Funkar inte
Johan 2000-05-16:
Var ska man börja felsöka om elhissen på passagerarsidan inte fungerar?
Dala 2001-01-24:
Främre fönsterhissarna går ej, men de bakre funkar som de skall. Var börjar jag leta efter felet?
|
|
Kristian B:
Kablarna till hissmotorn nöts ofta ut mellan dörr och stolpe. Sedan sitter även själva kontakterna på hissmotorn ofta väldigt löst. Kolla att kablarna är hela. Ta loss dörrpanelen (öppningshandtaget sitter fast med låsring på insidan av panelen) och rengör kontakterna och se till att de inte glappar. Du kan även enkelt kolla att hissmotorn är hel genom att med två kablar, kabelskor och ett löst bilbatteri sätta en tåt på minus, en på plus och sedan växla dem för att se att det funkar som det ska upp och ner. Ofta går då fönstret med en d-a fart.
Bert:
Börja med att kontrollera strömbrytarna för hissarna, på båda sidor. Dom samlar på sig damm och skräp eftersom de är vända uppåt. Dom ligger i serie, så är den på förarsidan trasig går inte den andra heller. Brytarna går att ta isär och göra rent, t.ex. med 5-56. man kan köra hissmotorn utan att ta isär dörren (dörrsidan). De kablar som sitter på brytare på
passagerarsidan går att ansluta direkt till spänningsmatning, och köra motorn.
Michael A:
Det är säkerligen knapparna till rutorna som lagt av. Köp nya så funkar det nog igen. Ett standardfel på CX.
Eirik:
Har hatt same problem på min CX. Demonterte brytarane og fjerna smuss på kontaktflatene. Monterte saman, alt OK. Når ein demonterar er det lurt å halda brytaren inni ein gjennomsiktig plastpose slik at fjærer mm ikkje forsvinn ut i "det ytre rom"
Anders (DK):
Fönsterhiss til forreste vinduer går på samme sikring. Strømmen går fra sikringen gennem et relæ, ud til styrekontakterne. Samme sæt på bagerste vinduer, altså en anden sikring og relæ til de 2 her. Du kan altså have en brændt sikring eller et defekt relæ, eftersom det er i begge sider hejse funktionen er defekt.
Sikringsboksen sidder til venstre for rattet under den lille klädshylde. På undersiden drejes de 2 skruer
(med en mønt) 1/4 varv for at åbne boksen. Enligt elskema i Haynes finder du relæer og sikringer så her :
Sikring nr. og relæ nr. (fra venstre)
6 Sikring grøn (30Amp) Bagerste fönsterhiss
9 Sikring grøn (30Amp) Forreste fönsterhiss
1 Hoved relæ køler fläkt
2 Relæ BAGERSTE fönsterhiss
3 Torkar interval relæ
4 Blinkers relæ
5 Relæ FORRESTE fönstehiss
6 Relæ varmetråde i bagrude
Relæerne 1-2-5-6 er standardrelæer 35Amp med 1 slutte kontakt, og kan erstattes af vanlige billige relæer som t.ex. ekstralys. Passer eksakt i hullerne.
|
Funkar bara med öppen dörr
Adam A (UK) 2002-05-05:
When the door's open, the driver's side electric windows works. When it's closed, it doesn't. Any suggestions why this is happening?
|
|
Alan D:
There is a broken wire in the bunch that runs through a rubber sleeve in the hinge face of the door - a job that I would rather let someone else fix, though it is not impossible, just fiddly.
Scott R:
The wiring gets bent back and forth every time you open and close the door and eventually breaks where it bends. The very flexible large two conductor wire sold for automoitive and home hi-fi speaker wiring is an ideal replacement. I've done this on my car, for more or less the same reason.
Matej:
Maybe it's easier than you think! Is your problem while car's running or not? Cause when the car's not running, the electric windows works only if the door is open! If this is happening while running, than it is a problem.
|
Funkar bara ibland
Lars J 2002-08-13:
Jag är nybliven ägare av CX GTi -88 och gillar den skarpt. Centrallåset och framdörrarnas fönsterhissar fungerar bara ibland - verkar vara väderberoende. Kan någon förklara?
|
|
Thomas:
Dette er et vanlig problem som skyldes dårlige kontakter. Ta av dørtrekket, puss eller bytt kontaktene, spray med litt elektrospray. Og alt vil fungere som det skal.
Andreas:
På min bil var det oxid på kontakterna till elhissknappen, efter rengöring funkar dom.
