Citroën CX mekartips -> Karosseri -> Lås
Lås
      uppdaterad 2008-05-12

Lås Till toppen
Tre nycklar till samma bil?
    Henryk Å 2001-10-04:   Efter att ha fått en stöldskada lagad på min CX -88 där vänster dörrlås och bakluckans lås blev förstörda, upptäcker jag att jag nu har en nyckel till bakluckan, en till vänsterdörren och den gamla till högerdörr + tändning. Tur att centralåset funkar. Detta kan väl knappast vara acceptabelt, alla låscylindrar borde väl ha bytts? Folksam säger att max två nycklar är praxis. Vad jag förstod så kunde inte verkstsn byta cylinder i bakluckans lås, utan beställde ett helt nytt.     Thomas: Det verkar som om du inte lagat bilen hos en Citroënverkstad. Där kan de nämligen ställa om låsen efter nycklarna genom att byta ut plåtbitarna i låscylindern.
    Henryk Å:   Har lagat den hos Citroëncenter i Vällingby - men dom kanske inte kan tillräckligt om äldre modeller. Jag skall givetvis försöka se till att dom fixar det! Tröttsamt att man nästan aldrig kan hämta en bil från en verkstad och vara helt och nöjd.     Thomas: Snabbmetoden på CX har alltid varit att stoppa i den nyckel man skall använda och slipa av alla utstickande plåtar på låskolven. Då blir det samma nyckel överallt. Bäst är att välja en låskolv som någorlunda överenstämmer. Nackdelen är att det kan vara fler nycklar som passar sedan....

Dörrlåsen funkar inte
    Bengt K 2001-03-09:   Har en -88 T2. Centrallåset fungerar (om man går alldeles intill bakdörren) men det går inte att låsa eller låsa upp med nyckel. Plockat ut höger lås, tappen på låscylindern ser lätt ankommen och sliten ut, så även den blanka mässings(?)plattan som tappen löper i. Allt rostigt, naturligtvis. Någon som vet vad som behöver bytas eller göras? Och i så fall var man får tag på det? Livrädd för den dagen då batteriet är urladdat och jag inte kommer in i bilen!     Bert: Gammalt Citroën-verkstadsknep: när cylindern är trasig, ta någon annan, vilken som helst från nån gammal CX. Sätt in din nyckel, slipa av allt som sticker ut från cylindern. Då går den att använda med originalnyckel. Den går visserligen att använda med många andra nycklar också, men inte med alla. Väljer man en cylinder där ganska lite sticker ut, så blir det tillräckligt bra - det finns ingen som stjäl en Citroën CX ändå.
Foto: Andreas L
Dörrlåset, sett från dörrens insida.

Går inte att låsa utifrån
    Dala 2002-03-03:   CX 86 - 20 000 mil. Kan låsa men inte låsa upp förardörren från utsidan. Inifrån går det dock hur bra som helst. Felet har uppstått gradvis senaste veckorna och nu verkar det helt kokt. Låset har funkat perfekt tills alldeles nyligen, sedan funkade det bara om man vred nyckeln så långt åt vänster som möjligt, sedan funkade det om man vred nyckeln så långt åt vänster som möjligt och sekunden därpå snabbt tryckte in öppningsknappen(!) och slutligen så fungerade det inte alls. Kan låset vara utslitet eller ha flyttat sig ur läge? Går det att laga eller är det bara att byta lås?     Michael H: Det finns en liten plastdutt som förbinder dörrlåset med själva låset. den brukar gå sönder. Min hade i.o.f.s slutat funka helt från utsidan. Ta loss dörrsidan och titta på det stag som går från dörrlåset till låset. Troligen så är en liten vit plastpryl nästan trasig eller trasig. Den lär inte kosta många kronor (den verkar förresten vara likadan på bilar före och efter 1986).
    Dala:   Aha. Bra svar och helt i linje med min teori om förslitning. Gött att få känna sig småklurig ibland. Tack! Jag har dock varit inne och rotat där men kan inte fatta var den lille plastdutten skulle sitta. Kan du precisera mera?     Michael H: Ytterlåset som du stoppar nyckeln i, är förbundet med en stålpinne till den enhet som håller fast dörren i dörrposten, mackapären som man påverkar när man öppnar dörrn, den som gör själva grovgörat så att säga. Nyss nämnda stålpinne dras ju upp och ner beroende på om du låser upp eller låser. I ena änden sitter den i nyckellåset och i den andra sitter den i en annan pryl som vidarebefordrar ditt nyckelkommando till resten av låsmekanismen. Någonstans i denna kedja kopplas stålpinnen ihop med resten av världen med en plast-sak/clips/pryl vars kvalitet inte är vad den borde. Om du tar isär dörrsidan och tittar på baksidan av nyckellåset så ser du vad som händer med pinnen när du rör på nyckeln. Den skall ju inte hänga löst eller sitta på trekvart. Den skall vara kopplad till någonting som skall påverkas av din nyckelrörelse. Efter några goda slurkar maltwhisky och en stadig dos Pink Floyd så är nog detta det närmaste en förklaring jag kommer.. Hoppas det löser sig. Om inte kan jag varmt rekommendera Pink Floyd´s skiva "Delicate sound of thunder" och ett glas 12-årig Bowmore samt lite diffust Citroën-surfande. En klart godkänd ersättare till ett fungerande dörrlås (enligt mig iaf).
    Dala:   Fixat och klart. Gamla låset var förslitet. Nytt lås kostar 122 SEK + moms. Funkar tip top igen.

Avbruten nyckel
    Martin S (NL) 2001-09-13: Does anyone out there have any experience with the CX's serie 2 doorlocks? My ignition key broke off while locking the driver door, and a part of the key (most of it) is still trapped in the lock. The lock was and is principally okay, it appears that the key had cracks. Does anyone have any tips about getting the broken part out? I tried with a small pincet but it just wont budge...     Bernie (UK): You could try a SMALL amount of super-glue gel on the end of the broken key - although it's risky for the obvious reasons. I have managed to extract an ignition key this way.
    Brad: If you haven't thargled the broken part much a good locksmith could get it out, match the parts and make you a new key while he checks out the lock to make sure it won't break another one. I would think it worth it.
    John H: If you can still get inside the car it would be best to remove the lock. Then probably a good sharp shock of the lock to the floor of your garage or whatever (percussive engineering)? should remove the offending remnant. My key snapped just like your's did (at that thin section) I got a set of BX door locks with good thick stemmed modern keys.

