Citroën CX 25 mekartips -> Insprutningssystemet -> Bensinpumpen
Bensinpumpen:
     uppdaterad 2010-02-14

Beskrivning:
I likhet med andra bilar med insprutningsmotor har CX25 elektrisk bensinpump. Motorn kräver bränsle under högt tryck för att starta, en gammaldags mekanisk bensinpump kan inte bygga upp tillräckligt tryck innan motorn startat – alltså krävs elektrisk pump.
     Bensinpumpen sitter monterad under bilen strax framför höger bakhjul. Bensinpumpen får ström via insprutningsrelät. Bensinpumpen startar först när startmotorn går. Surret hörs därför inte till skillnad från på många andra bilar där bensinpumpen startar redan när tändningen slås på. Man får alltså ingen daglig indikation på om pumpen fungerar i en CX - trasig bensinpump avslöjas inte med örat utan felsökning måste till, t ex genom att bygla bensinpumpsreläet.

Bosch elektrisk bensinpump
Bränslepumpen, på “bakaxelns” framsida.

Var sitter bränslepumpen?
  Cats 2003-07-09: Could somebody send me a picture fo what a CX injection fuelpump looks like? Anybody know how much pressure they deliver (3 bars?) and where is it located?   Vince: The fuel pump is located underneath the car just ahead of the back right had wheel . It is about 75mm diameter by 150mm long. It is held in place by a rubber vibration strap. If you raise the car to full height and place safety stands at the jacking points for safety you can slide under the car to see it. According to the manual it produces 325mbars (4.7ibf/in squared) of pressure.
  John: 3 bars seems about the right pressure, it really pushes your eyelid out of place for a moment if you are in the right place at the wrong time... Don't ask how I know that.

Bränslepumpsproblem
Motorn stannar   Mikael W 2001-11-13:
Har en CX 25 -88 som lägger av strax efter start. Går ca 5 min och sen dör den. Har bytt tändlägesgivaren och bränslepumpsrelät.   Alfred: Jeg er akkurat ferdig med en økt med samme symptom. Etter hvert viste det seg at bensinpumpen og brenselspumpereleet var i uorden. Byttet begge, og nå er vi på veien igjen.

Startar inte när den är varm   Gunilla J 2003: Min Opel Vectra från 1989 går ej att starta förrän efter en stund när jag har kört den varm och stänger av motorn. Bosse   Bosse bildoktorn: Du får antagligen ånglås i bensinen. Be en verkstad kolla bränsletrycket när motorn stängs av. Om det sjunker så måste backventilen bytas. Den är oftast inbyggd i bensinpumpen men kan även sitta i en separat tryckackumulator (beroende på bil- och årsmodell).

Surrar kraftigt   Henrik A 2004-04-24:
När bilen står på tomgång så kan man höra ett väldigt tydligt surrande ljud kring vänster bakhjul. Jag antar att det är bensinpumpen som låter, men ska den låta högt? Man kan utan problem höra den även om man står 3-4 meter bakom bilen.   Anders (DK): Jo - vanligt kan den høres, men det burde ikke være så markant. Pumpen slides jo som alt andet der snurrer, desuden kan skidt og luft sætte sig og øge lyden fra pumpen under drift. Kan hænde det er værd at hitte en reserve nu, så du ikke overraskes ...
  Jan Ö: Håller med Anders. Vissa modeller har ljudet från bränslepumpen "ökat" med antal mil. Min fick jag byta vid ungeför 30-35000mil. Men det är många faktorer som spelar in varför man måste byta. (Blir den tyst kanske du måste "knacka" på den för att den skall starta och du kan köra vidare)

Jordning?   Kalle 2002-01-01:
Har bytt tändlägesgivare, kollat alla reläna, även öppnat blåa relät - allt är helt. Tog testinstrument kröp under bilen, (var upppallad!) kollade bränslepumpen, ström fram inget problem. Tror ni att den surrade - nej. Vad ligger priset på en ny resp. begagnad?   Bert: Ström är två hål i väggen, som dom säger. Det räcker inte med bara ström fram, man måste ha jord fram också. Pumpen har en jordpunkt i karossens golv rakt ovanför där den sitter, eller så har den kanske inte det beroende på dålig kontakt. Kan vara värt att kolla.

