Citroën XM mekartips -> Reservdelar |
Reservdelar
uppdaterad 2010-02-14 Sidan under uppbyggnad! |
Verkstäder runt Stockholm | Till toppen |
Liedbergs Bilservice Sveavägen 159 (vid Sveaplan) 08-33 14 34. Kim: Jag har provat runt på flera av Stockholms Citroënverkstäder och för närvarande stannat hos Liedbergs Bilservice, de är av inte auktoriserade men är helt specialiserade på dessa och har mycket bra kunskap om CX. Jag tycker om mindre verkstäder där man får prata direkt med killen som lagar min bil och inte bara kommunicera med "inlämningspersonal". Jag har varit nöjd med det mesta han gjort och när det varit problem så har han alltid fixat och ordnat till så jag blivit nöjd i slutändan! jag är personligen sjukligt misstänksam mot bilverkstäder (med all anledning om man läser undersökningar) men alltid känt att jag får ett ärligt omhändertagande med mina problem hos Liedbergs.
Svahnen 2003-09-08: Har nyss provat Liedbergs Bilservice. De är underentreprenörer till Citroën Center - utför jobb som dessa inte klarar eller hinner med. Lågt pris blev det oxå och snabbt och bra utfört arbete.
Påberg 2003-12-11: Nu har jag fått en ny favorit: Liedbergs på Sveavägen!
JRE bilservice Solna 08-29 06 80. Håkan: Rekommenderar JRE bilservice, liten "riktig verkstad".
Påberg 2003-09-25: Instämmer i rekommendationen av JRE Bilservice. Liten auktoriserad verkstad som har skött om min CX i sex år på bästa sätt. Bra och ärligt bemötande, gott arbete och förhållandevis rimliga priser. Tel 08-29 06 80.
Magnus00 2003-09-26: Jag håller med om JRE bilservice. Dom har fått mitt förtroende på grund av ärlighet och bra pris.
Hallbergs bil och motorverkstad Hässelby 08-89 32 57. Henryk: Hallbergs är schysst och ärlig!
Jawajawa 2004-01-05: Ett familjeföretag med far och son i verkstan, mor på kontoret, och alla kör BX privat! Snabba, engagerade och rimliga priser.
Micke Andersson Bil&Maskin Åkersberga 08-543 543 76. Läs mer om Micke A: Bildiagnostik.pdf
HENDEL Bil o Motor Vita Liljans Väg 42 Bredäng 08-646 87 12, 070-444 15 24. CC 2003-10-14: HENDEL Bil & Motor är en Citroënverkstad jag säkert kommer att återbesöka! Det är inte helt lätt att hitta dit, det ligger mot centrum i en källare. Två mindre lastgamla meckar hänvisade mig att vänta fem minuter på att Hendel själv skulle dyka upp. Under tiden pratade jag med en annan väntande kund som hade ett flertal Citroën, bl a CX och XM. Han hade under flera decennier haft kontakt med Hendel och lärt sig uppskatta företaget. Efter cirka femton minuters vänta fick jag träffa Hedel himself - en fullvuxen, cirka 50-årig, mörkhårig herre som pratar svenska obehindrat. Att han dessutom kör XM privat gjorde inte förtroendet sämre. Under hand fick jag veta att han jobbat 13 år på Citroën i Stockholm innan han under flera decennier därefter jobbat "åt sig själv" i verkstaden i Bredäng. Förstod jag det rätt hade han nu börjat trappa ned lite och anställt tvenne "lärlingar", för vilkas arbete han kände och tog fullt ansvar för - vilket märktes då han startade upp med min XM --- Jag hade problem med ackumulatorklockans täta klickande. Hendel beordrade en av meckarna att bryta sitt jobb under en annan upphissad Citroën och tillsammans lyfte de upp min kärra med tvenne garagedomkrafter. Därefter kröp den ditkallade mecken under och med klara och engagerade instruktioner från Hendel lyckades han snart lossa klockan. Hendel tog själv hand om den, lossade någon ventil och sa att om det kom olja ut där så var klockan kass. Visst – det kom olja ut där ---. Hendel grävde snabbt i en plastkorg och håvade upp en annan begagnad klocka av samma sort. Efter att ha skruvat ur ventilen på denna – avslutades i en kraftig smäll – så satte han dit en ny ventil och luftade klockan till cirka 70 kp/cm. Klockan monterades dit och han lovade ett års garanti på klockan och jobbet. För det hela betalade jag 500 kronor.
