höger sida, men inte vibrerar det för det. Har det någonting att göra med att hjulen vid olika hastigheter får olika egensvängningsfrekvenser? Utveckla gärna ditt resonemang!    Tore T:  Du skrev att fenomenet uppträdde vid 120 km/tim och då förutsätter jag att du kör mer eller mindre rakt fram och det är då sådant här kan uppträda, dvs. när hjulen går "lika fort" under en längre tid. Så fort du svänger kommer de i "ofas" igen och vibrationerna borde försvinna. En annan teori är att du får någon självsvängning i drivlinan kontra motorvarvet, detta borde gå att kolla genom att köra i samma hastighet först på 4:an och sedan på 5:ans växel. Fenomenet borde i så fall inte uppstå på den ena av växellägena.
   Mats:  Jag upplever samma fenomen i min CX Gti -88. Har förgäves försökt utröna vad det kan bero på. Regelbundenheten i vibrationernas avtagande och tilltagande förbryllar. Samma tresekundersintervall upplever jag och även jag drabbas i farter runt 120 -130 km/h. Jag har alltså inget tips på vad det kan vara för fel men det kanske vara upplysande att veta att fler bilar är drabbade.
   Peter B: Vilka åtgärder har du vidtagit för att bli av med problemen? Har du plåt- eller lättmetallfälgar? Själv har jag plåtfälgar (utan lätthål) och däckdimension 185-14. Mycket plåt och mycket gummi. Väger multum. Kan det bero på något annat kanske? Mina motorfästen är t.ex. ganska glappa. Hur ser dina ut?    Mats:  Det rör sig nog inte om fälgarna då jag kör med lättmetall 185/14. Mina klockor är nya runt om och däcken är i ok skick. Jag har också lurat på om det kan vara motorfästena. Det kanske är rätt logiskt att titta där. Det har jag inte gjort fast tanken har slagit mig. Ska kolla och återkomma med besked.
   Frenchie:  Det här är en klassiker;
1) Kolla hur stödlagret mår.
2) Kolla innre drivaxelknut på långa axeln.
Om motorn ligger för lågt pga av kasst nedre fäste tvingar man på drivaxlarna en statisk kraft. Får de dessutom ta en massa icke avsedda vibrationer (där långa axeln givetvis ligger sämre till med större massa och ett stödlager) snabbar det på förslitningen. Jag blev av med symptomet genom byte av stödlager. Men har lagret varit på gång länge kombinerat med väldigt slitna motorfästen (särskilt nedre) har inre knutarna tagit stryk.
   Peter B: Jaha. Du verkar ha koll på det där. Då blir det till att skruva isär bilen den här sommaren också. Snart är man en fullfjädrad expert på den här modellen! Hur fungerar de inre drivknutarna? Verkar vara en konstig typ och benämns Tri-axe i Haynes. Frågar av nyfikenhet.    Frenchie:  I princip en lång hylsa (höljet på knuten = det man ser) med tre spår inuti. I dessa spår löper tre lagrade ringar på ett kors. Om dessa ringar/spår är slitna börjar axeln kasta lite. Något som märks mer ju större vinkel knuten utsätts för. Det förklarar varför det skakar mer när man accelererar efter som bilen då reser sig något = ökad vinkel. Har man ett slitet stödlager som tillåter axeln att kasta lite sliter man snabbare ut inre knuten. Stödlager finns bara på höger sida.
   Kenneth D:  Kan mycket väl vara något av det alla föreslår, har själv en GTI -88 och fick en massa bra tips. Bytte både stödlager o knutar utan resultat, men det visade sig vara länkarmslagringarna fram upptill på fjäderbenen. Därmed ej sagt att det skulle vara så på din bil, men väl värt att kolla.
   Peter B: Antar att du menar övre länkarmens lagring som är utformad ungefär som bakre bärarmarnas lagringar. Dvs med kullager. Kommer du ihåg hur glappa dom var? Gick det att med handkraft ruska på länkarmarna så att de glappade?

