Citroën XM mekartips -> Insprutningssystemet -> Bränslepumpen
Bränslepumpen
      uppdaterad 2011-11-26             Sidan under uppbyggnad!
Citroen XM V6 Tankgeber / Benzinpumpe

Bränslepumpsrelä
Reläer till bränslesystemet
  Göran W 2006-08-11:  Just det, de där två som sitter på databoxen! Vilken funktion och vilka insignaler? Håller på att väcka liv i en -90 122. Konstaterade snart att bensinpumpen var död (även direktmatad)! Bytte den. Får dock inte ström till pumpen normal väg. Vid direktmatning av den nya pumpen får jag ok bränsletryck men motorn tänder bara på startgas varför jag förmodar att insprutet inte heller får ström. Det ena reläet verkar att dra och fungera riktigt - det andra gör sporadiska ryckningar. Det gör dock ingen nytta att byta eller skifta relä (jag har flera att byta med). Reläerna är utseendemässigt lika - 5 stift varav 4 är anslutna. Ingen standardiserad märkning finns på reläerna - bara 1 tom 5. Det som verkar att fela har följande anslutna kablar: 1. tunn grå 2. tunn grå 3. grövre blå 4. 5.tunn grå samt mellangrov gul Någon som kan hjälpa mig identifiera anslutningarna och beskriva vad dessa reläer styr.
 
  Eslund:  Kan inte tala om vad dom går till mer än att ett går till bränslepumpen.. (Sitter 3 st på min V6). Reläerna i sig var vanliga tillslagsrelä á la extraljus.. Dom finns med både 4 och 5 poler, där mittenpolen är samma som stift 87, har jag för mig det var.. (2 * 87 på reläet). Bytte alla 3 när det var strul med min bränslepump (Tot- 220:- för 3 Bosch relä). Relät ska sluta när tändningen slås på då pumpen ska bygga upp tryck. Det finns fyra siffror på ett sådant relä: 85 ska manöverströmmen in på, 86 ska jordas, 30 ska till batteri och 87 ska till pumpen.
Relä
  Göran W:  Är det någon som vet vad det andra reläet har för funktion? Om Eslunds angivelser är korrekta, borde jag ju kunna lägga båda funktionerna på samma relä(?) dvs utnyttja den fria ""87"" som finns alternativt bygla styrspänningen mellan dessa båda reläer? OM de nu alltså ska dra samtidigt på tändningsström och sedan ligga på kontinuerligt!? Följdfrågan blir ju om matningen i sin tur kommer från något som inte heller får ström? Boxen t.ex.? I så fall är ju inget vunnet.     Tomas:  Tittade lite på schemana, det ena driver pumpen, det andra, med inbyggd skyddsdiod över spolen, matar sprut mm, som det verkar.

Bränslepumpsproblem
Bilen går inte igång
  Dalakungen 2010-05-14:  Xm injection 2,0 1992. Bilen dog mitt i en rondell. Trodde det var soppatorsk, men det var det inte. Den tände liksom till vid några startförsök. Lossade bensinslangar i motorutrymmet och märkte att det inte kom någon soppa. Lyfte på baksätet och blottade pumpen för att höra om pumpen gick; och den lät inget. Död tänkte jag, men efter lite snack med en hyfsat elkunning kompis så mätte vi strömkabeln som går till pumpen. Den har 5 stift men bara 4 används. 2:ans stift var det enda vi fick spänning på men bara 6,8 V. Har även provat med ett annat bränslerelä men det blev inte bättre.
 
