Citroën CX mekartips -> Elsystem -> Generatorn
Generatorn
  uppdaterad 2007-09-27
Länkar:
  • Blixtservice i Stockholm
  • Sprängskiss av generator för CX25

  • Bild: http://cx.zapto.org/

    Hur funkar generatorn?
    Hvordan virker en bildynamo/laderelæ?
       Martin L P (DK) 2002-10-04:  Er der nogen der kan forklare mig hvordan dynamo og laderelæ fungerer?    John K:  Både dynamoen og vekselstrøms generatoren skal have en spænding for at danne magnetfelt. Generatorer med faste magneter bruges meget sjældent. Grunden til at de er opbygget på den måde er sandsynligvis at man kan styre udgangsspændingen ved at regulerer spændingen over feltet (rotoren ved vekselstrømsgen. Statoren ved dynamoen). Det er netop det laderelæet (kaldet spændingsrelæ) gør, det "lukker det ned" ved 13,8V, (generatoren). Dynamoen har tilsvarende et laderelæ MEN, mere end det, den har også endnu et relæ til styre lade strømmen, der ellers kan blive så høj at feltet tager skade.
       I gamle dage sad laderelæet ofte særskilt, i nyere generatorer er laderelæet bygget ind i den oftest i en holder sammen med rotor kullene. Hvorfor kan generatoren så klare sig med spændingsrelæ alene? Du kender måske til "spolevirkning" hvor en given spole yder en størrere modstand ved stigende frekvens.. (Induktans). Lade strømmen dannes i statoren som en veksel strøm, med en frekvens proportional med omdr. tallet. Statoren er konstrueret sådan at feltet i sig selv yder en modstand(induktans), der begrænser strømmen, ved de høje omdr. hvor strømmen kunne blive for stor. Veksel strømmen ensrettes bagefter med 6 dioder. Dynamoen har ingen dioder, der dannes ladestrømmen i rotoren, det er stadig en vekselstrøm, men ensretningen sker i kullene (kummutatoren) det i sig selv ødelagde dynamoens anvendelighed, der er grænser for hvor meget strøm man kan overføre via en kummutator og samtidigt få en rimelig holdbarhed. Generatoren har også kul men det er kun til rotorens magnetiserings strøm der er langt mindre. I øvrigt så kommer magnetisering strømmen fra lade lampen, når der kommer omdr. på generatoren leverer den selv magnetiserings strømmen. Den kommer fra yderligere 3 dioder, altså ialt 9 dioder. Det siger så også hvad der sker hvis ladelampen springer - så lader den ikke!
       Til tider kan der være så meget "reminent" magntisme i rotoren at den selv kan trække sig op. Du skal helst ikke køre for voldsomt med en generator UDEN batteriet. Den kører ukontrolleret op i spænding, det kan meget vel ødelægge dioderne. Specielt skal du pludselig ikke koble batteriet til MENS den kører.

    Generatorvärden - laddspänning Till toppen
    Hur mycket skall generatorn ladda?
      Razor 2005-07-13:  Hur mycket ska generatorn ladda? Mellan vilka punkter ska man mäta? Vid vilket varvtal?   Rune CX:  13-14,2 volt vid 2750 varv. Testa via polerna på batteriet. Kolla också med ALLT påslaget - ljus, fläkt osv att generatorn klarar det med.
      Citroman:  Min personliga uppfattning är att den skall minst ladda 13,5 volt vid full belastning, då krävs ofta att man ser över/byter ut kablaget:
    35 mm² mellan plus på batteriet till startmotorn.
    35 mm² mellan minus på batteriet och motorn.
    16 mm² (minst) mellan minus på batteriet och karossen.
    25 mm² mellan generator och startmotor eller ännu hellre direkt till plus på batteriet.
    Dom riktlinjerna brukar jag ha.

    Generatorvärden - laddspänning
       Ivar 2000-02-26:  Jag skrev här tidigare om min CX25 GTi -86 som drar ur batteriet och vill nu verifiera laddningens effektivitet. Jag bytte laddningslampan som visade sig vara trasig och kan nu mäta upp följande värden:
    Före start (nyladdat):
    Tändning på:
    På tomgång:
    13,26 V
    12,45 V
    14,64 V
    Är dessa värden godtagbara?
       Ola O:  Det verkar bra nu med din laddning. Verifieringen måste dock göras med motorn på 3500RPM och all belastning inkopplad. Annars vet man inte om generatorn orkar med lasten. Vid full last ska spänningen vara 14,5 V över batteripolerna. Vid laddningsvarv 3500RPM och all last frånkopplad så får batterispänningen inte gå högre än 15,0 V. Batterispänningen vid tomgång eller avstängd motor är inte så intressanta värden om man inte misstänker att batteriet är dåligt. Det är naturligt att belastningen sänker batterispänningen efterhand mot 12 V.

      Birger 2005-09-29:  Jag har just innmonterat en voltmeter i min XM. Observerar att laddningsspänningen sjunker från 14V till under 13,5V efter 20-30 minuter, dvs. när generatoren blir varm. Finns det nån riktig elektriker som direkt kjenner igjen symptomet? Jag har iofs inget problem, men undrar om generatoren frågar efter nya kol?   Göran W:  Du kopplar det till att generatorn blivit varm - jag tror snarare att batteriet då är fulladdat dvs den ström som åtgick till startproceduren är återhämtad! Om den ligger runt 13,5v tycker jag att det är acceptabelt.
      KolbjørnC:  Det kan ikke være riktig. Dersom batteriet blir fulladet (dvs. gir økt spenning mot ladespenningen) vil spenningen øke, ikke synke.
      Ellers er 13,5 V> ladespenning = full krise til vinteren. Enkelte biltyper med Bosch-systemer har hatt ladeproblemer, og da har ladespenningen ligget på 13,8V. Franske biler, f.eks. Citroën, har tradisjonelt hatt gode ladeanlegg, og har ofte gitt en ladespenning på 14,2 V. Norges Automobilforbund (NAF) anbefaler en ladespenning opp mot 14,4 V under nordiske forhold. Dessverre er mange bilmodeller konstruert for sentraleuropeiske forhold og ikke for våre strenge vintre.
      Ellers finnes det laderegulatorer med temperaturkompensasjon, det vil si at de gir høyere ladespenning når temperaturen er lav. Helst bør denne temperaturen måles direkte på batteriet, dersom det er temperaturen i generatoren eller motorrommet som måles blir korrigeringen litt feil. Standard laderegulatorer har vanligvis ikke denne funksjonen, men jeg har en slik temperaturregulering på solcelleanlegget på hytta mi (i tillegg til pulslading og andre finesser). Eller står det endel om lading på følgende link: http://www.ask.hl.no/persmith/persmith.html
      Tronde:  Det er mulig at du har en generator med innebygd temperaturregulering. Jeg hadde dette på min gamle CX20. Plukket frahverandre hele greia da ladespenningen var 13.5V. Fant ingen feil. Spurte så min faste mekaniker om hva det kunne være. Å - da har du fått en slik avansert regulator. Det stemte, for ladespenningen steg når det var kaldt. Vent til kulda kommer, og se om spenningen holder seg høy før du begynner å bytte.

    Generatorns kondition
       PÅ 2004-03-12:  Jag har kollat spänningen över batteriets poler med digital voltmeter på min Gti -88:
    Före start:
    Tändning på:
    Start:
    Tomgång:
    12,8 V
    12,0 V
    10,6 V
    13,6 V
    GTi:n har haft problem någon gång då och då under vintern att batteriet tröttnat. Lite för låg laddspänning för att klara sig med kallstarter och korta körsträckor (1 mil) tror jag är orsaken.
       PÅ 2005-07-19:  Och nu har jag kollat spänningen över batteriets poler med digital voltmeter på min TRE -88:
    Före start:
    Tändning på:
    Start:
    Tomgång:
    12,6 V
    12,2 V
    10,8 V
    14,2 V
    Generatorn ger alltså lite högre spänning på här än på min GTi. Och det var aldrig några batteriproblem i vintras.

    Felsökning Till toppen
    Att ladda eller inte ladda – det är frågan!
       Bosse Bildoktorn:  (Aftonbladet 2004-11-28:)  Det sämsta med elektricitet är att den inte syns. Om motorn läcker olja är det ju bara att följa klabbets väg.
        Men om din generator har problem krävs det en voltmätare för att hitta felets källa. En frisk 12-voltsgenerator ska ge mer än 13,5 volt när motorn kommer upp i varv. Detta mäts enklast genom att voltmätarns plus- och minussladd kopplas till batteriets plus och minuspol. Starta motorn och gasa några gånger. I detta läge ska generatorn ge någonting mellan 13,5 och 15 volt beroende på hur urladdat batteriet är och hur många strömförbrukare som är inkopplade. Volttalet sjunker ju fler strömförbrukare du sätter på.
        Kör aldrig motorn med batteriet bortkopplat! Utan batteriet som belastning kan vissa generatorer producera upp till 100 volt och förstöra sig själv plus massor av prylar i elsystemet.
        - Börja alltid felsökningen med att ladda batteriet. Det finns fordon som begår generator-harakiri om batteriet är urladdat. Därför upprepar jag mitt ständiga mantra: Börja alltid felsökningen med att ladda batteriet!
        Om generatorn laddar mer än 15 volt så ska du byta laddnings-regulatorn. Annars går i bästa fall glödlamporna sönder hela tiden. I sämsta fall blir det dyr elektronik som måste bytas. Det kan även vara fel på laddningsregulatorn om generatorn aldrig vill ge 14 volt. Men ett sådant fel kan också bero på inre fel i generatorn som kräver specialkunskaper för att felsöka och åtgärda. Glöm inte att använda alla dina sinnen, strömmen är visserligen osynlig men vid ordentliga haverier behövs inga mätare. Ty det är inte lönt att byta regulator om generatorn luktar skogsbrand - då återstår bara att åka till närmaste bilelektriker.

      Dålig laddning av batteriet kan också bero på dålig jordning. Det är speciellt vanligt på nylackerade bilar som ägs av extremputs-nördar samt rostiga rishögar som ägs av anti-putsnördar. Lossa sladden, skrapa bort färgen/rosten och använd kopparpasta. (Batteriet på en CX jordas med en kabel från bateriets minuspol till växellådan så här finns inga problem med lackskikt som isolerar. Men oxid (=ärg) kan isolera både inuti själva jordkabeln och i anslutningspunkten. Byt jordkabel och gör rent vid anslutningen! /Red anm.)

      Mät laddspänningen med en voltmätare kopplad till batteriet. Ställ multimetern på 20 V DC (20 volt likström).

