Uppdaterad 2008-10-24


Citroën CX
1975-1990
Citroën CX Pallas 1977

Till sidan med mekartips
Mekartips!

"The Alfa and the Maserati are different - but the CX is from another planet!"

Sjuttiotal! Citroën CX   premiärvisades på bilsalongen i Paris september 1974 som efterträdare till den legendariska Citroën DS. Formgivningen känns igen från Citroën SM och Citroën GS, båda ritade av Robert Opron. Opron designade flera andra bilmodeler, en länk till dem: Citroencx.no. Gashydraulisk fjädring och framhulsdrift var självklart för en Citroën, den speciella servostyrningen från SM användes, men även om CX till en början fick ärva DS-motorn var CX Citroëns första modell med tvärställd motor. CX ansågs som ett genidrag och valdes till årets bil i Europa 1975.

I vindtunnel

Namnet CX kommer från den franska förkortningen för luftströmningskoefficient och valdes för att representera bilens låga luftmotstånd (0,36 serie 1, 0,33 serie 2). De heltäckande navkapslarna på Pallas-modellen och sidoplåtarna över bakhjulen är viktiga såväl för bilens form som för att sänka luftmotståndet. En detalj är den stora konkava bakrutan som håller sig ren av luftens strömning.

CX Break CX Familiale

Karossen tillverkades som 4-dörars sedan kallad "Berline", som kombi kallad "Break" och som sjusitsig kombi kallad "Familiale".

Bottenplattan från kombin användes också för att bygga en förlängd berline med namnet "Prestige". CX Prestige Denna var länge franska regeringens standardbil. Mitterands CX har just renoverats av en samlare, läs och se bilder: Mitterands CX

Motorer fanns från början i två varianter. CX 2000 med 2-liters förgasarmotor om 102 hk och CX 2200 med 2,2 liters motor om 112 hk som båda övertagits från DS-modellen. 1975 kom CX 2200 D med dieselmotor på 66 hk. 1976 kom CX 2400 injection med en 2,4 l insprutningsmotor. Den gamla DS-motorn ersattes 1983 av den s k Douvrin-motorn på 2 liter och bilen fick beteckningen CX 20. Denna motor kom även med 2,2 liters volym och modellen betecknades CX 22 (såldes aldrig i Sverige). 1985 utökades cylindervolymen på 2,4 liters motorn och modellen bytte namn till CX 25. Denna kom också i turboversion och utrustades 1986 med laddluftkylare och fick modellbeteckningen CX 25 GTI Turbo2.
(Data CX 25 GTi Turbo2: 168 hk vid 5000 rpm, 294 Nm vid 3250 rpm, toppfart 223 km/h, 0-100 km/h: 7,8 sekunder.)

Citroën CX GTI Turbo2

CX serie 2 lanserades 1986 med helt ny interiör och delvis förändrad exteriör med stora stötfångare av plast och tyngre i formen. Mer lackerade ytor och mera mattsvart istället för krom var bilmodet på 80-talet. När CX 1990 efterträddes av XM, nästa stora Citroën, var den fortfarande dynamisk och speciell med moderna linjer. Flera år efteråt lanserades bilmodeller från andra tillverkare med den låga huven, de breda lyktorna och de svepande linjerna som CX varit tämligen ensam om 1975 när de flesta andra bilar såg ut somfyrkantiga lådor.

Citroën CX GTi -88

De höga utvecklingskostnaderna för CX, tillsammans med 1974 års oljekris, kom tyvärr att bli slutet för Citroën som oberoende koncern. Peugeot köpte företaget och PSA-gruppen bildades. Historien upprepade sig kan man notera - samma sak hände då modell "Traction avant" var klar för försäljning i slutet av trettiotalet då däcktillverkaren Michelin köpte det ekonomiskt utblottade Citroën av dess grundare André Citroën.

Robert Opron Länk till sida om CX-design

Var CX den sista "riktiga" Citroënen? Många anser det, eftersom det var den sista modell som utvecklades av Citroën som fristående företag och den sista modell som hade frikostigt med egensinniga lösningar. Efterträdaren XM som kom 1990 blev en betydligt mer "vanlig bil". CX break fortsatte tillverkas en tid efter att CX berline slutat byggas. Under vecka 01 1991 byggdes den sista CX:n – slutet på en era.
Till höger ses en fullskaleskiss från formgivningsprocessen - klicka på bilden för att läsa mer! Till vänster ett foto av Robert Opron, chefsformgivare för CX.

ROBERT OPRON (born 1932) "When Robert Opron took over design responsibility at Citroën, he inherited the difficult task of continuing the avant-garde image established for Citroën by Flaminio Bertoni. Between 1970 and 1976, Opron subsequently created the Citroën SM, the GS and the CX, all three of which are considered true Citroëns in the style of his great predecessor. Eventually he left the firm for Renault where he designed the equally individualistic Fuego."


