Citroën XM mekartips -> Motorer -> V6 12V SFZ -> Motorstyrning |
Motorstyrningssystemet motortyp SFZ = V6 12V, 1989-1994
uppdaterad 2011-10-02 Sidan under uppbyggnad!
|
Så funkar det: |
Motorstyrningssystemet för SFZ-motorn kallas Fenix 3B och är tillverkat av Siemens Bendix Automotive Electronics. Motorstyrningen är ett integrerat system för bränsleinsprutning och tändning.
Styrdatorn är placerad i motorrummet ovanför höger framskärm i en svart plastbox tillsammans med elektronikstyrenheter för fjädring, klimatanläggning och ABS. Styrdatorn kan spärras med kodlåset som är placerat inne i bilen. Insprutningen är av typ tryck/varvtal; dvs mängden bränsle som sprutas in i insugningsrören beräknas utifrån trycket i insugningsröret och motorns varvtal. Systemet har sex elektromagnetstyrda insprutningsventiler som sprutar in finfördelat bränsle i varje cylinders insugningsrör. Diagnostiksystemet kan läsa ut felkoder ur styrdatorn. Signaler kommer till styrdatorn från olika givare som berättar om motorns arbetssituation: Lufttemperaturgivaren ger information om insugningluftens temperatur, sitter i aluminiumfogen mellan insugningen-spällhuset. När lufttemperaturen sjunker ökar luftens densitet och bränslemängden behöver ökas för att hålla rätt bränsle/luftförhållande. Vattentemperaturgivaren sitter på motorns vattenutlopp och informerar datorn om temperaturen i motorns kylvätska för att kunna korrigera insprutning och tändning vid kallstarter. Svänghjulsgivaren ger information om motorns varvtal och om vevaxelns läge. Syresensorn (lambdasonden) i avgasröret ger information om förbränningen. Trycket i bränslesystemet hålls på rätt nivå med hjälp av den elektriska bränslepumpen och en bränsletryckregulator. Hastighetsgivaren sitter på hastighetsmätarvajern och ger datorn information om bilen står still eller är i rörelse. Via en gränssnittsbox Bitron monterad under handskfacket förstärks hastighetssignalen för att kunna användas av flera styrenheter: motorstyrningen, hydraktiva fjädringen och färddatorn. Knackningsgivare finns två st, monterade en på vardera cylinderbanken, mittemot cylindrarna 2 och 5 (de mittersta). |
Sida med många länkar till insprutningssidor: www.vectorbd.com/peugeot/bosch.html |
Lufttempgivare: | Till toppen av sidan |
Vattentempgivare: | Till toppen av sidan |
Bränsletryckregulatorn: | Till toppen av sidan |
MAP-sensor: | Till toppen av sidan |
Startar inte: | Till toppen av sidan |
Startproblem!!!!
Bengha 2009-09-22:
XM TCT Break -97. 1: Startar när den är kall. 2: När man kört med den ett tag och slår av den och försöker igen direkt går den igång. 3: Väntar man ett tag och fösöker går den oftast inte igång. Startmotorn går och den tänder "nästan". Då får man vänta ca 10-15min, sen startar den rätt var det är........Mycket förbryllande!!! - Någon som har nåt förslag? Min hustru skulle behöva åka till Norrköping i helgen, men hon törs inte använda den längre. |
Göran W: Inget ovanligt fenomen! Finns några tänkbara felkällor: ÖDP-givare, tempgivare, LMM och kanske några till. Brukar dock inte förorsaka plötsligt "totalstopp" utan du kan köra ganska länge med "bara irritationsmomentet" att den måste stå och kallna. |
Startproblem vid varm motor
Lewa 2009-05-10:
XM 1998 V6 Exclusive som gått 24.000 mil. Har ett mycket konstigt problem. Det mesta är utbytt och fräscht genom åren. En väl underhållen bil som aldrig fått någon anmärkning vid Bilprovningen om jag får skryta lite. Bilen startar snällt varje morgon när motorn är kall och jag kör till jobbet problemfritt. Om jag vill använda bilen en stund senare (dvs då motorn är halv-varm) kan det hända att den inte startar alls (startmotorn går runt batteriet nytt), förrän efter en stund. Det har hittills aldrig hänt att jag inte kommit iväg, men det kan dröja några minuter innan jag kan köra. Då inträffar det lömska: Vid stopp, väntan vid rödljus. slutar motorn plötsligt att gå och jag blir tvungen att starta om en-två-tre ggr innan jag kommer iväg. Irriterade blinkningar och signaler blir följden. - Vad är detta?? Kall motor = noll startproblem, varm motor = startproblem och motorstopp?? Någon som känner igen detta?? |
Roger W: Låter som ÖDP -givaren. |
Lewa:
ÖDP-givaren? Vad står förkortningen för? Vad fyller den för funktion? |
Roger W: ÖDP= Övre Död Punkt dvs samma sak som tändlägesgivare, vevaxelgivare, m.fl. benämningar. |
Lewa:
Finns andra förklaringar? Verkstad är väl det enda möjliga för rätt diagnos. Vad kan ingreppet kosta om det är ÖDP-givaren? |
Göran W: Jodå, det finns fler möjliga orsaker till ditt problem: En defekt tempgivare till motorstyrningen, slitna tändstift eller en trög tomgångsmotor är ett par exempel. Vacuumläcka eller kontaktfel mellan dator och någon givare är också möjligt. Vill du vara något säkrare på diagnosen så måste du nog kolla lagrade felkoder i datorn. Hanlin: Läste om ditt startproblem, jag drabbades av samma typ av fel, trodde det var fel på samma givare, som tur var så mätte jag den innan jag rev, den var frisk som en nötkärna..Felet var fördelare och rotor som var alldeles slut efter 26000 mil. Så du bör nog kolla att dom funkar. Leif Hj: Nya sexan har såvitt jag vet ingen fördelare, har i allafall aldrig sett någon. |
Felkoder: | Till toppen av sidan |
Läsa felkoder på XM serie 1:
Felix 2003-04-13: Verktyg som behövs: lysdiod, förkopplingsmotstånd ca 680 ohm för 12V, kabel, krokodilklämmor, strömbrytare.
Varning! Modeller med startspärr kan bli låsta, jag tar inget ansvar för detta och allt sker på egen risk!
Denna felkodsläsarutrustning fungerar enligt mina underlag för flera Citroëner bl a för Citroën XM 1989 med motorstyrning av typ Magneti Marelli G5 eller single & multipoint Motronic MP3.1, 3.2, 5.1, 5.1.1 eller Fenix 3B & 4. Dessutom kan man avläsa felkoder för klimatanläggningen, ABS-enheten, och Hydractive-systemet. Att göra en felkodsavläsning: Tändningen skall vara avstängd. Förbind lysdiodens pluspol med batteriets plus och anslut diodens minuspol med diagnosuttaget. Diodens minus förbinds även med jord på bilen via en strömbrytare. Se kopplingsschema:
Slå till tändningen. Håll strömbrytaren sluten 3-5 sekunder. Då lyser dioden med full styrka. Bryt strömbrytaren och dioden släcks. Strax visas felkoderna med början med kod 12. En lista med koderna finns här nedan. För att gå vidare i avläsningen, slut åter strömbrytaren i 3-6 sekunder. Detta gör man tills man får kod 11 som betyder att felkoderna är slut. För att radera alla felkoder håller man strömbrytaren sluten 15 sekunder efter kodavläsningen. Stäng sedan åter av tändningen.