      Laddningsregulatorn är sammanbyggd med generatorns kolhållare. Och regulatorn är ganska lätt att byta på så gott som alla bilar. Det svåra kan däremot vara att få bort generatorn.

    Hög laddspänning, laddar 17,5 V
       Jan N 2002-02-26:  Min CX Diesel -88 laddar 17,5 V. Vad är felet?    Johan G:  En av dioderna har släppt på diodplattan. Plocka ur generatorn, löd loss de feta trådarna till plattan och kontrollera samtliga dioders anslutningar. Löd fast de som behövs. Var noga med att inte få kallödning, använd flussmedel och en tillräckligt kraftig lödkolv!
       Jan N:  Jag har kollat ditt tips med diodplattan, tyvärr var det inte det felet, utan jag fick byta laddningsregulator 217 kr.

    Låg laddningspänning
       Magnus Å 2003-11-18:   Ett problem kommer sällan ensamt! Sedan någon vecka har min TGI (-91) blivit mer och mer svårstartad, för att nu ytterst sällan vilja starta utan hjälpbatteri. Sen går den fint, möjligen lite slö kanske. Jag har bytt batteriet till ett nytt, gått igenom kontaktdon och gjort rent polskor och jordpunkter etc. Belastningsspänningen ligger ändå som innan på runt 12.5-12.9 volt, och det är ju på tok för lågt. Om jag alltså uteslutit batteriproblem, vad är nästa steg? Plocka ut generatorn och lämna in den för bänktestning? Generatorn (Valeo) är bara några månader gammal, men regulatorn kanske kan spöka ändå? Finns det något "typfel" som gör att vissa bilar käkar generatorer?    Rickard F:   Jag föreslår att du kontrollerar alla jordpunkter ifrån motorn till - på batteriet, kabeln som går ifrån växell till batteriet. Mkt viktigt att du kontrollerar generatorns jordning i motorn, alternativt dra upp en separat kabel ifrån generatorn till minuspolen på batteriet. Kvarstår porblemet har du till 90% fel på laddningingsregulatorn. Läste nu att har kollat jordpunkter. Kolla iallafall jordningen för generatorn.

       Magnus Å:   Tack, och nu en idiotfråga: Hur är generatorn jordad?

       Gilbert:   Den får jord gjennom innfestningen. Enten via bolten den svinger om eller gjennom justerings"skinnen". Har du et multimeter kan du måle spenning mellom chassi på generatoren og - på batteriet med motoren i gang. (Pass fingrene og ledningene for reimene!). Spenningsfallet skal være minimalt. Ved nærmere ettertanke er det tryggere og like greit å måle motstanden (Ohm) mellom de samme punktene. Ta av +polen på batteriet slik at strøm ikke ødelegger målingen. Verdi over 0,1 - 0,2 Ohm ville jeg ikke akseptert. Siden bolten som generatoren svinger om ikke er den greieste å få ut, ville jeg tatt av justerings"skinnen" og sørge for god kontakt i dens festepunkter.

       Magnus Å:   Hm. Om det beror på att generatorns jordning är dålig, borde väl en extra dragen jordkabel från generatorhöljet till batteriets minuspol lösa problemet tillfälligt?

       Kolbjørn C:   Generatoren har vanligvis en ubenyttet minus-bolt i tillegg til pluss-bolten som den normale plussledningen er montert på. Sjekk spenningstap mellom minus-bolt og motorblokk (eventuelt mellom generatorhus og motorblokk) og mellom motorblokk og minus-pol på batteriet. Totalt spenningstap bør ikke være over 0,1 volt. Du kan også sjekke spenningen mellom pluss-bolten og minus-bolt/generatorhus (minst 14 V) og mellom pluss-bolt og pluss-pol på batteri (maks 0,1 V).
       Rickard F:   Det är det snabbaste och effektivaste sättet att kolla jordningen, så är det att lägga en separat kabel precis som du beskriver det. Om det nu hjälper kan du fundera på om kablen ska sitta kvar eller om du ska plocka bort generatorn och rengöra. Hjälper det inte ligger felet i laddningsregulatorn, och då får du ändå ta bort generatorn.

       Magnus Å:   Nu har jag lite mer att gå på innan jag demonterar generatorn. Tack för hjälpen!

       Andreas L:   På min bil (-86 25TRI Break)var det problem med laddningen tidigare. Dett laddade ibland, och ibland inte. Generatorn var ny. I samband med att jag hade ut motor (var ute och provkörde igår, första gången på länge) gick jag över generatorn också. Spåren från kolen på släpringarna var väldigt ocentrerade, och när jag mätte upp var regulator/kol-hållaren egentligen satt, så kunde det ena kolet ligga över bägge släpringarna! Efter att ha lagt brickor under regulatorn när jag skruvade dit den igen, så får jag 14.3 V över batteriet oavsett motorvarvtal.

    Mer eller mindre död T2
       Pälle 2001-09-13:   På väg till jobbet i morse stannade min kära T2:a, märkte att den började rycka lite smått samt att det glödde svagt i all instrumentbelysning/varningslampor, ryckningarna minskade/ökade med kupefläkten. I en korsning dog den helt. Ett elfel har jag förstått, men var börjar jag leta? Tändningslåset? Stereon och ljuset fungerar bra med tändningen AV. Slår jag på tändningen i 1:a läget börjar alla lampor glöda igen, i läge 2 slocknar/dör allt. Tittade över kopplingar och kontakter i motorrummet under lunchen, allt såg väl infettat ut, dock hade pluskabelskon på batteriet nästan svetsas sönder. Ett enklare byte och nu går bilen igen... ett tag... ...tog mig nästan hem, bilen stannade ett kvarter hemifrån. Samma sak igen, stereon och lampor började låta/lysa konstigt sen bara dog allt. Slår man av tändningen så startar stereon igen, kopplad med kabel rakt på batteriet. Någon idé? Någon som vill köpa en T2:a?    Bert:   Låter som nåt elektriskt och då är det lätt att glömma att ström är 'två hål i väggen'. Alltså, hur är det med jordningen av alltihop? En huvudjordkabel på växellådans bakkant + något i karossen. Jag har dragit nya (extra) jordkablar i min. (Annars, kolla den gröna kabeln...........haha..........alla kablar är gröna............ eller........)

       Pälle:   Börjar känna mig tjatig här... Men alltid skönt att lite hjälp när man inte är fullblodsmekaniker precis. 10,88 volt är vad som visas å batteriet när jag skulle mäta laddningen, antar att bara batteriet fick vila lite på jobbet så orkade den starta. Får ta och plocka ner generatorn (neråt är väl enda vägen?) imorgon när jag fått upp bilen på pallbockar...

       Mikael:  Jag tror att du är på rätt väg med att kolla generatorn. Om det har gått några dioder så skall visst elsystemet bete sig konstigt på vilken bil som helst, vad skall det då inte bli på en Cittra!! Jag har en generator (från cx diesel) om du skulle behöva. Jag vet inte hur det ser ut på en T2 men Gti´n behöver man inte ta ur nedåt.
       Mårten:   Har du kontrollert kabelanslutningen in på batteri polskoen? Disse kan se helt OK ut men kabelen kan irre inne i kabelskoen. Dette kan forårsake at det er strøm nok til at lampen i instrumentet lyser. Når du så belaster systemet forsvinner alt. Kontrolleres ved å måle med et voltmeter: Ene målepinnen direkte på batteri polen mens den andre skal på kabelen som går til batteriet. Ellers så kan det jo også selfølgelig et dårlig vedlikeholdt ladesystem som har forårsaket at batteriet nå er ødelagt.

       Pälle:   Polskorna är bytta, och ja, kablarna var inte vackra, väldigt grönt och "pulvrigt" en bit in uder isoleringen, kortade kablarna så gott det gick. Tror inte felet sitter där, får se om det åter vill resa sig imorgon igen!!

       Henrik:   Mät resistansen mellan minuspolen och bilens chassi. Mät resistansen mellan pluspolen och startmotorns batterianslutning. I bägge fallen ska det vara i storleksordningen tiondels ohm. Är det flera ohm eller mer så kommer spänningsfallet att bli så stort så startmotorn mm inte går. Smålampor drar så lite ström att spänningsfallet inte märks. Ju mer ström = mer spänningsfall. Om du inte har, så köp något billigt digitalt universalinstrument, kostar ett par hundringar på "Clas i sjön" m.fl. Värt tiofalt mer vid felsökning, både på bilen och på annat därhemma. Mysteriska elproblem löses lätt med mätintrument!

       Pälle:   Har konstaterat att det måste vara laddningen då den går med nyladdat batteri. Nu återstår bara att hitta delar till generatorn som passar. Finns ingen märkning alls på den... Sen bara den går så försvinner den, om ingen vill köpa den byts den in på en bilfirma till veckan...

       Annika:   Jordfelen på T2-an är ett av mina favoritämnen, det har legat till grund för de flesta fel som uppstått på vår bil.

       Pälle:   Laddregulator/relä var paj samt ett jordfel i själva generatorn. Tackar så mycket för alla tips och råd som jag fått. / Pälle *nu lite längre kvar till magsåret*

    Generatorproblem
       Paul S 2000-12-22:  I was riding along nicely in my 88'GTi when the engine slowly stalled [splutter,psplutter after 400m or so completely dead] didn't restart. Battery seeemed dead. Luckily I was only 600 m or so from home. Jumpstarted the Cx; ran perfectly. Then as we unhooked the other car after half a minute or so she gave up again. Repeated the jumpstart but left the other car hooked on for 5 minutes so I could drive home. Indeed she lasted longer this time but when I got home she stalled again. My guess is the alternator, but I didn't get the battery warning light. So could it be something else. The battery warning light is ok. I have already gotten hold of a new alternator. I will attempt to replace the alternator tomorrow after checking out the system wtih a multi-meter, does anyone have any further advice on this?    Alan D:  If the alternator is faulty it is likely that the warning light will not work because it is operated via the alternator. It is important to check that the charge/battery warning light is on when the ignition is switched on before starting the car.
       Gerry D:  Your alternator may be fine but it could be the charge cable from alternator to starter motor live terminal. Check for voltage at this terminal, then the starter motor live (+), then the battery (+) terminal. I had the same problem exactly this time last year. Cheaper to resolve than changing the alternator. Apart from cable and terminals/connectors I also bought a meter of heat resistant sleeving which I thought was worthwhile considering the environment the cable lives in. You'll find that the citroen cable has a thick extra rubber sleeve around it for that reason.