CX kombikupé

CX-modeller som aldrig kom i produktion
Först kombi-kupen. Det sägs att dåvarande chefen för Citroën förbjöd detta med motiveringen att en kombi-kupé inte var förenligt med en elegant lyxvagn. En sådan hade dock säkert ökat försäljningen av modellen - karosstypen är oslagbart praktisk. Här har jag hittat en bild på en sådan bil fotograferad vid franska CX-klubbens 25-årsjubileum 1999. Både praktisk och snygg!

CX-cab

Cabrioleten är en annan CX som aldrig byggdes av Citroën. Eller "decapotable" på franska. Här har jag hittat en på webben, ett tyskt hembygge. (Notera den eleganta uppskärningen av de bakre hjulhusplåtarna á la serie1 - en förbättring av serie2-designen, tycker jag! Men en tvådörrars CX???)
CX-cab


CXA = amerikansk modell
CX i amerika
CX såldes aldrig av Citroën i USA, men en del bilar kom dit genom ett holländskt företag kallat "CX Automobiles Europe". De köpte bilar från Citroën, byggde om dem enligt USA:s regler och sålde dem via företaget CXAuto i USA under namnet CXA. Här är en bild av en sådan - ganska tuff med dubbla runda lyktor och lackerade stötfångare. Observera att "le double chevron" inte finns i grillen - bilen hette inte Citroën och alla logotyper och Citroën-skyltar måste tas bort, detta var bilmärket CXA i USA.

Bruksbilen ->
CX 20 TRE -87. En egen sida har jag lagt upp:   ACA 919
                                                                                                                                                                                                                       
CX 20 TRE -87
Bruksbilen
<- Förra bruksbilen
CX20TRE -88. Rostiga dörrar, ful lack, repor och bucklor. Men den var billig, besiktad ett år framåt och går bra. Så jag slog till 28 januari 2005 för att ha något att åka i. Vi skulle till Knivsta på 50-årskalas, hustrun sade att hon inte tänkte åka kommunalt hem mitt i natten, och att hyra en bil tyckte jag kändes som att kasta pengarna i sjön när man kan köpa en åkbar CX för 3.000:-.
Men nu är det dags att tacka för sig. Rostiga dörrar, rostiga trösklar, trasig vänster bakbroms, det regnar in, stötig fjädring, småbucklig, allmänt skramlig och bullrig, trasigt centrallås och besiktningen går ut i december. Dessutom luktar den skunk inuti - föregående ägare hade hängt in en Wunderbaum, men det luktade för mycket raggarbil tyckte jag. Nå, det blir ingen lagning av den här. När den ljusblåa ovan är körklar åker jag till skroten med den vita. Fast motorn går bra och kupéventilationen är helbra för att vara en CX – så lite synd är det allt...
- Skrotad! Lyckades pricka in den tillfälligt förhöjda skrotpremien 1 juni 2007 och fick 4.000:- av Vägverket. Med ett inköpspris på 3.000:- är det bästa bilaffären hittills, ekonomiskt. Så nu är den nedmald till metallfragment i Gladökvarn. Förutom en del reservdelar jag skruvade av innan den hämtades.
Min Gti ->
CX 25 GTi -88. Lite mer finesser! Både ABS och katalysator. En silverfärgad CX är alltid en vacker bil! Den har stått avställd hemma i Farsta i två år snart och väntat på någon som har tid lust och ork att svetsa golvet, höger tröskel och bakramen för att kunna besiktas och få rulla på vägarna igen. Men ingen har orkat och nu är det för sent. Inom kort blir den skickad till återvinning.
Jag har följt den under de fem år jag haft den som bruksbil, läs NPR 968
NPR 968
Min förra CX Min förra CX
2400 GTi -84. Snygg, stark, snabb, vacker! Med turkos inredning! Tyvärr hade Bilprovningen för många anmärkningar för att jag skulle ha lust att ta itu med den, så jag sålde den som renoveringsobjekt. Men den kom aldrig ut på vägarna igen utan blev stående i Östergötland några år, nu är den borta ur bilregistret. Läs om den:
LGX 394
Min första CX var en silvergrå CX20 Pallas -84 som jag hade i tre år. Plötsligt hände något som gjorde att kylarvattnet blandades med motoroljan, och eftersom den var tämligen rostig i dörrar och baklucka och just skulle in för besiktning såldes den billigt som reservdelsbil. Ganska snart stod Bromma Bildemontering som ägare. (Senare när jag blivit klokare har jag förstått att det var ett mycket enkelt fel – frusen vevhusventilation . Det hade hjälpt med att byta olja och rensa. Så den kanske kunde funkat några år till, vem vet?) Min första CX

CX-fabriken Aulnay Hur många CX:ar?
1.042.460 CX tillverkades, enligt uppgift på Citroënet. Montering skedde förutom i Frankrike också i Marocko, Spanien, Portugal, Chile, Indonesien och Thailand. (Föregångaren Citroën DS byggdes i 1.455.746 exemplar under 20 år.)
Alternativa produktionssiffror från J Lombardini:
CX: 1.041.560 - 17 years of production - 61.268 a year.
Traction avant: 759.123 - 23 years - 33.005 a year.
DS/ID: 1.456.115 - 20 years - 72.806 a year.
XM: about 335.000 - 11 years - 30.454 a year.

