Beskrivning:
Lambdasond finns på bilar med katalytisk avgasrening. Lambdasonden är en syresensor som mäter syrehalten i avgaserna. Sonden är monterad på avgasröret strax nedanför grenröret, före katalysatorn. Sonden sänder en elektrisk signal på mellan 0 och 1 volt till insprutningsdatorn som beräknar rätt bränslemängd i insugningsluften.
Sonden är tillverkad av porös keramik med elektroder av platina som är känsliga för syrehalten i omgivande gas. I sonden finns ett elektriskt uppvärmningsmotstånd för att den snabbt skall nå arbetstemperatur.
Lambdasonden för CX 25 GTi årsmodell 1987 och framåt är av fabrikat Bosch med artikelnummer 0 258 003 078. Samma lambdasond sitter i Citroën BX.
|
|
http://www.bondauto.com/templates/school.php?article_id=20:
At high temperatures (>300 degrees C, or 572 degrees F) the difference between the number of ionized particles in the exhaust gas on one side of the sensor probe and the number of ionized particles in the ambient (reference) air on the other side of the sensor probe generates a potential difference (voltage) across the probe tip. The higher the number of ionized particles in the exhaust gas compared to the ambient air, the higher the voltage generated.
The amount of ionization in the exhaust gas goes up as the amount of unburned fuel goes up. That means that when the fuel/air mixture is too rich, the sensor generates a higher voltage (about 800 millivolts, or 0.8 volts), and when the mixture is too lean, the sensor generates a lower voltage (about 200 millivolts, or 0.2 volts).
To compensate, the vehicle's ECM is programmed to increase the fuel charge (make the mixture richer) when it receives a low voltage signal form the O2 sensor, and ti decrease the fuel charge (make the mixture leaner) when it receives a high voltage signal from the O2 sensor. By responding quickly to changes in exhaust chemistry , the O2 sensor can keep the engine running very near its peak efficiency under nearly all driving conditions. A healthy sensor will detect and react to a change in oxygen content within about 100 milliseconds (0.1 sec.).
The most common causes of early sensor failure are deposits on the probe tip that prevent the tip from accurately measuring the amount of oxygen in the exhaust gas. Silicone, condensed water, and some oil additives can contaminate the sensor.
|
O2 Sensor wiring instructions:
This is for those of you that had one wire units on a car and upgraded to a 3 wire unit.
The difference between a 1 wire and a 3 wire 02 sensor is a heating element. The 3 wire heats up without the benefit of 600+ degrees of exhaust temp. This results in more accurate readings from Air Fuel Ratio Meters like the HALMETER AF/30 and from the stock F.I. system. We have also found they stay cleaner longer.
All 3 wire 02 sensors have a signal wire and a power and ground wire. Generally they have
1 black wire ( Hook to original 02 wire )
and 2 white wires
1 white wire goes to chassis ground
1 white wire goes to a switched 12 volt source.
There you go. Very simple.
Try not to use the Coil + wire as the 12 volt source. It pulls power from the ignition system that is better used to make spark.
|
|
http://www.peugeot-sport-club.com/faq.html:
Hur vet jag att lambdasonden är sönder?
Typiska symptom är högt HC eller CO-värde vid besiktning, hög bränsleförbrukning (upp till 30% mer bränsle än normalt),
körbarhetsproblem med ryckningar, dåligt gensvar vid gaspådrag. När lambdasonden slutat fungera kan katalysatorn
överhettas och förstöras.
Kan jag testa lambdasonden själv?
Det finns testare att köpa hos bl.a Micro och Motornord.
Hur monterar jag av lambdasonden?
Det finns en speciell hylsa man kan använda för att lättare få av den. Ibland kan det hjälpa med att värma upp den och
sen prova att lossa.
|
Kontrollampa för lambdasond:
Rick 2001-04-11:
I går när jag körde i mörker la jag märke till att en liten lampa/diod till höger nedanför hastighetsmätaren
på min T2 -88 lyste svagt. Jag har aldrig lagt märke till den tidigare och kan inte minnas om jag sett det
förut...... Underligt nog hittar jag ingen förklaring till lampan men har i bakhuvudet att det skulle ha med
insprutning eller tändning att göra. Bilen går hur bra som helst men jag hade för ovanlighetens skull igår
lite svårt med en start (2-3 försök) när bilen vilat c.a. 30 minuter utanför McD på en långresa. Är det något
allvarligt? (Inga andra lampor lyser)
|
|
Ture T:
Den gula lysdioden är indikering på att lambda-sonden som sitter i grenröret inte fungerar som den skall (dvs.
troligen inte alls) vilket kan förklara dina startproblem vid varm motor. Insprutningsdatorn och tändboxen får
inte rätt ingångsvärden om lambdasonden är defekt. Lyser dioden svagt kan det vara krypström (har du
motortvättat nyligen?) i något kontaktstycke - alltid lika roligt att leta efter. Du kan kolla hur lysdioden
ser ut vid full ljusstyrka genom att vrida startnyckeln långsamt, strax innan "tändläget" så blinkar dioden
till. Byta lambdasond är i och för sig aldrig fel eftersom det är en förbrukningsdel precis som tändstift.
|
Symptom på defekt lambdasond:
Abbe 2001-04-18:
Vad är symptomen på en defekt lambdasond? Hög förbrukning, ryckig gång avslag/påslag, kan stanna i
landsvägsfart och urkoppling...?
|
|
Andreas:
Om lambdasonden (eller någon annan vital sensor) går sönder uppfattar datorn detta och går över på
"nödprogrammet", d.v.s kör på förinställda värden och struntar i sensorerna. Detta nödprogram ger en fet
bränsleblandning med förhöjd bränsleförbrukning som följd. När detta inträffar tänds varningslampan på
instrumentpanelen. Man bör inte köra några längre sträckor i detta läge eftersom katalysatorn tar stryk av den
alltför feta bränsleblandningen (överskottet förbränns i katalysatorn med överhettning av denna som följd).
