Citroën XM mekartips -> Bromsar -> ABS

ABS-bromsar
  uppdaterad 2011-03-09
            Sidan under uppbyggnad!
V6 12v ABS-elektroniken sitter monterad i motorrummet, under plastkåporna till vänster i bild tillsammans med övriga elektronikboxar.
Beskrivning
Beskrivning:
ABS är tyska och betyder "Anti-Blockier-System", på svenska låsningsfria bromsar. XM standardutrustades från början med ABS - alla svensksålda XM har ABS.
  ABS fungerar så att varje hjul har en avkännare (se bild nedan) som ger signal till en elektronikenhet, ABS-datorn, när hjulet låser sig. Då kopplar datorn in ABS-ventilen som sänker trycket i bromsledningen tills hjulet åter rullar. ABS-enheten ökar åter bromskraften men avbryter igen om hjulet låser sig igen, bromsar igen och så vidare tills låsningen upphör. Det känns som ett pulserande mottryck i bromspedalen och bilens tvärbromsning ändras till en hackande inbromsning. Finessen är att bromssträckan blir kortare i halt väglag och du kan fortsätta styra bilen under en panikbromsning.
  Våra XM börjar bli något till åren, och en del typfel visar sig på ABS-systemet. Om ABS-datorn upptäcker fel i systemet kopplas ABS-funktionen ur och bilen uppför sig som vilken vanlig bil som helst utan låsningsfria bromsar. Dock tänds en gul varningslampa för att ABS-systemet är urkopplat och ”ABS failure” står i informationsskärmen, och detta godkänns inte vid bilprovningen. Det betyder att ett trasigt ABS-system måste repareras alternativt måste lampan och infon släckas.
  Länk till elschema över ABS-systemet i en XM. ABS-elektroniken är monterad i motorrummet till höger tillsammans med övriga styrenheter.
  Det går att läsa ut felkoder ur abs-styrenheten, läs här
ABS-sensor
Funktionsbeskrivning:
  Paul 2000-10-10:   "När ABS introducerades presenterades det med förklaringen att systemet trycker och släpper på bromsen snabbare än någon människa kan. Detta skulle dock betyda att bilen bara bromsade 50% av tiden och på så sätt fördubblade bromssträckan och därmed motverkade sitt syfte. En skicklig förare med en bil utan ABS-system bromsar tills just innan bromsarna låser sig - och det är exakt vad ABS-systemet är byggt för att göra.
  Jag har ofta läst att ABS:en pulserar vilket är en vanlig missuppfattning, åtminstone på CX och XM. Jag tror det kommer från förvirringen runt ordet "modulera". ABS-systemet är mycket likt flygplans-ABS på så sätt att det ökar bromskraften upp till maxpunkten, vilken avgörs av relativa hastigheten. Vid denna punkt låses bromstrycket (men inte hjulen) så att ökat tryck på bromspedalen inte ökar bromstrycket. Om, på något sätt, hjulen fortsätter att visa tecken på att låsa sig, släpps bromstrycket helt och låter hjulen få fäste igen. Sedan startar hela cykeln igen. Om cykeln är snabb nog kan man få någon form av pulserande. Jag tror inte det finns någon koppling mellan hur bra ett ABS-system är och hur snabbt det pulserar.
  Vidare har XM ett inbyggt ABS-system på bakhjulen i form av en bakre bromskraftsbegränsare. Eftersom bromsning förflyttar bilens vikt över till framhjulen, ser denna bromskraftsbegränsare till att framhjulen alltid låser sig före bakhjulen och förhindrar bilen att snurra runt sin axel.
  Citroën har arbetat på mängder av avancerade hydrauliska system sedan 1940-talet, ABS och aktiv fjädring är bland dem, men lade dessa projekt på is i mitten av 1960-talet för att invänta den elektroniska utvecklingen."


Monteringshålet för abs-givaren, med kuggkransen inuti. Smutsen kan störa funktionen.