Bakdörrens lås i baklås
    Rick 2001-03-27: Ena bakdörren på min CX -88 har nu gått helt i baklås. Den har under ett år trasslat av och till men alltid fungerat efter lite joxande, men nu vill det sig inte längre. Vad göra?     Anders (DK): Du har mest sandsynligt et mekanisk problem med låsetøjet. Da må du plukke døren især inde fra bilen. Tage bort bagre sædesitsen først, da giver det lidt mere arbejdsplads. Forsøg da først at åbne døren, ved at tage fat i låsens indre dele. Siden er det bare at plukke videre især, gøre rent (for rust), smøre godt, og samle/funktionsteste igen. Lidt pilligt arbejde, du må nok afse en helgen for arbejdet. Men ikke særskilt svært.
    Jörgen: Låset kan helt enkelt kärva och dörren går ibland att öppna med våld: sätt dig i baksätet och tag spjärn med ryggen mot den andra dörren. Låt någon trycka in låsknappen och tryck till med ett eller två ben. Tjoff! Går dörren upp är det bara att smörja. Går den inte upp? Ja då återstår bara att plocka bort insidan och börja gräva - men såvitt jag har försökt är det inte lätt att komma åt.
    Greger: Problemet beror på en fjäderbelastad länk (plåtbit) i dörrlåsets insida kärvar. Vid olåst läge förmedlar länken rörelsen från yttre dörrknapp och inre dörrvred till själva öppningsmekanismen i dörren. I låst läge är länken upplyft uppåt och ingen förmedling från knapp resp vred kan ske till öppningsmekanism. Länken är fjäderbelastad. Hos mig har inträffat på flera bilar att underredsmassa har kletat ner mekanismen och hårdnat så pass mycket att fjädern inte orkar pressa ner länken i rätt läge när dörren låses upp. Dvs dörren förblir i låst läge oberoende hur man "låser" upp den. Det är ingen ide att med våld pressa upp dörren. Plocka ner klädseln från insidan och försök pilla ner länken. Den sitter på tvären i dörren längst bak och är bökig att komma åt. Väl nerpetad går det hur bra som helst att öppna dörren. Problemet som återstår är att lösa upp rostbehandlingen (har någon ett bra tips) och smörja upp länken.
    Anders (DK): Spruta med vanlig fotogen (eller lugtfri tændvæska).

Tändningslåset Till toppen
Trasigt tändningslås
    Adrian H 2000-05-05:   A problem to watch for is badly worn first and second tumblers that eventually pop out and block the key's entry -- great fun! It stranded me in a mall parking lot. Had to get my tools and remove the whole ignition barrel in the parking lot before I could get the car started and driven home. After learning that's a common problem with S2 locks in particular, and that new replacements are virtually impossible to find and/or outrageously priced, I have removed *all* the tumblers and can now start my car with any piece of metal (screwdriver, any key, even a small coin). While I was a little concerned about theft, I figure that if they break into the car, then the ignition ain't going to stop them.
Foto: Andreas L
Tändningslåset, underifrån.
    Iain: The ignition lock's a bitch to remove. First, remove the steering wheel (one nut) and then the trim around the steering column (one screw on either side only, IIRC). The switch is held on with a metal strap that wraps around it and holds it up against the steering column. Can't remember how one end's held on, but there's nothing you can do about that one anyway. The only removal options are to either saw through the metal strap with a hacksaw, or, if you want a less destructive and more easily fixed method... The other end of the strap is held on with a tamper-proof bolt (basically they do it up and then the head snaps off it, so that thieves can't do exactly what you're trying to now!). It leaves a sort of sticking-up cone shape on the top of the bolt and it is possible to file two flats on either side of this and then use a set of mole-grips to undo it (suggest you re-attach later with a normal bolt?!). After this, you can withdraw the switch from the steering column and you'll be able to see exactly why you can't break the steering lock... If I'm not mistaken, the key barrel actually detaches from the starter switch quite easily then (one big cir-clip that warps around them both?), so you should then have no trouble in actually being able to start the thing without a key.
    John: That cone shaped anti theft shear-off bolt on the ignition lock can easily be knocked off with hammer and centre-punch, Ive done it a couple of times, on me own car Mi Lud, honest, I'm not a car thief !
    Paul: You can remove just the switch which would leave the steering wheel in place for steering. 1: Remove panels under the dash. (Two bolts are in engine compartment) 2: Remove collar from around switch barrel. Remove upper bolt on collar (on my CX I had to remove the four bolts holding the steering so I could drop the steering column and get to the bolt.) Remove the lower conical bolt (use locking pliers). 3: Pull out switch barrel sideways to pull out the locking pin (kind of big to call a pin). 4: Remove circlip and then you can remove the key part from the switch part. 5: Refitting is reverse of removal :-)

Tändningslåset i baklås
    Lövet 2006-12-04:   Har drabbats av stillestånd på min nyinköpta Cx Break. Tändningsnyckeln går inte att vrida runt i låset. Jag har plockat bort låset ifrån ratten då jag trodde det var rattlåset som kärvade, men felet finns i själva låset. Finns det någon som vet hur man plockar ut låskolven och fixar felet?     Lars H: Har råkat ut för samma problem på någon av mina bilar faktiskt. Fixade det med hjälp av ett riktigt låspray som jag köpt hos en låssmed. Efter att ha behandlat låset med rikliga mängder av låsspray så fungerar det igen. Spraya - vänta någon timme - spraya - vänta en stund - prova osv. Vad gäller låsspray som man köper på macken så är det bland det effektivaste som finns för att förstöra ett lås fullständigt. Köp Assa låsspray istället.
    Lövet:   Tack för ditt tips. Har redan provat ASSA låsspray, som gjorde min tunna plånbok lövtunn, och sedan väntat - på Godot - Men, inget resultat. Prövade totalt i cirka 4-5 timmar med rucka på nyckeln. Grafit också utan effekt. Därefter vidtog, flera timmars obekvämt monteringarbete av inredning och användande av kaptrissa på de konade bultskallarna till tändningslåset. Har nu låset löst och funderar hur man plockar ut låskolven. Jag har svårt att se hur man tar isär låset. Saknar bruksanvisning, så att säga. Jag ska pröva visa upp det för en låssmed för råd och ev hjälp.     Maglun: Låssprej är oftast enbart till för att tina upp frysna lås, och tar då även bort fett och olja då de består av drygt 90% sprit. Låsolja däremot är vad det låter som, har man tinat låsen med sprit måste de smörjas in och då drar man in låsolja, finns olika sorters smorsel. Köper man fel produkt och tror att man skall få smorsel av sprit så kan man lätt kärva ihop låsen.
    Pontus: Jag ställer mig tveksam till om låsoljor eller grafit är lösningen på problemet med ett totalkärvande tändningslås. Tändningslåset sitter helt skyddat från yttre påverkan som kan sabotera smörjningen. Min teori är att antingen nyckeln fått en grad någonstans eller att något inne i låset spruckit/gått sönder. Om du har mer än en nyckel, jämför de bägge, testa med bägge, jucka litet med resp. nyckel och om det inte fungerar då bör cylindern, om möjligt, tas isär för felsökning alternativt ny cylinder införskaffas.
    Tore T: Eftersom "Lövet" nyligen har skaffat sin bil så kan följande ha skett: Om den förre ägaren alltid hade tändningsnyckeln på en tung nyckelknippa (=mycket nycklar) kan låset ha "slitit in sig" snett p g a den ständiga tyngden. Använder den nye ägaren nu bara den lätta lösa nyckeln så kan låset istället "kantra" och kinka ihop.
    Lövet:   Rapport av vad som hänt: Tog igår kontakt med en Bil-el-firma. Javisst, han lagade gärna ratt/tändningslås!
    - Det lät ju kanonbra. Jag åkte dit med tändningslåset i handen och bad ivrigt om lagning. Men, han svarade då att han endast bytte tändningslås - inte lagade dessa. Sålunda stor skillnad på lagning och byte (trots hans påstående i telefon om motsatsen). Han tyckte istället att jag skulle fara på Citroen och köpa ett nytt tändningslås. Då jag meddelade att detta knappast var troligt pga deras urusla lagerpolitik för ädre vagnar, så föreslog han bilskroten. Det senare föreföll också o-bra då CX verkar saknas på Umeås bilskrotar. Jag for iväg med en rivstart och satte målet mot närmsta låssmed. Lämnade in tändningslåset för bedömning vad gällde låscylindern. Besked idag vid 17-tiden: Nix, gick ej att få åtgärdat (betyder väl att de inte klarade av att fixa det, eller...) Nåja, jag får ta nya tag imorgon. Just nu lutar det åt ett beg. tändningslås.