Fiffigt hjälpmedel vid hjulmontering: Till toppen
  Bosse Bildoktorn i Aftonbladet 2005-03-01: Sitter dina hjul fast med skruvar i stället för muttrar? Är det bökigt att hitta skruvhålen när du byter hjul? Då ska du skaffa dig en sådan här liten styrpinne – som helt enkelt är en skruv med avsågad skalle och gänga som bilens hjulskruvar. Bruksanvisningen är lika enkel: Skruva fast pinnen, montera hjulet och de övriga skruvarna. Ta sedan bort pinnen och drag fast den sista skruven. Det enda problemet kan vara att hitta en skruv med rätt gänga. Vanliga järnaffärer kan du glömma. Prata i stället med folket på märkesverkstäderna. Men först av allt ska du läsa instruktionsboken – ty i vissa bilar finns detta hjälpmedel medskickat från fabriken.
  Red. anm:   Det borde funka med en överbliven hjulbult som man sågar av huvudet på och sågar ett spår i. På CX skall det dock finnas en styrpinne på bromsskivan bak som hjälper till att få hjulet rätt - men ibland är denna bortmonterad för att icke-orginalfälgar skall kunna monteras. Den behövs bara bak eftersom det bara är baknavet som inte sitter fast när man vrider hjulet för att få det rätt - handbromsen verkar ju på framhjulen...

Smörja hjulbultar?
Bosse Bosse bildoktorns radioprogram 2007-03-31:
Ja, säger Bosse. Det står ofta i instruktionsböckerna att hjulbultarna skall vara torra. Men i vårt klimat och där skruvarna går igenom hjulet och sticker ut i det fria på baksidan måste de skyddas mot korrosion.
   Torsten J från organisationen STRO, Swedish tyre and ring organisation: Viktigast är att göra rent ordentligt. Hela navet, anliggningsytorna mot fälgarna. Speciellt viktigt med lättmetallfälgar. Om man har rostiga skruvar kan man lägga ett mkt tunt lager av t ex kopparfett på gängorna, men det får absolut inte komma något på konan.

Dra åt med muttermaskin?
Bosse Bosse bildoktorns radioprogram 2007-03-31:
Nej. Dra för hand, säger Bosse Bildoktorn. Ta ett vanligt fälgkors och dra tills det gör ont i handen, då är det lagom! En vuxen man drar då med ca 20 kg. Och glöm inte att efterdra efter några mil, det är mkt viktigt. Åtdragningsmoment hjulskruvar: 8-9 kg stålfälgar, 12 kg för aluminiumfälgar.
   Torsten J från organisationen STRO, Swedish tyre and ring organisation: Dra aldrig med muttermaskin, det blir för hårt åtdraget. Lossa bultarna med muttermaskin är helt ok, men att dra åt med muttermaskin är helt fel. Dra på skruven, men dra inte fast den med maskin. Att dra åt med förlängningsskaft är också fel, det blir för mycket moment där också.

