Citroën CX mekartips -> Min bruks-CX 2005-2006
Citroën CX20 TRE 1988
    Uppdaterad 2007-06-01
NGY158, Citroën CX 20 TRE 1988.   - En bruks-CX. Nött och lite risig med rostskadade dörrar och lätt doft av skunk inuti. Elfönsterhissar fram, eltaklucka, progressiv servostyrning, elbakruta, elvärmda framstolar som inte funkar, 2,0 liters förgasarsmotor med 106 hk, vit (EWT – Blanc Meije), gasvätskefjädring med någotsånär mjuk gång, dragkrok. Och s k Isother-paket = tonade rutor, sidosolskydd bak och rullgardin i bakrutan! Lyx! Felen består i rostiga dörrar, buckla på förardörren, vänster bakhjulslager gnisslar, centrallåset funkar inte – och det luktar lite illa i kupén (dock ingår Wunderbaum!). Men i stort sett verkar bilen bra. Och nybesiktad! Annonserades på Citroënakuten.
- Detta är min fjärde CX. Varför Citroën CX? Lite fakta om modellen: klicka här.

Länkar:
  • Mekartips Citroën CX
  • Historia och fakta om Citroën CX
  • Denna CX avlöser min tidigare CX 25 GTI -88
  • CX 20 TRE -88

    Bakgrund:
    2005-01-28 köpte jag denna Citroën CX 20 TRE från 1988. På denna sida har jag följt bilens öden och äventyr och de vedermödor som kan uppstå med att ha en snart tjugo år gammal fransk uddabil som bruksvagn.

    Några öden och äventyr:
    2006-06-01:
      Borta! Lyckades få ut de fyratusen som regeringen lovat i skrotningspremie för dem som lämnade sin bil årsmodell -88 eller äldre just idag. Eftersom jag köpte bilen för 3.000 och haft den i två år får man väl anse det vara en hyfsad affär ändå!

    2006-03-16:
    Den står kvar på gatan ännu. Skall plocka av delar till nya CX:en innan skroten får ta denna.

    2006-12-16:
    Nu är det dags att säga farväl. Har fått en annan CX som är bättre, så NGY158 får tacka för sig hos mig. Besiktad månaden ut, vänster bakre bromsskiva trasig, i övrigt inte så kul men funkar bra. - Någon som vill ha den?

    2006-02-10:
    Ombesiktad - godkänd!
    - Motor, oljeläckage. Det var oljetryckskontakten som läckte, därifrån kom läckaget. Så anmärkningen var motiverad. 55:-
    - Färdbroms bromsbelägg fram båda sidor slitna Så var det inte alls, felaktig anmärkning. Ströks. Dock hade jag kostnad för att stå i GDS-hallen och konstatera detta, ca 200:-
    - Fjäderdon bak höger, läckage. Gick inte att kränga på damasken, men det räckte med ordentlig avtvättning och avtorkning inför ombesiktningstillfället. Såå mycket läcker det inte, någon droppe då och då. Det får man väl tåla...
    - Strålkastare halvljus höger inställning för hög. Skruva på justerskruven...
    - Parkeringsbroms bromsverkan otillräcklig. Fixade jag inte själv. Försökte, men jag lyckades inte. Hyra GDS-hall ca 250:- Inlämnat på verkstad, kostnad 1.900:-. Plus nya vajrar 350:-
    Så för 2.750:- i reparationer + besiktningskostnader 500:-, alltså totalt 3.250:- har jag fått bilen brukbar igen! (Den var billigare för ett år sedan alltså...)
    Om två veckor är det dags för resa till fjällen - Funäsdalen here we come!
    Vänster hydraulcylinder
    Läckande fjädringscylinder vänster bak.

    2005-12-12:
    Vill ni ha fler rapporter månntro om min tretusenkronors-CX? Om inte så får ni sluta läsa här...
    - Resan till Höga kusten i augusti gick kalasbra. Massor av mil utan problem (mer än att jag vid ett nervöst tillfälle förstod att det är lååångt mellan mackarna i bygderna öster om Sollefteå - det gick dock bra tack vare en ensam Bilisten-pump vid en stängd lanthandel. Puh.) (Storstadsbor i glesbygden, jaja...)
    - Under hösten har jag bytt två hydraulrör under mycket möda och stort besvär.
    - Och lagat en kylarslang som sprack.
    - Och justerat handbromsen medelst fulmetoden att montera slangklämmor mellan själva bromsmekanismen och vajerhylsans ände för att "förkorta" vajern eftersom alla justeringar är så ihoprostade. Blev betydligt bättre. Men inte tillräckligt bra.
    Besiktade idag. Fem tvåor:
    - Motor, oljeläckage. Har bytt oljepåfyllningslockets packning för en tid sedan men inte tvättat av motorn. Det skall jag göra och sedan visa upp den igen.
    - Färdbroms bromsbelägg fram båda sidor slitna.Förbrukningsvara, byter man lätt.
    - Fjäderdon bak höger, läckage. Damasken har hoppat av så det droppar ut LHM. Skall försöka kränga på den igen och fästa med buntband eller något.
    - Strålkastare halvljus höger inställning för hög.
    - Parkeringsbroms bromsverkan otillräcklig. Det hjälpte inga fultricks alltså. Bättre men inte bra. Så det blir att riva ner mekanismen och renovera. En ny CX-erfarenhet, men jag känner mig ganska väl förberedd efter all information från er andra akutenister.
    - Och dessutom en "bra att veta": rostskadad sidobalk, båda sidor.
    Så, det kanske blir ett år till med bruks-CX:en NGY158 om reparationerna lyckas och inte något annat dyker upp...
    Slangen
    Sprucken kylarslang.

    2005-03-08:
    Hur har det gått nu då? Efter ett halvår med tretusenkronors-CX-en? Jodå, hyfsat!
    Fel som uppstått:
    - Bakhjulslager vä bak bytt p g a missljud, 150:- beg.
    - Bromsrör vä fram innanför hjulet bytt efter att det gått av p g a rost. 300:-
    - Returslangen från hydraulpumpen skarvad efter läckage. 20:-
    Förbättringar som genomförts:
    - Bytt LHM.
    - Bytt olja och oljefilter.
    - Lagat dörrlåsen så den nu går att låsa.
    - Bucklat ut vä framdörr.
    - "Lagat" dörrarnas underkanter med popnit...
    Alltså ingen bil för den med tummen mitt i handen, men blir det inte värre än så här är jag nöjd (ta-i-trä). Just hemkommen från sommarresa till västkusten ca 150 mil. Åker till Höga Kusten imorgon. Håll tummarna...
    Baknavet
    ”Nytt” och gammalt bakhjulslager.

    Till startsidan Till sidan med mekartips Citroënakuten -källan till kunskap! Till sidans topp Till toppen av sidan