Jocke 2003-11-04: Vive Le Hendel! Kunnig, innovativ, eget begreservdelslager, billig och trevlig. Under mina åtta år i Stockholm besökte jag t o m Hendel ibland bara för en pratstund om begynnande brister i min dåvarande BX och Citroën i allmänhet. Det var hans kunskap, priser och entusiasm som gjorde familjen till Citronister. Senare lämnade jag in min XM V6 för service och rep, med stort förtroende. Största jobbet Hendel gjorde åt mig var att byta motorn på min BX 14 vid kopplingsras. Det kostade lika mycket att få in en nyare motor (med ny koppling!) som att byta koppling på Citroën. Hendel resonerade så att om jag inte var helt nöjd med min dåvarande motor är det lika bra att byta när skräpet ändå måste ur. Var hittar man en sådan mek idag, som kombinerar en sådan pragmatisk och kundvårdande inställning till en ägare av en gammal BX14?
Martin K 2004-04-14: Hendel! Ord är överflödiga! Har haft ett konstigt oljud i bilen som jag inte blivit klok på var det kom ifrån. Besökt 4 olika citroenverkstäder, alla auktoriserade, och fått 4 olika svar och 4 olika prisuppgifter, från 4.500:- till 8.000:-. Efter att hört talas om denna Citroënguru beslöt jag mig för att leta reda på honom. Ett par hundra meter från Bredängs centrum ligger garagenedfarten. Kommer dit och förklarar problemet när han som bäst håller på och stänger för påskledighet, men inga problem, han tar sig en provtur. Han kör ett par hundra meter. Stannar, tittar på mig och säger. "Vad är det här för skit. Det kan du ju inte åka med" Kliver ur, öppnar motorhuven och pekar på en rund grej. "Det är den där som är trasig. Kom tillbaka efter påsk så fixar jag det. Första dagen efter påsk, på eftermiddagen, kör jag ned i hans garage utan att ha beställt tid. "Inga problem, jag ringer senare idag" får jag till svar. Kl 18.30 ringer Hendel. "Nu är den klar. Var bor Du någonstans? Jag kan komma och lämna den." Jag tror inte mina öron. Nu hade jag inga pengar på mig så jag fick hämta den själv, nästa morgon. Efter en kort körning så inser jag att jag just fått en ny bil tillbaka. Äntligen kan jag lyssna på klassisk musik i bilen igen. Snacka om en kille som vet vad han håller på med! Snabbt, enkelt, smidigt och billigt. Men framförallt, servicemindigt.
Jakki 2004-05-28: Hendel - håller verkligen med! De fixade lagerbyte vä fram, byte av båda "klonk" stagen, byte av vajer till parkeringsbromsen båda sidor samt satte dit en täckbricka över ett hörn vid rutan på min XM-TCT, allt för 3000 pix. Behövde inte ens boka tid "kom hit på fredag bara" sa han, härlig kille. 100 kr/st för fyllning av klocka. Den gubben som arbetat med cittror i 30 år ska jag anlita fler gånger, rekommenderar honom.