Bäst däck bak? Till toppen
  Rigas 2006-05-25: Kan någon vänlig själ tala om varför det är så självklart att man ska ha bästa däcken bak? Vet att rumpan genar lite mer i kurvor och därför sladdar ut lättare, men till exempel på vinterföre med tung diesel som jag har, känns det riktigare att kunna bromsa med bra däck på framhjulen.
Mina nya däck
  Stefan M:   Jag resonerar precis som du, men som tidigare däckgubbe och mycket läsning om det här så är det främst för att undvika sladdar med bakvagnen så långt det går. Allting är hela tiden OM men om man nu får sladd så är det mycket lättare att parera en sladd med bra däck bak än om man inte har det. Många tester har visat att det i snudd på är omöjligt att häva en sladd om man har de sämre däcken bak.
  Kolbjørn:   Dersom du har dårlige dekk bak kan du risikere at bakhjulene låser seg, bilen blir svært ustabil og du mister kontrollen over bilen.
  Jean M:   Jag har fattat det så här: Problem att styra undan (sämsta däcken fram) kan leda till frontalkrock, problem att häva sladd (sämsta däcken back) kan leda till sidokollision. Av två onda ting är sidokrock det mest onda. Låter väl rätt vettigt. Men jag har också svårt att ta till mig de nya rekommendationerna. Jag tänker att "häva en sladd kan jag väl" - får man ju göra några gånger varje vinter - men att förlora styrförmågan verkar skitläskigt. Men det är väl jag.
  Ulfjau:   Tveklöst skall bästa däcken sitta bak! Vad är det för nytta med att kunna styra undan bättre om bakändan inte hänger med, utan bilen går på tvären tack vare att baken släpper?? Trafiksäkerhetscentret i Göteborg har en film tagen från en polisbil. En Sierra gör en omkörning på Rv 40, bakändan släpper och det blit en rejäl avåkning med flera volter. Vraket finns också uppställt där!
  Leif Hj:   Jag såg ett tv-inslag en gång där man visade varför man ska ha bäst däck bak. De använde en legobil – ja, byggd av legoklossar - med en pinne imitten att hålla i. De körde bilen mot en bana typ bandslip, med däck på både fram och bak gick bilen stabilt och bakvagnen följde i spåret som den skulle. Så tog de av däcken på bakhjulen för att visa vad som händer när greppet är sämre bak - bakvagnen for som en berusad huggorm och ingen styrsel alls. Sen dess biter inte argument som "jag vill kunna styra" på mig mera.
  Rigas: Ok men vad hände om man tog av framhjulen och behöll bakhjulen?   Leif Hj:   Jag har för mig att de även visade den varianten med påföljd att inget särskild hände. Jag fick det bekräftat på min egen bil samma vinter när det var dags att lägga på vinterdäcken, efter att ha satt på dubbdäck på framhjulen var jag tvungen att åka ett ärende ca 1 mil på isig vinterväg och då märktes det slingrade beteendet tydligt och eftersom jag hade sett det här avsnittet ganska nära innan var det ingen tvekan om varför. Bilen var en CX 2400 Pallas och den har normalt inga hyss för sig, med vinterdäck på även bak gick det som vanligt igen. Så de bästa däcken bak(det behöver nödvändigtvis inte vara de med mest mönster), vobblar bakvagnen kan man iallafall inte styra särskilt bra.
  Senmathal:   Jag såg en liknande test som den med legobilen. Där släppte man en leksaksbil utför en liten backe med glatt underlag. Man tog dock inte bort bakdäcken utan låste dem så de inte kunde rulla. Följden blev att bilen snodde runt direkt. Har När man låste framhjulen forsatte bilen rakt fram ändå. Naturligtvis med förlorad styrförmåga men den får man tillbaka om man lättar lite på bromsen. Ägaren av en däcksverkstad som jag pratade med sade att de inte fick montera sämre däck bak. Jag måste dock erkänna att jag gör det ändå. Men det ligger självklar mängder av proffesionell tester bakom rekomendationen och de flesta verkar vara ense, bästa däcken bak.
  Ulfjau:   I tisdags var jag på väg norrut med Paddan. Bakom hängde ett tomt biltransportsläp. Paddans framdäck är bara slitna ett par mm, medan bakdäcken är mera tveksamma. Det regnade kraftigt och var mycket vatten på vägen. Strax norr om Laxå hände det två gånger att bakändan släppte och det blev en början till sladd. Nu är väl i och för sig paddan extra känslig pga den stora spårviddsskillnaden fram och bak, men det var ändå så otrevligt att jag hade funderingar på att leta efter nya bakdäck i Örebro. Emellertid slutade det regna och vägen torkade upp, så nu kan jag i lugn och ro leta nya däck på hemmaplan.
  Opron:   Jag har gjort ungefär samma sak med en CX Break en gång pga dåliga bakdäck och nya framdäck "för att få bra grepp -bilen är ju framhjulsdriven" Jotack, det slutade med att jag blev erfarenheten "Flygning på låg höjd med roll i CX Break" rikare. Kunde jag varit utan. Bästa däcken bak, särskilt på våra avancerade vagnar. Jag brukar tänka såhär: En uppsättning däck, ett par är lite sämre, de sliter vi ut och sparar de finare genom att sätta de fina bak, så kan vi köpa ett nytt par nästa gång som vi sätter bak, osv. Jag vill inte höra att nån av er akutare (eller nån annan heller) utövar flygning med Citroën utan flygcert till vintern!