Bernt:
En vanlig feil her er kabelbrudd (tretthetsbrudd) i gummistrømpen som fører kablene fra dørstolpen og inn i døren. Kreng av gummistrømpen og prøv å dra i hver enkelt kabel, og du vil merke om det er brudd i dem. Har hatt denne feilen på alle mine CX-er.
Ingemar:
Jag hade fel i säkrings-dosan under huven felet kom och gick,så det var svårt att lokalisera problemet först.
|
Resultat från Lars J:
Efter mycket slit i håret och timmavis med arbete hittade jag ett litet rosthål på förardörrens stolpe som
tydligen släppte in regnvatten som sedan rann ned i kablar och knappar m.m. Åtgärd: satte dit en el-tejpbit
och den har suttit där ett halvår och sedan den dagen inga problem!
|
|
|
Går ned men inte upp
Olof 2005-07-13:
Min fönsterhiss, vä fram, har slutat fungera. Det går att hissa ned rutan, men sedan vill den inte komma upp igen.
|
|
RuneCX:
Det är med stor säkerhet knappen i sig som inte vill vara med längre. För att lösa det akuta problemet med öppen ruta så kan du ju "låna" den andra sidans knapp om den funkar. Annars är det bara att plocka isär(pillrigt) eller skaffa en annan.
Göran W:
Om du har enkelfunktionsknapp (inget "snabbläge") så är alla 4 brytarna lika. Även den till takluckan (förutom att den har en mindre knapp som dock går att flytta över). Lätt att hitta ersättare alltså.
|
Går snett
Kornél Kocsmár (HU):
At the drivers door the glass tends to come up rear edge first thus jumping out of the frame. If you have an X-type power window mechanism you can repair it easily: Take out the whole lifting unit which should have two armes crossed each other. First end of the four is moved by the electric-motor, the second is sliding in a trail which is fixed to the door's sheet inside, the third and the fourth is sliding at bottom trail of the glass. Almost every time the pin in the cross-section use to be loose. Tighten it with a hammer and an appropriate punching tool. It is because just one of the two arm is made from one piece. The second one was made from two pieces and the aforementioned pin in not just the center, but acts like a rivet as well. If it is not enough tight the second arm is not straight and can movin' within a given angel. If you tighten that rivet-pin the power window will be fine and the glass won't jump out anymore.
|
|
Mikael A:
Längst ner på rutan i främre kanten sitter det en plastlist som är skruvad fast. Kolla så att inte den sitter löst eller är utsliten. Passa även på att smörja skenan den glider i. Sedan bör du kolla så att inte skenan har lossnat från själva dörren.
|
Går snett
Tor Olav 2006-02-01:
Er det noen som vet hvor problemet ligger når man ikke får lukket sidevinduet foran ordentlig? Det er i disse dager 18 år siden jeg kjøpte min første CX, men jeg kan ikke huske å ha opplevd dette...
Når vinduet er ca. 80% oppe, går det ut av sporet på B-søyle siden av dørkarmen og tilter litt fremover - jeg klarer å hjelpe det nesten på plass, hvis jeg dytter det inn igjen fra utsiden, men helt tett blir det uansett ikke. Det er jo litt upraktisk å måtte gå ut av bilen for å lukke vinduet. Er det noe som er løst? Eller noe som er utslitt? Når vinduet f. eks. er halvveis oppe virker det som om det sitter ganske godt, og det ser ikke ut som om det er noe slark noe sted, men et eller annet gjør at det sporer av og er på vei ut av skinnen i dørkarmen....
|
|
Jonsto:
Ta av dørtrekket. Heisemekanismen sklir i ei skinne som er festet med to muttere ca midt på døra. Den ene av disse går i et langaktig hull. Dette er justeringen. Går ut fra at du må file hullet lenger. Husker ikke i hvilken rettning. Prøv deg fram. Tror jeg har vært borti og filet hullet 1cm lenger. Ellers hjelper det å smøre den hvite plast "dingsen" som går i skinna i forkant. Prøv om du kan få på noe grease på skinna nedenfor der lista slutter. Litt grease på skinnene som resten av leamikken glir i skader heller ikke.
Finneman:
Er du heldig så ser det ikke ut som i dørene på min først GTI serie 1. Da jeg begynnte på jobben tenkte jeg justering smøring, den dagen sa jeg F......... ikke en Citroen til i mitt liv.
