Citroën CX mekartips ->
Bromsar ->
Handbromsen
Handbromsen:
uppdaterad 2009-05-25
Beskrivning:
Handbromsen på CX verkar på framhjulen. Konstruktionen är ovanlig - en mekanisk broms med separata belägg som verkar på ordinarie bromsskivan. Mekaniken är ganska känslig eftersom den sitter mycket utsatt. Bästa sättet att få handbromsen att fungera är att använda den ofta, då fastnar inte de rörliga delarna. Det gäller för övrigt alla bilar, men kanske extra mycket på CX:en. Många menar att handbromsmekanismen behöver ses över och smörjas upp varje år för att inte kärva fast, det stämmer dock inte med mina erfarenheter.
|
|
Thomas H:
Att handbromsmekanismen har en förmåga att slitas ganska fort hindrar inte att det är en av de mest effektiva som finns överhuvudtaget när den är rätt ställd! Jag har låst ett par 195:or på torr asfalt med den mekanismen - och de sitter ju dessutom fram! Ingen handbroms jag träffat på tidigare eller senare har ens kommit i närheten av den effektiviteten!
|
Handbromskrav från SBP?
Andreas 2000-09-03:
Vet nån vilka krav besiktningen har på hur många hack spaken ska dras upp för full bromsverkan? Jag har hört tre hack, kan det stämma?
|
|
Lucas:
Jag har alltid haft min handbroms justerad så den tar ganska långt upp. Detta bara för att få en längre rörelse på mekanismen, så att risken för att det ska kärva fast blir mindre. Jag har besiktat så en fyra, fem gånger utan att dom har klagat på att den tar för högt upp.
Tore T:
När jag besiktigade min T2 hade den mycket dålig handbroms, eftersom jag inte haft möjlighet att åtgärda det i tid, och jag tänkte att det blir väl en "tvåa" på det. Så jag spelade med öppna kort och talade om det för besiktningsgubben innan han provade bromsarna. "Vänta skall vi se", sa han, och drog för kung och fosterland i handbromsspaken, alla hack upp (och lite till). "17% bromsverkan, så det är OK", muttrade han sedan förnöjt. "Men det kan ju inte stämma", sa jag. "Bilen står ju inte still om det bara lutar det allra minsta, utan jag
får ställa den med en växel ilagd." "Jo, men gränsen går vid 15 % och dom här handbromsarna går aldrig att få bra, det vet jag." Det här var i Sätra utanför Stockholm, om besiktningsmannen var en Citroënist (eller kanske tvärtom...???) vet jag inte, men det blev tomt protokoll i alla fall, så lycka till du också!
|
Andreas:
Jag har kommit på varför handbromsen inte gick att få bra, vajerhöljet var dåligt och flexade för mycket vid åtdragning av bromsen. Ska bytas snarast. Den sympatiske besiktningsmannen släppte mig ändå utan ombesiktning.
|
|
|
Handbromsjustering:
IngKogni2 2007-06-15:
Mener å huske at det har vert skrevet flere triks og tips ang. håndbrekket på CX, men kan ikke finne tilbake til beskrivelsen…
|
|
Citro1CX:
Jekk opp og sett bilen på bukker på begge sider. Ta av hjulene. Løsne vaier på begge sider og løsne 17mm eksenterboltene. Ta av leamikken og smør opp.
Sjekk om fjærene er rustet eller virker slik som de skal, om de ikke fungerer som de skal, er det ikke sikkert de greier å presse "padene" inn på bremseskiven. Sjekk også om leddene på lenkearmen til hådbremsen går fritt og ikke er opprustet eller rustet fast. På min gti var disse fastrustet. De ble løsnet med CRC 5-56 og smurt opp med lagerfett, siden fungerte de bra.
|
De fire pilene viser de beveglige leddene på håndbrekken.
|
|
På denne illustrasjonen sees bremsekalipper, lenkearmen og håndbremsen sitter under. På hånbremsen sees eksenterjusteringen og 17 mm bolten.
|
|
Orginale håndbremse klosser ”padene”.
|
Tips:
mål bremskiven først, den bør ikke være mindre enn 17-18 mm. Om du justerer med en slitt bremskive kan det være vanskelig å justere. Sjekk også om vajeren er slitt (den strekker seg gjerne i lengen og bør da byttes ut).
Når alt er smurt opp, monter håndbremsen på plass. Juster på eksenterjusteringa. Et godt råd er å legge en 010 følerblad mellom klossen og skiva når du justerer. Husk det er viktig at eksenterbolten blir juster den riktige veien.