Startproblem – bränslepumpen!
  Magnus H 2001-01-10:  Min T2 -88 dog plötsligt, bogsering hem och koll av gnista. Jodå gnista i stiften. Vad kan det då vara? Alla sladdar och slangar ser ut att vara OK. Jag har en insprutningsbox till en CX av samma årsmodell, ej Turbo. Om det är något fel i originalboxen skulle denna kunna ersätta, eller har T2:an en särskild box vilket jag misstänker? Kan det vara bränslepumpen? Hur kollar man den? Den är väl alltid tyst utom då motorn går? Jag lossade bensinröret till insprutarna och då sipprade det fram bensin.   Maurizio: Bränslepumpen kan du kolla genom att lyssna vid höger bakhjul när du försöker starta bilen (bra med en medhjälpare). Min erfarenhet är att det brukar ärga kring insprutningsreläet, som sitter under vänster framljus. Spruta på elektronikspray och tryck i den 9-poliga kontakten igen. Reläet kan även gå sönder, det är det blå långa reläet (iallafall på min -84).
  Resultat från Magnus: Jag klippte till bränslepumpen med domkraftshandaget och nu går den igen se'n en vecka!

Bränslepumpsproblem   Henrik S 2001-04-23:
Min svarta pärla 2400 GTi -83 vill inte längre brumma för mig. Det verkar som om det är problem med bränslepumpen. Den snurrar endast då man vrider nyckeln till startläget. Borde den inte pumpa upp trycket i bränslesystemet då man vrider om till tändningsläget? Efter att jag har kört pumpen separat en stund så att bränsle är framme till motorn så tänder den, men vill inte hålla igång eller gå rent. Verkar vara dåligt tryck på bränslet. Måste bero på att pumpen inte går efter det att man släppt nyckeln. Var sitter reläet för bränslepumpen? Eller är det någon tryckgivare?   Henrik K: Det er antagligen stikforbindelsen på luftmængdemäteren som er dårlig. Når motoren går kommer der signal fra luftmængdemäteren via relæet under venstre forlys til bränslepumpen. Det nederste ben på multistikket er det som styrer bränslepumpen og det kan blive grønt af korrosion og så er resultatet som du beskriver.

Bränslepumpsproblem   Hans W 2001-02-10:
Bränslepumpen på min CX 25 tri vill inte starta när jag vrider på tändningen, vad kan felet vara? Jag har bytt till en ny pump, men felet kvarstår. Finns det något relä, eller annat som kan spöka?   Anders (DK): Enligt Haynes er der 1 (eller 2) relæ bagom højre frem lygtehus. Reference = 731 fuel injection relay. Det giver også strøm til benzinpumpen. Om der er 2 relæer, er det bare den nærmest højre forskærm. Det andet relæ er til indsprøjtnings datorn. Det er nok mest sandsynligt at du har korrosion i relæets stikfobindelser. Prøv at adskille og rengøre her. Evt. kan relæ og stik være helt kass af korrosion.
  Svar från Lennart: Relät sitter under höger strålkastare. Smart nog monterat i en blå plastbehållare/påse som vid olyckliga omständigheter kan fyllas med vatten och skräp med påföljd som du har nu. Gör rent eller byt så fungerar det igen.
  Resultat från Hans: Tack för er hjälp, nu går bilen bra. Jag smorde upp kontakterna till reläet under höger lykta och det gjorde susen.