    Generatorn krånglar igen
       Fredrik 2001-09-20:  Min generator krånglar. Har bytt tre gånger till utbytesgeneratorer från Generatorservice i Uppsala, men dom håller inte. Deras förklaring är att dom inte tål värme och diodbryggan smälter varvid generatorn slutar att ladda. Nu har laddlampan återigen börjat att glimma (lysa mkt svagt) vilket är en schysst indikation om att den är på väg att rasa. Eftersom generatorn sitter precis med luftintagen mot grenröret och en massa turbogrejer så förstår jag att det kan bli lite varmt men det måste ju ha funkat tidigare. Jag undrar naturligtvis om nå'n känner igen detta problem och vet på bot och bättring. Kan föresten nämna att motorns normala arbetstemperatur i 110 är ca 98 grader och 101 grader med ac:n på enligt displayen. En tanke jag har är att min motor faktiskt blir för varm och därmed under långkörningar skadar generatorn. Vidare finns alla små skyddsplåtar och sånt kvar framför grenrör och turbogrejjer.    Bert:  Va kul. Min laddlampa flämtade några gånger i går morse men slocknade igen när jag varvade motorn lite. Åkte till jobbet och vidare till stan där hela bilen stannade. Urladdat batteri. Finns det nåt dödare än en CX T2 som inte går att starta? Helt platt, ingen styrning, broms, fjädring....ingenting, sååå tung. Åkte hem igen på ett lånebatteri, så nu blir det generatormeka. Första gången på just den bilen. Dioder som smälter känner jag till, det gör dom hela tiden på en BX14 här. Satte helt nya på en kylplåt på flygeln istället och drog kabel till generatorn. Dioderna emigrerade helt enkelt från generatorn. Det har fungerat i en vecka hittills..... peppar peppar. Jag tror att felet på den bilen är att batteriet drar lite för mycket ström ur generatorn hela tiden, någon cell är halvkass så spänningen är låg. Vi får se hur det går med CX'en nu. Min T2 håller cirka 82 grader på vattnet men kan gå upp mot 100 på oljan.

    Käkar CX generatorer?
       Robert 2000-09-13:  Jag har bytt laddrelä flera ggr och komplett generator en gång samt bytt batteri ca 2 gg på 5år. Är generator, laddning en svag punkt och i så fall, kan det bero på dess placering? Laddreläet/generatorn sitter ju mycket utsatt för extrem värme, även om skyddsplåten är på plats.    Ketil:  Jo, min erfaring er også at CX spiser laderegulatorer. Jeg kjøpte min 25 GTi ny i januar 1987 og er nå i ferd med å montere den 4. laderegulatoren/generatoren. Den første, Paris-Rhone, holdt 3 år og 50000 km. Symptom: pulserende ladespenning. Den andre, også Paris-Rhone, holdt 3,5 år og 50000 km. Symptom: pulserende ladespenning. Den tredje, Valeo, holdt 7 år og 75000 km. Symptom: ladespenning på 17,1 Volt. Jeg tror på teorien med for høy temperatur. Høy temperatur forkorter levetiden på nesten alle elektroniske komponenter. Min bil har regulatoren integrert i generatoren. Noen CX modeller har separat regulator montert et annet sted i motorrommet. Jeg vil tro disse er mer holdbare. På http://www.godmachine.demon.co.uk/cxelec.htm kan man lese om en til som har hatt samme problem.

    Käkar CX generatorer 2?
       Lars 2000-12-25:  Jag har en 87:as CX GTI 2.5 och jag har fått ett knepigt problem på halsen. I torsdags la generatorn av för 3:e gången på 3 månader. Första gången var det en diodbrygga, andra gången brann laddningsregulatorn (relät) och båda diodbryggorna. Och nu gjorde den likadant som förra fången. Dom senaste gångerna den brunnit liknar det som om man polvänt batteriet. Ingen olja eller liknade har trängt in, så det kan man utesluta. Nu undrar jag verkligen vad det kan vara för fel, för jag blir inte klok på det (inte rik heller). Bör tillägga att sen första gången generatorn la av så har laddningslampan glödit lite (svagt).    Anders (DK):  Har for 1 måned siden byttet motor i min -86 22 TRS. Kom da på et gammelt problem med den gamle motoren, nemlig at den svære polsko på startmotorn havde defekt isolering. Den er bøjet i vinkel med huset på startmotorn. Det kunne gøre polskon netop gik imod huset på startmotorn, og kortsluttede batteri og generator i den allesværeste del af ledningsnettet. Fandt fejlen ved et tilfælde, da jeg måtte bytte en kølerslange, og kom til at røre polskoen ganske let. Derved gik F....n løs med gnister og elsplosioner. Om dette sker bare enkelt gang med kørende generator, vil den ganske bestemt afgå ved døden. Elektronik komponenter som t.ex. dioder, selv i kraftig udgave, dør ekstremt snappt, om de udsættes for overbelastning. Og her betyder ekstrem altså tusinddele af et sekund. Som yrkende i elektronik kan jeg ikke se anden god forklaring på, hvorfor diode broen i generatoren brænder af. De gamle systemer med relæ og faldmodstand var mere sejlivede. Kan det være problemet som du/I har oplevet ?
       Helge S:  Har hørt at to dråper kjøleveske er nok til å drepe diode-broen. Med tanke på plassering av generator i forhold til vannpumpe (med sine slanger i forkant) på CX 25, eksisterer det en rell fare for at slikt kan skjed. Sier ikke at det er dette som skjer hos deg, men kan jo være en advarsel til alle med 25 motor. Pass på slanger og klemmer osv..
       Tomas J:  Dra en ny jordkabel från generatorn till batteriet. Dra en ny pluskabel från generatorn till batteriet så håller generatorn.

    Generatorn börjar bli dålig
       Alex 1999-12-07:  Efter att med stigande misstänksamhet bara åkt och åkt i min CX TRE -87 konstaterar jag nu med illa dold belåtenhet att följande är värt & notera: Vid full fart på kupefläkten (som är urusel ändå...) lyser laddningslampan lite svagt. Även med andra förbrukare kan man få den att glöda lite. Syns ej på dagen! Bilen verkar dock ladda ca 13.2 volt ändå. Lite svagt kanske, men fungerar. Kan man ha krypströmmar någonstans eller är detta ett sedan tidigare konstaterat CX-fel? Lite orolig är man ju... Även tankmätaren har lämnat in för gott, kan det ha ett samband? Alla teorier högst välkommna, då Bettan ska åka till fjällen snart. Brr.    Ola O:  Generatorn behöver en renovering innan du åker till fjällen. Besvärligt om den slutar ladda när du är däruppe. Ta loss den, gör rent, byt kol. Se över alla ledningar också. Kabelskorna är ofta kass. Du ska ha en laddspänning på 14.5 VDC i tomgång och >13.6 VDC under full last vid laddnings varvtal 3000 rpm. Prova batteriet också.

    Batteriet dras ur - generatorfel?
       Ivar 2000-02-07:  CX 25 GTi. Startade normalt, körde två kilometer, parkerade. Tio minuter senare: startmotorn snurrar saktare och saktare och efter tio sekunder inte alls. Knuffar igång bilen, startar. På väg tillbaka rycker sedan bilen och går ojämnt. När två meter återstår till garaget lägger bilen helt sonika av och svarar med ett slött klick när startmotorn aktiveras. Batteriet är inhandlat för ett år sedan. Laddningslampan lyser aldrig. Ska laddningslampan lysa tillsammans med de andra kontrollamporna när man trycker in testknappen? Beror beskrivet händelseförlopp, inklusive ojämn gång på kass generator?    Ola O:  Det låter som om din generator har slutat ladda. Prova laddlampan genom att ta loss tråden D+ på generatorn och lägg mot chassiet på generatorn. Med tändningen på ska laddlampan lysa - om du har nåt i batteriet. För att kolla generatorn koppla D+ direkt till GEN B+ tillfälligt. Då ska generatorn ladda fullt när motorn går på 3500RPM. Då får du en laddspänning på ca 14 V över batteriet. Justera fläktremmen också om det behövs. Skaffa en voltmeter och mät upp alla spänningar. Se över alla anslutningar m a p kontakt och korrosion.
       Mike:  Nej, laddlampan är inte sammankopplad med testknappen (inte på serie 1 och säkert inte på serie 2 heller). Däremot skall den lysa när du slår på tändningen. Gör den inte det är det sannolikt ingen kontakt mellan generatorn och laddlampan och då laddas inte batteriet. Kolla kontakterna ut från generatorn, gör rent och sätt fast ordentligt. Jag hade problem tidigare med att kontakterna vibrerade ur och hade samma problem som du. Har även en granne som hade laddningsproblem och det visade sig att det var laddn.lampan som var sönder och därmed ingen kontakt (detta var visserligen på ett udda bilmärke, Volkswagen tror jag) Passa på att kolla alla reläer, speciellt insprutningsreläet och slangar om bilen stått still och ute länge.

    Generatorfel p g a otät ventilkåpspackning
       Henrik 2000-09-19:  I somras så började generatorn ladda ur batteriet så fort man stängde av bilen vilket tydligen berodde på en defekt diodbrygga. Eftersom generatorn var i princip ny så fick jag en annan ny generator av säljaren. Nu efter ca 2-300 körda mil så börjar helt plötsligt ljuset fladdra, dock inte som jag är van att se hos diverse gamla bilar utan fortare. Jag vet inte om det har någon betydelse, förutom att det är satans irriterande, men den kalla norrländska vintern börjar närma sig och det vore bra om man kunde vara säker på att bilen laddar som den ska och startar även i -30c. Hoppas att det är nå'n som vet vad problemet är, om det är allvarligt och oavsett om det är det eller inte hur man kan bota det.    Lasse S:  Har du kollat så ventilkåpspackningen håller tätt? Läcker den så har oljan en tendens att rinna ner över generatorn med laddningsfel o dyl som följd. Självupplevt på en Gti -84 (AUG 939)
       Fredrik:  Hmm, tyvärr kan det nog stämma, visst läcker det ut lite olja. Frågan är nu bara om generatorn redan är bortom räddning och om oljan kan förstöra ännu mer!