Demontera tändningslås
    John S 2005-11-23:   can anyone tell me the easy way to remove the ignition switch, without damaging it? I have all the surrounding plastics off, and I have removed the very small bolt. I have the key for it if it's needed. I'm scrapping one of my 22TRS cars, and I don't want to let anything usefull stay on the car!     Pierre: The switch is attached to the column with a metal collar. The attachment consists of two hex-headead screws (one of which is partially hidden, so you may need to loosen the steering column and lower it a few inches). The metal collar is, in my view, of no particular value and you can bend it until the ignition switch/steering lock comes away. The third screw is at the bottom and may look like a rivet. That is because it has a shearable head, designed to make it hard to remove. There isn't really anything to grab, so you may need to drill a small hole in the screw head and use a stud extractor of some sort. Personally, I like complete sets of locks with matching keys, so I would recommend that you remove the door locks, boot lid push-button and related mechanism, and the glove box lock. The ignition switch is different on Series 1 and Series 2 CX.
    John: That cone shaped anti theft shear-off bolt on the ignition lock can easily be knocked off with hammer and centre-punch, Ive done it a couple of times, on me own car Mi Lud, honest, I'm not a car thief !
    Paul: You can remove just the switch which would leave the steering wheel in place for steering. 1: Remove panels under the dash. (Two bolts are in engine compartment) 2: Remove collar from around switch barrel. Remove upper bolt on collar (on my CX I had to remove the four bolts holding the steering so I could drop the steering column and get to the bolt.) Remove the lower conical bolt (use locking pliers). 3: Pull out switch barrel sideways to pull out the locking pin (kind of big to call a pin). 4: Remove circlip and then you can remove the key part from the switch part. 5: Refitting is reverse of removal :-)

Borttappad startnyckel
    Christian T 2002-04-15:   Nu har jag lyckats med det otroliga - att slarva bort den enda nyckeln jag hade till CX'en. Ett reservlås har jag liggande, och bilen skall säljas i helgen. Hur krångligt är ett byte av lås? På gamla CX kunde man ju lossa plåtkonsolen under ratten, men det är ju en hel plasthistoria på nyare CX - måste hela paneleländet trixas loss? Finns det nåt knep? åt det?     Anders (DK): Ja nu har du råket ut for et problem! Det er inte lätt alls at få ut låssylinderen utan nyckla! Det måste det jo inte vara! Det blir till mkt nerplukning af plastdelar. Sedan finns beslaget til låssylinderen skruet inn - med en mycket special bult - af hårdmetall! Bulten har specielt huvud - at det INTE skulle vare möjligt at få den ut! Kan du få ut denne skrue - har du tur. Da er det möjligt at bytte ut låssylinderen. Kan du INTE få ut denne skrue - ja så........ Det vanlige sät at få ut låssylinderen er at sätte i nycklen - vride den till et punkt mellam 0 och förste stillning - da er det möjligt at utlöse en liten låsknap ner sidan af sylinderen - och dra ut det hele. Observera at elkontakten vanligt kan plukkes af - och siden byttes över på den andra cylinder. Da släpper du fuske med kablaget. Du får lycka och tur - for det tränges!
    Jerker: Bort med ratten. Bort med plastkåpan under ratten. Om jag kommer ihåg rätt sitter den med några stjärnskruv och några skruvar (10 mm nyckel) som man ser om man ligger på golvet och tittar uppåt. En fäster mot säkringshållaren, den andra på motsvarande sida. Vad låset beträffar sitter en skruv där skallen är rund. Den går att få loss med hjälp av en huggmejsel. Inte hugga sönder den utan få den att släppa.

Motorhuven Till toppen
Motorhuvsvajern gått av
    Bandy 2002-03-15:   Någon som vet hur man får upp huven när vajern gått av? (CX 25 GTI)     Leif: Det är inte lätt men det går. Innanför grillen framför låset sitter en skyddskåpa som du måste komma runt med en ståltråd eller liknande. Du måste kröka en tråd i två 180° kurvor. Sett framifrån inåt grillen till skall den fÖrsta böjen gå till höger för att komma runt kåpan. Ca 1 dm senare ska tråden böjas tillbaka. Med lite tur kan man lirka tråden i läge, är tråden för vek för att öppna låset kan man trycka med en annan tråd i den första "böjen", det brukar med lite möda till slut gå att öppna låset.
    Jörgen: Det är ganska lätt att öppna motorhuven utifrån med en skruvmejsel. Strax till höger (eller var det vänster?) om emblemet bakom grillen, sitter en plåtbit som vajern till huvlåstet är fäst i. Tryck mot plåtplattan med mejseln - så klickar det till.