Allt inne i døra var rustet i biter. Og løftet holdt jeg i 2dager reiste til byen for og kjøpe ny dør på huggeren endte opp på bil auksjon og kom hjem med en 2,5tri automat 87 mod.
|
Rutan trillar ur
Mike 2001-11-29:
Plastgrejen i framkant på rutan i förardörren är kass, så rutan hoppar ur spåret. Innan var det endast när den hissades helt ned, nu tippar den i framkant direkt. Går det att fixa eller måste rutan bytas? Har i och för sig inte kollat så noga eftersom rutan trillade ur när det var mörkt.
|
|
Lars Ivar:
"Plastgrejen" är limmad med vanligt kontaktlim på rutans främre, nedre hörn. Det räcker troligen med att plocka bort dörrsidan, lossa fönsterhissen, fiska upp plastbiten och limma fast. Ev kan det underlätta att plocka ur rutan och göra rent/limma när den är lös. Inte så svårt men det är några timmars skruvning. Rutan plockas uppåt-utåt, det går också lättare om du lossar yttre skraplisten; hissen nedåt-inåt. Lägg märke till läget på fönsterhiss samt styrskenan i bakre kanten då det är avlånga hål i dörren för att justera rutans läge. Om du hamnar fel vid återmonteringen kan du få problem med att rutan inte styr i listen i bakkant hela vägen upp!
Peter Å:
Du behöver inte plocka ut rutan för detta. Hissa ned rutan till hälften, ta bort inre dörrsidan och sedan kommer du åt genom främre hålet. Gör rent, torka upp och limma. Själv gjorde jag varken rent eller limmade utan tryckte bara dit plastgrejen hårt (akutoperation vid vägkanten) och det har hållit sedan i somras. Men det återkommer säkert snart som alla snabblagade fel tenderar att göra....
Peter Å 2003-07-12:
Jovisst kom felet tillbaks. Fast det höll ett år cirka. Så nu har jag plockat bort dörrinsidan igen, tagit upp plastbiten (en vinkelbit med spår i) som ramlat ned i dörrebotten och gjort rent både den och rutans nederkant ordentligt med avfettning och t-röd. Sedan har jag klabbat i Plastic Padding glasfiberspackel som jag tycker har en bra limmande effekt och klämt dit plastbiten igen. Så får vi se hur länge det håller. Rätt reparationsmetod är förstås att byta hela nedre ruthållaren eftersom denna plastbit skall sitta ihop med den men förbindelseplåten rostat av. Men så viktigt är det inte med en perfekt fungerande fönsterhiss att jag vill kosta på det.
|
Rutan trillar ur 2
Finn L 2004-07-26:
Da jeg forleden skulle hejse ruden (fønster) op i højre fordør på min CX 22 (1986), kom den ind i kabinen. Jeg prøvede at sætte den på plads, men den faldt helt ned - forsvandt. Jeg har afmonteret beklædningen og kan konstatere at ruden er presset ud af den lodrette styreskinne og pressert ud af bærearmene - vandrette skinne. Er der nogen, der kan fortælle, hvordan dette er sket og hvordan man kan montere den igen. Det er nemlig svært at få ruden ind i alle tre skinner igen.
|
|
Vidar S:
DEn vanligste årsaken til problemer med vindusheiser på CX er at skinnen (den vinduet sitter fast i) på mekanikken er rustet i stykker. Først heises vinduet skjevt - så løsner det helt. Om dette er tilfelle hos deg, er det enkleste å skaffe en ny (evt. brukt) mekanikk og montere den på vinduet. Det er trangt og vanskelig å komme til, men det lar seg gjøre. Jeg husker ikke helt hva som er enkleste måte å gjøre det på, det avhenger også litt av hvor godt den gamle bunnskinnen sitter fast på ruten. Jeg mener det står en brukbar beskrivelse i Haynes manualen.
|
Hur montera fönstret i dörren?
Bengt A 2002-03-06:
Förarfönstret har lossnat från sin hållare. Den var upprostad. Jag har köpt en ny hållare men hur montera fönstret? Haynes handbok är ytlig gällande detta. Skall man montera fönstret utanför dörren eller skall man pressa i fönstret när hållaren är på plats i dörren?
|
|
Anders (DK):
Du har råket ud for et meget vanligt problem på CX'en. Se til at fönstergummiet er i god skick, for at stoppe vatten mod at løbe ned i denne hallare. Ellers er det bare at demontere insiden af dörran, for at give plads til at sænke ned fönstret med monteret hallare. Siden er det megt vanligt at du skal justere lidt på mekanismen for at give korrekt op/ner funktion af fönstret. Da løsner du ganske enkelt på alle muttere som holder mekanismen, og skyder lidt på positionen, til alt går som det skal.