    Laddar inte
       Stefan 2000-10-10:  Batteri lampan lyser ilsket rött... äh, jag klarar mig nog hem. Men inte - nu står bilen en halvmil hemifrån. Har kollat generatorn, kolen är ca 5-6 mm långa och den ser ut att vara i gott skick... Batteriet vill jag inte köpa nytt förrän jag konstaterat att det inte är laddreläet som har gått. Var hittar jag laddreläet? Det sitter tre reläer, bakom en plastkappa, under vänster framlyse är det möjligtvis någon av dem?    Peter E:  Det finns säkert många olika generatortyper men på min sitter en Paris Rhone (tror jag) där regulatorn är inbyggd i generatorn. Ett fel jag varit ute för även på andra bilar med denna generatortyp är att det sitter en sladd som måste få spänning när du drar på tändningen. Den sitter i ett tvåpoligt kontaktstycke i generator gaveln. Är stiftet löst eller kabelbrott uppstått så laddar det inte. "Normalt" får en generator denna initiering genom laddlampan men inte här, du kan koppla bort laddlampan och generatorn laddar lika bra i alla fall. På min CX hade jag förra sommaren ett kabelbrott på ovan nämda kabel. Den andra kabeln i kontaktstycket går till laddlampan.
    Alternator failure again
       John B (Ph, USA) 2002-04-11:  I had an alternator failure again (-86 Gti); this one lasted 18 months from new. I took it to a local parts supply to see if I could find an alternative alternator, hoping for a 100 amp replacement, but no luck. So I had to order a new one again. I had no luck at all with local rebuilders, the first time the alternator failed I had it rebuilt, it got a new diode plate, regulator, parts & labor around $130.00 usd and I ended up with a working alternator, but I had pulsating lights. I replaced it in about a month with a new one, which lasted about a year. That one lasted around a year, which was, replaced with a new one and so on and so on and so on. Please help me brake this chain. Is there an alternative alternator that can be used? I know CXA had a GM 100 amp alternator in their dual AC cars, but it is a tighter fit than the original, which is hard to imagine, and had 2 hand made brackets. I know someone who used a Mazda 323 alternator, he ground .0625" off one of the brackets and has had good luck with them, he done it to his 2 CXes, but its only are 65amp, does this mean that Japans 65 amp is far better than a French 80amp alternator? WHAT is causing this failure? I replaced the battery cables, the wire from the alternator to the starter. I just relocated the ground cable from its standard spot, which was covered with oil, to where the AC bolts to the Auto Trans this spot is elevated clean and dry.    Gary M:  You aren't losing any radiator fluid from near the water pump are you? Or perhaps tighting the belt to tight? I think also (though I used to ignore this as folly) you run the risk of hurting the diode pack when you jump start the car if it has a dead battery. But usually if the battery is dead it probably already has something to do with the alternator, unless lights were left on or something else. Also: I think too big of a battery or an old battery will strain the alternator trying to charge it. I replaced the positive cable from the battery to the starter with a gauge 4 full copper cable with a clear tube covering so I can see if it gets corroded and everything seem perfect for the moment - with that part. I got the alternator rebuilt at the wholesale level factory place.
       J Lombardini:  I burnt two alternators with an invisible leak of fluid....
       Scott R:  My french Motorola alternator failed due to bad workmanship on the part of a previous tinkerer. There is a screw in the middle of the V-shaped heat sink that also holds the plastic over on, and it was missing. This caused the diode leads to fatigue from vibration. I was very carful to put the screw in when I rebuilt it, and it's been fine ever since. Check this point if you have a Mot alternator. Car is an S1 1976 CX2200, and the alternator is easy to get in and out-no HP pump over the gearbox, no AC. Of course, the steering builds really strong arms and the car is hot inside if ambient is over 10 deg C, but hey, you can't have everything.

    Laddningslampan glöder Till toppen
    Ladelampen gløder
       Kristian (NO) 2002-03-26:  CX GTI -86: Batteriet lader seg og ladelampen gløder så vidt det. Dette øker når jeg skrur på kupeviften (men den er der selvom viften er skrudd av). Jeg har et nytt batteri (60 ah), skiftet dynamo og spennningsregulator. Den gir 14,36V ved kald maskin og 14,00V ved varm maskin.    Mikael:  Testa att dra en extra jord från generatorn, det är ett tips som jag har fått men inte testat. Annars kan det väl vara en diod i generatorn som har gått.
       Anders (DK):  Har for et par veckar sidan byttet ut generatorn på min CX. Den pajede i lagret, og tvärrstannede med rykende rem til følge. Bränt gummi lukter MEGET ubehageligt! Siden uptäckte jag en meget dårlig (svag) kabelskarv til ladningslampans uttag på generatorn. Klippe bort og ny skarv på, lampan stoppede at glöde i instrumentet!
       Thor Ø:  Jeg har også svakt lys i ladelampen, men korrekte spenninger. Derimot har jeg lekkasje, dvs strømmen lekker ut fra batteriet etter noen dager. Det eneste jeg vet så langt er at jeg mistenker alminnelig overledning/dårlig kontakt fordi det hjelper av og til hvis jeg rister og sjekker og tar litt på ledningskaoset i området omkring generatoren. Men hvilken ledning ..... ?? Jeg skal ta det mer skikkelig etter påske og før sommeren.

    Laddlampan lyser lite grann
       Håkan W 2002-09-12:  Min laddningslampa (T2 - 88) lyser svagt hela tiden men generatorn verkar ladda i alla fall. Dock tycker jag att det är lite irriterande, så jag mottager tacksamt tips på hur man kurerar en sån sjuka. Att döma av tidigare inlägg saknas uppenbarligen inte insikt i bilelektronik, jag är imponerad av vad ni kan!    Torbjörn F:   Det kan finnas många orsaker till det. En möjlighet är någon trasig diod i generatorn. Beroende på vilken av dioderna som har gått sönder och på vilket sätt den har gått sönder så kan den faktiskt fortsätta ladda trots en trasig diod. Eller också kan det vara spänningsfall i pluskabeln mellan generatorn och startmotorn. Du kan kolla det genom att starta motorn, slå på alla större elförbrukare, håll motorvarvtalet vid ca 2000 varv/min, mät spänningen mellan + polskruven på generatorn och batteriets pluspol. Spänningen däremellan får vara högst 0,3 V. Mät också mellan generatorns stomme och - på batteriet respektive mellan generatorns stomme och karossen, 0,1 V är tillåtet däremellan. Ett sätt att upptäcka skumma dioder är att mäta spänningen mellan generatorns + polskruv och den lilla flatstiftskontakten. Ca 1 V dc respektive 2 V ac kan man tillåta där. Om det är spänningsfall i tändningslåset, elcentralen eller liknande ställe så kan man råka ut för att laddningslampan glöder trots att generatorn funkar som den ska. För att kolla det kan du lossa den tunna kabeln från generatorn och koppla den provisoriskt direkt till batteriets + pol. Om lampan glöder då också är det i den änden felet ska sökas!

    Laddlampan lyser svagt
       Fredrik 2001-06-13:  Laddlampan har börjat lysa, eller snarare flämta lite vissa gånger jag startar bilen. Känns som dålig kontakt nånstans. Var ska jag börja leta?    Karlsson:  Min laddlampa uppförde sig precis som du beskriver, men jag struntade i det. Det slutade med generatorhaveri och bärgning och generatorbyte. Bara så du vet...
       Johnny M:  Jag hade samma problem med min generator. Ibland lös laddningslampan i någon minut eller glorade. I mitt fall var felet ganska enkelt. Jag tog lös kolhållaren. Det visade sig att ena kolet hade fastnat i kolhållaren. Eftersom jag ändå hade kolhållaren lös, så passade jag på att löda fast nya kol.
       Anders (DK):  Som Johnny og Karlsson beretter, er det ofte kolen som er slidt ud i regulatormodulet på generatoren. Det skal udbedres straks, da der er stor risk, at du brænder slireringene på rotoren i generatoren. Det bedste er nok at finde en autoelektriker, og så få din generator renoveret eller byttet med en redan renoveret. CX generatoren er ikke så speciel, har samme dele som en masse andre bilers generatorer.
       Torbjörn E:  CX:ens generator har en dålig placering nära det varma grenröret. Jag fick byta vid två tillfällen på min tidigare GTI -86. Första gången innebar problemet att 14 dagar i Frankrike blev ytterligt spännande... Till slut skedde haveriet långt senare i Tyskland, byte utomhus, i regn, slips, vit skjorta (tjänsteresa). Monterade amperemeter för att ha koll, men ignorerade med tiden att den visade på minus under långa tider, men sedan på plus efter ett tag. Verkstaden (som bytte andra gången) informerade mej om att det är diodbryggan som kan bli överhettad (ingen laddning) men efter ett tags avsvalning fungera igen. Byt i tid!

    Laddlampan lyser svagt 2
       Magnus 2001-08-19:  Jag har problem med min CX 25 GTi -86. Jag har bytt relä och allt annat i generatorn men jag har ännu en laddlampa som lyser svagt rött för att sedan när jag gasar lysa illrött. Någon som kan tänkas veta vad det är för fel?    Johan G:  En av dina små shuntdioder är på gång. På diodplattan sitter inte bara de sex huvuddioderna (tre för minus, tre för plus) utan även en avtappning till laddkretsen. Syns på elschemat i Haynes. Effekten blir att laddregleringen sätts ur spel och du får höga spänningar vid höga varvtal. Sabbar batteriet men framför allt en massa andra prylar (lampor, stereo, mobil-laddning etc). Plocka ur generatorn, lossa på täckplastlocket, med din största lödkolv (100-150W?) löder du loss de tre feta anslutningarna till lindningen. Plocka ut hela diodplattan och syna noggrannt efter kallödningar eller krypningar i lödtennet. Mät upp anslutningarna med ett instrument. Gör detta så fort du hinner eftersom det sätter hela elsystemet på spel att vänta! Varför är jag så säker på detta? Jag har haft samma fel i två bilar. Som tröst kan jag meddela att ingen diod någonsin gett upp, bara varit dåligt fastlödda. Antingen från fabrik eller genom ärg och ev. temperaturrelaterade krypningar i lödningen.

    Laddlampan lyser svagt 3
       Henrik A 2004-04-23:  Laddningslampan glöder lite när jag kör över 100 km/h. Vad kan det bero på? Är det remmen som slirar? Lampan lyser alltså inte starkt alls, bara lite svagt. Bilen är en cx 25 GTi -88    Kjell H:  Att laddningslampan lyser på högre varv,brukar betyda att kolen är slut.Men när det gäller CX,blir jag lite konfunderad.Brukar ladda ur utan att lampan tänds.Kolla med en voltmeter vid olika varv.Om laddningen sjunker vid högre varv, byt kol.
       Anders (DK):  Ladelampen har lyst svagt på min CX i mange år. - har prøvet "næsten alt":
    1) nye kul
    2) nyt lademodul
    3) anden generator
      Ingenting hjalp. Årsagen er, at spændingen fra lademodulet til lampen er en aning højere end +12V spændingen som fødes til instrumentet. Problemet ligger altså i, at +12V spændingen til instrumentet er belastet et sted, så den taber lidt spænding før den går til ladelampen. Dermed findes en lille spænding over lampen, og den lyser svagt. Problemet kan åbenbart bare løses ved at føde et nyt direkte kabel til instrumentet for ladelampens tilslutning, på +12V siden fra én af sikringerne i sikringsboxen. Man kan vel sige det er mere irritation end et egentligt problem. Jeg løste mit problem ved at sætte 2 dioder i serie med kablet fra lademodulet. Dermed lyser ladelampen bare, når der er et reelt problem, eller selvfølgelig når motoren (og generatoren) er stoppet.