Før du justerer vaieren kan det være lurt å måle gjengepartiet. Har vaieren strekt seg og blitt for lang greier du ikke å stramme. skru til muttere på vaier på begge sider, husk at du må nå ha den samme differansen mellom høyre og venstre side som du hadde når du trakk ut de frie vaierne. Vaieren skal være stram.
HL:
Eg klarer fint å bruka 2 timar... I staden for å bruka følarblad, har eg valt å stramma akkurat so mykje at eg klarer å vri rundt bremseskiva med hendene. Ein viktig ting: Set i att to av hjulmutterane, slik at bremseskiva blir halde godt på plass. Er spesielt viktig om den eine eller begge festeskruane for skiva er knekte.
|
Handbromsjustering:
Pelle N 1998-11-07:
CX'ens handbroms är ingen toppenkonstruktion. Den fordrar lite omvårdnad för att funka som den ska. Anledningar till att det inte funkar kan vara:
- Slitna klotsar - byt i tid. De kan bli så slitna att de kryper ur mellan oket och skivan och kilar fast sig, med förstörd skiva som följd. (Hände mig).
- Feljusterat. Se t ex Haynes-manualen, och var noga att justera på excenterskruvarna och inte på vajerskruven, som många (även verkstäder) gör.
- Länkaget kärvar. Det finns ett antal leder som kan kärva fast. Tag loss och smörj upp tills alla går lätt. På med lite kopparpasta.
- Skivorna är för slitna för att handbromsen ska kunna justeras.(Hände mig).
Redaktörens tillägg:
- Vajerhöljet trasigt. Vajern kan inte spännas för att höljet flexar och kraften då inte kan överföras till bromsmekaniskmen.
När du väl fått fart på handbromsen, använd den ofta annars slutar den snart fungera igen.
|
|
Janne:
Allra först bör du mäta bromskivans tjocklek, min 17 mm. Är den tunnare byt, annars går det förmodligen inte att justera.
1: Drag åt handbromsen 6 hack, varken mer eller mindre.
2: Lätta på båda excentrerbultarna och justera den inre tills dess att belägget trycker mot skivan, justera nu den yttre likadant. Nu ska du med stor svårighet kunna dra runt skivan genom att sticka en skruvmejsel i ventileringen.
3: Släpp handbromsen, kolla att det går lika lätt att dra runt skivan som före justering!
(För en enkel beskrivning titta i Autogenial något nummer tillbaka där jag beskriver förloppet mera ingående, detta är en lightversion.)
Lasse S:
Handbromsen justeras vid respektive hjul. Detta är en mycket enkel lösning. Under bromsoket sitter handbromsoket. Lösgör från insidan (bara en aning) bulten som håller oket på plats. Justera sedan bromsverkan genom att vrida bulten på utsidan. För att göra arbetet lättare har ett spår tagits ut i bultens skalle. Det behövs väldigt lite för att bromsen skall ta ordentligt. Om du byter vajrar och belägg samtidigt så blir handbromsen en dröm att använda. Se först till att du gör rent och smörjer handbromsmekanismen, arbetet går lite lättare då.
Tommy:
Lägg en femkrona på baksidan av varje handbromsbelägg om bromsskivorna börjar vara nernötta.
|
Varför behöver man justera handbromsen egentligen?
Henrik 2003-10-02:
Hur kan handbromsens belägg slitas? De ska ju bara hålla bilen, inte bromsa ner hastighet.
|
|
Håkon:
När man glömmer bromsen åtdragen och kör…
Anders (DK):
Ét af problemerne er at klodserne konstant ligger løse og ramler på skiven - de bliver ikke presset tilbage af noget gummi - som tilfældet er med stemplet (kolven) i hoved bremsen. Dernæst findes ingen kompensering mod at klodsen bliver tyndere ved slid - uden den ½-årlige øvelse med banden og beværgelser ude på gården med manuel justering. Ja - jeg véd at man kan "shimse" lidt bag på klodserne - om der er problem med justeringen (og det er der vanligt). De klodser jeg har købt som reserve var med blød (mjuk) belægning - hvilket gav en meget fin bremse effekt - men desværre også rask nedslidning.
Tommy O:
Vad jag har lärt mig av handbroms på CX så är den vanligaste orsaken till dålig handbroms, slitna bromsskivor! Det var som har jobbat som verkare hos Autogruppen som upplyste mig om detta.
|
Handbromsjustering II:
Från Pontus hemsida:
Först en liten reservation. Det finns olika synpunkter på hur man justerar handbromsen på en CX. Den metod som jag beskriver här är den som jag utarbetat själv och finner bäst. Naturligtvis kan det finnas andra sätt att göra det och dem får ni upptäcka själva. Använd huvudet (inte bokstavligt)...