    James 2007-04-01:   My bonnet release cable has just snapped somewhere under the bonnet! any thoughts on how I can get it open, I have tried to get the grille off the front but don't want to mess it up if there is another way. Series 2 CX25 GTi.     Graeme: you might be able to use a coat hanger (wire) to hook the release mechanism (unless that's where it broke!)
    Brian: There is a special tool (of course) and it makes it possible to hook the bonnet release downwards or upwards.. Access being through the grille under the bumper. It seems to be made of 5 mm mild steel rod about 24 - 30 inches long with a hook at the end at about 15 degrees less than a right angle. Being a fancy tool, it has a wooden handle at the bottom to give a grip. It seems you just pull down or push up. It doesn't say which way it has to go to release.
    John S: As you look at the car, if you shine a torch to the left of the chevrons, but just below the bonnet lip, you should be able to see where to push a screw driver in to open the catch.
    James:   Bonnet now open. I got under the front, removed the metal plate that hangs off the bumper, reached up and pulled on the broken cable with some pliers, got the bonnet open. Now I need to find a new cable. Thanks for all the suggestions!

Bakluckan Till toppen
Bakluckan har gått i baklås
    Erika 2000-05-16:   Bakluckan har låst sig i stängt läge och går inte att öppna. Någon som vet vad man kan göra åt det?     Lars H: Bakluckeproblemet är inte speciellt kul att fixa men det går. Jag förmodar att det är så att centrallåset inte öppnar luckan och nyckeln inte fungerar i låset. Jag har själv gjort detta: Peta ut den vänstra skyltlyktan med en eller flera små mejslar (är du rädd om lacken köp en ny skyltlykta och slå sönder den befintliga). När du sedan fått loss lyktan så ser du låsmekanismen och du ska trycka ner eller dra upp en pinne där inne (kommer på rak arm ej ihåg om det var upp eller ner), det är trångt men det går.
    En annan metod från Lars-Ivar: Om alla andra tips misslyckas: lossa de rostfria listerna över gångjärnen(stjärnskruvar), lossa gångjärnen(fyra bultar) och bryt luckan bakåt/uppåt i överkant. Kom ihåg att sära på kablarna till centrallås o skyltbelysing. Efter att ha brutit tillräckligt långt går nylonbygeln som greppar runt stålbygeln i nerkant av, så du måste skaffa en ny nedre låsdel (passar från alla CX om jag inte minns fel), men luckan är öppen i alla fall! Montera sedan tillbaka - men kom ihåg att hitta felkällan i låset!
    En tredje metod från Helge: Hendte meg også. Fikk beskjed fra verksted om å ta ut den ene baklykten ved å presse denne inn i nedkant og samtidig tvinge den ut i overkant ved bare å bruke hendene. Det gikk faktisk selv om festebøylen fikk litt juling (gikk fint å bøye tilbake). Deretter tok jeg en 13 mm nøkkel og stakk hånden laaangt inn og skrudde løs festebøylen som er skrudd i gulvet på bilen. Det er langt inn og det må ikke være noe i kofferten som gjør at du ikke kommer til med hånden. Jeg lyktes på min 83 modell.
    Julian W: I had this boot-lock-down happen a couple of times to me during the last fifteen years, on different CX's, both Series 1's. I was shown the trick by the Workshop Foreman of a Bavarian Citroen Agency, while working there in the early 1990's. It is possible to carefully remove one of the rear light clusters from the outside, and then work through the aperture to release the bootlid catch from the keeper loop.
    Robert T (Australia): This worked for my series 1 car. Don't know if the series 2 are the same. Remove rear window side trims. Unbolt the hinge brackets where they secure into the window trim edge. Pull lid open carefully along top edge enough to reach inside and release latch. watch out for the extension of the gas strut. They are quite strong when in good condition. Try not to scratch the paint.
    Så gjorde Adam A (UK): Having managed to open the boot of my CX 20 Pallas from the inside: undo bolts on rear seat back, lift it up and with a £15 set of extra long extension socket set from Homebase, stick your arm as far as it will go and get twisting.
    Alan D (UK): I assume you are using the key to Lock/Unlock/Lock..... because the key if used to lock the boot/trunk overrides the remote lock system - but you knew that already, didn't you?

Frysta lås och dörrar Till toppen
Varför så lättförfrysta dörrar?
    Joar 2001-12-08:  Varje gång det har varit snöblandat eller underkylt regn blir det praktiskt taget omöjligt att öppna dörrarna. Jag tyckte att dörrhandtagen på CX såg så förtroendeingivande ut (jämfört med BX:ens sladdriga plast), men knappen verkar sitta sällsynt bra till för att frysa fast. Förra gången fick jag värma med kupévärmare från utsidan för att få upp dörren, men hur ska det gå nästa gång när den är inne i bilen?     Bosse:   Hårtork går också bra, eller varmluftpistol med försiktighet. Kom ihåg att torka i "knapputrymmet" när du tvättat vintertid så undviker du det värsta fastfrysandet. Jag håller med om att BX-handtag funkar bättre vintertid. Dessutom håller de trots att de känns sladdriga. Vågar jag sticka ut hakan och säga att BX är en bättre vinterbil på det hela taget. Bättre värme och ventilation t ex och ett batteri som går att ta ut utan att demontera halva fronten (lätt överdrift). Men använder man motor- och kupevärmare (en halv dag eller så för en break) är CX fortfarande en helt underbar bil att köra även vintertid!
    Peter Å:  5-56, 5-56, 5-56! Sprayas i låsen i riklig mängd inför första frosten. Sedan funkar de hela vintern. Det skadar inte att stryka gummilisterna med paraffinolja eller annan lämplig smörja så inte dörren fryser fast där. Än har inte frosten kommit till Stockholm....
    Johan G:  Vaselin!

Kulda...BRR...stopper ALT !!!
    Seggan 2007-01-07:  Pga kulda faar jeg ikke opp låsene. Har fjernkontroll, den låser opp, og låser igjen 2 sekund senere. Har prøvd å tine opp, nøkkelen låser ikke opp.     HL:   Du får halda ein plastpose med varmt vatn inntil låsen. Og etter du har fått opp dørene spruta på godt med olje.
    Citro1CX:  Nå er det -18*C her om natta, så det er ikke rart at CXn fryser fast. Det enkleste er å la være å låse. Må du låse er løsningen en tett plastpose ev. svartsekk med varmt vann mot hele sida på døra. Det vil løsne etterhvert, så bruk litt tid på det. Husk at det er ikke bare låsen, men hele leamikken som fryser på innsiden av CX dører.
    Problemet er egentlig at det ikke er gjort noe med låsemekanismen før kulda setter inn. Det beste er å ta av dørtrekket, ta ut låsen og rengjør og smør opp. Prøv også å rengjøre alle stag og overføringer og smør opp etter beste evne. Jeg vet at noen bruker frostveske til å smøre låser med (sikkert ypperlig), men jeg bruker låseolje eller andre oljer som er beregnet på kulde og ekstremt klima. Det er også lurt å smøre inn gummilister med silikonsmøring. Det letter utolig på å få opp døra i kulda. Om du først er av med dørtrekket, kan også sjekke status på isoleringa i selve døra. Er plasten revet opp er lønnsømt å tette dette med tape eller ev ny plast.
    Et godt tips nå i kulda er å spandere en halv dag i oppvarmet parkeringshus. Da løsner alt som er frosset og smøringen kan begynne.
    Jonsto:  Bare for å ha det helt klart. Jeg har bestillt sydvest kuling og høljregn. Da får jeg startet dieselen, og dørlåsene fryser ikke samt at dørene heller ikke fryser fast i pakningen. OG så slipper jeg å måke snø av et titalls biler. Brøyteren blir heller ikke sur. Bare hyggelig med litt vind og regn når en ser alternativet.