    Laddlampan lyser svagt 4
      Shane 2006-04-20:  Does anyone else find the alternator light glow dimly when the interior fans are on maximum speed (nothing else causes this)? I recently fitted a 120amp universal Bosch altnerator to my CX. Last night it blew the headlight globes driving home ..... Now this has me thinking, possibly with the interior fans on flat out were pushing extra voltage into the exciter wire on the altnerator which upsets the new alternator causing to generate higher voltage. I'll check this theory tonight ... But first, has anyone managed to fix the "glowing" altnerator light with interior fans on problem?   Andrew:  My GTI T2 does this as well. I believe it's a common idiosyncracy. I have no explanation though..!
      Richar M:  It always glows slightly with the fan on a bit on my DTR -87. This is with a new (not reconditioned) alternator and the battery is always fully charged.
      Gary M:  From my experience, if you clean and renew the wiring from battery B+ to alternator, and the small wire to the light it won't do that. Doesn't hurt anything to enlarge the +cable from the battery to the alternator to as big a cable as you can get, say 04 gauge. Get hip with the big stereo guys and go with gold plated cable ends that have allen connections on them!

    Laddningslampan lyser Till toppen
    Laddlampan lyser
       Fredrik 2002-09-11:  Så har då problemet dykt upp igen. Laddlampan har börjat lysa. Allt började i helgen, hade parkerat bilen nån timme efter en resa på 15 mil utan några tecken på problem. När jag skulle resa vidare var det inte många ampere kvar i batteriet och jag fick starta mha startkablar. Därefter lyste laddlampan ilsket rött under resten av resan hem. Väl hemma var bilen stendöd. Nu har jag laddat batteriet igen och provstartat, men laddlampan lyser lika rött igen. Var ska jag börja felsöka? Laddlampan lyste för ca ett år sedan under nån månads tid, men då brukade den slockna efter nån halvminuts körning varför jag inte brydde mig särskilt mycket. Nu verkar det allvarligare...    Torbjörn F: Orsakerna kan vara olika beroende på vilken typ av generator du har. Men några saker som ska kollas under alla förhållanden är:
    - Generatorremmen hel och lagom spänd?
    - Pluskabeln från generatorn till startmotorn i ordning? Tecken på varmgång i nån av kabelskorna? Gör om kabeln vid minsta misstanke om fel! Dålig kontakt i pluskabeln leder ofta till följdfel i generatorn (trasiga dioder).
    - Tecken på kraftig överhettning i generatorn (värmeskadade plastkåpor, svartbränd statorlindning etc? I så fall är det nog bäst att byta generator. Men kolla pluskabeln innan du kör igång en ny generator!
      CX från början av 80-talet, fram till ca 1984, har en generator där magnetiseringen tas via tändningslåset. I laddningsregulatorn finns då en separat spänningsövervakningskrets som tänder lampan om den märker att batterispänningen är utanför tillåtna gränser. Man känner igen detta utförande på att det går två ledningar till den lilla flatstiftskontakten på generatorn (och att den har två flatstift). Om laddningslampan lyser där så är de vanligaste orsakerna trasiga dioder i generatorn eller utslitna kol (eller dålig kontakt mot släpringarna pga olja, oxider och sånt, jag har varit med om att en CX inte laddade på någon vecka sedan generatorn hade blivit duschad med LHM pga sprucket rör mellan hydraulpumpen och regulatorn).
      Mer ovanligt, men dock förekommande, är att laddningsregulatorn går sönder. På senare CX, där generatorn bara har ett flatstift för den lilla kontakten (det kan fortfarande gå två kablar dit för att möjliggöra användning av äldre generatorer), magnetiserar generatorn sig själv via en extra uppsättning dioder i likriktarbryggan. Här behövs den ström som kommer via laddningslampan för att generatorn ska komma igång efter start. Om denna ledning är kortsluten till jord (vilket inte är ovanligt, den blir lätt avskavd där den passerar under vattenpumpen etc) så lyser laddningslampan konstant och generatorn kan aldrig börja ladda.
      Trasiga dioder etc kan också här leda till att laddningslampan tänds. Däremot är det inte säkert att den tänds vid utslitna kol eller fel i laddningsregulatorn på denna sorts generator. På de vanligaste generatorerna av denna sort (SEV eller Valeo, med laddningsregulator tillverkad av Motorola) är laddningsregulatorn gjord som en s k hybridkrets (man ser den som en blank fyrkantig plåtburk under ett plastgaller på generatorn högra sida). På insidan av hybridkretsen sticker ett antal pinnar ut som är fastlödda i plåtbleck som förbinder den med kolhållare, flatstiftsanslutningar etc. Över lödningarna är någon slags ljusbrun gummimassa påsmetad. Det är vanligt att dessa lödningar spricker upp med tiden, då är det bara att skrapa bort gummimassan (det finns inga direkt ömtåliga saker under den) och löda om.
      Om man behöver reservdelar till denna typ av generator så är liknande generatorer (identiska så när som fästöron och remskiva) vanliga på t ex Peugeot 505, Volvo 400-serie och diverse Renault från 80-talet.
       Johan G: Vanligt är på senare varianter att lödtennet emigrerar bort från ledaren. Jag har råkat ut för detta med ständigt tänd laddlampa parat med KRAFTIG överspänning (17-19V!). Monterade loss diodplattan (kraftig lödkolv till lindningarnas anslutningstrådar), lödde loss strulande dioder, rengjorde anslutningar och hål med fin smärgel (så att tennet ska fästa) och lödde om alla dioder. Fungerade perfekt. När det är losslött i minst en ända är det dessutom lätt att mäta upp om dioderna verkligen ÄR kass innan man rusar åstad och handlar nya... I mitt fall var det bara de tre små dioderna till reglerkretsen som lossnat. Inte kraftdioderna...
       Ole M S: Hej, det ser ud som om at du har fået flere gode anvisninger på hvad din fejl kan være. Hvis en eller flere dioder er afbrudt i generatoren (og ikke bare er løse i lodningen), så skal du tjekke at der ikke er dårlige forbindelser mellem generator og batteri. En løs forbindelse her kan foresage at en eller flere dioder går synder grundet den induktionsspænding som opstår på generatorens statorvikling om ladestrømmen brytes pludseligt!

    Laddningslampan lyser 2
      Steve L 2006-04-20:  The other day i noticed the alternator light glowing dimly, but after revving the motor it went out ok. Today i was manoeuvring in the car park at work and the bloody thing cut-out and the starter just clicked. After a jump start i got it home and voltage on battery is 10v with engine running...and doesn't go up when revved. Bugger. One other thing is that the dash alt light doesn't light when the bulb check button is pressed...should it do so? could this mean i may just need a new alt bulb? Anything else i should check?   Brian:  A digital multmeter is one really useful tool to check the output from the alternator. About 14 volts when battery is charging. Don't try to check amperage with a cheap multimeter!
      Steve L:  Phew! Turned out to be just the small wire had come off!

    Laddningslampa styr laddningen?
       Harry S (MICH-USA):   After 2 new alternators and much cussing my charge voltage is correct but the charging light (and alternator activation) will not begin until the engine speed is raised to over 2000 rpm by the tachometer. It has been suggested that we try to find a higher wattage lamp for the charging light or put a resistor into the charging light circuit. Will that work? Why?    Scott R:   If it works, it will be because the current through the light is the field winding "seed current" to get the alternator going. The larger this current it, the lower the rpm at which the normal field current feed will take over.

    Laddningslampan
       Dietmar (AUS) 2000-10-09:  A week ago I ended up with an empty accumulator. I noticed the wiper getting slower and slower, the interior lights getting darker, after one hour the car stopped due to an empty accu. After someone gave me a jump start I turned the engine on over 3000 revs and suddenly all lights were bright as usually. I investigated a little bit and found out, that after starting the car the alternator only delivered 11,5V. Bringing the revs once up to more than 3000 results in 13,6V. Afterwards the alternator works fine at all revs. It seems that it needs an initial awakening! Does anyone know where I should investigate further?    Dirk:  Check the regulator -- it should be mounted at the front side of the alternator, close to the radiator. Also check the cabling.
       Dietmar:  Most of you guessed the same fault as me: regulator faulty. But the solution was much easier: it turned out to be a faulty control lamp in the dashboard! A friend gave me this hint. The alternator has no permanent magnets but is magnetized by the current, which passes the lamp. Without the lamp/current this magnetizing was achieved just over 3000 turnaments, but even then the current was at maximum 13.4V, now it is 14.4V at idling. So be aware, that the charging control light works before starting the engine!

    Laddningslampan
       Bernie 2000-11-09:  I broke down my Familiale this morning due to the battery going flat. The alternator warning light was off, so I had no idea that it wasn't being charged. I presume the bulb died at some point because it doesn't illuminate at all. Now for the daft question - would a blown dash bulb stop the alternator regulator from charging the battery? The wire that comes from the reg pack, does it go straight to the dash warning light? And, is that the only function, to show that the alternator is actually putting power out?    Andreas:  Yes, positively and absolutely. That's why it lights up when you turn the key, to show you that the bulb is still operational.
       Gabor:  A faulty regulator (e.g. worn brushes) gives the same symptoms. If ignition is switched on, a current goes via the bulb and the alternator coils to provide the initial field to bring the alternator to life. Once it produces a voltage, the field current is drawn from the alternator itself. With no current through the alternator due to a faulty regulator the bulb stays dark all the time, i.e. also shows the behaviour you described. Did you check the bulb already? A quick test without removing the bulb: Measure the voltage between the wire coming from the bulb to the alternator and ground (ignition must be on). 0 V => bulb (or wire) faulty 12 V => regulator faulty. If you don't have a voltmeter, connect the wire from the bulb to ground. If the bulb illuminates, the regulator is dead.