4 sekunder – underbart är kort   Jerker L 2003-08-29:
T2:a-88. Startar motorn, går igång utan problem. Svarar på gaspådrag, men 4 sekunder senare dör den, helt utan misständning. Att försöka starta efter det är lönlöst. Om jag väntar en halv dag så går det igen men med samma resultat. VAD ÄR DETTA??!! Bränsletillförsel finns (bensindoft vid avgasrör). Slutledning borde vara tändningen. Men den startar ju först som en klocka för att gå utmärkt i 4 sek till att TVÄR-DÖ! Det är inte ens en misständning!   Johan G: Gör så här: tjuvkoppla "stora blå" så att bensinpumpen går hela tiden. Då vet du att du har bränsletryck oavbrutet. På så sätt kan du utesluta "stora blå"-reläet.
  Jerker: Kollade gnista - det fanns. Kollade bränsle - det var fuktiga stift. Mätte tändlägesgivaren - 70 ohm. Varför lägger motorn av efter 4 sek utan att kunna återstartas förrän efter mer än 5 timmar??!!   Kristian (N): Du har gnist og tydligen bensin, men fortfarende ikke start, mere en 4 sekunder. Trampar du på gasen under startforsøket? Sikreste metoden for og drepe tendstifter. Prova med nya og inte, under nogon omstendigheter røra gaspedalen - detta skjøts av datoren. Datoren samlar all informasjon fra sensorer rundt i motor rommet, i det øgonblikket du vri på startnøklen. Sedan regulerer den innsprutningen selv. Stannar den da, borde det vara et tilfeldigt avbrott i en giver/vakkel i en sladd eller liknande. Datoren mistar ganske enkelt signal og tverrdør. Så jeg tror mer på en komponentfeil.
  Jerker: Nej då!! Jag rör aldrig gaspedalen under start!!! Det stora blå bränslereläet är fint. Har kollat ALLA kontakter inklusive jordningar. Har fettat in kontakterna enligt servicemeddelande från Citroën. Batteriet är nytt. Jag är fortfarande förvånad att bilen startar på en gång efter ett dygn av vila och går i några sekunder. Väntar man 2-3 tim efter den lagt av så tänder den till men vill inte starta. Det konstiga är att bilen bara stått stilla under reparation på bakre bärarm.   Kristian (N): Ups, rep av bakre bärarm - har du kommit borti røren fra tanken? Om bilen gikk innan du startet med å mekke bak, ville jeg gå til det stedet og kolla lite, om det er kommet noe i ulaget.
  Jerker: Mätte lite el i dag efter att bilen IGEN gick igång i 4 sekunder. Hittade två kontakter (brun o grön, vad annars ;-) ). De sitter vid batteriet och har varit hoptejpade sedan inköpet. Man kan säkert göra så, men det är inte rätt. Vilka är dessa spadkontakt-honor? Den ena går mot jord och den andra (gröna) ger 5V vid aktiverande av startmotor. Sedan försökte jag bygla ström till bensinpumpen via "det stora BLÅ". Inget ljud därifrån. Kopplade säkert fel. Det är nämligen bra tryck i ledningen när jag testade skruva av kopplingen på bränsle-skenan (Det sprutade rejält).
  Gnistan från tändstiften är inte så blåa och starka som man kunde tänka sig. Dom var lika svaga från båda tändspolarna. Ström går också till spridarna! Vad kan det vara för fel? Den startar ju och går JÄTTEFINT i 4 sek efter ett dygns vila för att seda lägga av på stört! Snälla hjälp! Det gör ont i hjärtat att inte få köra sitt monster!
  Anders (DK): OBServere at dyserne fødes med +12V over et relæ (som kobler på konstant med tænding på) - der skal altså konstant være +12V på den ene side af dyserne - jord får de i tur gennem ECU'en (datorn). Det kan være hér du har problemet.
  Erik A: Som Anders skriver skall ena sidan av insprutarna ha 12 v vid tillslagen tändning. Den andra sidan har pulserande jord. Man kan se hur insprutarna jobbar (om de jobbar) genom att koppla in ett oscilloskop på en insprutares tråd till datorn. Har man inte tillgång till ett oscilloskop kan man använda en multimeter inställd på växelspänning och mäta över insprutarens kontakter. Den skall ge utslag när motorn går runt på starten. Ett annat sätt är att känna efter om insprutarna tickar när motorn går runt, men det kan vara svårt eftersom motorn vibrerar och låter en del i sig.
  Jerker: Tack för alla tips! Jag gjorde ett grundtest i går eftersom jag inte kunde få soppapumpen att tvingas igång via bygling. Öppnade anslutningen på bränsleskenan och släppte ut allt tryck på bensin. Startade igen öppnade skruven sedan för att se om det byggts upp något tryck. DET HADE DET INTE!! EUREKA!!! Där har vi felet! Till slut, i går, låg jag under fransyskan och kollade elsladdarna. Mycket riktigt... +-kabeln hade rostat av på pumpen. Försökte skruva av muttern men vi alla vet ju vad som händer då. Den gick AV! Ny pump med andra ord! Tack än en gång för all hjälp från Er alla! Ni är en guldkälla!   Johan G: Trevligt att du fann felet. Slavkör du pumpen från reläet utan att motorns skrammel stör hörs pumpsurrandet tydligt. Men det är ju inte ovanligt att insprutningspumpar ger upp. Mer eller mindre på CX vet jag inget om. Det är en Bosch standardpump tror jag. Kanske sitter den olika utsatt på olika bilar, men inte värre på CX än på andra.
  Andreas A: Jag vill bara avrunda ämnet med en fundering: Hur kommer det sig att bilen gick igång utan fungerande bränslepump över huvud taget??? Beror det måhända på att bensinen i tanken bygger upp ett övertryck som är tillräckligt stort för att mata spridarna i 4 sekunder...?
  Jerker: Ställer mig samma fråga och tror samma sak!