|
Trötta fönsterhissar
Magnus H 2000-10-13:
På min CX 88 är fönsterhissarna, framför allt de främre, enerverande långsamma. Jag hade tidigare en 84:a, inga problem där inte. Nu undrar jag om det är skillnad på hissmotorerna eller är det bara något fel på mina hissmotorer? Byte, rengöring, smörjning, vad kan medicinen vara? Kan det vara spänningfall?
|
|
Lars H:
Jag har haft samma upplevelse som du vad gäller fönsterhissarna i min -87 men jag har fixat problemet i stort sett. Öppna dörrsidorna, smörj upp alla leder och kugghjul, rengör också elkontakterna noga. Min högra var fruktansvärt långsam tidigare och efter rengöring och fix av späningsfall så blev den betydligt snabbare om än inte som min sommarbil CX -88 som inte gått i saltet och blivit förstörd.
Mike:
Det låter som min passageraredörr. Det är inte lönt att hissa ner fönstret när det är fint väder för det hinner ändra sig innan det är nere. Det är förmodligen en ordentlig rengöring som behövs, det brukar bli rostigt och skitigt i glidskenorna och även vid listen som tätar uppe vid fönstret.
Ivar:
Fönsterhissen har sista tiden låtit mycket ansträngd. Jag tog ur och smörjde upp rutan. Det var definitivt värt det, rutan går nu som smort, men det tog mig en timme att riva hela förardörren och sätta ihop den igen. Jag tog ur rutan ur dörren och smorde in glidbanorna rikligt med universalfett. Vilken sorts fett man använder har nog ingen betydelse, vad som helst är bättre än att den går torr. Själva rutan smorde jag inte alls men det blir kanske ännu bättre. Man måste först ta loss all inredning från dörren inklusive täckplasten för fönsterhissmotorn och håltäckningarna. Sedan måste hissen skruvas loss från dörren (sitter med ett antal muttrar) och sedan lirkas ur glidbanorna. Detta gör man genom att dra hissen framåt/bakåt tills löparna kommer ur sina banor. Ta ur den inre och yttre gummilisten som sitter innanför längst upp på själva plåtdörren för att kunna lyfta ur rutan ur dörren. Fetta in hissen (alla rörliga delar) och glidbanorna ordentligt.
Återmontera på omvänt sätt. Min ram hade dessutom börjat rosta så jag oljade in den för att hindra fortsatt korrosion. En ny ram med glidbanor kostar ca 700 kr på Citroën!
Bruce:
Start by lubricating the channels in which the plastic bits run and see if this fixes it.
|
Slow closing passenger side window
Steve L 2006-11-12:
Goes down nice, but going up is verrrrry slow. Is there anything i can do to speed it up short of replacing the motor?
|
|
Paul R:
Since the motor works well going down I'd suggest worn contacts inside the switch. Get a new switch unless you are particularly adept at rebuilding the switches. I'm guessing you're not, not to worry, I'm not great at it either! :-) To test this out swap it out with a known good switch. While there are two switches involved (if an S2 car) it is most likely the one you use most.
Vince B:
Are you talking about the window wind motors? I had this problem. I removed the motor and pulled it apart. The brushes needed replacing and the excess carbon dust blown out. Works perfectly now.
|
Trasiga knappar
Lasse S 2000-02-18:
Förarrutan på min kära T2: a vill bara ner hela tiden. Knappen är kass. Dom små metallblecken i knappen har mattats ut till den grad att de gått av. Sedan är knappen kärv i plasten, dvs glider dåligt i upp och ner funktionen. Skräpknapp. Det är en knapp med helvägsfunktionen på. Nu bär det av till skroten. Har BX och XM samma typ av kontrollknappar till elhissarna som CX -88?
|
|
Tore:
Knappen kostar 304:- på Citroën i Vällingby. Vet Du om felet ligger i knappen eller i reläboxen? Pröva genom att ta bort knappen från kontaktstycket och bygla mellan de 6 kontakterna. Framifrån räknat så är 1=impuls upp, 2=matning, 3=upp, 4=ned, 5=jord, 6=impuls ned. (Kontakt 2 och 5 är matning resp. jord, så kortslut inte dessa...). Fungerar det OK utan knapp så har det bränt ihop eller liknande inne i knappen. Om felet kvarstår så är det reläboxen och byte av den (riva dörrklädsel och dyrt m.m....) Jag har precis bytt belysningen i dessa knappar på min T2, så jag vet hur vansinnigt pilligt det är och rekommenderar dig att inte ens tänka på att plocka isär knappen utan byta/köpa ny.