CC 2004-09-28: Min erfarenhet från senaste besöket hos Hendel för någon vecka sedan: Jag hade tillfälle att övervaka hela tillställningen på plats. Även då var inte Omar himself där, däremot hans son (medicinstuderande) och ytterligare tre yngre mekaniker. Såsom avtalats per telefon kom jag dit på morgonen för framvagnsinställning på min XM, jag fick visserligen vänta närmare en halvtimme innan de slutfört åtgärder på "bilen före mig". Under den tiden samtalade jag med den bilens ägare som sedan många år var en nöjd Hendel-kund. Mekanikerna konstaterade snabbt att mitt ena framdäck blivit så snedslitet att besiktningen troligen inte kommer att godta detta. Efter min fråga om de möjligen hade något bättre däck, kunde de snart konstatera att de hade två med fullt godtagbart mönsterdjup som de kunde lägga på framhjulen - även det andra framdäcket var på gränsen. Jag tyckte det lät bra. Till nästa barmarkssäsong unnar jag gärna min XM fyra nya sulor. Efter demontering av de två däcken från plåtfälgar och påläggning på mina alu-fälgar var det dags för balansering. Det visade sig då att en av alu-fälgarna fått sig en stukning så att den blev satt i skamvrån, d v s som ett av bakhjulen. Ett extraarbete uppkom därvid genom att den stukade fälgen måste kläs av igen och förses med ett däck som fanns på ett av de båda bakhjulen etc etc. Först därefter kunde balanseringen av framhjulen slutföras och framvagnsinställningen genomföras. Mycket demont, mont, balansering och justeringsarbeten. När det hela var klart och frågan om ersättning dök upp, ringde Omars son sin far och redogjorde för vad de uträttat och frågade. Sonen räckte efter ett tag över luren till mig och Omar svarade att han tyckte att 800 kronor var det värt. Även denna gång var jag en nöjd kund som lämnade Hendel Bil & Motor!
Ostindia 2005-04-18: Jag har haft mycket kontakt med Hendel Bil och motor pga. att min bil haft en hel del fel och brister med jämna mellanrum sedan jag köpte den för precis ett år sedan. Hendel reparerar relativt billigt, men det är också begagnade delar han monterar. Därav en del av det låga priset. Jag svarar inte för anställningsförhållandena som hans två anställda arbetar under... (därav det låga priset) Reparationerna håller en mycket varierande kvalité. Hendel kan göra mycket bra och "precisa" repararioner, då hans kunskaper och erfarenheter av typiska "citroenproblem" ofta är stor, men det kan likväl handla om en "ståltrådslösning" - just för att han uppskattar billig funktionalitet (vilket inte alltid är så bra enligt). Kvitto ses ej som någon självklarhet. (Irritation kan uppstå) Jag väntar (tre månader senare) fortfarande på lysknappen så att jag skall få min kupébelysning tillbaka som någon av Hendels killar råkade ha sönder. Jag är måttligt road och känner mig bemött med en stor nonchalans i frågan. Otaliga gånger har jag bett dem ordna den - "kom in om en vecka", men inget händer...gång på gång på gång. Det har hänt mer än en gång att jag reklamerat delar av arbeten de utfört. En gång fick jag till och med svaret: ”men det är ju inte åtgärdat pga. att bilen var trasig”...(ett vanligt och i det fallet även mycket troligt skäl till varför jag lämnat in bilen på en verkstad…)
Populära paddan 2006-01-31: Var med GS:n hos Hendel, behövde fylla klockorna bak eller byta... ringde, han sa kom kl 10,00, bytte klockorna till beg, men det var helt ok med mig. Fyllde, skruva dit, jobbet tog en timme och en kvart, de hade satt fast sig rejält sedan 77 ska ni veta...gaslågan kom till pass. Alltihopa 1000kr. Proffsig hjälp och supernajs kille. Hit återvänder jag.
Lennart Edins bilreparationer Uppsala 018-32 23 30. Fredrik: Edins har relativt mycket till CX och har schysta priser.
Åhman & Söner Uppsala 018-32 85 40. L-G Olsson 2005-10-05: Duktiga, hittills alltid rimliga priser och många intressanta bilar ute på parkeringen. Åhman och Söners verkstad borde förresten kulturminnesmärkas. Vilken verkstad kan ståta med dylika anor? Dessutom kan man lämna in allt från B11 via DS/2Cv till XM/C5. Tyvärr är de inte auktoriserade, men det märks inte på utförandet av arbetena, tvärtom. Nöjd kund.