Trasig bränslepump   P Raja 2003-10-28:
I managed to troubleshoot and found that the feed to the fuel pump was ok. I removed and cleaned the spade connectors on the fuel pump itself, however the pump will not come 'on', also connected a 12 volts trouble light when energizing the pump via the usual ignition, and the juice was there, hence it leads me to believe that the pump is faulty. Question: will my pump from my 1980 CX Prestige do the job on my 1988? If not, where and how much will the pump cost, what other pumps can be used instead of the OEM? Would anyone have any part numbers, where can I obtain this part, it is an external unit, i.e not inside the gas/petrol tank.Or perhaps someone may even have a used that they can sell.   Iain W: The OEM pump is a Bosch unit, Bosch part number: A 580 112 368, so if it really is dead, you should be able to get hold of it from any Bosch supplier. But have you checked the earth connection from pump to chassis? (On top of the rear tubular cross-member as standard). I had a faulty pump on mine once, which turned out to be nothing more than the earth connection - when I touched the wire the connection just came apart 'cause it was so corroded!
  P Lawrence: Does that Bosch unit fit both S1 & S2?   Iain W: Don't know. That's definately the part for the the S2 and I don't think they changed the electric fuel pump throughout the CX:s life-time (so it would be the same for IE s1's), but I'm not 100% sure.
  Sheddan: My 87 Cx Turbo 2 has a different Bosch number for fuel pump.
  Alan D: The fuel pumps for all 2.5 litre injection CX:s is Bosch 0580464008. EXCEPT FOR the Turbo 2 anti-pollution versions (Germany, Austria, Sweden.......) which is Bosch 0580464044.
  red. anm: Alans inlägg verkar inte helt korrekt, se sidan från Bosch om diverse reservdelar till CX 25: Bosch CX-delar.

Reparera bränslepump
Reparera trasig bränslepump   Rick H 2003-10-29:
So far I've taken 3 pumps apart and repaired all 3. They all had the same problem. Dirt or rust in the pump section that jammed so it would not turn.
   Uncrimp the aluminum housing and pull housing off of pump body. Take motor off pump section. Carefully remove screws in pump section noting how it all goes together. Clean everything. Put back together. It's a little more complicated than that but only takes about 1/2 hour.
  Mikael W: Sitter det verkligen inget filter på pickup-röret i tanken?! Om inte så kanske man skulle kunna instalera något lämpligt filter på slangen mellan besintanken och pumpen. Jag blev ståendes med havirerad bensinpump på arlandaleden, inte kul...

  Fredrik L 2003-11-16: Min pump har slutat gå. Jag tror att det beror på skit i huset (går ej runt ens om jag kopplar direkt på batteriet). Jag ska försöka laga den men jag har en fråga: behöver jag tömma tanken? Jag har haft av pumpen och tanken en längre tid tomma. När jag idag skulle provstarta så gick inte pumpen. Det borde altså inte finnas bensin i pumpen. Får jag trots det en skur bensin i ansiktet om jag skruvar av pumpen?   Jerker L: Du KAN ju få det om tanken inte är tom. Bra att veta är dock att om du monterar av slangen efter pumpen FÖRST, så läcker det LITE (bra för att kolla om det finns soppa över huvud taget i pump o slang). Har du noterat bensin i första momentet så bör du montera en slangnypa av någon sort för att hindra flödet (går med fransk vinkork också). Sedan monterar du av slangen mellan bränslepump och tank.
  Fredrik L: Det hela gick smärtfritt! Men så till ett nytt problem. Det verkar som att jag har lyckats såga itu slangen framme under passagerarfötterna när jag bytte golvet. Nu har bensinen flödat i pumpen. Kan jag byta slangen utan större läck (kommunicerande kärl)? Ska jag byta hela slangen eller bara det skadade partiet?   Jerker L: Byt hela slangen så vet du att allt är nytt och inte kommer att gå sönder på den närmaste tiden!
  Fredrik L: Till slut bytte jag hela. Först provade jag att göra ett skarvdon av ett gammalt kopparrör men det gick inte så bra. Faktum är att det tog längre tid än det tog att byta både matnings- och returslang. Nu startar motorn och går fint!