Fel på ABS-systemet Till toppen av sidan
Vad gör man när ABS-lampan lyser?
   Bosse Bildoktorn 2005-03-21: Att lampan lyser är en indikation på att ABS-systemet inte fungerar. ABS-bromsarnas datorsystem kan du inte felsöka utan specialverktyg. Däremot kan du kontrollera att givarna ute vid hjulen fungerar.
    Gör så här: Hissa upp bilen. Tag av hjulet. Lossa kabeln vid givaren. Det finns nästan alltid en kabelskarv i närheten av givaren. Kolla att felet inte beror på glappkontakt i denna skarv – väldigt vanligt att det kommer in smuts och vatten och kontakterna oxiderar. Givaren är en s k induktiv givare – den är en liten permanentmagnet som ger ifrån sig en svag ström när hjulets abs-krans roterar förbi den. Dess funktion kan kontrolleras med en enkel multimeter. Ställ in multimetern på milliamperemätning, koppla den till givarens sladdar och snurra på hjulet. Mätaren skall ge utslag med några milliampere. Jämför med mätvärdet från givarna på de andra hjulen, alla fyra hjulen ska ge ungefär samma milliamperevärde. Byt den givare som inte ger något utslag eller som ger ett helt annorlunda värde än de andra. När du sätter ihop kontakten igen sprayar du i ordentligt med kontaktspray så ev. oxid försvinner.
    Bosse visade denna reparation i sitt TV-program 2005-03-21 och texten är till stor del hämtad från SVT:s hemsida.
Foto: Bosse Andersson
  Lars P: Hur var det Bosse gjorde när han använde en voltmeter och kollade givarna vid hjulen till ABS bromsarna?    Rodder: Lossa kontaktstycket till sensorn, koppla en kabel till vardera anslutning i kontaktstycket som leder ut till givaren, ställ in multimetern på växelspänning, snurra till på hjulet i färdriktningen och läs av vad du får för värde. Brukar ligga på ca 1-5v beroende på hur fort man orkar snurra till på hjulet. Jämför nu vänster och höger givare så dom visar ungefär lika mycket vid samma snurrning på hjulet. Får max skilja på 0,5v. Däremot kan fram och bakgivarna ge olika spänning på vissa bilar. Men vänster och höger på samma axel måste vara lika.
   Pontiac: Om du mäter enligt ovanst. och du inte får någon spänning eller mycket låg spänning från sensorn så kan du ställa om multimetern till "K-ohm" utan att snurra på hjulet och då ska multimetern visa ca; 1,1 K-ohm. Om den gör det så är sensorn med dess kabel ok. och felet är då att sensorn sitter för långt från det roterande tandhjulet. Om du däremot får 0 ohm på multimetern så är det avbrott på sensorn eller dess kabel.

ABS lampe lyser periodisk ??
  Bimmer1911 2010-02-28: Eder gode Citroën folk med ualmindelig viden desangående "julelege" i en XMér! Nå mit nye problem er at ABS lampen sammen med besked i displayet om at ABS is out of use irriterer mig en smule. Periodisk men alligevel. Nogle gode forelag til hvor sådan en fejl opstår?   AndersDK: ABS: med garanti en defekt hjulføler.
  Bimmer1911: Findes der så en måde at kontrolerer hjulfølerne på ?? Eller er det bare at begynde fre en ende af med at skifte dem ??   AndersDK: Du kan måle ohm på dem. De er lavet som en hel simpel pickupspole, viklet af ganske tynd kobbertråd. Længden af den tynde tråd giver en modstand på ca. 1000 ohm. Dog på visse modeller ca. 2000 ohm. Hvis du i runde tal kan måle noget der ligner, er føleren i orden. Normalt er de afbrudt pga defekt kabel eller vejsalt katastrofe i stikket, så det er ret nemt at finde den (de) defekte føler(e). Husk at der måles meget høj (uendelig) modstand, når de er afbrudt.
  Thøgersen: ABS out of use er en klassisk juleleg på XM, men det var måske værd at checke, om det er rigtigt. Mine to tidligere xm'ere gav periodisk samme melding, men på den ene virkede ABS'en upåklageligt - også når displayet påstod det modsatte. 1500 kr. er vist et stykke under reservedelsprisen for ét panel...

Varningslampan lyser – besiktningsanmärkning?
  Lars 2006-09-11: Hur är det nu då, många bilar har ju inte ABS. Kan de kräva på SBP att ABS-systemet fungerar och att varningslampan inte får lysa?   RynkSm: Jag kan lugnt säga att det blir tjafs på besiktningen om detta. Är själv till yrket lastbilschaufför, och vet av erfarenhet att inga lampor får lysa på besiktningen. På jobbet finns en oskriven lag: ”Är lampan gul - fortsätt köra dagen ut. Är lampan röd - stanna och kliv ur!” Rök ihop med en besiktningsman en gång om att min ABS-lampa blinkade till. Jag menade att en 70-tals-Volvo som stod intill mig inte hade någon ABS, och att den ju går igenom utan ABS, men det hjälpte inte mig. Han sa att "om det finns ABS på bilen, så ska det fungera", och så gäller det för alla "extra"-prylar. Kan berätta en hemlighet: min ABS fungerar ännu inte. Däremot är ABS-lampan ihopkopplad med någon annan som slocknar efter ett par sekunder. Försökte först med att koppla ur ABS-lampan, men när jag körde in på besiktningen, satte sig killen i bilen, vred om nyckeln och frågade: "var fan är ABS-lampan då?"? Men ABS:en blir ett senare projekt.