Åtdragningsmoment? Till toppen
  Ole B 2006-04-15:   Hvor mye skal hjulboltene trekkes til? Tidligere på biler med koniske anleggsflater på muttere/bolter har jeg brukt 110Nm på stål og 90Nm på aluminiumsfelger. På CX-felgene er jo ikke anleggsflaten konisk og risikoen for sprekker er mindre, bør (kan) felgene trekkes til med høyere moment?   Jon S:   Iflg. Haynes, fra 7,0 til 9,0 kgf m eller 50,5 til 65 lbf ft. 65 footpounds er 88,4 Nm. Har en momentstav på muttertrekkeren som er skalert til 70 Ftp eller 95 Nm men enda drar jeg en del med nøkkel. Med de flate boltene på originale Alu felgene er det jo ingen fare så lenge du ikke drar over gjengene. Det er ikke spesielt morro å miste ett hjul. Jeg snakker av erfaring.

Hjulbultar: Till toppen
Olika bultar till olika fälgar!
   Bert 2000-12-20:  Inför byte till vinterhjul, tänk på att det är olika bultar till alu-fälgar och till plåtfälgar. Plan anliggning till aluminium, konisk till plåt - även om det finns variationer. På reservhjulsfälgen har Citroen svetsat på bussningar för att aluminiumfälgsbultarna skall gå att använda.
Nya kromade hjulbultar
Koniska bultar - till stålfälgar!
   Henrik:  Tänk även på att ha fem alufälgsbultar med i bilen när du kör med plåtfälgsvinterdäck. Får du punktering behöver du dem eftersom reservhjulsplåtfälgen alltså är modifierad för att passa till alufälgsbultar.

Olika bultar till olika fälgar!
   Oscar K 2006-02-06:  På väg till jobbet i tisdags fick jag punktering på höger framhjul. Inga problem förklarade jag till mina samåkande arbetskamrater; Jag har ju reservhjul!!!. Men tji fick jag. När bilen var upplyft och hjulet avskruvat så passade inte hjulbultarna som hör till plåtfälgarna på reservhjulet. Man ska använda aluminiumfälgarnas bultar. De låg i garaget cirka 5 mil bort. Jag fick ringa en kompis som kom och hämtade mig och punkahjulet och körde oss till en gummiverkstad. Samåkarna tog bussen till jobbet. Så kolla om era reservhjul har 5 runda adaptrar för bulthålen. I så fall ska ni ta med bultar till aluminiumfälgarna så att ni kan få på reserven vid punktering!    Gunnar W:  Ja så är det! Jag åker omkring med 5 bultar extra när inte rätt hjul och rätt bultar redan sitter på.

Hjulskruvar... koniska!?
   Jarre 2009-01-02:  Blev ställd inför det faktum att jag behöver koniska skruvar till vinterdäcken som har stålfälgar. Då jag har bilen 2 mil hemifrån i ett garage, vill jag veta om Biltema har rätt skruv. För jag har ingen på mig att jämföra med.   Kjell H:  Japp, Biltema artnr: 33-3314. M12 X 1,25. Samma på BX,CX,Xantia och XM.

Till startsidan Till huvudsidan med mekartips Till sidans topp Till toppen av sidan