Byta bränslepump
Vilka pumpar passar   Bosse H 2006-05-14:
Är det samma bränslepump i CX Gti och CX Tri?.                                                                                
  Billy: Ja, det är samma pump.
  Kjell H: Samma som på BX och XM. Ökar urvalet.

Ersättningspump   Mika 2010-02-14:
  Biltema säljer bränslepumpar till CX 25 GTI för 499:-. De listar dem som att de passar årsmodell 87-91. Skiljer sig dessa årsmodeller mot tidigare? Jag har en 85'a och undrar om dessa pumpar passar även min bil.   Mikael A:   Den passade inte till min -79 GTi i alla fall. Fel anslutning för annan typ av slang. På min gamla är det vanlig slang med slangklämma. På de nyare verkar det vara en specialnippel. Fick bli en bättre begagnad istället.

Förebygga bränslepumpsproblem
  TRög 2001-02-19:   Bilen skall ha stått stilla helst ett dygn. Sug upp kondensvatten och smuts ur tanken ur den försänkning som finns under sugsilen i de flesta bensintankar och rengör grovsilen. - Har du aldrig gjort det förr bered dig på en överraskning. Så här enkelt är det: Under baksätet som du fäller upp och avlägsnar finns två stycken svarta runda plastbrickor. Den högra döljer bensinsil med sug- och returslang, den vänstra döljer bensinmätaren som inte är berörd i detta sammanhang. Den svarta plastbrickan prejar då loss med en skruvmejsel och där under sitter slangarna och silen nedsänkt i tanken. Locket hålles på plats med en grovgängad - a´la 25-litersdunk - plastring med innåtriktade nabbar som du vrider loss med en spetstång av lämplig storlek. Nu kan du lyfta upp silen - ibland är det lättare att först lossa slangarna från sina anslutningar - och göra denna ren - den är förmodligen svart av dynga. Silen sitter i en nedsänkning som ofta är fyld av vatten och svart dynga - 2 dl är inget ovanligt - som man suger upp med lämplig anordning a´la öronspruta eller motsvarande. Sen gör man precis tvärt om och när man skruvar ihop det hela och då sätter man på lite vit vaselin på gängorna och packningen så går det lättare. Det brukar ta 10 minuter att utföra.
Har du förgasarmotor, lyft locket på flottörhuset och gör rent i botten på detta och eventuella silar som finns i tilloppet Det är hur enkelt och snabbt gjort som helst.
  Anm: Säg det klaver som står så undanskymt att jag inte trampar i det - hoppas dock kunna vara till lite nytta ändå. Skall komma med ett avslöjande: Jag trodde jag var på BX-delen som i än högre grad är min hemmaplan. Dock gäller beskrivningen praktiskt taget alla bilar med reservation för var grovsilen sitter monterad i tanken. Vad gäller BX så är det exakt så som jag beskrivet det. Sedan 80-talet - då flertalet bilar fick plasttankar istället för plåt - ser det väldigt lika ut. Kan berätta att jag på sevicebänken har en Fanta-flaska som har 3 cm dynga, 9 cm vatten och resten bensin - allt räknat underifrån och från en och samma tank som rengjordes två gånger med en veckas mellanrum. - Efter rengöringen började motorn arbeta mycket lugnare.
  Kommentar från sign. Hoppsan:   Se för böveln till att inte ha full tank när du lossar silen. Koppla också ifrån batteriet FÖRE ingreppet. Men nån skit i silen hittade inte jag, trots att locket aldrig verkade ha varit öppet.
  Kjell H:   Ett litet tips: byt filtret, pumpen jobbar lättare och lever längre.

Till startsidan Till huvudsidan med mekartips Till sidans topp Till toppen av sidan