Länkar till koder:
Koder för motorstyrningen, fabrikat Bendix ”Fenix 3B”
Koder för ABS-systemet, fabrikat Bendix
Koder för klimatanläggningen
Koder för Hydractive-systemet
För specialister, och på egen risk, finns det möjligheter att förändra motorstyrningen för V6:an. Läs här: Ändra motorstyrningen
Länkar till PDF-dokument: (högerklicka, “spara som”) All_XM_ECU_Error_Codes__updated_.pdf
Felkoder på XM v6 1990:
XM122 2006-09-03: Jag har problem med att motorn stundtals inte drar som den skall, mest vid start i vägskäl och parkering eller dyligt. Problemet kom när jag var ner till Tumba härom natten och motorn ville inte dra som den skulle. Då var det värre, den liksom kortslöts för att sen gå igen. Bränsle eller tändning, det är frågan? Har dragit fram följande felkoder ur datorn:
27 - 51 - 44 - 52 - 56
Varav 27 inte finns med i mitt felkodsschema från Haynes. 44 skulle vara knacksensorn vilket jag inte tror påverkar motorn på detta visetn. 51 skulle kunna vara syresensorn, den borde väl inte heller ge dessa problem. Kanske 52 som skall vara blandningsregleringen i form av matningsspänning eller luft eller avgasläcka. Slutligen 56 som enl felkodslistan skulle vara "stöldskyddet" - varför lagrar datorn detta, kanske ifall man slagit in fel kod vid startförsök? Eller..Kjell H: 27 är distansgivare. Stämmer färddatorn? Hur mår din tändmodul, låter lite som den.
XM122: Min färddator fungerar inte, det har den aldrig gjort. Distansgivare, var sitter den? Tändmodul kan det vara, kan ju prova att byta den. Kjell H: Distansgivaren sitter på snäckväxeln på mätarvajern.
Jarre: Datorn lagrar "stöldskyddet" om du inte knappar in din personliga kod innan du läser dina felkoder. Inget stort problem. Kanske mest irriterande. Med tanke på att du har fått felkoder på knacksensorn och lambdan, bör du först kolla anslutningarnas skick. Därefter nollställa datorn, köra en bit och läsa av igen. Men visst... Har du verkligen ett fel på dessa, så går motorn inte bra. PS. Hastighetsgivaren sitter som tidigare nämnt på hastighetsmätarvajern och är krämvit och lite oval med 1st 2-polig kontakt.
XM122: Jag har nu i helgen lagat samtliga felkällor på bilen, knacksensor, syresensor, jag har bytt mapsensor och tändstift, samt mätt upp tändkablar och kontrollerat fördelare. Resultatet blev att bilen går mycket bättre, inga felkoder MEN ett problem kvarstår detr att vid igångkörning kall eller varm så tvekar motorn, går liksom lite ojämnt sen kommer den igång och går som den skall. Jag har tänkt att bygga en apparatur och mäta bränsletrycket, kanske sitter problemet där, frugan som inte vet ett skit om motorer har sagt upprepade gånger att det är bränslepumpen, kanske har hon rätt! Det borde ju visa sig på bränsletrycket.
Felkodsläsare för XM serie 2:
Onthecut 2009-02-09: I've been offered some laptop usable kit from elsewhere that allegedly should be able to read the ECU. I've been asked which OBD socket I have, 1 or 2? It's a '96 build 2.5.
Diagnosuttaget på XM serie 2. Klicka för större bild!
Oldtimer: You should have the 30-pin socket. Download the pdf: All_XM_ECU_Error_Codes__updated_.pdf
steelcityuk: Some info here: Wikipedia: on-board diagnostics
- Have you seen a Lexia in action? This is taken from my C5 HDi.
Bygga felkodsläsare:
The Dagger 2005-11-25: Jag bestämde mig igår för att klura ut hur en felkodsläsare ska byggas på egen hand, en s.k LED-tester alltså. Kostnaden blev knappt 80 kronor. Funkar säkert på alla gamla Citroën och Peugeot med det gröna 2-poliga diagnosuttaget i motorrummet. Den ser ut som ett proffsverktyg. Köpte en svart plaståda avsett för elektronikbyggsatser på Clas Ohlson samt en tryckströmbrytare och en diod. Dessutom lite kabel och ett par krokodilklämmor. Skulle behöva en avklippt kontakt från en lambda med, den passar nämligen i diagnosuttaget.
Till huvudsidan med mekartips | Till toppen av sidan |