    Varför lyser batterilampan när jag stannat bilen?
       Mats 2001-05-19:  Ett nytt litet problem som man inte har tid att hålla på med har uppstått på min CX GTi -88. När jag stannade bilen idag vägrade batterilampan att sluta lysa trots att nyckeln var ute ur tändningslåset och ingenting fanns påslaget. Dock var bensinmätaren aktiverad men gick ned på noll om jag ställde vindrutetorkaren i något av de aktiva lägena. Det påverkade dock inte batterilampan. Allt detta med motorn avslagen. Har gjort en första koll om något lyser eller verkar misstänkt men kan inte hitta något speciellt. Någon som har ett tips om vad det kan vara och som förkortar mitt letande efter felet?    Sten:  Någon eller några av dioderna i generatorn har antagligen pajat. Lossa kablarna på generatorn för att kolla.
       Anders (DK):  Du må have et varningspanel for åben dør, ikke sandt? Tag ud nøglen, og prøv da følgende enkle test:
    Test 1: får du lys i dørvarningspanelet om du åbner nogen døre, motorhjelm eller bagagerum? Får du lys i varningslampe for parkeringsbremse, om du trækker parkeringsbremsen til?
    Test 2: er det endda så galt, at du også har lys i varningslamperne olietryk, hydraltryk og STOP (når bilen har stået en tid, og er kold)?
    Test 3: prøv at stille kabinvarmeblæseren til lille - mellem - høj hastighed. Hvad sker så? Om varningslamper da slukker, og evt. blæseren kører en anelse, har vi fundet problemet: Du har overgang i startnøglens kontakt, eller du har kortslutning mellem 2 af de svære kabler til startnøglens kontakter!
    Test 4: for at underbygge denne påstand, kan du prøve at tage ud sikring nr 2 (F2) af sikringsboxen. Da skal alting lugna sig. Kolla på kablerne, som går fra nøglekontakten til sikringsboxen. Ikke uvanligt med brændt isolering på nogen af disse kabler. OBSERVERE!!! Før du påtænker reparation, eller demontage af disse kabler, SKAL du demontere pluskablet fra batteriet, da kablerne til startnøglen sidder DIREKTE på batteri UDEN sikring!
       Johan G:  Jag har nyligen haft samma fel. Visade sig vara en kallödning på en av dioderna i generatorn. Men det var inte en av de sex kraft-dioderna, det var en av de tre mindre shunt-dioderna som matar just reglerkretsen (bl.a. lampan i kupén). Montera loss generatorn, skruva av alla muttrar och dyl. som håller diodplattan. Med en STOR lödkolv, löd loss anslutningstrådarna till diodplattan (de är ganska stela och ska helst inte vickas på i onödan). Kolla sedan på lödanslutningarna till resp. diod. Hittar du någon som ser ut att ha släppt måste du rengöra innan du löder dit på nytt. Med all säkerhet har denna kallödning verkat under många år med oxid som resultat. Oxiden bör tas bort från diodens anslutning innan du löder på nytt.

    Lysande laddlampan
       Per 2002-10-07:  Varför lyser laddningslampan på min CX 25 RI när jag vrider av tändningen. Laddningen verkar inte heller vara riktigt OK eftersom batteriet blir urlddat efter ett par dagar?    Erik:   Det tycker jag låter som någon dålig diod i generatorn. Ström kan gå åt fel håll i generatorn och detta drar ur batteriet. Generatorn kan fortfarande ladda med något minskad effekt men den drar ur batteriet när den står still. Min båt började först dra ur batteriet. Därefter började laddlampan lysa på tomgång, men den laddade fortfarande batteriet när den gick. Några dioder visade sig leda i båda riktningar.
       Torbjörn F: Verkar mycket troligt, någon av plusdioderna i så fall (jag antar att det är en "modern" CX-generator med magnetiseringsdioder, alltså bara ett flatstift i den lilla kontakten). Kör inte vidare på det sättet, det är stor risk att bränna upp statorlindningen i generatorn om man fortsätter. Om du inte har tid att byta dioder på en gång så koppla bort pluskabeln till generatorn och ta bort remmen.
       Peter: Utan laddning kan man köra ett par dagar på batteriet, så Erik har nog rätt. Billigast är att renovera generatorn.
       Erik: Vad för bil kan köras ett par dagar på ett batteri när man inte har laddning? Vad är det i så fall för batteri? En båt med volvo b18 och inget annat som drar ström har jag sett klara sig ett par dar utan laddning. Min förra bil, en volvo 245 klarade Sollentuna Märsta tur och retur med nör och näppe. Återfärden krävde starthjälp, toppfarten låg på 90 km/h mot slutet och den gick inte att starta efter att ha stannats. Halvljuset var släckt. Nyare bilar drar mer ström än man tror. Räkna inte med att kunna köra någon längre sträcka utan laddning.
       Bert: Jag körde hem från "stan" utan laddning när min generator hade packat ihop i min CX. Skiftade batteri med min XM, startade sedan XM'en med startkablar från sitt eget lösa batteri, den laddade ju. Körde två mil utan problem, har ingen aning om hur mycket längre jag kunde ha kört. Kändes inte som om batteriet var slut när jag kom hem. Flera dar vet jag inte om jag skulle prova, men en dag i taget går nog. Man får väl ta laddaren med sig.....
       Torbjörn F: Om vi räknar igenom strömförbrukning etc... Följande kan vara rimligt för en någotsånär modern bil under normal drift:
    Halvljusautomatik + övrigt lyse 12 A
    Bränslepump 6 A
    Motorstyrning övrigt, tändsystem 3 A
    Annan elektronik som inte går att stänga av 3 A
    Summa 24 A
    Om nu batteriet är på 60 Ah (och i bra skick, och fulladdat) så skulle man teoretiskt sett kunna köra 60/24 = 2,5 timme på det sättet. Om man kan släcka lyset helt, 5 timmar. I praktiken så blir tiderna kortare eftersom batteriets kapacitet är mätt vid 20 timmars urladdning (alltså 3 A för ett 60 Ah batteri), kapaciteten sjunker vid större strömuttag. Om batteriet är några år gammalt så är kapaciteten förmodligen bara hälften av vad batteriet är märkt med. Dessutom är det inte självklart att batteriet verkligen blir fulladdat om man laddar det över natten med en vanlig batteriladdare. De flesta batteriladdare är dimensionerade så att laddströmmen ska gå ner till i stort sett noll innan batteriet är riktigt fulladdat, för att man inte ska riskera att förstöra batteriet genom överladdning om man glömmer laddaren på. Om nu nätspänningen råkar vara lite låg (nominellt är den ju 230 V i dag men får variera -10 / +6 %) så kan laddströmmen gå ner till noll långt innan batteriet är fulladdat. Och sen har man kanske bara 20 Ah att köra med i stället för 60 som man borde ha... Men nån timmes sammanlagd körning utan laddning (till och från jobbet två dar) ska inte vara något problem.
       Lennart H: Då svärmor körde med min gamla SAAB 900i så slutade den ladda i Jönköping, varpå hon ringde och undrade vad hon skulle göra. Jag sa släck allt och kör så långt det går! Den kom till nyköping, det är väll ~20 mil. Detta är en 900i med mekaniska insprutningen, så den går väll lite längre. Fast en gammal diesel går ju hur länge som helst.
       Torbjörn F: Det mekaniska insprutningssystemet (K-jetronic) drar faktiskt mer ström än de elektroniska, pga att det arbetar med högre bränsletryck (4,5-6 bar i stället för 2,5-3,5). Dessutom har det en massa värmeelement för tillsatsluftslid, styrtrycksventil etc som står och drar ström så fort tändningen är på.

    Laddningslampan lyser när man bromsar
       Stefan 1999-12-14:  Laddningslampan flämtar lite på tomgång, tänds helt vid inbromsning. Har åtgärdat generatorn = bytt kolbryggan, paketet bakom generatorn. Haft inne bilen på verkstad och bytt fläktrem, hade då även kortslutning i kablarna till batteriet. Den laddar 13.7 och allt verkar okej. Har köpt nytt batteri.    Notko:  Jag råkade ut för precis samma fenomen i höstas på min Xantia. Felet var kortis i kabeln till extra bromslampan, den som sitter i bakrutan. Den var eftermonterad lokalt på de första Xantia-årgångarna och kabeldragningen var inte gjord på bästa sätt så efter 6 år av öppning och stängning av bakluckan hade kabeln gått av och kortslutit. Hur så? Laddningslampan och bromslysena + annat smått och gått är säkrade med samma säkring och den hade förstås gått. Måste säga att just dagarna innan det här inträffade hade läst Berts, Olas och Hans H:s mycket upplysande inlägg om generatorer, laddningslampor och spänningsregulatorer. Jo, enligt dessa så har lampan samma spänning på båda elektroderna vid normal laddning och den lyser ju inte då. Det är bara det att denna spänning är +13,5-14,5 - så mycket som laddspänningen råkar vara för ögonblicket och när man trycker på bromsen jordas ena sidan av lampan gänom kortisen. Effekten - lampan lyser. Lycka till med felsökningen i Eskilstuna!
       Ola O:  Hej Notko. Bra beskrivning. Typiskt fel som beror på idiotisk inkoppling av tillbehör. Tanklöst letar montören efter en bekväm punkt att koppla in på. Bara det finns spänning där. Skit samma vad som händer. Jag gjorde en gång ett hyss som liknar detta. Kopplade ihop signalhornet med bromskontakten på pappas bil när jag var 13. Det blev sedan populärt bland mina kamrater också. Farsorna, av olika kaliber, körde i diket, for till verkstan, slet sitt hår, eller begärde hjälp av sina ohängda söner. Då kunde man få en liten peng om han hade nån. De va kul iallafall, men den där laddlampan som tänds när man bromsar ger bara bekymmer. Roligt att du hade nytta av vår beskrivning tidigare. Friskt Kopplat Hälften Brunnet... Ola O.
      Ett litet tillägg bara. Laddspänning 13.7 V bör vara vid full belastning. Tomlastad bör den ge 14.5 V.

    Laddningslampan lyser inte men det laddar inte ändå Till toppen
    Laddningslampan lyser inte och batteriet är tomt
      Emil 2005-10-11:  Inte ett liv från generatorn. Fick jag erfara "the hard way" eftersom laddlampan inte fungerar. Nu undrar jag om någon kan säg om dom flesta CX-generatorer passar eller om det måste vara en exakt modell? På skroten fanns det en Valeo som suttit i en T2 -89. Den var dock ganska dyr för att vara begagnad.   CX-frälst:  Lampan i sig kan vara felet! Är den kass blir det ingen primärspänning till generatorn.

      Emil:  Å tusan! Vad för typ av lampa är det som sitter där? Är det något man kan köpa på macken?

      Rogge:  Går att köpa på macken, bara att skruva bort panelen och kolla. Det är ett känt problem på CX det där.
      Frenchie:  Så här ser laddkretsen ut på CX serie II (bild t h). 46 är instrumentet, 10 är generatorn.
        Själva laddregulatorn matas av en egen, liten, diodbrygga. Dessa dioders anslutning (löddtenn) brukar vara huvudorsaken till felet med glödande laddlampa. Finns omnämnt otaliga gånger på CX-El. Lödtennet migrerar p.g.a. värme från grenrör i kombination med salter från vägvattnet och ser till slut ut som rejäla kallödningar. Bara att löda om. Går endast att komma åt om man löder loss diodplattan från statorlindningens grova anslutningar = 120W lödkolv (minst!).
        Som du ser tas referensströmmen till laddkontrollen genom själva laddlampans glödtråd. Alltså, ingen lampa, ingen laddning. Vill minnas att denna lampa inte är likadan som alla andra men det är ju enkelt att lyfta på locket till instrumentpanelen och kolla. Har inget instrument framför mig i skrivandes stund men tror det var en wedgelampa (alltså en sån där variant med glasfäste man klämmer ner i en hållare inklusive två trådar) men grövre än alla andra i instrumentet. Du som ändå byter kan väl svara vad det var så alla vet i fortsättningen...