Nilag 2006-02-04: Håller med! Åhman är alltid mitt val då jag behöver fixa nåt. Uppsala är inte sååå långt bort (jag bor i Stockholm). Man blir alltid väl bemött, får bra service, och priserna är verkligen humana! Och parkeringen är som sagt underbar!
Reservdelar | Till toppen |
Reservdelar att ha med på långresa:
Slainthe 2000-08-09: We travel a lot in Scotland and always carry:
CX-specific spares: oil pressure switch, rad switch, de-aeration chamber, flywheel sensor, set of belts for alternator etc.
Citroen-specific spares: repair kit for big LHM return pipe, 2 litres LHM, 2 metres of 3.5 mm cunifer piping, couplings & fittings, spare sphere.
+ General tools.
In a northern blizzard even the RAC cant get to you and this kit has saved us on more than one occasion....Scott R (CAL): I always carry the following spares:
clutch cable, radiator hoses, fan belts, points, condenser, rotor, distributor cap (as applicalbe to your car), fuses, one spare sphere that still has at least half pressure in it (this last is because I once had a sphere go abruptly flat. Fortunately it was in my veyr own garage...but it might not have been).
Tools: voltmeter, some lengths of wire, wire strippers, electrical tape, giant slip-joint pliers or other sphere removal tool of your choice, the usual assortment of wrenches (spanners) and socket wrench stuff, screwdrivers, etc.
Bear in mind that I live in California, and the distance form my home (San Francisco) Citroen garage to the next one going south-my usual direction-is about 500 miles (800 km). If I headed east matters would be worse by perhaps a factor of two. This environment encourages self-sufficiency! I also will observe, being a firm believer in Murphy's law, that having the tools along helps prevent need for their use. Yours for ALWAYS getting to your destination,
Adrian C (UK): In the CX, I carry the following spares: - mobile phone, RAC (recovery) card, credit card. As you know, I rely on the CX as my everyday car - hence the 55,000 miles in 2 1/2 years (and nearly 30,000 was in the first year). It's now on 156,000. I'm frequently up the other end of the country in it - 4-500 mile days aren't unusual. That's why the RAC card.... Their recovery takes us from one end of the country to the other if needed - so, yep, a 250 mile tow would be covered. It may not be the nearest source of help, but they'll still take me there. If I want, they'll hire me a car to continue my journey, and take mine back to where I want it fixed. Doesn't yours?
Köpa XM-delar: Till toppen av sidan
Nettodelar Åkersberga, tel 08-540 222 43 Påberg: Välsorterade och trevliga. Lämnar dessutom 10% rabatt om du är medlem i Svenska Citroënklubben.
Autofrance Helsingborg, tel 042-20 16 20 Mattias: Dom är otroligt bra och billiga. Köpte t.e.x en kylare till BX 16v för 1300:- (orginal kostar 2400:-) och kylaren jag fick var faktiskt en orginalare! Nu senast köpte jag fördelarlock och rotor till min 16v 370:- för orginal Ducelier!!!!! Citroen vill ha närmare 1100:- för dom prylarna.
CTA Alessandro: Har hydraulklockor för 425:- inkl. moms. Har även hydraulrör som tydligen är lättare att montera är orginal. Billiga är dom nog inte i inköp, men man borde ju räkna med en längre livstid.
Déesse Henrik: Déesse är mycket kompetenta och har varit mig till stor hjälp.
Anti: Snacka med Anders Hörberg på DeEss eller Peter på CTA om du söker plåtdelar till din CX. Om dom inte har vet dom var man kan hitta. Mailadresser hittar du på Citroënklubbens site.
Widik Alessandro : Behöver du hjullager bak finns det hos Widik. Man fyller i reg.nummer när man beställer så kollar dom att dom skickar rätt pryl.
Lennart H: Köpte avgassystem till min turbo hos Widik för 1750:-, fick det hemkört till dörren.
Mekonomen Leif : 300 spänn för oljetrycksgivare var lite saftigt. Jag köpte min på Mekonomen, 56 spänn har jag för mig det kalaset gick på.
Lars H: Min leverantör är Mekonomen i Umeå. De har alltid varit bra att göra affärer med.