Så är det dags igen för den årliga kontrollbesiktningen av din favoritbil! Som CX:are är det alltid en punkt som du vet att den elake besiktningsmannen tycker om att underkänna på din ögonsten - handbromsen. Handbromsen är en känd svaghet hos CX. Gud vet vad konstruktionslaget var inne på den dag de satte samman den, men bouqueten av något rosévin måste ha legat som tung imma på kontoret. Men förtvivla icke min vän, det finns hopp!
Konstruktionen är inte den enklaste eller den mest effektiva men den fungerar. Rätt justerad fungerar den till och med ganska bra. CX:ens handbroms är inbyggd i främre bromsskivorna och använder separata bromsbelägg. På varje sida finns tre justeringspunkter vilket gör totalt sex punkter som måste justeras för att erhålla acceptabel effekt. Justeringen görs bäst med båda framhjulen i luften ... så vi sätter igång ... och hon stiger uppåt.
Som alltid placerar vi bilen säkert på två pallbockar. Ta bort framhjulen. Lossa handbromsspaken helt. Innan du påbörjar justeringen, kontrollera handbromsvajrarna efter rost eller andra skador. Om höljet är skadat kommer det att komprimeras när handbromsen sätts an och det är meningslöst att justera handbromsen innan du bytt ut hela vajern.
Bromsskivorna hålls huvudsakligen på plats av hjulbultarna. När hjulet tas bort är det enda som håller kvar bromsskivorna en skruv (två på äldre bilar). När justeringen görs vill man att bromsskivan skall hållas fast och vara perfekt centrerad på navet. För att åstadkomma detta kan du använda en eller två hjulbultar med en kort bricka på för att hålla bromsskivan på navet.
På båda sidor: lossa och ta bort låsmuttern från handbromsvajerns ände. Lossa justermuttern nästan till gängornas slut. Lossa de två låsbultarna för excenterjusteringen. Se till att hela mekanismen rör sig fritt. Den har en vana att rosta ihop genom åren. Använd lite 5-56 om det behövs. Motionera mekanismen väl och lägg på generöst med olja och fett. Tryck tillbaka huvudbromsens belägg från bromsskivan tillräckligt för att de inte skall ligga på genom att använda en tång eller ett annat passande verktyg. Detta kommer att göra det lättare att höra och känna när handbromsbeläggen nuddar bromsskivan.
Nu kan vi börja justeringen. Först roterar man excenterjusterarna nedåt* tills beläggen vidrör skivan. För att känna när beläggen börjar nå skivan kan du sticka en stor skruvmejsel i en av ventilationskanalerna i skivan för att rotera den. Fortsätt justera excentrarna tills beläggen precis vidrör skivan, bara så att en lätt bromsning känns i skruvmejseln, vrid sedan tillbaka ytterst lite. Dra fast excentrarnas låsbult och se till att excentern inte flyttar sig. Känn efter om friktionen finns kvar med skruvmejseln. Det är viktigt för resultatet att säkerställa att beläggen är precis intill bromsskivans yta. Gör sedan om processen på andra hjulet.
Om du drar i handbromsvajerns ände på ena sidan kan du känna att den ger efter och den andra sidans vajer dras in. Dra in en sida så långt som du kan. Gå sedan över till andra sidan och dra precis halvvägs. Byt ut och dra åt handbromsvajerns låsmutter växelvis på båda sidor tills du känner friktionen på bromsskivorna öka. Lossa tills skivorna rör sig fritt igen. Testa genom att dra i handbromsspaken. Du skall inte kunna rotera skivorna över huvudtaget.
* Det finns olika uppfattning om justerarna skall roteras nedåt eller uppåt. Nedåt har alltid fungerat bra för mig. Andra kan säga det motsatta. Helt uppriktigt har det ingen betydelse.
Justerskruven.
|
|
Johan G:s metod:
Excentrarna ska inte vridas nedåt på båda sidor. Enligt verkstadshandboken (som numera finns att ladda ned bl.a. från min site) ska excentrarna vridas medurs sett i bilens färdriktning. Detta för att dessa inte ska skruvas med ut när kraften sätt åt. Gör så här:
En gång per år behöver vi CX'are ju tänka lite på våra handbromsar. Det är ju tramsigt att åka på en ombesiktning bara för att man blivit van att parkera med växel i under året... Jag har nu tagit ett krafttag och gjort allt som göras kan för att få en bra handbroms. Återkommer med rapport om "livslängd". Jag gjorde så här:
1) Nya handbromsvajrar. Vajerhöljena nere vid hjulen hade börjat kollapsa = kraften försvinner vart efter höljet går sönder. Mot detta finns ingen bot annat än nya kablar. Ingen idé att stå och justera mot när vajern inte håller emot!
