Citroën CX mekartips -> Insprutningssystemet -> Insprutningsdatorn
Insprutningsdatorn:
     uppdaterad 2003-09-28
Beskrivning:
Insprutningsdatorn är monterad under instrumentbrädan, bakom handskfacket. Komponent nr 142 på elschemat. Fabrikat Bosch, artikelnummer 0280 000 353. Det är den elektroniska lådan i mitten på bilden ovan (omgiven av övriga komponenter i insprutningssystemet). (CX utan katalysator har insprutningsdator med artikelnr Bosch 0280 000 300. Turbobilar har ytterligare annan modell).
Komponenterna i insprutningsssystemet Bosch L-Jetronic Insprutningsdatorn i CX serie 2 (86-90)

Hur hittar man den?
  Einar E 2002-09-04: CX 25 TRi -86. Hur mycket måste man riva av inredningen på passagerarplatsen för att kolla insprutningsboxen? Sitter antagligen bakom något som man skall trycka på eller bända i eller....   Torbjörn F: På CX II sitter styrdonet innanför golvmattan längst fram mot torpedväggen. Jag har för mig att mattan är fasthakad i överkant på styrdonets monteringsplåt, när man väl har fått loss den (enklare om handskfacket är borta) så sitter den med ett par muttrar på långa pinnbultar som sticker ut från torpedväggen. På samma plåt sitter också ev. farthållarstyrdon. CX I tror jag har styrdonet till höger om bilen har LE-jetronic insprutning (2,5 l -motorn alltså). För det gamla L-jetronicsystemet (2,4 l - motorn) sitter styrdonet till vänster innanför kåpan under instrumentbrädan. Får man fråga varför du är misstänksam mot styrdonet?
  Bo F: Jag misstänker glapp i kabelhärvan, tänkte kolla kablarna. Själva styrdonet vågar jag mig inte på.   Bert: Pulserna till insprutboxen kommer från tändboxen vänster fram. Det sitter en kontakt ovanför där, som kan spöka ibland. Det är nån av dom mindre bland de andra stora. Möjligen är den trepolig vit, men kommer inte ihåg exakt.

Insprutningsdatorpaj?
  Bo F 2001-09-26: CX GTi -88: 3st insprutningsdatorer har pajat på rad. De slutar ge signal till insprutarna trots att signalen är okey till datorn från tändboxen. Jag har sprättat upp kabelhärvan för att kolla, men där fanns inga fel. Felorsak luftflödesmätaren? Lambdasonden? Tillskottsluftventilen? Spjällkontakten är kollad och är OK. Likaså motståndet i insprutarna. Bränslepumpen fungerar och insprutningsreläet är OK.   P-O A: När insprutarna inte får signal slutar även bränslepumpen att snurra. På min T2:a har bränslepumpsreläet vållat en hel del besvär och en signal från reläet går till datorn. Orsaken till besvären visade sig vara att i kabelhärvan som går till bränslepumpsreläet hade man skarvat inte bara 12 V matningen utan även jordkabeln till reläet. Sedan detta åtgärdats har bilen startat och gått utan problem.
  Johan G: Kolla även de två små fåniga trådarna som går mellan insprutnings-ECU'n och tändnings-ECU'n (via en tvåpolig kontakt innanför vänster framskärm i motorrumet). Utan den blir det ingen soppa. På vanligt CX-vis är dessa kontakter näppeligen täta nog att sitta i ett motorum. Ta bort ärg/skala om och skarva. Efter rengöring, smörj alla kontaktstycken i motorrummet med vanlig Klöver-vaselin. Själv knep jag bort hela kontakten och skarvade om den med Duraceal-skarvar (smältbara klämskarvar...)

Annan elektronikbox?:
    Rick H 2001-04-21: Vad jag har förstått kan min Bosch ECU (0280 000 300) ersättas av en Bosch 0280 000 353. Dessa verkar vara lika förutom att den senare har ingång för O2-sensor (lambdasond) och monterades i bilar med katalysator?

T2-88 varvar inte mer än 2500 rpm:   Yngve N 2002-02-04:
Efter att stått avställd ett halvår vill motorn inte varva mer än 2500 varv, därefter hackar den. Wastegaten verkar juste. Troligt fel/åtgärd? Bilen går bra annars, på alla fyra, även tomgång men som sagt vid 2500 börjar den att motarbeta. Borde inte ett slangfel, tändspole också störa i lägre varv? När börjar turbon att jobba?   Tore T: Börja med att kolla ALLA slangar och slangklämmor mellan luftfilter och insugsrör, inklusive alla i de båda tomgångssystemen samt de tunna givarslangarna och T-kopplingarna från insugslimpan till trycksensorn och baktrycksventilen och kolkanistern. Det får inte finnas några sprickor i slangarna, alla slangklämmor skall vara dragna och alla kopplingar täta. När allt detta är kollat och det fortfarande inte funkar är det dags att misstänka tändspolarna.
  Yngve: Har bytt allt snart inkl. luftmängdmätaren. Högt CO också - ska kolla lambdasonden. Står nu på verkstaden, återkommer om de hittat något.
  Yngve igen: Det var insprutningsdatorn. Inte kul för plånboken. Beg 3500:-, ny 6900:-. Men nu går den som ett spjut igen!

T2 varvar max 2000 rpm:   Lars 2002-04-20:
Har bytt tändstift, tändspolar, tändkablar, tändgivare och byglat över bränslereläet, kollat hur många slangar och klammer som helst - varvar fortfarande bara 2000 exakt konstant.   Mikael A: Har du kollat att gasspjället öppnar fullt när du har gaspedalen i botten? Låter kanske lite långsökt men man vet ju aldrig...
  Mikael: Jag spinner vidare på denna teori. Kolla så att inte luftmängdmätaren kärvar. Annars så får du kolla om bensinpumpen ger rätt flöde och tryck. Jag har råkat ut för att avluftningen på tanken blivit tät. Det var visserligen på en diesel men den orkade inte varva ur då. Även det hör väl till avdelningen långsökt, men enkelt att testa då det är bara att köra utan tanklock.
  Yngve: Hade samma - T2:a med max 2500 rpm. Det var insprutningsdatorn. Dina symptom verkar tyvärr vara detsamma.

Till startsidan Till huvudsidan med mekartips Till sidans topp Till toppen av sidan