  Rogerwallgren:  Vill minnas att kontakt 1 och 2 är 12V resp. jord till pumpen och de andra två är tankmätaren och "reservlampan". 6,8 volt låter som spänningen till tankmätaren. För att vara säker på vilka kablar som går till pumpen få får du nog lossa armaturen och kolla vilken kabel som går vart. Notera; det är VIKTIGT att pumparmaturen kommer tillbaka på rätt ställe, märk med färgpenna riktningen på armaturen. Tätningen av gummi skall normalt bytas om man lossar armaturen, MEN det funkar att återanvända om man oljar in den vid återmontering!
    Pumprelät: är du säker på att du har hittat rätt relä? Det kan sitta 3 eller flera relän fram på databoxens burk, dvs bakom höger strålkastare under en liten täck-kåpa! Du kan mäta (ohm) mellan reläsockeln och kontakten vid armaturen för att hitta rätt kablar! Det räcker inte med att ha tändningen på för att pumpen skall få ström, man måste köra på startmotorn också. Vid start får relät spänning från startkretsen, när motorn startat får relät spänning från styrdatorn.
  Alfp:  Kolla multikontakterna under hydralbehållaren det brukar bli dålig kontakt där och som följd av detta får inte pumpen spänning vid start.

Vägrar plötsligt starta
  H-sand 2006-09-09:  Har precis blivit med XM, tre dagar sen närmare bestämt. 2,0 injection. Har alltså inte hunnit köra så långt än, men bilen har iaf startat varje gång den skulle, tills i morse. Körde kanske några km, parkerade, skulle åka hem igen ca 40 min senare, då vill den plötsligt inte starta. Startmotorn går som vanl, men den tänder inte. Har kollat att jag har gnista, så jag började misstänka soppaproblem. Tycker att man bör både höra å känna att soppapumpen går, erf från andra bilar, har öppnat under baksätet, men när jag slår på tändningen varken låter eller känns det något från pumpen. Jag har letat i verkstadsboken efter en säkring till pumpen, men hittar ingen sån. Finns det nån? Är enda alternativet att riva ur pumpen å kolla den, som jag har läst att en del har fått göra?
 
  Millgard:  Relät till pumpen brukar kunna krångla. Sitter ovanför strålkastarna. Prova först att ta loss reläerna ett efter ett och titta om det finns oxid eller om socklarna smält. Det är ett standardfel. Säkringen till bensinpumpen har jag för mig sitter i lådan bakom höger strålkastare. Beroende på typ och årsmodell kan det se olika ut.
  H-sand:  Det är en 2,0 inj Confort från -90. Det sitter 3 st reläer bakom en plastkåpa bakom hö strålk. Tror att 2 är svarta å ett typ orange eller nåt sånt. Kan man gå efter färgerna på kablarna för att hitta rätt relä? Såg på en gammal tråd att nån hade hittat glapp i kablar under hydrauloljebehållaren, hade liknande problem, men blev ok efter fixning. Var får man tag på ett relä om det nu är paj? Det är ju naturligtvis helg åxå.....     Göran W:  Nej, det är till ljuset. Bränslepump och insprutningsdator har sina reläer i den svarta boxen några decimeter bakåt. Sitter på samma platta som databoxen. Relä till pumpen hittar du på närmsta större bensinmack eller reservdelsfirma. Det som går till insprutningsdatorn kan vara lite svårare då det innehåller även en diod. Du kan börja med att testa om det är glappkontakt.
  H-sand:  Äventyret fortsätter! Har idag kollat reläer å bensinpump, pumpen går som hejsan ute i det fria med kablar direkt från batteriet. Alltså reläkoll. Finns som sagt 3 st på framsidan av datalådan, dom är faktiskt dolda bakom en stor svart plastkåpa, den kanske brukar försvinna efter ett tag, men finns på min bil. 2 av reläerna klickar det i, så dom verkar funka, men det tredje å största var tyst. Så isär med det, å därinne bor det en hel liten dator, med ic-krets å grejjer. Spolen som åxå bor där, var så varm att jag brände fingret på den. Dessutom såg man på baksidan att en del lödningar hade svettats, så varmt har det varit. Så jag antar att det här reläet är trasigt, men är osäker om det är reläet till pumpen? I ärlighetens namn fick jag faktiskt igång bilen en gång, när jag hade monterat tillbaks pumpen. Hade reläer hängande i sina tåtar, men satte mej i å vred på nyckeln: bilen startade på en gång. Då slog listigheten nya rekord: istället för att direkt köra hem bilen, den stod fortf på stan, stannade jag den, satte tillbaks reläerna å kåporna, å sen kan väl vem som helst lista ut vad som hände? Inte startade bilen i alla fall, så jag ""ringde en vän"" som d heter på tv. Han kör åxå XM, en V-6:a, men ändå. Lite stötigt att åka utan fjädring, men d gick bra, så nu är bilen hemma, mycket lättare å meka då.     Göran W:  Prova att bygla detta relä över 30-87a-87b. Då ska du ha ström hela tiden. Troligen är det relä till insprutningsdatorn vi pratar om. Datorn styr i sin tur pumpen!
  DS23:  Kommer inte ihåg när jordblocken försvann. På min 92:a finns de kvar. Dvs jordpunkterna bakom strålkastarna ska vara med ringkabelsko och inte flatstiftskontakter. Kan vara en orsak.
  H-sand:  Har just varit å kollat på reläet, men det finns inga siffror alls på det. Kollade i verkst. boken (Haynes) men dom scheman som finns där är inte specifika för varje modell. Det står nummer på anslutningarna i schemat, men inget som liknar det du har tipsat om. Dessutom är det bara 4 stift på reläet, å i boken är det 6 eller 7. Verkar inte vara rätt i schemat. På reläet står det: Cartier 12 V ref 02423.     Göran W:  Det brukar sitta ett fempoligt, växlande, men kan lika gärna vara ett fyrpoligt, brytande, och då saknas mittenstiftet (fast platsen finns i relähållaren). Tror att 87 sitter på den sida av reläet som vetter mot fästet och 30 sitter mitt emot.