Hva skal man smøre sine låser med?
    Citro1CX 2005-12-30:   Dørlåsene fryser og er til stor bry ved minusgrader. Selv har jeg prøvd ut Lithiumfett, men jeg vet ennå ikke hvordan det fungerer i det lange løp. Har noen erfaringer på dette området?
    Kjell H: Jag kör med Biltemas vapenolja, god vidhäftning och stelnar inte vid kyla.
    Frenchie: Jag brukar resonera så här: Olja och fett som sitter i utsatta miljöer = dammiga/smutsiga miljöer riskerar nästan alltid att till slut becka igen. Om man använder en olja som innehåller lättflyktiga komponenter, t.ex. 5-56 eller annan rostolja, dunstar det som är lättflyktigt och lämnar kvar en inte fullt så smörjande gucka. Som dessutom drar till sig skit. Skit och smuts, mycket av det som virvlar runt efter vägarna består av olika sorters salter. Om det sedan kommer från havet eller Vägverket spelar inte så stor roll. Till råga på allt är det dessutom aldrig riktigt torrt, nästan alla skrymslen på en bil är ju mer eller mindre fuktiga. Då reagerar salterna på ett effektivt sätt med så gott som allt. Nä, istället för att smörja låsen med allsköns massa sprayer och fett, prova att plocka isär, tvätta, blås torrt/torka. Lämna sedan alla ytor helt torra och rena. Möjligen lägger man ett litet silikonfett på låskolvens allra minsta delar, dit kommer inte så mycket skit och man behöver ju ha något som hjälper de små små fjädrarna att driva tillbaka låsstiften. Se upp bara så att inte silikonfettet hamnar på lacken, då går det aldrig att få bort!
    Jonsto: Vi har vel vært inne på dette temaet før men det kan vel ikke skade og ta det opp igjen med jevne mellomrom. Og for all del, det er et problem de fleste biler sliter med vil jeg tro. Problemet her jeg bor er vel først og fremst været. Den ene dagen blåser og regner det vannrett, den neste er det stilt og klårklde med 10 minus. Da er det en fordel og ikke ha låst bilen. det er ikke selve låsesylindrene som er det største problemet. De kan man jo alltids blåse opp og smøre etterpå. Nei, det er selve den delen inne i døren som frigjør eller engasjerer pinnen til selve åpningsmekanismen. Uansett hva du smører med så har jeg intrykk av at det blir ubeskrivelig seigt når det blir kalt. og all tynn olje som 5.56 og lignende forsvinner forholdsvis fort. (Akkurat som frenchie skriver). Fjæren som trekker låseblokken tilbake skulle ha vært betraktelig kraftigere. Først vil jeg nå prøve med frostveske. Dette er jo invendig i døren, så fare for lakkskader er ikke overhengende. Der skal det jo sprøytes med hulromsmasse uansett. Hjelper ikke det får jeg vel begynne å eksperimentere med kraftigere fjærer. Tenkte og prøve å få tak i fjærtrå, eller eventuelt bruke pianotrå. Begynner så smått og forstå denne karen. (Se bild t v)
    Stefan M: Om man går till en låssmed så har ASSA en liten sprayburk med ett superbra medel för just lås. Det innehåller något som torkar i kombination med nåt grafitpulver skulle jag tro. Välsorterade järnvarubutiker som har ASSA sortiment har det säkert också.
    Pontus: Jag använder uteslutande grafit, vilket varken smetar igen eller fryser. Vid kall väderlek går det alltid att värma nyckeln litet med en tändare om det kommit in vatten i låset. I övrigt skadar det inte att plocka isär låset vart femte år för ordentlig rengöring.

Låsen fryser - tips!
    MB 2001-02-26:   Min XM-110 har hatt problemer med frosne låser(dørene fungerer ikke i minusgrader) i lange tider. Kjedelig og usikkert om du kommer inn. Er det kaldt, får jeg enten ikke låst eller noen dører går opp, andre ikke. Nå er problemet løst: blåste låskassene (låser døren til dørstolpen) tørre med trykkluft og sprøytet hver av dem fulle med 5-56. Dette middelet skummer når det sprayes med et lite rør som følger boksen og dette skummet gjør at oljen kommer over alt i låsekassa. Nå har jeg vært i -15 grader i flere dager uten låsproblemer - metoden fungerer fint!