Avbrott i sensorer
   Gustaf E 2001-05-16: Jag är deprimerad, det är avbrott i båda mina främre sensorer och reservdelspriset är 2.090 kr per styck. Jag är nöjd med bromsförmågan som den är men vad säger man på besiktningen? Behöver man verkligen ABS - ingenstans på "besiktningsinstrumentet" står det nämnt att min bil skall ha ABS. Lampan sitter dock där så förargligt på instrumentpanelen. Jag kan naturligtvis släcka den alternativt lägga dit en styrkrets som gör att allt ser schysst ut. Kan besiktningsmannen ändå känna att ABS-en inte finns inkopplad?    Jörgen: Jag har för mig att inga varningslampor får lysa i panelen, enligt de nya EU-anpassade regler som gäller. När jag besiktade min XM nyligen följde jag naturligtvis nyfiket hela processen. Ingenstans kunde jag märka att besiktningsmannen prövade om ABS fungerade. Du kan nog lugnt släcka lampan om du inte kan hitta sensorer på skroten.
  Mikael: ABS måste fungera om bilen är utrustad med det. Den enda koll som görs på bilprovningen är att lampan tänds när tändningen slås på och slocknar när motorn startas. På min GTi hade tidigare ägaren löst detta med att koppla ABS-lampan till oljetryckslampan. Det vanligaste problemet med givarna verkar vara att dom leder över till jord vilket kan lösas genom att isolera givarna.

Felsökning Till toppen av sidan
ABS-givare
  Mikael A 2005-01-05:  När det var dags för besiktning i december hade jag (som vanligt...) maximal otur. Dagarna innan besiktning börjar ABS-lampan lysa ibland. Givetvis tvåa vid besiktning! Tog isär konakterna fram och såg att höger fram var helt slut. Tänkte då köpa en ny men den är ju hutlöst dyr...över 3000spänn! En begagnad går ej heller att frambringa!
  Helge S: Om det er skjøtekontakten på ledningen til ABS-føler som e slut så lodder du bare sammen ledningene og isolerer ledningene godt etterpå. Flere Norske Citroenverksted utbedrer dårlige kontakter til ABS-følere på detta sett.
  Millgard: Enligt uppgift finns det billiga givare att köpa i Tyskland.
  Mikael A:  Problemet är inte kontakten eller kabeln. Jag har nämligen klippt kabeln nära givaren och mätt motståndet men det är noll. Givaren är dessutom spräckt i änden mot navet, så den är nog tvärslut. Nästa steg är att såga isär den och försöka laga, men det går nog inte så bra...   Helge S: Hva med www.eurocarparts.com?
Citroen XM 1992, ABS SENSOR:
ABS SENSOR FRONT XM £69.99
ABS SENSOR REAR XM £141.71
All prices shown exclude VAT.
  Mikael A:  Tack för tipsen! Det löste sig ändå igår. Fick tag i en givare i Nyköping. Bara att hoppas att det räcker med att byta givaren. På fredag eller måndag blir det besiktning...
ABS-sensor till CX
ABS-sensor till Citroën CX
  Roger W: Att ohm-mäta en spole är inget bra sätt att kolla den då spolen generar ett magnetfält när det lägs spänning på och magetfältet varierar med strömstyrka och omgivning. Noll ohm på en spole kan endast ses som en fingervisning om att spolen antagligen är hel eller kortsluten! Det är bättre att voltmäta - koppla in en voltmätare och snurra hjulet, ges det nån liten spänning är spolen hel! Vid ohm-mätning kan alltså 0-25 ohm vara helt ok (obs generelt sett), vi elektriker ohm-mäter INTE en spole för att se att den är korrekt, det är som jag tidigare sagt bara i bästa fall en fingervisning!
  Thomas: Tror inte det skall vara några problem att ohmmäta en ABS-givare. Resistansen skall ligga någonstans mella 700 och 2000 ohm, beroende på fabrikat. Resistans mot jord skall vara oändlig, som jag skrev i ett tidigare inlägg (för någon månad sedan) är det bästa sättet att kolla givaren gentemot jord är att mäta med förhöjd spänning, allra helst "Megga" den. Samtidigt kan man spraya saltvatten på den, då avslöjjas obarmhärtigt eventuella sprickor mm.
Givaren kan i princip ha 3 fel:
1 Avbrott (Vanligt). (kan vara periodiskt, Vicka och lea på kabeln).
2 Kortslutning (ovanligt).
3 Överslag mot jord (rätt så vanligt) (sprucken givare, kan vara periodiskt återkommande vid blött/fuktigt väder).
Fel nummer 1 kan vara kabelbrott eller glappkontakt i kontaktdon. Ofta räcker det med att rengöra kontaktdon, skarva om eller fixa en ny kabel. Räcker inte det så är det givarbyte som gäller. Fel nummer 2 och 3: Byt givare