Anders:
På en XM -110 -90:a jag hade yttrade sig en defekt lambdasond genom att bilen blev ryckig och kraftlös. Jag
kan inte minnas att motorn stannade helt någon gång. Däremot kunde den gula lampan tändas vid motorvägskörning
och då kändes det som att man vred av nyckeln, bilen blev helt kraftlös för att en stund senare rycka till,
återfå kraften och gå ganska normalt igen.
Kommentar från Abbe:
Jag har fått för mig att det är så här: gula K:t tänds när det föreligger risk för att katten tar skada, inte
nödvändigtvis för att bilen går på "defaultläge". Om man tar bort polerna och nollställer bilen borde ju gula
K:t lysa när man sen börjar köra om så vore fallet! En komponent kan alltså sluta att fungera, bilen gå i
"defaultläge" utan att katten tar skada. Först när bilen börjar göra saker som *kan* skada katten tänds gula
K:t (gula K:t borde ju annars lysa tex när multikontakten är skitig och vid alla tillfällen av elektriska
missöden då sensorer tilfälligt eller konstant "slås ut"). Verkar det vettigt...?
|
Anders (DK) 2000-02-15:
BX: Inden jeg genmonterer Lambda sonden, ville jeg gerne teste den med en resistans måling.
Jeg har fundet ca 4 ohm på de 2 hvide ledninger, forbindelse til hus på den grå ledning, men ingen
forbindelse på den sorte.
|
|
Bert:
Det låter väl rimligt - de två vita är förvärmningen av sonden vid kallstart. En ledning skall ha kontakt med
jord, den andra blir det ingen kontakt på vid kall sond. För att veta att sonden fungerar så mät mellan svart
och grå när motorn går istället. Då ser du en spänning där som varierar mellan nära 0 volt och nära 1 volt när
sonden reagerar för syret i avgaserna.
|
Hög CO-halt i avgaserna:
Peter Å 2000-02-12:
Har bytt luftfilter, olja och oljefilter samt låtit verkstad justera CO-halten, "den var mycket svårinställd"
sade de. Ombesiktning gav samma värde = 6,2 (max godkänt är 3,5.) Gjorde en "fuling" och fyllde i 1,5 liter
k-sprit i nästan tom tank och åkte till bilprovningen igen. Lägre värde = 5,9, men fortfarande för högt. Vad
kan det vara för fel? "Det blir nog till att börja byta grejor; spridare, givare o s v" sade besiktningsmannen.
Första åtgärden är förstås att gå tillbaka till verkstaden, men det vore intressant att få förslag på tänkbara
orsaker och åtgärder från er alla erfarna CX-ägare!
|
|
Kalle:
Det kan vara ett litet läckage på avgasröret som gör att lambdasonden indikerar för mycket luft i avgaserna.
Detta resulterar i att det sprutas in mer bränsle med för högt CO som resultat.
Mats:
Säkert lambdasonden. Kolla den genom den kontakt som du har vid batteriet, dvs samma kontakt som man använder
vid inställning av luftflödesmätaren. Skall ge ett värde på x antal volt vid normal tomgång och om lambasonden
är ok skall detta värde rulla upp och ner. Om värdet står fast är lambdan slut.
Kalle:
Jag har en kompis som hade en Renault Clio som hade samma problem. Efter idogt letande (bl a byte
av styrbox) visade det sig att det var ventiljustering, sen var det OK.
Tillägg från Mattias:
Exakt samma fel och lösning som flera Mazda 323F DOHC drabbades av på gamla dar.
Tips från Lars H:
Byt olja och filter + rengör eller byt luftfilter + nya tändstift! Se sedan till att köra
ca 10 mil precis före du åker till bilprovningen! Allt relativt billigt.
Fultips från T på DS-sidan:
CO-halten fick jag ner med en blandning av motorfotogen och tvåtaksolja (50/50). Blandningen får ner alla
värden till (nästan) 0! Använder samma blandning på en AX med HC-halt-problem.
|
Marcus 2000-02-15:
Jag har för hög CO-halt på min XM V6, den ligger på 0.5 och måste ner till minst 0.3 för att bli godkänd på
bilprovningen, tacksam för råd.
|
|
Bert:
Jag tycker att de flesta svaren i ämnet har handlat om läckage på avgassystem före lambdasonden, kan kanske
vara nåt att kolla. Drar det in luft så reglerar insprutningen fel. Alltså grenrörspackning, skarvar, det
sitter väl nån flexskarv även på V6? Rosthål i rör?
|