Bilen stannar
  Macken 2010-03-16:  Min 24-ventilare har börjat att stänga av sig helt plötsligt. Trodde att det möjligen var bränslefiltret som var tätt men icke! Igår efter ett stopp på Posten så startade den men stannade lika fort. Därefter malde o malde starten utan resultat. Jag vred av o på nyckeln några ggr för att kolla soppapumpen, å den surrade en stund varje gång. Efter det så starta den till igen för att sen stanna. Höll på så en stund å plötsligt så starta den. Drog iväg uta bara.. så gick den 3 km för att sen böööööööö stanna ett sabla vevande på starten å så igång igen å samma visa.
 
  Gelgamesh:  Exakt så har två 24ventilare gjort för mig. Båda gångerna var det bensinpumpen. Annars är fördelarlock och rotor en klassiker eftersom folk ofta missköter just detta (dyrt och lite meckigt). Men då är det mer så att bilen gick bra och sen vägrar starta efter en fuktig natt. Just fördelarlock/rotor-fenomenet är på dessa motorer lite udda: aldrig en misständning, alltid bra funktion - fram tills allt bara dör. Men jag skulle kunna slå vad om att du har en dålig bensinpump. Den är pissenkel att byta. Lyft på baksätet så fattar du resten. (Hint: Högersidan, rund svart täckbricka av gummiaktig plast). Jag kan givetvis ha fel, men jag tror blint på bränslepumpen. Den kan skoja till det ordentligt. Och ja, den kan låta perfekt men ändå lägga ner verksamheten. Gissa hur jag vet. På min första patient hann jag byta halva bilen eftersom pumpen fortfarande lät. Försök hitta en verifierad pump och skifta till innan du gör något annat. Det är det första jag hade gjort, med de erfarenheter jag har av detta symptom. 
  GunnarW:  På V6:an jag hade och med hälften så många ventiler var det ett vitt kontaktstycke under LHM-behållaren som hade 1 dålig kontakt. Det syntes vilken när jag tog isär. Rådet var att förstärka med en parallell kabel över kontakten för just den sladden. Minns inte vad den gick till, kan ha varit bränslepump, men det var startproblem innan eller att den kurka och dog. Inga problem efter.
  Macken:  Jag hade upp bränslepumpen å provkörde - helt ok! Jag ruskade å drog i alla anslutningar, tyckte att kontakten till tändmodulen satt lite löst, men ack vid provkörning så stannar den igen. Igår skulle jag in för att koppla upp bilen mot Lexian, diagnosverktyget. Då hade dom inte tid.... å bilf.. stannade sjuttielva ggr på väg hem.  Nu var skroten nära..!! Igår kväll bytte jag till en ny orginal tändspole. Provade en sväng sent igår, de funka. Ikväll har vi gasat runt å nu går den klockrenare än nånsin! Men man tror inte riktigt på de så de blir inga långsvängar på ett tag.