Carl Larsson & söner Göteborg Lasse Skrammel: Avgassystem har de för runt 2 000 :- till CX T2. De har det mesta som slits på bilen.
Från Fritz 00-02-18: Citroen i Jönköping verkar ha svårt att få fram grejer. Jag var inne efter en rutingrej, som enl. dem bara fanns i Frankrike och måste specialbeställas. Örebro Automobilaffär hade den däremot på lager, liksom det mesta man annars behöver. Ring Örebro på 019-166434, så kanske de kan hjälpa dig.
Hittat själv: Kolla på JBB Trading i Helsingborg för ekonomiplåt till CX.
Och Bildelsbasen har alltid en del begagnade grejor.
Alessandro: LJ-reservdelar är billiga, finns i Göteborg.
Från utlandet: Till toppen av sidan
Chevronic Center Ltd England.
CX-basis Tyskland Activa 2005-04-22: CX-basis har en del delar som har utgått till styrväxleln på CX Diravi. T ex Höger packningsats, höger kolvstång. De talar mycket god engelska, leveranstid 3-4dagar och svarar blixsnabbt på mail. Dom har mer en det som går att hitta då dom inte hunnit lägga ut allt ännu på sin sajt. Kolvstång höger sida lade han t.ex.ut först när jag frågat om dom hade någon så fråga då dom verkar ha det mesta och till synes rimliga priser (lite lägre moms än Sverige). Observera att det är originaldelar med originalnummer så man kan söka "bakvägen" om man vet artikelnumret. Som sagt mycket snabba, seriösa och trevliga typer som kan bilarna www.cx-basis.de/preisliste.
F W Meisen Tyskland
Der Franzose Tyskland Har t ex stort sortiment ekonomiplåt.
Pleiades England Rickard F 2004-09-03: Jag hittade Pleiades när jag letade efter utländska återförsäljare. Jag har varit i kontakt med företaget då jag är ute efter höjdregulatorer fram och till Prestigen plus ett koningsverktyg. Med frakt och allt skulle det kosta 1500 SEK. Då är regulatorerna renoverade, och koningsverktyget speciellt lämpat för citroën. Visst är det billigt? En guldgruva för oss som renoverar, och vill lägga på nya delar.
Citroën-Andre England L-G Olsson: För delar som inte kräver så stora fraktkostnader kan jag varmt rekommendera Citroën-Andre. De har även delar som inte finns att få i Sverige. Där kunde jag få nya lister till rimliga priser.
Western Hemispheres USA Blair A : Thanks to Miles Potter at Pieces International / Western Hemispheres, my Oil Pressure Switch arrived by FedEx this morning and I set to replacing the supposedly defective one on the CX right after dinner.
Tips från, H.Kunsemüller, Denmark 2003-04-03: Following up on the helpful info on a Norwegian source of Citroen parts have gathered some adresses in Europe which might be equally helpful. All of them are specialized in Citroen parts,a.o. in CX-parts. New parts, specifically. With the exception of CX-Basis in Germany, who are dedicated CX-people and probably have the deepest range of CX spare parts available.
Denmark:
Skovgaard & Schmidt, tel. 004556663535 CKC Autoteknik www.ckc.dk
Germany
F.W.Meisen www.f-w-meisen.de
LeCitron www.lecitron.de
CX-Basis www.cx-basis.de
Franzosenteile www.franzosenteile.de
Zaix www.zaix.de
Schneider www.kfz-schneider.com
UK
www.mclockwood.co.uk
www.andyspares.com
Netherlands
www.citroen-andre.com
All catalogs are accessible on the web, with the exception of Skovgaard & Schmidt,Denmark. Meisen in Germany is quick, has a vast range and has competitive prices. CX-Basis have an answer to most requirements at higher prices, LeCitron has a very deep range. Anyhow, you have to check yourself.
Lars P: Rustfrie hydraulrør kan du få hos Skovgaard Olsen & Schmidt i Køge (Danmark) - leverer også pr. post. Tel +45 5663 3535.