Felsökning
  Thomas B 2004-08-17: Jeg har som alle andre problem med ABS out of use. En almindelig kendt fejl på XM og desværre meget almindelig på min XM 3.0 V6. Jeg har skiftet alle abs følere, målt alle ledninger igennem, ingen fejl og renset alle stik og samlinger, samt renset stikket til ABS computeren. Men jeg får stadig ABS Out Of Use.... Jeg skal til syn (besigtningen) om en uge og ville derfor lave en anden løsning for at få bilen godkendt. Jeg tænkte på om det var muligt at kople ABS computeren bort og snyde bilen så ABS lampen stadig tændes når nøglen drejes om på tænding og derefter slukke når motoren startes. Skal fungerer helt normalt. Er der nogen af jer der kender til sådan et trick?   Pierre F: ABS är väldigt bra att ha på vintern. Min gissning är att någon av abs-sensorerna är monterade på fel avstånd, det kan du kolla på följande sätt palla upp bilen, koppla ur batteriet, koppla loss ABS-datorn, ta reda på vilka kablar som går till en viss abs-givare, anslut en analog multimeter dit, be en assistent rotera hjulet i fråga med jämn fart, nu ska visaren på multimetern slå fram och tillbaka. Testa alla fyra givare. Är alla okay, mät upp anslutningarna till hydrualblocket. Är även det okay, åk till Citroen och be dom ta fram felkoderna ur abs-datorn. Komplett beskrivning på engelska finns på http://citroen.fagrell.net under servicemeddelande ABS.

Mäta ABS-givare?
  Forslund 2012-02-20:  Jag har mätt upp givarna på hjulen och rengjort kontakterna; trots det larmar bilen om ”ABS out of order”. Måste larmet kvitteras med dator, eller finns det ett fel någon annanstans? Bilen är XM V6 -96   Göran W:  Antingen har du ett kvarstående fel, eller har du inte kört bilen (över 30 km/h) efter att du fixade?
  LasseH:  Kan vara fel på reläet till ABS'en. Sitter framför säkringsdosan i motorrummet. Reläer är lite special och har en diod inlött. Du borde kunna få tag på ett på skroten till en billig peng. Kolla också att du har ett motstånd på 1000-3000 ohm i ABS-givarna (beroende på fabrikat) och ingen kontakt till jord. Detta kan mätas i kontakten till varje hjul.
  Helge S:  Nå vet ikke jeg om alle serie 2 XM er slik, men på alle de 3 jeg har fikset ABS-bremser på (bytt en eller flere sensorer) så har vi vært nødt til å slette feilkode(r) med Lexia eller tilsvarende for at ABS lampen skal slukke. Det har ikke vært nok å ta en kjøretur med over 30 km/t !!!!
  CX Janne:  Du kan läsa felkoder i diagnosuttagets stift E1 som är till abs. Ett par kablar och en diodlampa är allt som behövs. Eller testa i styrboxen. 1080ohm. Vf=15-30, hf=1-6, vb=19-28, hb=29-31. Detta gäller serie 1 men felkodstabellen finns http://www.fam-bjork.se/citroen/fagrell ... en/ABS.pdf. Ritning på felkodsdiod, byt ut mot en vanlig diodtestlampa http://www.petersgarage.se/CITROEN/XMBROMS-ABS.HTM Några testkablar med klämma är bra att ha.

ABS-givare, färgkodning förväxlad?
  Bobhalliday 2008-12-09: Working on my faulty front right wheel ABS sensor, I took the plug and socket apart and found one of the pins broken and the lot all green grunge. I couldn't fix it so I cut both off and tried to hard wire it, I hadn't any gear so just twisted the wires together and taped thembrown to brown. Green to green. That didn't work! I bought some good auto cable and some heat shrink crimps to do a better job. I took the pins apart as I thought something was funny about them both. I tested the wires and I find that the green wire plugs into the brown and brown plugs into the green! Why like this? There is no mistake as the plug only fits the socket one way.Anybody with any thoughts on this?   Peter N: I don't think it matters which way they go round as its an AC voltage.
  XMExclusive: The signal from the ABS sensor coil is a variable frequency alternating current so polarity should not matter. It is a very small current so will probably be lost on any poor connection.

Alternativ felsökningsmetod
   Från http://www.citroen.mb.ca/CXfaq/#xtocid32: Connect an audio amplifier on to the plug which comes from the sensor (found under the bonnet). With the amplifier in the passenger compartment, connected to the plug via a long screened, or twisted cable, listen to the output whilst you drive down the road. (You may find that the amplifier isn't necessary, and that the signal is strong enough on its own.) Do several right and left turns, drive over humps, listening all the time. You should hear an unbroken tone, varying in pitch in accordance with car speed. Any crackles or sudden break ups suggest that it's the sensor and/or lead.   Ian: Or it could be what it is on both my old CX and my dads new one - namely, one of the wires near the relays under the spare wheel is broken internaly (either that, or one of the contacts is dodgy). Best test for this is to take the spare wheel and tray out and waggle the relays around and listen to see if you can hear them clicking on and off (I can't remember if the engine has to be on for this or just the ignition, so try both?)