  Macken 2010-03-20:  Så var det dags igen! Nu har den gått som en klocka i många dagar. SÅ PLÖTSLIGT Böööööööööööööö ..,. stopp. Efter sådär 72 omstart så vrålar den igång ungefär som den bara somnat till en stund. Full gas hem å så började isärplockningen igen.Tog bort fördelarlock och arm, men de såg helt nya ut. Så hittade jag en tändmodul till nån annan Citroënmodell å plugga in, men ack ack va illa den gick. Får åka å införskaffa en ny modul imorgon å prova. enl. Boschnummret så skall det vara samma som till Saab 9000. Å de har ju Biltema så de får bli en sån.     Gelgamesh:  Tändmodulen är samma som 80-tals Saab 900. Jag tror fortfarande på bensinpumpen. Märk väl att jag körde hem från Kolmården - GBG med "trasig" pump. Alltså, min bil var totalt opålitlig men lyckades alltså med konststycket att få den att gå massor med mil. Den hade nämligen fördelen av att vara driftsäker vid konstant hög belastning. I stadskörning var den värdelös. Men givetvis funkade den perfekt så fort jag testade den. Det var ju därför det var den sista del jag bytte. Jaga reda på en pump och kör några dagar. Jag tror på det. Dålig rotor/fördelarlock har jag också varit med om, och det gör dem svårtstartade men driftsäkra när det blivit varmt.
  CXJanne:  Rotor biltema 55-3000 169:- fördelarlock 55-4001 499:- tändmodul 53-2600 198:-
  Macken 2010-03-21:  Bytt rotor. Provtur blev bara tur .... ingen retur. Bilfan stannade. Blev bogsering hem, dock starta den ett antal ggr därbak efter dragarn, men de va inte lönt att tuta för att koppla loss då den stannade lika fort. Rotor hjälpte alltså inte. Köpte sen en tändmodul på Biltema 53-2600. Kom hem koppla in den STENDÖD! FEL MODELL! Tillbaka till Biltema, då visar det sig att den skall heta 53-2609 men då har den utgått! Vägen om mekonomen (trots att jag brukar undvika stället). Japp där fanns den i Bosch-original. Till ett hemskepris! Nåväl inköpt o monterad, provning återstår (denna gång tar jag med bogserlina). Å jodå, jag har också mina funderingar på bränslepump men när den kostar 3200 kr (å jag tänker inte försöka med ngn beg.) så får det komma när det andra är utrett. Däremot fick jag tips om att det sitter 2 bränslepumpsrelän, en som kör pumpen å en som öppnar resp. stänger ventilen? Kan de va så å var bland alla relän kan då dessa sitta?     Jarre:  Det sitter 1st bränslepumpsrelä under plastkåpan framför datorerna. Det finns ingen generell ventil som stoppar bränslet. Kopplar du upp bilen och plockar ut felkoderna lär du se om reläet felar. Minns för närvarande inte vilka kabelfärger det har men vill dock minnas att de feta kablarna för själva bränslepumpen är blåa.
  Macken:  Ok, då hade han fel. Kunde inte heller hitta fler än ett relä. MEN NU ÄR DEN STARKT GISSADE TÄNDMODULEN BYTT Å JAG HAR GAASAT CA 12 MIL IDAG. Å DE FUNKAR NU!