2) Inte nya men tillräckligt tjocka handbromsbackar. Tro inte att helt utslitna belägg duger. Det går inte att justera in absurdum! Har dessvärre inte minsta tillåtna mått här och nu men kolla hos din närmsta handlare hur tjockt det ska vara. Kostar inte mer än att det är värt det!
3) Nya fjädrar! Glöm inte att CX'ens handbroms är fördelar kraften mot backarna via fjädrarna som sitter vid hjulen. Om dessa fjädrar är rostiga tappar de kraftigt sin ursprungliga spänst = mindre bromskraft. Eftersom Svenska Citroën dessvärre slängde hela sitt lager (!) med fjädrar när CX-modellen tickade över 10-års jubileet (inom EU behöver inte tillverkaren hålla med reservdelar längre än 10 år efter avslutad produktion! Något att tänka på när XM och Xantia närmar sig gränsen!!!) gick jag till en liten trevlig fjäderfabrik som ligger i Göteborg och köpte två något kraftigare ventilfjädrar (50 kr styck, för högsta möjliga kvalité). Diametern ska vara 20 mm, inte mer inte mindre. Mina nya fjädrar har lite kraftigare tråd än originalen = styvare/högre fjäderkoefficient = högre bromskraft men också (vilket man får tänka på!) större risk att handbromsspakens lagringar slits ut. Alltså inte dra för hårt! Dessvärre var jag tvungen att kapa ned längden på fjädrarna något, det blev för hårt annars. Använde en vanlig tunn kapskiva i vinkelslipen. Gäller att akta sig för slipskuren bara, gnistor från fjäderstål vill man inte ha i ögona! Använd skyddsglasögon! Nackdelen blir att ändan på fjädern inte är rak. Sista varvet brukar ju vara hoppressat och nedslipat så att fjädern står rakt i sitt säte. Men jag löste det genom att ta en urborrad M8-mutter med fast krage som stödhylsa. Utan gängor i en M8 går den utan problem på vajerns M7-stångända. 6-kanten på muttern slipade jag i princip rund så att den passade inuti fjädern. Perfekt som stödhylsa eftersom den uppstickande muttern inuti fjädern osvikligt kommer att hålla fjädern på plats. Den okapade, fortfarande raka ändan på fjädern fick stå i det för ändamålet avsedda hålet i handbromsmekanismens översida. Sprejade fjäder och mutter med zinkspray för skydd mot rost.
4) Ställde givetvis in vajrarnas längder exakt lika på båda sidor.
5) Ställde in excenterskruvarna enligt verkstadshandbokens anvisning: "Turn eccentric with TOOL 6501-T until the pads just
contact the disc at the point of maximum run-out. (Clockwise, seen from the rear of the swivel)" Det sista är det intressanta! Man måste vrida dessa excentrar åt rätt håll, annars vrider de upp sig efter några veckors handbromsande. Det har man ju provat ett par gånger vid det här laget... Samt slutligen om excenterskruvarna, drog åt med 7,5 kg! Använde momentnyckel för att få det rätt!
6) Justerade och vred åt övre stoppskruven, helt enligt instruktion. Dess små tramsiga skruvar kan vara ganska rostiga. Var beredd på att de går av. I så fall, kapa jäms med mekanismen och borra ut. Smart drag att ha en gaslåga till hands. Lättare att skruva ut och byta mot nya än att först dra av och ändå tvingas byta...
7) Smörjning av länkage. Här, till skillnad från i elsystemet, kommer kopparfettet till sin rätt. Länkage och vridande/rörliga delar är bestrukna med kopparfett. Kopparfett ska användas där det riskerar att bli varmt eftersom det klarar höga temperaturer utan att flyta. Vajrarna är dock insmorda med vanligt lagerfett, ingen rost ska få chansen under vintern. Länkaget kan ju vara extremt fastrostat. Värm loss!!!! Använd inte mer våld än nödvändigt. Risken att underlänken viker sig. Dett görs givetvis med mekanismen avmonterad. Lite fel att skriva det i slutet på instruktionen men nu står det med i alla fall...
Ett första test: Nu innan handbromsbeläggen vant sig, får man dra ganska hårt ändå för att få stopp. Men jag provade att parkera i vår relativt branta backe upp på gårdsplanen. Det var inga problem inte!