Felkoder: Till toppen av sidan
Läsa felkoder på XM serie 1:
  Felix 2003-04-13:  Verktyg som behövs: lysdiod, förkopplingsmotstånd ca 680 ohm för 12V, kabel, krokodilklämmor, strömbrytare.
  Denna felkodsläsarutrustning fungerar enligt mina underlag för flera Citroëner bl a för Citroën XM 1989 med motorstyrning av typ Magneti Marelli G5 eller single & multipoint Motronic MP3.1, 3.2, 5.1, 5.1.1 eller Fenix 3B & 4. Dessutom kan man avläsa felkoder för klimatanläggningen, ABS-enheten, och Hydractive-systemet.   Att göra en felkodsavläsning: Tändningen skall vara avstängd. Förbind lysdiodens pluspol med batteriets plus och anslut diodens minuspol med diagnosuttaget. Diodens minus förbinds även med jord på bilen via en strömbrytare. Se kopplingsschema:
felkodsläsare
Länkar till koder:
Koder för ABS-systemet, fabrikat Bendix

Länkar till PDF-dokument:  (högerklicka, “spara som”) All_XM_ECU_Error_Codes__updated_.pdf
felkodsläsarutrustning
  Hos XM sitter alla diagnosuttagen till höger framme i motorrummet under plastlocket. Ta bort det främre locket framåt och sedan det övre åt sidan. Nu syns de tre styrenheterna för ABS, Hydractive och motorstyrning. I lådan hittar vi också de anslutningar som behövs. På bilden syns de fyra diagnosuttagen. Det grå är för ABS, det blå för Hydractive, det gröna för motorstyrning (använd här stift 2) och det svarta för klimatanläggningen.

  Påberg 2009-10-18:
XM V6 Break -93.
Idag har jag byggt mig en felkodsläsare och kollat systemen. ABS-styrningen lämnar koderna 12, 24, 31, 35 och 11. Betyder fel på vänster och höger bakhjulssensorer.
diagnosuttagen

Citroen Xm V6 - lecture calculateur ABS.

Bygga felkodsläsare:
  The Dagger 2005-11-25:  Jag bestämde mig igår för att klura ut hur en felkodsläsare ska byggas på egen hand, en s.k LED-tester alltså. Kostnaden blev knappt 80 kronor. Funkar säkert på alla gamla Citroën och Peugeot med det gröna 2-poliga diagnosuttaget i motorrummet. Den ser ut som ett proffsverktyg. Köpte en svart plaståda avsett för elektronikbyggsatser på Clas Ohlson samt en tryckströmbrytare och en diod. Dessutom lite kabel och ett par krokodilklämmor. Skulle behöva en avklippt kontakt från en lambda med, den passar nämligen i diagnosuttaget.

Givare / sensorer Till toppen av sidan
ABS sensor td12
  KimKA 2009-01-11:  I en tidligere tråd var der en der brugte nogle uoriginale sensorer til en XM, så vidt jeg husker var det fra en Peugeot 206. Er der nogen som præcis kan huske det da jeg skal have skiftet en eller flere på min TD12 med Bendix ABS?   Miaj:  Det var mig og det var rigtig mener jeg til p 206 og de var fra Biltema. Eneste problem var og spænde den, der brugte jeg bare en bolt som skive så passe den. Det er vigtig der kun er cirka 1 mm afstand eller måler den fejl. Og så var kabel lidt kortere men det var ingen problem ellers hæft den sikkert med strips.
  KimKA: Kan du huske hvilken årg og model det var fra evt type føler?   Miaj:  Biltema art. 65-603. Håber du kan bruge det.
  JensU:  Uha en veltimet tråd - det får jeg måske brug for lige om lidt, og nu har jeg efterhånden mange gange læst at en Bendix sensor koster 3.000.- Så helt nysgerrigt: Hvad koster Biltemas?   Carsten S:  Den koster 199 kr.
  Lpg:  Jeg må lige komme med en komentar her. Den første føler er en føler fra før -99 mens den fra Biltema er en fra efter -99, så det er ikke den samme føler. Du skal bruge den fra før -99.
  KimKA:  Da vi ikke har en Biltema i nærheden tog jeg til tantesvansen og bestilte en af samme type så håber jeg den passer. PS den kostede også 199 kr skal nok lade høre fra mig når jeg har lavet det.

ABS-givare – XM serie 2
  Fritjof 2010-03-08:  Lär vara samma på alla serie 2. Jag gissar att det är nytt som gäller då de brukar pajja när man demonterar dem?   Norwegian:  Been there, done that - forrige uke. Biltemas ABS-sensor 65-603 til Peugeot 206 BAK passer XM2 foran med litt tilpasning. Den skal bare fores ut ca 7 mm med underlagsskiver under festebolten. Stikket passer direkte. Kabelen er litt kortere, men det er ikke noe problem. Den koster NOK 249,-. Koblingen ligger bak innerskjermen foran hjulet. Den må ut for å komme til.