Reparera bränslepump

Byta bränslepump
Petrol pump S1, how does it come out?
  Michael P 2008-07-22:  I removed cables and hoses from top of the assembly under the rear seats. It looks like there is some kind of ring that holds and seals the assy in its place which mounts over the top. I tried to turn it but even with leverage from screwdrivers no success as the edges chip off. Any hints on how to?
 
  Citroenxm:  Its simply a HUGE nut, and can be quite tight, I guess to house a seal to prevent fuel vapour escaping.. useually a good shove, even a tap with a hammer on the end of a screw driver should release it... sometimes a good hard hit can do it, but thats all that holds it together...
  Ciaran:  It can be a bit tight and awkward, especially if its never been out since the car was new. I find sometimes two flat stubby screwdrivers in opposing directions can help it shift, or a bit of an impact. It is tricky to do without damaging the tabs though, as you've found. As Paul said, it is basically a giant nut, it will unscrew, just can be annoyingly difficult to get started, but you are on the right track.
  Michael P:  Got it out with brute force and hammer supported screwdrivers. Looks a bit dodgy those wires going straight into the tank. Guess there should be no air in it.   Ciaran:  Know what you mean about the wires, I was bricking it about turning on the ignition with the plug lying loose. To be honest though I believe its very little current that goes in, and no chance of it sparking. Still, makes you think doesn't it! Glad you got it sorted.

Benzinmåler
  Oebo110 2009-09-03:  Jeg ha en Xm fra 93/92 med benzin måler problemer. Den virker næsten hver gang der er fuld tank, men resten af tiden står den på nul og lampen lyser. Nogen som kender til problemet? Og hva kan man gøre?
 
  Anders(DK):  Benzin måleren er i princippet en skydemodstand til et voltmeter som viser instrument. Når flyderen på måleren er i bund slutter den en kontakt til stel, så "Tom" lampen tændes.
   Der altså 3 forbindelser til måleren i tanken :
   1) skydemodstand til viser instrument
   2) stel kontakt til lampe
   3) stelforbindelse
   Du kan finde måleren under bagsædet, under et plastiklåg bagtil lidt mod bilens venstre side. Plastiklåget vippes op, og dernede kan du se målerens låg med elstik. Der sidder også benzin slangeren til motoren.
   Du starter med at binde en snor om hver af benzin slangerne, så du kan fiske dem op igen, når du piller dem af. Ellers har de en meget grim vane med at forsvinde der ned, hvor man absolut ikke kan finde dem igen - uden at pille tanken af. Snorene skal være rigeligt lange og bindes fast til noget beslag, S-sele el. lign. Så kan du nemlig uden risiko skubbe slangerne lidt af vejen.
   Jeg er usikker på, om strøm til benzin pumpen kommer ind i samme stik på din XM variant. Hvis det er tilfældet har du en 4.de forbindelse med +12V til pumpen, og muligvis en 5.de forbindelse til pumpens stelside (altså muligvis 2 stelforbindelser i alt). Men der er KUN +12V til benzinpumpen, i ca 2 sekunder efter du har sat tænding på, og når motoren kører. Så der er ingen "risiko".
   Målerenheden er låst fast med en stor knubbet plast ring, og den sidder godt fast, da den er spændt ned mod en gummiring. Plast og gummi binder ret godt mod hinanden. Du skal bruge de indvendige knubber/takker på omløberen til at dreje den af - mod uret - altså normal gevind. Bedst med en stump stiv 2mm stålplade der passer lige præcis ned i diameter, og en udskæring til at gå fri af slangestudser m.v.
   Du kan også forsøge med en STOR skruetrækker og støde med håndfladen eller en gummihammer. Men plastik takkerne brækker nemt af, så det er lidt at få fantasien i sving.
   Når du løfter måler enheden op, skal du være opmærksom på flyder armen, at du ikke bøjer eller knækker den. Når du har fået den op, kan du hurtigt se om tråden i skydemodstanden er tæret i stykker. Det er en normal fejl på en 17 år gammel bil. En brugt fra en hugger er næsten med garanti lige så elendig.
   Men der er flere erfarne XM ejere her på forum, der måske har en god én liggende. Og de sælger dig ikke noget defekt skrammel, for så mopper vi dem.
Bränsletanken