För kallt
    Peter A 2002-12-23:   Är det nån som har mirakelmedicin mot frusna lås? Igår kväll fick jag ta till hårtorken. Det funkade förstås, men det är ju inte alltid man har den med sig. Kan ju också kräva en väldigt lång förlängningssladd! Jag har väl provat det mesta i låsolja. Begriper inte att det ska kärva så. Måste vara riktigt fuktigt i låset. Lite för kallt för att börja mecka med det.     Erik A: Låsolja brukar vara tunnflytande och innehålla sprit för att eventuell is skall tina. Den rinner bort fort. Om du smörjer låsen med motorolja så förebygger du att de fryser igen. Försök att pumpa i lite motorolja från en oljekanna med pump, och vrid sedan nyckeln fram och åter några gånger. Slicka inte på nyckeln sedan bara. Ett sätt att få upp låset när det har frusit är att värma nyckeln med cigarettändare.
    Peter A:   Tack Erik. Jag har provat med tändaren. Hjälpte inte. Det var då hårtorken drogs fram. Ska testa med motorolja.     Kristian N: Når du prøver cigtænder, varma upp bara spitsen av nøklen
    Peter A:   Vad tror ni om det här då?- Varm motorolja i låset! Det borde ju tina och smörja samtidigt.     Thomas: Nått jag skulle kunna tänka mig som vore väldigt bra är klisterolja. Har tänkt och pröva själv vid lämpligt tillfälle. Den är väldigt penetrerande och stannar kvar, dvs den rinner inte bort. Används normalt till att smörja in motorcyckel kedjor med.
    Michael H: Varje vinter brukar jag smörja alla lister med silikonstift samt dränka allt vad lås med tillhörande mekanik (som man kommer åt utifrån) med 5-56. Har funkat kanon, och jag har aldrig haft problem med det..
    Kjell H: Har provat det mesta, kedjeolja (motorsåg) verkade som en lysande ide, tills det blev 20 grader kallt (tarvade polygrip). Använder numera industri-olja SAE-90. 150 till minus 90 grader. Stjäl på jobbet - vet inte var man köper den. Men kolla på flaskorna, finns säkert någon som säljer.
    Mick: Det enda raka enligt min mening är att ta ut låskolven, vilket är mycket lätt (om man nu kommer in i bilen), och jobba inomhus. Gör rent med nåt (t. e. ättiksprit, gärna lite värme) och smörj MYCKET SPARSAMT. Jag använder växellådsolja för att jag har en flaska som jag inte tänker använda. Kruxet är att det luktar fan, men det verkar finnas annat som funkar också. Att upprepade gånger dränka grejorna i lättflytande smörjmedel tror jag inte på för att det samlas smuts i låset medans smörjmedlet försvinner. Lycka till! Det låter krångligare än det är och gör du det en gång så funkar det säkert i ett par säsonger utan att du behöver göra nåt.
    Bruno: Glykol. Jag brukar fylla en tom låsoljaflaska med Glykol och spruta ett par droppar in i låsen. Går ochså bra för alla gummilister. Dränk in en trasa med Glykol och torka av alla gummilister.
    Bengt L: När jag var drabbad av permafrost i låsen på Arlanda långtids-P, fick jag lära mig en bra metod av personalen! Tag 2 st plastkassar (el likn.) i varandra, och fyll dessa med en rejäl skvätt varmvatten.Det tinade upp mina dörrar och det gick snabbt dessutom. Fukten i låsen blir man inte av med men som akut hjälp fungerar det bra!!
    Gunnar W: Jag tänkte just skriva om varmvattnet men kan nöja mig med att förtydliga lite: häll inte vatten i låset utan håll påsen med varmvatten mot låset. Det tinar. Dubbla påsar ger högre motståndskraft mot läckage. Det går säkert lika bra med het glögg och nykokt skinka i påsen. Är det kris ute på skogsvägen, fruset lås men en plastpåse i fickan så kan man ju fylla med något annat. I nödfall alltså!
    Kristian N: Frusna låser er et problem. Det som hender, er at den lilla decklokket på låset,blir dårligt og slipper fukten rakt inn. Et godt åtgjerd er og setta inn låset med låsolja för! tvätten eller sesongen. Inte spray utan god låsolja. Detta vil i dom flesta tilfallen forhindra fukten og sprida sig. Repetera detta från tid till annat.

She won't let me in!
    John H 2001-12-30:   Any ideas for frost prevention of door rubbers? (smear of Glycerin)? Had to climb over all the seats in the Fam this A.M - the tailgate was the only door which would open. Hayley, a neighbour from across the road was smirking, till she slipped on the ice and fell over!     Mike B: Warm water is the answer - carefully pour a litre jug of warm water along the gap between the door and the frame (open soon or it will freeze up worse). Also use warm water to clear the screen - it doesn't scratch the screen and warms the inside of the glass too, reducing misting on the inside.
    CGat:Build a garage!! :-)
    Fredrik T: Warm water is definitely useful for frozen cars, but I suggest you don't pour it all over your car, it will freeze quite fast and make things worse. Instead pour it into a plastic bag and hold the bag against the frozen lock or whatever is frozen. This way everything stays dry (except for the melting ice) and it's sooo much more efficient than cigarette lighters or matches.
    Michael B: Try a hair dryer!
    John H: Hey Mike, don't let HER hear that one... or next time I wash her she will want a blow job as well! I have smeared silicon grease lightly over the rubbers and SHE allowed my entry this morning.

Centrallås Till toppen
Centrallåset låser in mig!
    Marcus 2002-04-22:   Mitt centrallås lever ett eget liv! Det låser sig hur som helst. När jag kör kan det helt plötsligt låsa sig, så låser man upp och det låser igen. Är det i dörrarna eller?     Lars-Ivar: Det är säkert någon kabel i genomföringen till dörren som är av och som får kontakt ibland när du kör i gupp eller så. Bara att plocka isär och skarva kablarna!

Sentrallåsen takket for seg!
    Torstein 2000-12-02:   I dag sa sentrallåsen på min T1 85 mod takk for seg. Er det noen som har kjennskap til de vanlige feilene? Den grønne lampen som skal indikere at alle dørene er låst fungerer forsatt. Sentrallåsen har også tideligere hatt nykker, men det har alltid vært mulig å låse fra passasjerdøren - nå går ikke dette heller. Ledningene mellom fordørene og dørkarmen er øyensynlig OK. Når jeg låser en av fordørene høres det et tydelig klikk, som jeg tror jeg har lokalisert til midtkonsollen, dette har imidlertid alltid vært der og høres etter at sentrallåsen har låst samtlige dører. Finnes det noe styrerele eller noe sånt som kan ha gått heden?     Peter Å: Hade samma problem på min CX20 -84 men lyckades aldrig lösa det. Ett tips kan jag dock förmedla från David på internationella mailinglistan: "In the central console, pull out the ashtray and you will see a collection of gizmos (black boxes). The big flat box is for the central locking. I took the box apart and found that a strip on the circuit board had burnt out. I bridged this with a piece of wire and problem was solved." På cx serie 1 (med rymdskeppsinredningen) skall du dra ut den lilla plastlådan mellan växelspaken och friskluftinsläppet - där innanför finns elektronikboxen och reläet för centrallåset. På serie 2 vet jag inte riktigt var man kommer åt, men klickljudet kommer från samma ställe så grejorna borde sitta likadant.
    Tillägg från Helge: Det er riktig som Peter sier at du på din bil må dra ut boksen i konsollen mellom girspak og luftuttak. Da ser du den flate boksen. Det er trangt, men det skal gå å få ut denne uten å ta av konsollen.
    Torstein:   Yeah!!! Problemet var som jeg (dere) antok, altså gruff i styreenheten til sentrallåsen. Ganske riktig: Etter å ha tatt ut enheten og sprettet opp, fant jeg et sprøtt loddepunkt hvor kontakten var dårlig. En kjapp lodding og det var det. Hele greia tok meg 45 min. Takk for hjelpen alle sammen:-))

Centrallåset fungerar inte som det skall
    Fredrik L 2004-09-01:   Mitt centrallås fungerar när jag låser med fjärrkontrollen men inte om jag låser med nyckeln. Den gröna lampan i dörren lyser heller aldrig. Har någen en aning om varifrån signalen till att låsa kommer när jag låser med nyckeln? Kan det ha med lampan att göra? Bilen är en T:2-87     Zaix: Har du tittat på frenchies eminente side? http://www.citrotech.se/data/pdf/cx/sb/g12-85-02.pdf.
På CX kan en bare åpne centrallåsen fra føresiden, dette tror betyr at ditt problem ligger låsen på førersiden. har du kjent etter om føredøra er låst når låser med fjernkontrollen?
    Fredrik L:   Den låses men jag tror att jag ska plocka av klädseln på förardörren och se om jag glömt koppla in något. Enligt Frenchies fil ska inte den gröna lampan lysa om inte allt låses korrekt, mitt tanklås kan då vara boven med lampan.     Frenchie: Njet, det finns ingen microbrytare för tanklocket. Bara en vanlig liten lås-solenoid. Microbrytare (som ger signal att låset låste som det skulle = grön lampa) sitter på de fyra dörrarna.