Reparera givare Till toppen av sidan
ABS-givare - reparera själv?
  Stefan 2000-05-03:
Har en ABS-givare som gett upp (avbrott). Läste tidigare att någon skulle ha lindat en ny spole. Skulle vilja prova detta själv, men givaren är inkapslad och det verkar vara noga med passformen när den ska återmonteras. Har någon några tips att bidra med?
  Bert: Jag lindade om en till min CX en gång, inte särskilt svårt. Givaren var kapslad i en aluminiumburk som jag sågade upp. Felet på den givaren var att någon hade försökt vrida loss den med en polygrip och bucklat till burken så att det blev kontakt mot jord från lindningen, vilket det inte får vara. Givaren består av en spole på järnkärna, väldigt simpelt. Jag lindade upp tråden på något jag satte i en batteriborrmaskin. Tog bort skadade delar, satte spolen i maskin och lindade tillbaks. Det blev 60-70% av ursprunglig tråd. Sedan lindade jag på självvulkande tejp (ser ut som gummi på rulle) och satte tillbaks givaren. Ingen plåtburk längre. Allt fungerade bra. Är tråden av på mitten så kan man säkert löda ihop den igen och isolera lite. Vanlig kontorstejp går bra inne i spolen, men utanpå är vulktape bättre för vatten och så. Lindningen är tydligen inte kritisk, originalet är ruslindat (huller om buller) så det behöver inte vara varvrätt och snyggt. CX givare håller cirka 1000 ohm, min lindade höll 600-700 efter vilket tydligen ABS-datorn accepterade. Annars kan man säkert skarva på nån tråd från ett gammalt relä eller så.
Om tråden inte går att återanvända: Det är en sannolikt lackisolerad koppartråd, kanske 0,3 mm diameter eller så. Sådan kan man köpa på t.ex. Elfa i Stockholm, om man vill köpa den. Det vill man nu inte som en sann Citropat, så man tar lämpligen en gammal transformator, kanske en sådan där liten 12-volt som man sätter i vägguttaget, eller ett gammalt relä, typ mindre, som man har över. Kanske en gammal laddare till en telefon kan behöva ett nytt och bättre liv? När man hittat ett lämpligt objekt så slaktar man genast det och lindar av tråden. På trafon är det nog primärsidan som är aktuell. På relät är det spolen, ett bilrelä kanske har för grov tråd, jag vet inte exakt. Det går ingen större ström genom givaren, antal varv är nog viktigare för att få rätt storlek på pulserna. Du får vara lite försiktig med lacken på tråden, så att du inte får kortslutna varv, det gynnar inte pulsernas storlek.
  Jonas H: Ett litet tips om du inte kollat detta redan: prova att byta kabeln så långt det går, d.v.s. så nära givaren som möjligt och en bit förbi fästet i hjulhuset.

Laga givare, Berts metod
  Bert:  Man kan möjligen, om man inte har annat för sig, reparera den gamla givaren. Så här såg det ut senast, en gammal utbytt givare i delar. Till höger resterna av plåthöljet, i mitten spolen som bröts loss vid demontering av givaren. Till vänster själva givarkroppen med fästhålet. Foto: Bert
Jag lossade den gula plasten och letade reda på trådänden. Tråden är bara 6 hundradels mm tjock, så en bra lupp är en tillgång. Sedan lindade jag upp tråden på en penna, eller snarare på flera pennor, tråden var av på flera ställen. Pennorna sitter i en liten borrmaskin, spolen håller man i andra handen och låter tråden löpa mellan fingrarna. Foto: Bert
För att kunna linda tillbaks tråden så måste jag kunna fästa spolens kärna i borrmaskinen, en M5 bult limmades därför på tillfälligt. Foto: Bert
Sedan återstod att linda på tråden igen. Den är som sagt tunn, och i mitt fall behövde den skarvas på flera ställen. Det går inte att bara löda ihop, tråden formligen försvinner av lödkolvens värme. Jag knöt ihop trådändarna (luppen!) och lödde försiktigt på andra sidan om knuten med ca 325 grader inställt på lödkolven. Foto: Bert
Sedan borrade jag ett nytt hål i plastkroppen till givaren för anslutningstrådarna. Jag använde originalanslutningarna från spolen, de är tvinnade ett flertal gånger och nästan helt hanterliga. Dessa trådar drog jag genom det nya hålet och lödde fast i de framskrapade ledarna från kabeln efter att ha limmat fast själva spolen först. Foto: Bert
Lite epoxi på anslutningarna för att täta. Foto: Bert
Så här blev det, nu återstår att limma eller vulktejpa själva spolen. Senast använde jag vulktejp och det gick bra, men den här gången tror jag att jag skall täcka med epoxi. Haken är att då kan man inte laga den igen, i vart fall inte med samma tråd.

  Förra gången var det en CX-givare och jag gjorde ungefär likadant. Den fungerar än efter bra många år.
Foto: Bert

ABS-givare - reparera själv, korta ledningen!
  Alan D 2004-12-08:
I have repaired sensor cables - two on my every-day CX now - by shortening the cable. There is lots of extra cable. I cut out the bad bit and move the join closer to the sensor. Thus the flexing gets a new bit of cable and the join is in the bit between the sensor and the first clamp. It seems to work OK.