Originalinstruktionen finns på sidorna 469-471 i CX Vehicles, Repair Manual MAN 058531, September 1988 på min site ...
|
Få handbromsen att funka
Urco 2005-05-19:
The good old CX familiale failed it's MOT test today. Handbrake innoperative! New cables and pads last year (5000 miles), just adjusted the cables, but he's right, it does nothing with the wheels fitted.
|
|
Alan D:
The adjusters on the brake cables are there to adjust the cables! The adjusters on the brake mechanism are there to adjust the brake mechanism! Read the appropriate section in Haynes, then take the handbrake mechanism apart and see how it works, then:
A) remove the cable ends from the brake mechanism, complete with springs and spacers/washers (Beware TWANG...OUCH...DAMN)
B) adjust the eccentrics so that there is only a few thou play between the operating levers and the pads. You may see the need to adjust the back-stops - the fiddly little (8mm head???) bolts. Jiggle the operating levers occasionally to see the effect of your actions.
C) Fit the cables and adjust the cable adjusters so the the slack motion is removed from the cables, but don't let the brake levers come off their back-stops.
D) Pull the hand brake on hard and off a few times and do (C) again.
The best advice is to do it till you understand the way it works. Sorry if any of this sounds patronising.
Robban:
I förrgår så fixade jag till handbromsen, den hade rostat ihop och det satt fast. Bara att tända grillen och grilla spektaklet och sen lossade allt. Smörjning och ihopmontering men beläggen satt fast och Citroën hade inga (utgått ur sortimentet!) och inte Mekonomem heller (de får nya på måndag).
|
Få handbromsen att funka
Andy 2005-10-10:
Does anyone know somewhere where I'm likely to be able to buy a set of offside handbrake levers for an S2? Some idiot has managed to snap the stop screw off where it enters the lever assembly (ok, it was me rushing to finish the handbrake adjustment before Monday morning), but the caliper is in a bit of a mess anyway.
|
|
Ted P:
The handbrake levers are one of the components that were essentially unchanged through the production run. They are also 'symmetrical' in that the same lever set can be used on either the left or right side of the car. Just get one from any wrecked CX. Give it a good cleaning and a coating of grease, and you should be good to go. Make sure you get the eccentrics as well, from both sides of the donor car.
Brian P:
These are notorious for seizing up. Be advised to get the lever in the vice and heat up the screw as hot as possible, dousing with WD40 or similar. Then repeat as often as necessary until on one occasion, when it is still hot, you can turn it with a good tight-fitting spanner. Clean the threads with a tap if you have one, before returning the screw to the lever with copper grease on the threads. The grease will melt away but the copper will still provide some future lubrication. The ideal cure is to obtain stainless steel screws, of course.
Chris:
I use Loctite Nickel based anti seize & have never had a problem, but admit we don't have your salty winter roads.
|
Skydda handbromsmekanismen?
Ulf S 2002-02-07:
Jag har länge övervägt att på något sätt försöka innesluta så mycket som möjligt av vajer/mekanik med mycken infettning för att därigenom stävja den största orsaken till p-bromsens snabba förfall (åtminstone enligt auktoriserad verkstad). Detta forums läsare kan säkert meddela lämplig slang/material. Kanske finns det "smältslang" (till el) även i grova dimensioner? Då skulle man kunna åstadkomma ett snyggt avslut nedtill. Eventuellt kan man dessutom skruva dit en extra plåtsköld till skydd mot det värsta saltsprutet... Låt kreativiteten flöda!
|
|
Bert:
Vanlig vattenslang brukar gå bra på vajern, dock har jag inte satt på någon sådan på min T2 ännu. Handbromsmekaniken till den bilen är så glapp så den kärvar inte alls hur mycket det än sprutar salt och annat. Och det tar bra också (numera efter en ny vajer). Däremot är handbromsen som jag kommer ihåg att mina tidigare CX har varit, nämligen så att en nyjusterad handbroms som tar i tredje hacket efter en rätt kort stund är uppe i tionde hacket igen. Där brukar det stanna har jag märkt. En annan detalj jag har noterat är ett svar på den
ständiga frågan om man skall vrida uppåt eller neråt på excentern. Bromsen verkar fungera ungefär lika hur man än gör, men jag såg att änden på ena vajern hade slipats av mot fälgen när den excentern hade vridits neråt.
Freddy J:
Tips om du vill förlänga livslängden på höljena till dina nya handbroms-vajrar: Trä på halvmeterlånga trädgårds-slang-bitar. Då minskar slitaget vid öglan som styr och håller handbroms-wire-kabeln. Nötningen minskar även om man fettar in wiren vid öglan. Jag skar upp slangen och den hålls på plats med buntband.
|
Ur reparationshandboken
Frenchie 2005-10-21:
|
|
|