Bremserørssæt (2 lange + 2 spiral +3 korte rør): 969,00 Dkr
Hydraulicrørssæt (2 lange + 3 korte rør): 549,00 Dkr
Hydraulicrørssæt ( 3 ved trykregulator) 362,00 Dkr
Til alle priserne skal lægges dansk moms 22,5% !
Firmaet kan levere alle de mest almindelige reservedele til de fleste Citroën-modeller til meget konkurrencedygtige priser - i forhold til danske reservedelspriser i hvert fald! De sender gerne et priskatalog!
Från skroten:
Tips från Ivar 19 november 1999: Jag köpte nästan nya bromsskivor, yttre okhalvor, elspegelkontroll, kylare specialbyggd i mässing med kopparflänsar, avbruten annars hel elspegel från en frontad CX 25 GTi turbo2 -88 på min skrothandel. Allt detta för 300kr. Visserligen handlade jag delar till två andra personer samtidigt men jag anser att detta pris är ganska billigt. Nya bromsskivor minst 700kr i pirathandeln. Kolla telefonkatalogen över Gävle: Ekmans bilskrot i Hedesunda. Där står 7st cxar varav 6 av serie2.
Från Anders 21 februari 2000:
Efter att jag har bytt vänster drivknut, (Hela axeln), visade det sig att även den högra är kass. Vet någon var man kan köpa bara knuten? Mekonomen säljer bara kompletta drivaxlar för en smärre förmögenhet. Borde vara billigare med bara ytterknuten och en damask.
Tips från Mats: Hos CDX kan du köpa enbart yttre knuten till din CX. CDX står för CEDEX Svenska AB, och du når dem på telefon 08-630 00 50.
Synpunkt från Hans B: Billigt håller inte alltid så länge. Min erfarenhet är att systemen försämrats under senare år. Köp rostfritt, t ex från Raka Rör 031/876300. Köpte nyss till en Golf för 2.600 inkl frakt hem till dörren. Till en vanlig XM kostar det 2.980:-, CX 86-- kostar det 3280:-. De lär även göra system styckevis på beställning eller så kan du plocka ihop ett system av olika böjar, rör och dämpare.
Från Arne S 99-05-02:
Var beställer man bromsrör och hydraulledningar billigt?
Svar från Bengt K:
Ring och prata med Micke Andersson Bil&Maskin i Åkersberga, tel: 08-543 543 76. Han gör egna rör.
Från Alessandro 00-02-18: Kolla på http://www.widik.se/ dom har mycket prylar till CX.
Tillägg från Henke: om Widik: bakre ljuddämpare till CX 25 GTi TURBO KAT 87-89, 1494 kr. Jfr Citroen orginal 2700 spänn.
Tillägg från Ivar: bakre ljuddämpare till CX 25 GTi TURBO 86, 490 kr, Autofrance, Box 22027, 250 22 HELSINGBORG, Tel: 042-20 16 20
Från Bert: Köp lösa avgasdelar på Mekonomen, min kostnad blev klart under tusenlappen. Då bytte jag från första dämp (efter kat) och bakåt, dvs jag ersatte två dämpare och tillhörande rör. Vill minnas att det kostade 600-700 inkl monteringssats. Visst, det är säkert sämre kvalitet, Simons system, men det är nog inte 80% sämre, men det är 80 procent billigare. Två års garanti dessutom. Fem Simons på ett original, anta att det bara håller hälften så tjänar du ändå 2500:- Lite mulligare ljud dessutom. Och dessutom 15 kg lättare bil, så då drar den ännu mindre soppa.
Från Stefan: Uppsala avgasteknik har billiga rostfria som dom monterar direkt på bilen c 3-4000:- 018-151580. Autofrance i Helsingborg har billiga franska system. 042-201620
Från Fritz: Det billigaste avgasystemet jag kunde hitta var rostfritt !! (XM 122 inj -90) Detta hos Raka Rör.
Bilskrotar och begagnade delar i Stockholmstrakten:
Jag har upprättat en egen lista baserad på telefonkatalogens gula sidor: Bilskrotar i Stockholmsområdet.
Till huvudsidan med mekartips | Till toppen av sidan |