Citroën XM mekartips -> Motorer
Motorer
        uppdaterad 2009-04-12             Sidan under uppbyggnad!
Citroënakuten
   -källan till
   det mesta här
   på sajten!
V6 12V
V6 12-ventilsmotor med kamkedja i en tidig XM. V6 24V
V6 24-ventilers i en XM -98.

Motortyper:   (efter bästa förstånd – reservation för ev. fel!)
Länk: XM-motorer enligt Wikipedia
Till toppen av sidan
 Modell:  Årsmodell:  Motortyp  Engine code:  Motorstyrning  Effekt:  Moment:  Oljemängd:  Oljetyp:  Oljefilter:
 2,0 förgasare   1989-1994
 XU102C  R2A  -   84 kW = 112 hkr   168 Nm . . .
 2,0 injection  1990-1995  XU10J2  R6A  LE2-Jetronic   94 kW = 126 hkr  175 Nm . . .
 2,0 turbo  1993-1997  XU10J2TE   ???  ?   97 kW = 130 hkr  180 Nm . . .
 2,0 16V  1994-1998  XU10J4R  ???  ?   108 kW = 145 hkr  235 Nm . . .
 3,0 V6 S1  1989-1994  ZPJ4  SFZ  Fenix 3B   123 kW = 170 hkr  235 Nm  6,5 liter  10W-40  Purflux LS520C
 3,0 V6 S2  1994-2000  ???  UFY alt UFZ  Fenix 3B   ???  ??? . . .
 3,0 V6 24V S1  1990-1994  ES9J4  SKZ  Fenix 4   147 kW = 197 hkr  260 Nm . . .
 3,0 V6 24V S2  1994-2000  ?  UKZ  Fenix 4   140 kW = 190 hkr  267 Nm . . .
 3,0 V6 24V S2  1997-2000  ?  XFZ  Bosch MP7,0   140 kW = 190 hkr  ??? . . .
 2,1 Diesel  19xx-19xx  ?  ???  ?   60 kW = 81 hkr  145 Nm . . .
 2,1 Turbodiesel  1989-1994  XUD11ATE  ???  ?   81 kW = 108 hkr  255 Nm . . .
 2,5 Turbodiesel  1994-1998  DK5ATE  ???  ?   95 kW = 127 hkr  285 Nm . . .

Motoreffekt:
            Formeln för omräkning från kilowatt till hästkrafter är: kW / 0.746 = hk.
Till toppen av sidan

Avgassystem: Till toppen av sidan
Nytt avgassystem?
   Ola 2000-12-13 Vet nån var man köper ett billigt komplett avgas-system till CX 25 GTI -86? Mekonomen skulle ha ungefär 4.500 pix....

Avgas
  Lennart H: Kolla www.widik.se - köpte till min turbo där för 1750:-, fick det hemkört till dörren. Anm: Vid sökning på www.widik.se ange bilmärke citroén (med accent) annars funkar det inte.
  Peter Å: hos Widik AB kostar komplett avgassystem till CX GTi -88 inkl. frakt, moms och postförskottavgift 2.142:- (8 feb 2001).
  Lasse S: Carl Larsson & Söner i Göteborg har för runt 2 000 :-.
  Hans B: Rostfritt kan vara ett alternativ, t ex från Raka Rör.
  Peter Å: hos Raka Rör kostar komplett avgassystem i rostfritt till CX 3.990:- + frakt 200:- (8 feb 2001).
  Bert: Köp lösa avgasdelar på Mekonomen. Min kostnad blev klart under tusenlappen. Då bytte jag från första dämp (efter kat) och bakåt, dvs jag ersatte två dämpare och tillhörande rör. Vill minnas att det kostade 600-700 inkl monteringssats. Visst, det är säkert sämre kvalitet, Simons system, men det är nog inte 80% sämre, men det är 80 procent billigare. Två års garanti dessutom. Fem Simons på ett original, anta att det bara håller hälften så tjänar du ändå 2500:- Lite mulligare ljud dessutom. Och dessutom 15 kg lättare bil, så då drar den ännu mindre soppa.
  Peter Å: Nettodelar i Åkersberga, tel 08-540 222 43, lämnar 10% rabatt om du är medlem i Svenska Citroënklubben. Bakre dämpare med rör kostade mig 500:- (maj 2001).

  Johannes L 2004-05-23 Är det någon som vet var det finns billiga avgassystem till en CX25 GTi -88?   Bosse: Kolla med Autofrance 042-201620. Han brukar ha det mesta av slitdelar till vettiga priser
  Johan G: www.widik.se 1.313 kr inklusive frakt för mellanrör och bakåt.
  Tobias H: Jag hittade bakre ljuddämpare och avgasrör från mekonomen billigt, dock var de inte helt millimeterjämna så de vibrerar in i underredet ibland. Jag var tvungen att länka ihop dem med de gamla rören med prylar från Biltema för att få dem att sitta ihop. Konstigt att allt inte följde med som man behövde tycker jag.
  Peter Å: "Billigt" är hur många kronor?
  Kjell H: Mer än dubbla priset jämfört med Autofrance, samma märke, Walker. Detta gäller för T2.