Gröna lampan lyser inte
    Bengt A 2004-08-04:  Jag har nu bytt ut min sista rostiga dörr (CX TII) men fick ett oväntat problem. Det är passagerardörren fram. Efter all inkoppling lyser inte den gröna indikeringlampan för centrallåset. Det verkar som mikrobrytaren i låset fungerar. Jag vill gärna ha tillbaka denna funktion och undrar om någon vet var jag skall börja felsöka. Gröna lampan har jag bytt utan resultat.     Citro1CX: før feilsøking kan det være lurt å gjøre følgende observasjoner:
- virker centralåsen på alle dører ved låsing av førerdøren på alle dører+bakluke+bensinlokk?
- virker centralåsen på fjernkontrollen på alle dører+bakluke+bensinlokk?
- virker timeingen på kupelyset?
- har du sjekket sikringen for Centrllåsen?
    Bengt A:  Allt fungerar förutom denna gröna säkerhetslampan. Jag har försökt felsöka och kolla ev.glapp men hittills utan framgång. Har ej kollat säkringen, för det finns väl ingen säkring bara för detta?

    Citro1CX: Da kan du kanskje måle på central locking control konektoren som har 8 ledninger. Se på på frenchies side, der finner du skjema for koblinger. Jeg tror det skal en lednig fra denne til den grønne lampen: g12-85-02.pdf
Her finns komponentene:
89 central locking lamptimer under midtkonsollen forran girstang.
90 central locking control unit forran 89 locking lamptimer midtkonsollen forran girstang.
91 remote locking receiver i midtkonsollen i taket
92 interior light delay unit forran 89 locking lamptimer midtkonsollen forran girstang.
Om du måler fra pkt 3 på elektronikkboksen vil du finne ut om rellet på førerdør og kontrollampe virker. du kan også måle om det kommer strøm til bendixen, pk 3, i høyre framdør. kan det være releet til lampen som er defekt?
    Bengt A:  Efter 10 timmars arbete lyser lampan igen. Felet var att jag hade servomotorn till dörrlåset felmonterad. Den var upp och ner och då fungerade låset, men den gav ingen signal till reläet för den gröna lampan. Jag kom på lösningen genom att felsöka med en annan motor, (substitutmetoden) som är den enklaste formen av felsökning.

Centrallåset på bakluckan fungerar inte
    Ivar 2000-04-21:   Felet är aningen komplicerat: Om jag har bakluckan öppen fungerar centrallåsmotorn och drar i låsarmen. Om jag stänger bakluckan fungerar centrallåsmotorn inte. Om jag trycker på låsstycket tills det klickar till i stängt läge(med bakluckan öppen) fungerar det inte heller. Mikroswitchen som sitter i låset fattas, kan det vara felkällan? Det går att låsa upp luckan utifrån om man plockar bort vänster skyltbelysning varpå man kan flytta låsarmen med en skruvmejsel.
    Mike:   Jag har bytt låsmekanismen till bagageluckan på min Gti-84, till en från en serie 2. Den passade men ett problem är att det endast går att låsa/låsa upp när luckan är öppen. Det sitter en liten brytare inne i mekanismen som verkar bryta strömmen när den är i "stängt läge". Är det den funktionen brytaren har? Kan det vara så att det är kopplat annorlunda i serie 2 än i serie 1?, så att den skall bryta när kontakten är ute i stället för intryckt. Nu har jag i och för sig lyckats att stänga luckan då den var låst men om jag får upp den är jag tacksam för hjälp angående funktionen. Är det kanske någon som har en låskolv med nyckel över till bagageluckan?
    Henrik:   Den där brytaren är en ständig problemkälla. Funkar inte centrallåset på bakluckan så är det ofta den. Den ärgar sönder (precis som resten av luckan....). Det enklaste är att helt enkelt koppla förbi denna idiotiska sak. Anledningen att den finns är (tror jag) om man låser luckan med sin ordinarie nyckel så kopplas c-låset bort. Då kan inte bakluckan öppnas med c-lås eller servicenyckeln (som bara passar i förardörren och tändningslåset). Därmed kan man ha en massa topphemliga saker i bagaget som verkstaden inte kommer åt. Om man inte tillgriper inbrottstrixet som krävs när brytaren har ärgat sönder.....
Centrallås till bakluckan
    Mike:   Jag gjorde som Henrik sa och kopplade förbi kontakten i låsmekanismen med en sockerbit så att det alltid finns ström och vips så funkade centrallåset igen!

Fjärrstyrningen till centrallåset Till toppen
Hur man kodar om fjärrstyrningen
    Johan G 2002-03-25:  En bra beskrivning finns på http://www.citrotech.se/cx/t&t/CXremote.html
Sändare och mottagare till fjärrstyrda centrallåset

