Uppdaterad 2008-10-24
Citroën CX 1975-1990 |
Mekartips! |
"The Alfa and the Maserati are different - but the CX is from another planet!"
|
Namnet CX kommer från den franska förkortningen för luftströmningskoefficient och valdes för att representera bilens låga luftmotstånd (0,36 serie 1, 0,33 serie 2). De heltäckande navkapslarna på Pallas-modellen och sidoplåtarna över bakhjulen är viktiga såväl för bilens form som för att sänka luftmotståndet. En detalj är den stora konkava bakrutan som håller sig ren av luftens strömning. |
Var CX den sista "riktiga" Citroënen? Många anser det, eftersom det var den sista modell som utvecklades av Citroën som fristående företag och den sista modell som hade frikostigt med egensinniga lösningar. Efterträdaren XM som kom 1990 blev en betydligt mer "vanlig bil". CX break fortsatte tillverkas en tid efter att CX berline slutat byggas. Under vecka 01 1991 byggdes den sista CX:n – slutet på en era.
|
Bruksbilen ->
CX 20 TRE -87. En egen sida har jag lagt upp: ACA 919 |
Min Gti ->
CX 25 GTi -88. Lite mer finesser! Både ABS och katalysator. En silverfärgad CX är alltid en vacker bil! Den har stått avställd hemma i Farsta i två år snart och väntat på någon som har tid lust och ork att svetsa golvet, höger tröskel och bakramen för att kunna besiktas och få rulla på vägarna igen. Men ingen har orkat och nu är det för sent. Inom kort blir den skickad till återvinning. Jag har följt den under de fem år jag haft den som bruksbil, läs NPR 968 |
Min förra CX
2400 GTi -84. Snygg, stark, snabb, vacker! Med turkos inredning! Tyvärr hade Bilprovningen för många anmärkningar för att jag skulle ha lust att ta itu med den, så jag sålde den som renoveringsobjekt. Men den kom aldrig ut på vägarna igen utan blev stående i Östergötland några år, nu är den borta ur bilregistret. Läs om den: LGX 394 |
Min första CX var en silvergrå CX20 Pallas -84 som jag hade i tre år. Plötsligt hände något som gjorde att kylarvattnet blandades med motoroljan, och eftersom den var tämligen rostig i dörrar och baklucka och just skulle in för besiktning såldes den billigt som reservdelsbil. Ganska snart stod Bromma Bildemontering som ägare. (Senare när jag blivit klokare har jag förstått att det var ett mycket enkelt fel – frusen vevhusventilation . Det hade hjälpt med att byta olja och rensa. Så den kanske kunde funkat några år till, vem vet?) |
Hur många CX:ar?
1.042.460 CX tillverkades, enligt uppgift på Citroënet. Montering skedde förutom i Frankrike också i Marocko, Spanien, Portugal, Chile, Indonesien och Thailand. (Föregångaren Citroën DS byggdes i 1.455.746 exemplar under 20 år.)
Alternativa produktionssiffror från J Lombardini:
CX: 1.041.560 - 17 years of production - 61.268 a year.
Traction avant: 759.123 - 23 years - 33.005 a year.
DS/ID: 1.456.115 - 20 years - 72.806 a year.
XM: about 335.000 - 11 years - 30.454 a year.
Bilar i Sverige:
Första januari 2003 fanns 3.059 Citroën CX registrerade i Sverige. Av dessa ägdes 370 av kvinnor, 1.937 av män och 752 av företag. Hur många som var i trafik resp. avställda framgick inte. Ägarens medelålder var 52 år vilket riskerar att rendera modellen epitetet ”gubbil”. . . (Källa: SCB:s dator på Stockholms bilsalong i april 2003.) Första januari 1998 fanns 3.209 Citroën CX i trafik i Sverige, vilket då gjorde den till nr 95 på listan över Sveriges vanligaste bilmodell. (SCB enligt Dagens Nyheters bilaga "bilen" september 1998. Sveriges vanligaste bil var samtidigt Volvo 240, 348.654 bilar i trafik.)
Bilar utomlands:
Holländska CX-klubbens tidning 'La CX en Route' hade en artikel om hur många CX det fanns registrerade 1 januari 1997: Tyskland: 18.612 st, Storbritannien: 7.254 st, Belgien: 3.237 st, Holland: 4.703 st. (31 okt 1998 fanns 4.033 kvar i Holland - de försvinner snabbt nu.... )
André Citroëns kugghjul och bilar
Bosse Bildoktorn 2005-03-21: I bilens barndom hade de flesta växellådor rakskurna kugghjul som förde ett fruktansvärt oväsen. Därför uppfann André Citroën V-skurna kuggar som gick så gott som ljudlöst.
Framgången med kugghjulen ledde naturligtvis vidare mot den egna bilproduktionen - som kom igång tre år senare. Utvecklingen rullade på. Under 1930-talet introducerades B11- och B15-modellerna med moderniteter som självbärande kaross, framhjulsdrift och individuell hjulupphängning.
Det var efter kriget som märket började sticka ut ordentligt från de "vanliga" bilmärkena. Citroen 2CV kom 1948 och är än idag en av världens enklaste, men samtidigt en av de komfortablaste, bilar som någonsin har byggts. Vagnen har bara två cylindrar och två fjädrar, men fyra hjul och kunde transportera en korg med ägg över en nyplöjd åker utan att ett enda ägg gick sönder.
När det gällde de större och dyrare bilarna så började B11-modellen se gammal ut efter kriget. Under skalet var den betydligt modernare än de flesta konkurrenter, men konstruktörerna fick ändå fria händer att skapa en helt ny bil. Ty i den optimism som rådde efter kriget var ingenting för udda för att inte testas. Man skissade bland annat på en bil med tre framhjul och en sexcylindrig boxermotor provades. Slutresultatet blev dock en fyrhjulig bil vars enda gemensamma nämnare med B11:an var den gamla fyrcylindriga motorn. Hydraulikens nivåreglering hade i och för sig redan börjat användas i föregångaren, men utan att samtidigt assistera bromsarna och styrningen.
Den nya modellen döptes till DS och visades för första gången på Paris Motor Show 1955. Åskådarna tappade andan och bara stirrade. Den nya Citroënen var ljusår före allt annat både när det gällde design och teknik. Hydrauliken hade sitt ursprung i flygindustrin och gav kraft till fjädring, styrning, bromsar samt manövrering av växellådan. Allt var dock konstruerat av Citroëns eget folk, vilket också märks i detaljer som att kopplingspedalen saknades. Urkopplingen skedde elektriskt, men hydrauliken var även inblandad i detta.
Visades på Genévesalongen i mars 1999. Detta vore en värdig efterträdare till CX! Teknikens Värld säger: "En Citroën igen!" Jag kan bara hålla med. Formgivarna sägs ha fått principerna "Särprägel från all annan trafik" och "Direkt igenkänningsbar som en Citroën" att utgå ifrån. Visst har de lyckats! Se fler bilder av C6 på Citroënët., på www.euronet.nl, på The ultimate car page eller på Citroëns egen site.
C6 lanserades på Geneve-salongen mars 2005! En serie fina pressbilder på Planète Citroën: Bilder 1 Bilder 2
Presentationsvideo – klicka här.
Till min hemsida |