Bensinmätargivaren
Citroen XM 2,5 TD Tankgeber
Bensinmätare från en Turbodiesel, endast mätaren finns i tanken, ingen pump.
Här ser man tydligare hur endast flottören och mätaren ser ut.

Förebygga bränslepumpsproblem genom att rengöra tanken
  TRög 2001-02-19:   Bilen skall ha stått stilla helst ett dygn. Sug upp kondensvatten och smuts ur tanken ur den försänkning som finns under sugsilen i de flesta bensintankar och rengör grovsilen. - Har du aldrig gjort det förr bered dig på en överraskning. Så här enkelt är det: Under baksätet som du fäller upp och avlägsnar finns två stycken svarta runda plastbrickor. Den högra döljer bensinsil med sug- och returslang, den vänstra döljer bensinmätaren som inte är berörd i detta sammanhang. Den svarta plastbrickan prejar då loss med en skruvmejsel och där under sitter slangarna och silen nedsänkt i tanken. Locket hålles på plats med en grovgängad - a´la 25-litersdunk - plastring med innåtriktade nabbar som du vrider loss med en spetstång av lämplig storlek. Nu kan du lyfta upp silen - ibland är det lättare att först lossa slangarna från sina anslutningar - och göra denna ren - den är förmodligen svart av dynga. Silen sitter i en nedsänkning som ofta är fyld av vatten och svart dynga - 2 dl är inget ovanligt - som man suger upp med lämplig anordning a´la öronspruta eller motsvarande. Sen gör man precis tvärt om och när man skruvar ihop det hela och då sätter man på lite vit vaselin på gängorna och packningen så går det lättare. Det brukar ta 10 minuter att utföra.
  Anm: Säg det klaver som står så undanskymt att jag inte trampar i det - hoppas dock kunna vara till lite nytta ändå. Skall komma med ett avslöjande: Jag trodde jag var på BX-delen som i än högre grad är min hemmaplan. Dock gäller beskrivningen praktiskt taget alla bilar med reservation för var grovsilen sitter monterad i tanken. Vad gäller BX så är det exakt så som jag beskrivet det. Sedan 80-talet - då flertalet bilar fick plasttankar istället för plåt - ser det väldigt lika ut. Kan berätta att jag på sevicebänken har en Fanta-flaska som har 3 cm dynga, 9 cm vatten och resten bensin - allt räknat underifrån och från en och samma tank som rengjordes två gånger med en veckas mellanrum. - Efter rengöringen började motorn arbeta mycket lugnare.
  Kommentar från sign. Hoppsan:   Se för böveln till att inte ha full tank när du lossar silen. Koppla också ifrån batteriet FÖRE ingreppet. Men nån skit i silen hittade inte jag, trots att locket aldrig verkade ha varit öppet.
  Kjell H:   Ett litet tips: byt filtret, pumpen jobbar lättare och lever längre.

Bränslefiltret
Benzinfilter hvor?
  Jens B 2011-06-30:  Jeg har på alle måder prøvet at lokalisere benzinfilteret på min XM V6 12v, årg. 1991, Break, uden held. Jeg ville være glad for en god ide.

Red anm: Flera bilder från bränslefilterbyte finns här:
  • Byta bränslefilter
  •  
      Tronde:  Benzinfilter Oppå rammen bak, høyre side. Ofte gjemt bak en liten aluminiumsplate. 

    Till startsidan Till huvudsidan med mekartips Till sidans topp Till toppen av sidan