ABS-givare – linda om
  Anders B 2004-01-31:  Efter omlindning fick ABS- givaren en resistans på drygt 600 ohm. Originaltråden hade en diam. på 0,07-0,08 mm. Den nya tråden hämtades från en telereläspole med tråd diam 0,1 mm. Resultatet blev som väntat att givaren fick lägre resistans än original. Frågan var bara, skulle ABS-datorn acceptera detta? Eftersom datorn testar och antingen godkänner eller underkänner systemet redan vid stillastående, med enbart nyckeln på, dök en naturlig fråga upp: Nöjer sig datorn med att göra en enkel kontaktkontroll på givarna? I så fall lägger den bara ut en simpel likström. Om den däremot gör en mera avancerad test som även kollar impedansen på givarna, då måste datorns testsignal vara modulerad. Mätning med oscilloskop visade som väntat att mätsignalen var av den enkla varianten. En likspänning läggs ut på 2,5 volt. Vad mera är, att datorn visade sig ha ett oväntat stort spann på vad den tolererar i givarens resistans. Med en pot. konstaterades att datorn vid sitt test i stillastående godkände allt mellan 0 och 10 Kohm. Den tolererade däremot som väntat inte rent avbrott. Var ovanför 10 Kohm gränsen går är ju ointressant. En givare med resistansen 10 kohm likväl som en med 0 ohm, ger knappast någon signalstyrka tillräcklig för att accepteras av datorn. Mätningen visar alltså att man inte behöver bekymra sig särskilt mycket över resistansen när man reparerar en givare. Det viktiga är att givarens signalstyrka är så pass stor att datorn uppfattar den. Mätningen stöder också Tomas tidigare påstående, att det går att använda vilkendera av Teves eller Bendix givarna, trots den stora skillnaden i deras resistans. Mätningarna är gjorda på en Xantia –96, men eftersom jag tror att det hela är allmängiltigt, lägger jag ut det på den allmänna avdelningen.   Tobbe: Det viktiga är att den ger strömpulser när hjulet snurrar, inte vad givaren har för resistans.
  Erik A: Spänningen som givaren lämnar ifrån sig är kraftigt varierande med varvtalet. Pulserna kommer när tänderna passerar. Om datorn uppfattar alla eller nästan alla pulser så fungerar systemet. Missar den många så bestämmer den sig för att något är fel och stänger av sig till nästa omstart. En givare som är dålig kan alltså få systemet att stänga av sig ibland, men när det fungerar så fungerar det som det skall. Om lampan tänds ibland kanske man borde se över den lagade givaren, men annars kan man räkna med att det fungerar. ABS är bra, men det inte farligt att vara utan. Stängseltråd och järnsäng verkar dock av andra orsaker olämpligt. Så länge det bara är frågan om låsningsfria bromsar, och inte stabiliseringssystem så är det inte så avancerade beräkningar det är frågan om heller.
  Tomas: Datorn utför ett antal olika kontroller. Först mäter den resistansen för att kolla att givaren finns där och är hel. Sedan när hjulen börjar rulla mäter den frekvensen, detta värde jämförs sedan med givarna på de övriga hjulen, och om alla givare visar ungefär samma värde anser datorn att allt är OK. Skiljer sig frekvensen för mycket mellan hjulen signalerar datorn givarfel och kopplar, beroende på vilken givare det är ur ABS funktionen för det hjulet, alternativt helt och hållet. Följdaktligen så fungerar ABSen om en givare gått sönder på ett av bakhjulen eftersom datorn använder givaren på det fungerande bakhjulet som referens istället.
  Anders B:  Följande uppgifter har empirisk grund och gäller Xantia.
   .1 När nyckeln slås på i stillastående, startar datorn sitt första teststeg i självdiagnosprogrammet. Den kollar då säkringar, relän, elektroventiler och att det inte är avbrott i förbindelsen till någon av givarna. Kopplas någon av givarna ur, för att simulera avbrott, tänds varningslampan. Samtidigt kopplas hela ABS-systemet ur för alla fyra hjulen, oavsett vilken givare som fallerar. Några synpunkter på givarnas resistans har datorn synbarligen inte, eftersom den godtar allt mellan 0 och 10.000 ohm. Om bilen inte rullat, medan givaren varit bortkopplad släcks varningslampan genast när givaren kopplats på igen. Systemet behöver alltså inte något reset, genom att bilen körs. I detta testläge accepterar datorn också fullt ut ett motstånd, som ersättning för givaren.
   .2 Samtidigt med test enl. punkt 1, testar datorn även om någon givare har kontakt mot jord. Jag har konstaterat att datorn tycker lika illa om kontakt till jord, oavsett vilken ände av givarlindningen det uppstår. Även oavsett vilken givare som drabbas. Om datorn löser ut varningslampan p.g.a. jordfel gör den inte reset, med mindre än att bilen körs, sedan felet fixats. Datorn måste känna puls från alla fyra hjulen. Det räcker då gott med en körsträcka på 50m.
   .3 Utöver test 1 och 2 kollar även datorn att alla fyra givarna inducerar pulser, när bilen är i rörelse. Om t.ex. någon givare ersätts av ett motstånd, ger datorn godkänt i test 1 och 2. Lampan lyser alltså inte. Trots det är ABSen genast helt urkopplad. Däremot får man köra bortåt 3 km innan datorn är så övertygad om att nåt är fel, så att den kvitterar med att tända lampan. Lika långt får man köra sedan felet är fixat, för att resetta.
   Jag tolkar observationen i punkt 3 som att datorn har ett ganska generöst utrymme för konstigheter i strömmen av pulser. Möjligen innebär det också att den är ganska förlåtande för intermittenta fel.
   Intermittenta fel beror nästan alltid på dålig kontakt i skarvkontakterna. Alla de elektriska komponenter som drivs med låga spänningar och strömmar, är mycket mer känsliga för oxid i kontakterna än vanliga 12V komponenter. En spänning på 12V ger strömmen betydligt större förmåga att ”bränna igenom” oxidskiktet än de spänningar som förekommer i ABS-givarna. Hydroactive-ventilerna och Activa-ventilerna är också exempel på komponenter som drivs med låga spänningar.
   Läser man avsnittet (sid 10 och 11 tror jag det var) om ABS i denna länk http://peponl.free.fr/CITROEN%20XM_fichiers/elec/ecutest.xls då är det inget snack, XMen har Teves ABS variant och Xantian har Bendix. Allt stämmer både datorplacering och de stift som hör ihop med respektive givare. Tyvärr går detta inte ihop med vad som står på datorerna. På XMens dator står det Siemens/Bendix och på Xantians står det Ate. Xmen är bestyckade med den högohmiga varianten av givare medan Xantian har den lågohmiga varianten. Ate är ju ett känt bromskomponentmärke. Frågan är då. Finns det en tredje självständig leverantör av ABS-system till Citroën? Eller har måhända Ate barn ihop med endera Teves eller Bendix?
  Gunnar W 2009-01-09:  ABS-kontaktstyckena bak på XM sitter vid bakaxeln. Man får ta undan värmeskyddsplåten ovanför ljuddämparen som är på tvären. Jag brukar ta en tång och vrida kontaktblecken ett par grader för att de ska nypa bättre.