Bilar i Sverige:

Första januari 2003 fanns 3.059 Citroën CX registrerade i Sverige. Av dessa ägdes 370 av kvinnor, 1.937 av män och 752 av företag. Hur många som var i trafik resp. avställda framgick inte. Ägarens medelålder var 52 år vilket riskerar att rendera modellen epitetet ”gubbil”. . . (Källa: SCB:s dator på Stockholms bilsalong i april 2003.) Första januari 1998 fanns 3.209 Citroën CX i trafik i Sverige, vilket då gjorde den till nr 95 på listan över Sveriges vanligaste bilmodell. (SCB enligt Dagens Nyheters bilaga "bilen" september 1998. Sveriges vanligaste bil var samtidigt Volvo 240, 348.654 bilar i trafik.)

Bilar utomlands:

Holländska CX-klubbens tidning 'La CX en Route' hade en artikel om hur många CX det fanns registrerade 1 januari 1997: Tyskland: 18.612 st, Storbritannien: 7.254 st, Belgien: 3.237 st, Holland: 4.703 st. (31 okt 1998 fanns 4.033 kvar i Holland - de försvinner snabbt nu.... )

André Citroëns kugghjul och bilar
   Bosse Bildoktorn 2005-03-21: I bilens barndom hade de flesta växellådor rakskurna kugghjul som förde ett fruktansvärt oväsen. Därför uppfann André Citroën V-skurna kuggar som gick så gott som ljudlöst.
   Framgången med kugghjulen ledde naturligtvis vidare mot den egna bilproduktionen - som kom igång tre år senare. Utvecklingen rullade på. Under 1930-talet introducerades B11- och B15-modellerna med moderniteter som självbärande kaross, framhjulsdrift och individuell hjulupphängning.
   Det var efter kriget som märket började sticka ut ordentligt från de "vanliga" bilmärkena. Citroen 2CV kom 1948 och är än idag en av världens enklaste, men samtidigt en av de komfortablaste, bilar som någonsin har byggts. Vagnen har bara två cylindrar och två fjädrar, men fyra hjul och kunde transportera en korg med ägg över en nyplöjd åker utan att ett enda ägg gick sönder.
    När det gällde de större och dyrare bilarna så började B11-modellen se gammal ut efter kriget. Under skalet var den betydligt modernare än de flesta konkurrenter, men konstruktörerna fick ändå fria händer att skapa en helt ny bil. Ty i den optimism som rådde efter kriget var ingenting för udda för att inte testas. Man skissade bland annat på en bil med tre framhjul och en sexcylindrig boxermotor provades. Slutresultatet blev dock en fyrhjulig bil vars enda gemensamma nämnare med B11:an var den gamla fyrcylindriga motorn. Hydraulikens nivåreglering hade i och för sig redan börjat användas i föregångaren, men utan att samtidigt assistera bromsarna och styrningen.
     Den nya modellen döptes till DS och visades för första gången på Paris Motor Show 1955. Åskådarna tappade andan och bara stirrade. Den nya Citroënen var ljusår före allt annat både när det gällde design och teknik. Hydrauliken hade sitt ursprung i flygindustrin och gav kraft till fjädring, styrning, bromsar samt manövrering av växellådan. Allt var dock konstruerat av Citroëns eget folk, vilket också märks i detaljer som att kopplingspedalen saknades. Urkopplingen skedde elektriskt, men hydrauliken var även inblandad i detta.
Foto: Bosse Andersson

Citroën C6.
Citroën C6 Lignage
Visades på Genévesalongen i mars 1999. Detta vore en värdig efterträdare till CX! Teknikens Värld säger: "En Citroën igen!" Jag kan bara hålla med. Formgivarna sägs ha fått principerna "Särprägel från all annan trafik" och "Direkt igenkänningsbar som en Citroën" att utgå ifrån. Visst har de lyckats! Se fler bilder av C6 på Citroënët., på www.euronet.nl, på The ultimate car page eller på Citroëns egen site.
    C6 lanserades på Geneve-salongen mars 2005!         En serie fina pressbilder på Planète Citroën:         Bilder 1         Bilder 2

Presentationsvideo – klicka här.

Picture Alan Lee
DS II - en designskiss
Citroën?
I dessa tider av retro-design kanske en ny Citroën DS skulle kunna vara intressant som nästa stora Citroën?
Hittade ovanstånde bild hos företaget Citroën Andre i Holland. Skissen är enl. uppift gjord av Volvos designteam(!) under ledning av Rob Koch. Snyggt!
Citroën DS?

Ett annat alternativ:

Till min hemsida