Fjärrstyrt centrallås
    Rio 1999-10-12:   När jag köpte min CX 86:a fick jag inte med någon sändare. Sist jag skrev här fick jag som svar att jag skulle titta vad det stod på mottagaren. Då gjorde jag det och hittade ett femsiffrigt nummer. Sedan pratade jag med Örebro Automobilaffär (som "ska vara" expert på Citroën) och där sa man att det inte går att skaffa enbart sändare. Jag skulle alltså bli tvungen att köpa både sändare och mottagare. Detta skulle kosta ca 1 700 kr. Sändare och mottagare till fjärrstyrda centrallåset     Mikael:   Jag beställde min fjärr på Zetterbloms Bil i Norrköping. Det gick helt smärtfritt. Det verkar vara likadan fjärr som ZX. Mycket bättre räckvidd än original.
    Pelle:   Jag har köpt bara sändaren till min CXT2. Gick utmärkt genom att ange koden. Köpet gjordes hos LJ i Göteborg.
    Lennart:   Gör som jag, köp en CASIO-Wristcontroller, dvs klocka med inbyggd remote och calculator. Sampla sedan fjärren i klockan, och man har den alltid med sig! Man behöver inte leta efter nycklarna för att hämta något i bilen osv...
    Rio:   Jag köpte min CX25 GTi -86 i augusti 1998. Problemet är att jag inte fick med en fjärrlåsdosa till centrallåsningen. Nu undrar jag om det går att få tag på en sådan någonstans?     Mikael:   Jajamen! I innertaket sitter som bekant mottagaren till fjärrlåset. Om man lossar den så finns det där en sifferkod på baksidan av kretskortet. Den visar man för Citroënverkstaden som beställer en ny fjärr från Frankrike. Leveranstid ca 2 veckor och pris någonstans runt 600kr.
    Tore T:   Ta loss fjärrlåsets mottagare i bilens innertak. Håll ögonen öppna när Du tar bort den och om det fladdrar iväg en LITEN papperslapp då, så är det den Du skall leta efter, var den nu hamnade... Har Du tur så sitter lappen fortfarande fastklistrad på en av komponenterna på kretskortet. På papperslappen finns ett kodnummer. Detta kodnummer uppger Du när Du beställer en ny fjärrlåssändare på Citroën. Då skall den nya sändaren fungera tillsammans med den gamla mottagaren i bilen.
    Hans H:   Är man RIKTIGT händig med elektronik så kan man köpa fjärr från skroten och koda om den. Om det är samma system som på BX:en så är det en krets som kodas med hög/låg eller öppen nivå på ett antal ben och detta görs genom att borra hål i kretskortet !!!!! Går ju å göra om den kodningen med lite byglar å grejer. Eller helt enkelt köpa fjärr och mottagare från en annan bil.
    Andreas:   Varför har fjärren så dålig räckvidd trots nya batterier måste jag hålla den mot rutan?     Ivar:   Tips: Kolla om det verkar dammigt inne i kontrollen framför dioden. Min var HELT full med s.k. fickludd. Det går att plocka av den transparenta "hatten" för invändig rengöring. Det blir ju svårt för signalen att komma igenom detta!
    Citroen Andre:   We have a replacement set that uses the same 9-pin connector. Fits all Citroen models with a Kiekert relay. AX, BX, CX, ZX, Saxo, Evasion/Peugeot/Fiat minivans. And no infra red! Can be found on our site. A votre service, Citroen Andre / Andre Pol / CXA www.citroen-andre.com
    Pelle:   Fjärrkontroll till min BX kostar runt 12-1300:- hos min lokale Citroën handlare, med Peugeot-emblemet på kostade den 249:-, levereras i samma orginalpåse och med samma orginalnummer sånär som på en siffra.

Sändare till fjärrstyrt centrallås från annan bil?     Rolf Z 2001-07-21:   Has anybody upgrade their CX with the remote control system for a donor car and the remote switch from another? Can you program the frequency of the system yourself or is it fixed?     Marc B:   You can try to obtain the IR transmitter from another CX (the receiver never breaks), because the code can be set by making (solder) or breaking (drill) a few contacts. However: you are really lucky if you succeed in finding one, and actually the sender is of a bad build quality (the battery lid easily falls off). However, Citroen Andre (http://www.citroen-andre.com/) sells radio senders that work much nicer (the receiver no longer has to 'see' the sender). I think they are the ones installed in Peugeot 806 models. For where to put them (simply replace the central locking relay by the new one and disconnect the IR receiver) see my website http://www.geocities.com/marcboncz/citroen/index.html under 'interior modifications'.
    Eugen:   The system has a fixed frequency but it sends codes. The transmiter and the receiver must have the same kind of code. The integrated circuit is TAA5500 from Philips and the code is made by connecting some pins to the ground. If you take out the receiver from the ceyling and look at the printed circuit board you will see that some connections are drilled so the pins shall be not connected to the ground. In the transmiter you must have the same pins connected and not connected to the ground.

    Billy 2005-01-06:   Jag har två CX, en 86:a som jag har i drift, och den saknar dosan till centrallåset. Sedan så har jag en 88:a avställd som jag har dosan till centrallåset och den fungerar utmärkt. Nu till min tanke.... Vad är det man måste föra över från 88'an till 86'an för att få det att fungera?     Error:   Fjärrkontrollen är matchad med motagarenheten. Mottagaragen sitter i taket, i mitten om du ha taklucka och framme vid backspegeln om du inte har taklucka. Skruva ner hållaren , koppla ur sladden som sitter med en låshake och lösgör mottagaren från hållaren.
    Billy:   Eller bara switcha hela hållaren? Eftersom mina 2 bilar är exakt likadana....     Error:   Japp, du kan byta hela hallaren!
    Michael A:   Sedan kan du byta upp dig till en modernare fjärr typ ZX som fungerar på flera meters håll. Zetterbloms i Norrköping kan hjälpa dig med detta tror jag.
    Billy:   Passar dom på gamla CX?                                                                                                                             Michael A:   Ja, dom kan koda den mot din CX.
    Billy:   Bytte idag mellan cittrorna..och det funkar nu kalasbra....Och jag antar att det blir något bättre med nya frächa batterier.....     Göran W:   Tyvärr..... Brukar bara skilja mellan fungerar eller inte......
    Billy:   Har nu bytt de tre batterierna och nu funkar fjärrdosan riktigt bra. Så det var det värt!

Fjärrkontroll - reservdelar (XM):
    Staffan 2001-01-03:   Fjärrkontrollen för C-lås har slutat fungera. Koll med märkesverkstad säger byt för ca 2500:-. C-låsen fungerar med nyckel direkt i dörren. Prov direkt på kontaktstycket i kretskortet visar att låsen öppnar/stänger. Batterierna i nyckeln nyligen bytta och lysdioden indikerar när jag trycker på knappen. Tips, reservdelar till bättre pris??
    Niclas:   Jag köpte en ny enhet från annan firma. Funkar perfekt, går på radiovågor och byter frekvens varje gång bilen öppnas eller låses. Pris 1100 kr, lätt att montera, har haft den i över 1 år utan några problem, det följer även med en extra öppnare med tillhörande nyckelring. Räckvidden är 10 - 15 m och man behöver ej rikta den mot bilen. Man kopplar in den på centrallåsenheten som sitter under handskfacket (gäller XM). Beskrivning följer med och det tog ca. 2 tim att montera. PDQ heter företaget som säljer detta, dom säljer även larm. Jag köpte produkten online på adr. www.pdq.se. Om du undrar vad du ska göra med mottagaren som sitter i taket så fyller den ingen uppgift efter det att du monterat det nya fjärrlåset.

Till startsidan Till huvudsidan med mekartips Till sidans topp Till toppen av sidan