ABS-givare, åtgärda kontakt med jord på enkelt sätt
  Från Pontus mek-sida:  The ABS system on the CX seems to live a life of it's own. On my CX T2 the warning lamp has been on since I got the car. A few weeks ago I decided to deal with it. The symptom has showed as the lamp coming on after 1 - 5 minutes of driving and then staying on for the rest of the journey. I knew there was a chance of reparing the system since I had tested that it actually did work during those first minutes before the lamp came on. I also knew that a common problem is that the cables to the wheel sensors wear off. So my initial action was to check all four of the sensors. They were allright. All showing a resistance around 900 - 1000 ohm. I then cleaned the connectors, both to the sensor control block and related relays. The relays are also know to cause some trouble but they seemed OK. Still the light came on. Aargh! Then I got the wiring diagram and check precedures sent to me (Thanks Rob!!). With that in my hand I started the fault checking. After some work I found that one of the sensors was connected to earth via it's housing. I jacked the car up and pulled the wheel off. Then I made a plastic shim (or gasket) from an old milk container to insulate the sensor from the spindle and screw. Guess what... it worked! I guess the proper way would have been to replace the sensor but I had tested the sensor and knew it worked as it should.   Adrian C: Alternatively, get a multimeter, and fix it in a nice visible position, wired to a front sensor, and go for a drive. Bet it flickers.

Reläfel Till toppen av sidan
ABS fejl: Electrovalves relais. Check Relais.
  Hax 2009-02-08:  XM 3.0, 12v, -90', Bendix. Har fejlcode 21+22: ”Electrovalves relais. Check Relais.” Nogen der har en ide til hvilket relæ, placering, eller hvad der kan være galt? Fejlen kommer og går, tilsyneladende en dårlig forbindelse?   Lpg: Det relæ du leder efter sidder sammen med hydraulikblokken nede i venstre forreste hjørne af motorrummet i kørselsretningen. Det er den sorte klods, som sidder på hydraulikblokken. Det er ikke helt unormalt, at det relæ, som sidder inde i plastikken holder op med at virke. Det er rimelig enkelt at skifte, eller afprøve med et brugt.
  Mads H: Kommer der strøm ud til eketroventilerne, har du målt efter? Hvis der er kabelbrud eller defekt stikforbindelse undervejs derud kommer den med sådan en melding - defekte elektroventiler er et ømt punkt på stenalder-Xmser.
  Hax:  Skiftede det omtalte relæ, alt virker nu, takker, STORT.

Till startsidan Till huvudsidan med mekartips Till sidans topp Till toppen av sidan