      Emil:  Det var väl en alldeles för enkel lösning. Laddlampan var hel men lyser inte ändå. :?: Jag mätte upp den. Är det generatorn i alla fall eller finns det fler platser där kretsen kan brytas? (så bra föståelse för elsheman har jag tyvär inte). Lampan var mycket riktigt en wedgelampa som frenchie beskrev den, större än dom andra.
    Bild: Emil

      Göran W:  Har du jordkontakt genom lampan? Är kabel från lampa till generator intakt så att jorden kommer fram dit?
      robban:  Plocka ur generatorn och kolla kolen. Det kanske bara är dom som är slut.
      Frenchie:  Sladden upp till lampan går på ett synnerligen dumt ställe, inte ovanligt alls att isoleringen är fullständigt torrsprucken. Följ den rackaren upp från generatorn, brukar ligga strax till vänster om toppen uppslingrad under insuget till 1'a cylindern. Jag har fått skarva min på två bilar... Sen kan det ju vara dioderna men det brukar vara löda om, inte byta.
    Bild från www.citrotech.se

      Emil:  Bara för att vara säker: Är det den röda flatstiftrackarn som är sladden till laddlampan?
    Bild: Emil

      Stefan M:  ja den smala sladden är till lampan. Jorda den på lämpligt ställe så ska lampan i instrumentet lysa med tändningen påslagen. Lyser den då så är det förmodligen kolen som är slut om du nu inte haft nå andra hyss tidigare med svagt lysande laddningslampa eller nåt, då kan det vara andra fel.
      Frenchie:  Instämmer helt. Tar du en kik på schemat ser du att lampan får sin +12V-anslutning uppifrån, generatorn, via laddregulator-halvledaren, utgör jord = jorda den tunna sladden och lampan ska lysa. Gör den inte det ska du misstänka lampan i första hand (vilket du redan kollat, knäpp med fingret på lampan, glödtråden ska hålla för det, går den sönder ska du vara glad, då har du hittat en glödtråd som "var på G" ändå), i andra hand själva sladden upp till lampan. Som du ser i schemat går sladden via ett par kontaktstycken, kolla dessa! Var beredd att skarva om eller ännu hellre, byt ut hela sladden mot en ny, utan kontaktstycken. Jag tror du ska bereda dig på att löda om dioderna. Inte svårt, bara trångt och meckigt att få ur/i generatorn. Har man gjort en gång blir man så bra på det man kan bli... Se till att ha en fet lödkolv hemma + bra lödtenn.

      Emil:  Skall jag tolka detta som: Om kolen är slut så lyser inte laddlampan? Ok, en sak i taget. Jag har inte märkt några symptom på att det skulle vara fel på dioderna, glödande laddlampa osv.

      Robban:  Om kolen är slut så lyser laddlampan hela tiden när motorn är igång. Det finns ett enklare sätt att plocka ur generatorn på än att ta den neråt. Ta loss grillen,lossa fläkten,töm kylarvattnet och ta ur kylaren som bara sitter med dom övre bultarna. Koppla ur batteriet och kablarna till kontakten på kylaren.
      Frenchie:  Enklare? Jag tar alltid min generator uppåt, utan att röra kylsystemet...
      Jonsto:  "Om kolen är slut så lyser laddlampan hela tiden när motorn är igång." - Dette medfører ikke riktighet! Er børstene (kolen) utslitt lyser ikke ladelampen når du slår på tenningen. (Når motoren ikke går).

      Emil:  Ärligt talat....om laddlampan går sönder så laddar inte generatorn. om kolen tar slut och generatorn inte laddar så varnar INTE laddlampan.... vad är det här för grej igentligen?! Hur som helst så är både lampan och sladden hela. Så nu har jag ryckt ur generatorn och tänker lämna i den på koll i morgon. Det var lite trångt, men inte värre än att det gick på 15 minuter.

      Robban:  Laddlampan lyser konstant om kolen är slut när motorn är igång,för är kolen slut så laddar inte generatorn. Om lampan skulle vara sönder så lyser den inte,varken med påslagen tändning och inte heller med fungerande generator och motorn igång. Har jag missat nåt eller?
      Kjell H:  Finns en kul variant:generatorn laddar 13V,precis lagom för att lampan inte ska lysa men för lite för att ladda upp batteriet.
      Jonsto:  "Om kolen är slut så lyser laddlampan hela tiden när motorn är igång." - Dette medfører ikke riktighet! Er børstene (kolen) utslitt lyser ikke ladelampen når du slår på tenningen. (Når motoren ikke går).

    Flimrande belysning Till toppen
    Flimrande belysning
       Per W 1999-12-02:  Vad göra... allt som har med lyse att göra flimrar på min CX 25 GTi 86.    Mats B:  Vanligtvis beror flimrande ljus på att generator-kolen är så kraftigt nedslitna att fjädrarna inte längre kan trycka dem mot kollektorn med god kraft. Kolla kolen, generatorn sitter ju lättåtkomligt till på CX:en.
       Ola O:  Se över generator och laddning. Den lilla sladden D+ på generatorn måste ha god kontakt. Den hör ihop med laddningsregleringen.
       Alfred:  Jeg skiftet igår regulator med kullstifter på min CX25 Croisette (89) etter at lys etc flimret som på en utrykningsbil. Lading var oppe i over 17 volt. Nå er det konstant spenning og lys. Det virker som også motoren går jevnere.

    Flimrande belysning 2
       Gunnar 1999-12-28:  På tomgång är ljuset stadigt, men när man varvar lite så flämtar det i samma takt som en dreglande basset(hund).    Alfred:  Skift regulatoren på generatoren. Jeg gjorde dette på min CX Croisette for 14 dager siden, og fikk normalt nattsyn og jevnere gange på motoren. Lading før utskiftin over 17 volt, etter stabil på 15,7 volt ved høyt turtall.

    Flimrande belysning 3
       Franklin 2001-10-07:  The CX is charging good, but my headlights, and the dash lights and the radio lights and panel lights keep blink high and low when I drive. It is like high and low dim. But it is charging good. It this a weak voltage regulator?    Scott R:  My CX (S1, French Motorola alternator) does this, as do many other Citroens. I installed a solid state regulator and it got better. I think a resistor in the old regulator on my car had failed. If you can, try a new regulator or at least another regulator before you buy one. I do think that's where the problem lies, though.
       Gábor:  Sounds like a bad earth somewhere. You should visit the common grounding points (as shown on the circuit diagram) and disconnecting, cleaning, reconnecting and protecting them with silicon spray.

    Generatorkablar Till toppen
    Vilka kablar?
      Preben 2006-01-01:  the Amp rating for various wire sizes, notably stranded wires? I'm mostly interested in the US nomenclature, as they don't use mm² here. I did install a No 8 grounding cable to the Alternator. And the Voltmeter is now showing 14+ volts on the battery poles. I don't however know what the Alternator is rated at (80A or 100, or?). And I would like to run properly sized cables, both + and -, directly to the Battery. I will replace all cables between these components, once I know what the ratings are. I'm following the advice of Eugen, who, I think it was, recommended the use of Audio cables and wire ends. Hence use of stranded cable.    Chris:  Maybe this link could be of use: http://www.powerstream.com/Wire_Size.htm
      Preben:  I found a value of 80 Amperes for the highest charging Alternator in two of the Cx books I have on hand. Not my S2 but it might be the same. I should have used a 6 AWG, instead of the 8 AWG, according to the reference you provided. But I have the feeling that they might be addressing a solid wire load, and the stranded wire capacity is somewhat higher. I don't know by how much though. I also used a "tinned" cable as these don't oxydize as easily as cobber. The other thing to look for is to get an "end piece" which has the proper hole diameter. My Battery cables from the local store have huge holes prestamped in them. While that might work on the ground mounted on the gearbox, it wont be a good fit at the Starter. The best cables I have yet seen are from that Swedish company which I have just written, trying to see if I can get them to send me a set to my specs. Tinned stranded copper crimped in a gaz tight end piece, and sealed with crimp tube. Made for Boats, which have more problems with corrosion that we do.I look forward to hear from someone what the rating might be for the stranded wire.

    Byta kol Till toppen
    Byta kol
       Razor 2006-01-03:  Kolen i generatorn börjar bli slitna. Dom sticker ut ca 1 mm från regulatorn nu. Vem är prisvärd på laddningsregulatorer till Paris-Rohnegeneratorer? (För det är väl inte värt att försöka byta bara kolen?)    Frenchie:  Jo, byt kolen! Har du svajig belysning/taskig laddning?
       Razor:  Nja, har haft taskig motorgång/INGEN motorgång hela året, och försöker nu beta av en felkälla i taget. Kolen har inte mycket kvar att ge verkar det som. Hur byter med kolen? Vem säljer bara kol?
      Jonsto:  Er plundrete å skifte bare børstene. Skift hele regulatoren, og for all del, sjkk sleperingene! Er det spor i disse lønner det seg å skifte. koster ikke stort. Jeg bruker Cargo produkter. Vet ikke om de selges i Sverige, men du kan ta en titt her: http://www.hcdk.com
      Citro1CX:  For å bytte kolen må du ut med generatoren. Kolen sitter i spenningsregulatoren som er skrudd fast med to skruer i generatoren. For å bytte kolen må du bruke loddebolt. Kolen kan du kjøpe på din nærmeste ektromotor butikk. Jeg pleier å ta ut kolen og vise den fram på butikken. Om de ikke har eksakt størrelse er det ingen problemer med å tilpasse kolen gjennom å file den til med smergelpapir. det er naturligvis enklere å bytte både spenningsregulator og kolen samtidig, men det er mye dyrere. I norge koster spenningsregulatoren inkl kolen ca 500 kr, kolen koster ca 50 kr.
      Påberg:  Blixtservice på Folkungagatan (Stockholm) säljer kol för en femtiolapp per par. Lödar dit dem också för ytterligare en hundring.