Kim:
Knapparna ser exakt likadana ut i såväl min CX som BX som XM.
Henrik:
Lika även i Peugeot. Föräldrarna hade en 505 GTi och den hade samma knappar. Den hade för övrigt ett fjärrstyrt centrallås med Citroënemblem....
|
Lampor i knappar
Stefan 1999-10-23:
Går det att byta lampan i fönsterhisskontakten på en CX turbo -89 eller måste man köpa ny kontakt? Går den lilla panelen som värme, ventilation och AC sitter på att lyfta ut för att byta lampor eller måste man gå in bakifrån? Till sist, är det någon som kan dela med sig erfarenhet av bilbarnstolar i samma bil. Behöver sätta in två stycken.
|
|
Henrik:
Lamporna i försterhissknapparna kan lätt bytas ut. Ta loss knapparna, sedan kan "vippdelen" längst upp pillas loss. Därefter finns lampan åtkomlig. Själva lampan är utan sockel med trådar som sticker ut. Finns att köpa på bla Elfa och på Radio/TV servicefirmor. Panelen för ventilation är lätt att ta bort. Lite diffusa minnen om hur det gick till men det var i alla fall inga problem. Lamporna är vanliga 12V, 1.2W med glassockel.
Tore:
När man pillat bort själva tryckknappen på fönsterhissknappen sitter lampan under den lilla gula kåpan som går att lyfta ut försiktigt med en tång. Lampans anslutningstrådar är virade runt den gula kåpan på ett speciellt sätt. Kolla noga hur det ser ut på den bortplockade lampan först. Virar man fel blir det kortis... Själva lamporna kallas "långtrådslampor" och har artikelnummer 33-538-36 på Elfa. Kostar 5:06+moms/st. Ovanstående gäller endast för knapparna för höger sidoruta och bakre rutorna. Knappen för förarsidorutan är helt annorlunda och innehåller två lampor som sitter fast på ett litet kretskort. Verkar mycket knepigt, men jag återkommer om detta, när jag har lyckats...
Anders (DK):
Det er bedre at anvende lysdioder, som du kan få i elektronik hobby shopper. Her kan du også få instruktion på hvordan de anvendes til 12V. De findes i flere storlek, og flere olika lysstyrker og flere farver, men de anvender altid max 20mA i strøm. Koster fra ca 5,- til ca 50,- alt efter farve og lusstyrke pr stk.
|
EMK 2005-09-28:
Ska reglagen fram till fönsterhissarna lysa?
|
|
Lars H:
Ska lysa, knapparna kan renoveras med nya lampor.
|
EMK:
Hur byter man lyset i reglagen till fönsterhissarna? Vad är det för typ av lampor?
|
|
Tore:
Ta loss knapparna, sedan kan "vippdelen" längst upp pillas loss. Därefter finns lampan åtkomlig. Själva lampan är utan sockel med trådar som är virade runt den gula kåpan på ett speciellt sätt. Kolla noga hur det ser ut på den bortplockade lampan först. Virar man fel blir det kortis... Själva lamporna kallas "långtrådslampor" och har artikelnummer 33-538-36 på Elfa. Kostar 5:06+moms/st.
|
EMK:
Pillade upp vipp-reglaget till fönsterhissarna och kikade ner... Allt såg väldigt smått ut och i mitten fanns ett slags gul liten plastsak men... är det lampan? Ser väldigt "fragilt" ut... vågar nästan inte börja peta där utan att jag är helt säker på vad jag gör...
|
|
Tore:
Och... under den lilla gula "plastasken" i fönsterknappen sitter lampan. Med en liten flacktång är det inte svårt att dra det gula höljet rakt upp och sedan ser man hur lampans trådar är fästa. Visst är det pilligt...
|
EMK:
Har nu köpt "långtrådslampor" eller "lödtrådslampor" på ELFA och nu tänkte jag ge mig på det extremt pilliga uppdraget med att byta lampor för att få ljus i fönsterhissreglagen... men... men... kan jag efter det att jag pillat bort själva den svarta vippreglaget ta ur den delen med den gula kåpan eller måste allt sitta kvar (ser ut att kunna bli ett extrempilligt uppdrag då)... och vad fyller den gula kåpan för en funktion?
|
|
Jonsto:
Slik ser det ut: (nedan, klicka på bilden för större!)
Håper du skjønner mere nå. Pærene kan også kjøpes hos en som reparerer radioer. De kalles skala pærer.
|
Den Gule Kåpen:
Pæren med trådene løsnet:
|
|
Når du tar den ut og snur den:
Pæren tatt ut.
|