Rostfritt avgassystem?
  Fredrik 2001-03-11 Nån som har åsikter om vilket fabrikat på avgassystem i rostfritt som är bäst, Raka Rör eller Ferrita? Då menar jag alla aspekter, t ex tysthet, passform och sånt.   Lucas: Jag köpte ett Ferrita till min T2. Två gånger har jag fått åka tillbaka för att svetsa ihop det. Svetsarna har en viss tendens att spricka. När det var dags att laga sprickor för en tredje gång så anlitade jag en kille som svetsat fartygpropellrar, han tyckte att killarna på Ferrita hadde gjort ett dålig svetsjobb. Efter den sista lagningen så har systemet fungerat bra.
  Lucas: RR har ju alltid varit kända för hög kvalité.... Skämt åsido - Raka Rör var åtminstone för inte så längesedan ensamma om att ha 18/8-kvalité i SAMTLIGA ingående komponenter vilket gjort mig nöjd. 3 system köpta därifrån: 2 DS + 1 CX - har aldrig haft några defekter. Det äldsta är nu 14 år. Tel: 031-876300, www.rakaror.o.se
  Johan G: Jag handlar med gott samvete på Raka.
  Johan G 2002-03-30: Just bougth a system (from cat. and back) in stainless from the Swedish firm "Raka Rör" (direct translated; "straight pipes"). Cost me 220 Euro. Raka Rör Perfect fit, only catch was that I had to cut the original system 10 cm behind the cat since the original was welded...

Rostfritt eller inte?
Behöver din bil ett nytt avgassystem? Då gäller det att välja den sort som passar bäst för just dina behov. Bosse   Bosse bildoktorn: Den som prioriterar största möjliga tystnad i sin bil ska välja ett aluminiserat system av kolstål. Dagens rostfria avgassystem är i och för sig tystare än vad som var fallet för 20 år sedan, men så tyst som ett kvalitetssystem av kolstål kan de aldrig bli. Detta beror på att rostfritt stål är betydligt hårdare och därför avger mer resonansljud från motorns vibrationer.
   Eftersom ett rostfritt avgassystem hänger med under bilens hela livslängd så är det märkligt att så många människor ändå köper kolstålssystem. Alla som har tänkt behålla sin bil så länge att avgassystemet behöver bytas mer än en gång gör en stor förlust i att inte montera rostfritt.
   Det är frestande att köpa piratavgassystem eftersom prisskillnaden är så stor. Men du bör vara medveten om att det KAN finnas en anledning till differensen. Det förekommer ibland stora skillnader i både konstruktion och passform, för att inte tala om livslängd, men det finns också piratsystem som är lika bra som originalen.

Hur byter man?
Att byta system: Bosse   Bosse bildoktorn: Börja bytet av avgassystemet med att hissa upp bilen och jämföra del efter del av det nya systemet gentemot det gamla. Om allt verkar OK så är det dags att skära av alla gummiupphäng-ningarna. Därefter hänger systemet ofta på lite olika balkar och axlar. Du kan då lätt avgöra vilka punkter som verkar mest lättåtkomliga när systemet ska kapas av.   Bry dig inte om skarvarna, de är alltid fastrostade. Den som är rädd om sin hälsa bör vara utomhus eller i en lokal med avgas-utsug när systemet ska kapas. Med en avgsslang (kopplad till en fläkt) på slutröret använder jag helst gassvetsens skärbrännare, men man kan även kapa av rören med en vinkelslip. Det viktigaste är att använda sunt förnuft och inte utsätter sig för risker.
   Det nya systemet ska naturligtvis monteras med nya fästen. Smörj in alla gummidetaljer med automatlådeolja (ATF-olja) (eller LHM, red anm). Då blir de betydligt lättare att få på plats. Använd inte vanlig motorolja eftersom den ofta är aggresiv mot gummit.   Börja montera avgassystemet framifrån. Om du inte klabbar monteringspasta i skarvarna så är risken stor att det kommer att pysa på ett amatörmässigt sätt från skarvarna när motorn startas.   En annan viktig sak är att klabba kopparpasta på alla gängor vid grenrör och liknande ställen som du kanske kommer att montera bort vid andra typer av reparationer. En enda avdragen skruv kan förvandla de enklaste reparationer till en dyr och tidsödande historia.
   Dra inte åt skruvar och muttrar ordentligt förrän du ser att rör och dämpare går fria från karossen med tillräcklig rörelsemån. Det är svårt att åstadkomma den perfekta monteringen, speciellt om det är ett piratsystem. Men om man vrider rören i skarvarna och försöker anpassa fästena så brukar det gå utan omkrökning. Efter justering dras allt åt ordentligt, börja framifrån och gå bakåt. Se till att inte få systemet i spänn, det kan både ge upphov till sprickbildning samt orsaka missljud.

Övrigt: Till toppen av sidan
Rök i avgaserna
   Roderick 2000-08-18 Smoke has been gushing out of the exhaust pipe constantly. I tried some liquid which is meant to prevent this sort of thing happening. Now it has gotten worse, after originally doing it's job. The only option left is to retighten the head of the motor.   Scott: Is the smoke white (water) or blue (oil)? And does it smell of oil or antifreeze/water? Or black? White is water/condensation, if there's lots once the motors warmed you have a cracked head or blown headgasket (check for bubling in the header tank as well). Blue smoke is oil being burnt..... bummer time to strip her down. Black smoke is the motor running to rich, this is easier to fix.

Färgen på avgaserna?
Man kan diagnosticera ett motorfel på avgasernas färg.                            
Bosse
  Bosse bildoktorn:
    * Blå rök  =  Olja i avgaserna
    * Vit rök  =  Vatten i avgaserna
    * Svart rök  =  Oförbränt bränsle i avgaserna

Till startsidan Till huvudsidan med mekartips Till sidans topp Till toppen av sidan