    Byta kol
       Carro 2007-01-09:  Tänkte byta kolen i generatorn eftersom laddningslampan tänds, någon som vet vad det sitter för generator i en Xantia -95 1,8 Provence? Det sitter en Valeo-generator, men jag vet inte vilket typnr den har. Någon som har bytt kol på en Valeo- generator?   Påberg:  Jag tänkte göra det själv på min Valeo-generaor, men när jag kom med den integrerade kolhållaren/laddregulatorn till generatorverkstaden för att köpa nya kol erbjöd han nya kol med montering för 150:- och det tyckte jag det var värt att få det proffsmonterat. (Enbart kolen kostar 50:-.) Annars skall det inte vara så svårt, se bara till att ha en lödpenna/kolv med tillräcklig effekt. Tips: kolla också släpringarnas kondition, kan vara läge att byta dem när du ändå har generatorn ur bilen och demonterad.
       Carro:  Bytte den integrerade kolhållaren/laddregulatorn för några dagar sedan det var lätt. Man behövde inte ens plocka loss generatorn. Kolhållaren/laddregulatorn kostade 200 kr hos Ringöns bilelektriska. Citroên skulle ha 2400 kr för samma del ... dom e inte kloka ...

    Byta kol
       Henrik S 2000-06-19:  Hur bär man sig åt för att byta kol i generatorn? Tacksam för en utförlig beskrivning... Följer det med ett laddrelä när man köper kol till CX'en?    Freddy:  Enklaste är att du köper en ny laddningsregulator. Den sitter med två skruvar. Då får du nya friska kol och nya kretsar. Ett pilligare men billigare alternativ är att köpa nya kol. Du värmer bort de gamla och löder dit de nya. Kräver tid, tålamod plus lite erfarenhet av lödning. I bägge fallen måste du ta bort generatorn. Glöm ej koppla ur batteriet.

    Släpringar Till toppen
    Generatorkolen slits ut snabbt
      Christer, i Bosse Bildoktorns radioprogram 2007-05-07: Har en Mercedes 190E -87. Har ett problem med generatorn: generatorkolen slits ut snabbt, på ett halvår. Vad kan det bero på? Bosse   Bosse bildoktorn: Är släpringarna skadade? Ofta har ytorna blivit dåliga och nöter då ner kolen. Lämna in generatorn för renovering! - Om det inte är detta, beror det nog på att det kommer in damm i generatorn. Det skall finnas dammskydd, som någon tidigare ägare kan ha demonterat.

    Nedslitna släpringar
       Påberg 2006-11-14:  Upptäckte att släpringarna av koppar som kolen trycker emot är helt utslitna, ända ner till plasten. Se bild till höger av ankare och släpringar.
    (Bild längre ner på sidan visar komplett generator med endast laddregulator med kol bortmonterad och synliga släpringar).
    - Lämnade in generatorn på generatorverkstad. De bytte ankare och monterade nya släpringar för 400:-.
    Nednötta släpringar

    Byta laddningsregulator Till toppen
    Byta laddningsregulator:
       Mike 2000-09-04:  Har en längre tid sett att instrumentbelysningen från och till har fladdrat lite och det blir även svårare att få laddningslampan att slockna, så det är väl tid att göra något åt laddningsreläet. Jag har nya kol, men är det lönt att löda och ha sig eller är det bättre att byta hela reläet/regulatorn? Är det någon som vet om det sitter samma i någon annan Citroënmodell med Paris-Rohne generator eller det är olika? I Biltemas & Micros kataloger finns det inte till CX.    Andreas:  Jag har samma sorts Paris-Rohne generator i båda mina CX:ar årsm -85 resp -88. Jag vet dock inte om det sitter samma i alla. Enligt Haynes finns det tre olika märken: Paris-Rohne, Motorola och Ducellier. Men enligt vad jag kan se i manualen är det nog samma Paris-Rohne-generator om dom har samma amperetal
       Lennart:  I min T2-88 sitter det en Valeo generator med inbyggd regulator, den var trasig när jag köpte bilen, dvs alla gödlampor i bilen var paj, + att batteriet kokat. Köpte då nytt batteri och en regulator hos Citroen (kostade vill jag minnas 470 kr) den funkade i någon månad, och brann sedan, tog då den och gick till Biltema och kollade den var samma som den dom säljer till BX, den har nu funkat i 3 år och kostade ca 110 kr!
    Spenningsregulator, den til venstre er uorginal:
    Bild: http://cx.zapto.org/
    Generatoren med spenningsregulator:
    Bild: http://cx.zapto.org/
    Generatoren uten spenningsregulator. Släpringarna på ankaret som kolen löper mot syns i hålet:
    Bild: http://cx.zapto.org/

    Byta generator Till toppen
    Byta generator
       Jan Ö 1999-06-24:  Som många vet är generatorn en ganska kortlivad apparat (när den är fransk). Får du problem med generatorn, köp i stället en begagnad Bosch 90A från VW-Audi (har ej nummret, men känns igen på breda rejäla fästen)och låt en mekanisk verkstad fräsa ur fästena så de stämmer på CX. Just dessa generatorer har tillräckligt med gods för detta. Jag har gjort denna operation på både 2500 diesel och GTI. Dra samtidigt en rejäl pluskabel direkt från generator till batteriet.    Maurizio:  Min bil hade en Motorola-generator, en CX break från 83. Jag började med att byta laddningsrelä och dra en ny laddlampskabel. Så fungerade det igen sådär en 200 mil. Så laddade den bara 3 amp. Bytte kolen och så fungerade det i en vecka. Öppnade allt ihop och lödde dit nya dioder. Fungerade i 1 timme sedan brann någon lindning av. Köpte en Bosch-generator från en VW Passat på skroten för 100kr. Fräste om fästena lite och nu fungerar det utan problem.
       John J W:  Just to recap: my battery wasn't charging, the charge light stayed on all the time, I was loath to believe the alternator was 'shot' because a) it was only 11 months old and b) a second alternator produced the same symptoms. After a weekend freaking about trying to test the alternator, doing a basic(very) crammer on car electrics, purchasing a book on electrics and tester, cleaning connections, removing and replacing starter motors, alternators etc et al, I took the alternator back to the seller and they gave me a replacement - problem solved - the alternator was 'shot'!! For what its worth - one or two observations
    1. If a problem is self evident dont b----r about looking for a complex answer.
    2. If you have to take an alternator/starter motor off a 2.5 petrol auto dont try to work in impossible spaces, put the front up on ramps, disconnect the battery and consider a) loosening the pump b)lifting the injection manifold c) removing the exhaust heat shield and two vertical heat shield plates. Removing the alternator and/or starter is then a job for any normally configured human.
    3. Use 'copperease' liberally when reassembling.
    4. New alternators cost Circa £120 in the UK but Lucas (and I imagine many others) sell a combined Regulator/Brushes pack for about £20. Check the slip rings - if they are badly worn it may not be worth putting new brushes in - and consider if the internal diodes might be damaged. One advantage of this course of action is that if it doesn't solve your problem you at least have a spare brush pack to keep for when the alternator next goes!!

    Samma generator i CX25 som i CX20?
       PÅ 2006-10-09:  Passar generatorn från CX25 GTi -88 i CX20 TRE -87?
    Det ser ut som man måste demontera hydraulpumpen för att komma åt generatorns fästbult på CX25-motorn - är det så?
      Leif Hj:  Om jag minns rätt så passar inte cx 25generatorn på cx 20, den sitter på andra sidan motorn och har fästöronen spegelvända mot CX25.
    Det räcker om du släpper på remspänningen, lyfter av remmen och skjuter undan pumpen.

      PÅ:  Tyckte också det såg ut att vara olika generatorer när jag kollade. Men kanhända laddningsregulatorn är lika och går att flytta över... ?
    Försökte böja undan hydraulpumpen, men var rädd att bräcka hydraulröret. På lördag försöker jag igen - då skall pumpen ändå bort på den bilen.

      PÅ:  Tittar man på CX-basis är det olika modeller, fast de ser ganska lika ut (se bilder nedan).
      Stefan M:  Min leverantör listar samma generator på alla CX så det borde väl gå att använda även originalvarianterna vice versa?
    Lichtmaschine Alumotor AT:
    Lichtmaschine ab 11/77 AT Valeo passend für alle CX (nicht Athena)

      PÅ:  Förra lördagen skruvade jag av generatorn från GTi:n och idag den från TRE:n. (Det var besvärligt, det är trångt nedanför förgasaren på TRE:n och muttrarna som hållit generatorn på plats i nitton år ville inte flytta på sig. Men det gick till slut.) Så nu kan jag konstatera att:
    - fästet för generatorn är i stort sett lika, även om det är ett spår i den för GTi:n (precis som Jonsto skriver).
    - fästet för spännstaget har dock annan placering.
    - det verkar dessutom som generatorerna snurrar åt olika håll (om det har betydelse vet jag inte på en växelströmmare).
    Generatorerna är alltså inte utbytbara.
       Båda är av fabrikat Valeo, men de ser olika ut på gaveln där regulatorn sitter. Får väl skruva isär och se om det går att kombinera ihop delarna från GTi:n så generatorn till TRE:n funkar. Annars blir det ett besök hos Blixtservice på Folkungagatan för en generatorrenovering.


    Ny generator Till toppen
    Skaffa ny generator
       Fredde 2002-04-23:  Någon som kan säga hur mycket nya grejor ska kosta och var jag ska handla någonstans?    Urban:  I Stockholm finns en affär på Folkungagatan på Söder som säljer utbytesgeneratorer. Tag med den gamla och byt, ring och fråga om de har i lager. Brukar annonsera i DN på bilresevdelar, har hjälpt mig med generatorer och startmotorer.
      Emil:  Blixtservice på Folkungagatan totalrenoverade min CX-generator på ett par dagar för ca 800:- med garanti.
       Leif:  För ca 3-4 år sedan köpte jag en utbytesgenerator 80A (?). Jag vill minnas att den kostade ca 1800:-
       Michael H:  Kolla med LJ reservdelar i Göteborg 031-508860. De är MYCKET bra när det gäller delar till Citroëner av alla de slag. De lämnar klubbrabbatt till medlemmar i Citroënklubben i.a.f. Sen är dem trevliga och engagerade dessutom. Jag minns hur imponerad jag var för ett par år sedan då de faktiskt hade startmotor och baklampa liggande på lagret till min DS (jag är fortfarande imponerad..)
      Micke A:  Jag har beg generator och mycket annat till de flesta äldre Citroëen Michael Andersson Bil & Maskin Kb , Öppet Måndag - torsdag 8-17 Lunch 11:30-12:30 Fredag 8-11:30 Tel 08-54354376.
       Fredde:  Tack för hjälpen alla ... nu har jag hittat grejer ... i Göteborg hade han allt på lager ... kommer med bussen på två dagar!

    Till startsidan Till huvudsidan med mekartips Till sidans topp Till toppen av sidan