Citroën CX 25 mekartips -> Insprutningssystemet -> Luftfiltret.
Luftfiltret:
     uppdaterad 2008-04-01
Lutfiltret
Beskrivning:
  Luftfiltret är placerat i burken av plåt som sitter under luftflödesmätaren innanför höger framlykta. Skruvarna som håller ihop luftburkens lock och botten är ofta fastrostade, och burken går inte att få ut utan att den delas. Förbered demonteringen med att duscha skruvarna med rostlösningsolja då och då några veckor i förväg, men var beredd på att de ändå går av.
  Själva burken rostar också gärna. Stålborsta och måla om för att hindra vidare rostangrepp.
  Nytt filter kostar kring 400:-
Luftflödesmätaren
Luftflödesmätaren
Luftfilterburken syns här bakom framlyktans hål

Var sitter luftfiltret?   Cyber CDP 2003-10-02:
Where is the air cleaner? There is a large can to the front of the engine behind the right headlight and connected through a circular aluminium affair. Looks to me like a blower for the injection system, is the air cleaner element in that large can?   Robin I: The air cleaner is of the "old-fashioned" serviceable oiled-mesh variety and housed in the black square metal box just in front of the off-side front wheel arch - under the bonnet. You get at it from the top after removing the big air inlet flexible hose (from memory) and is a bit of a pain - the top of the box being retained by four nuts - roughly one at each corner. Once the top is removed the square element can be removed and should be washed in petrol, dried and then re-oiled (with engine oil - and the surplus allowed to drain) before being replaced - clean out the debris from the bottom of the box too. The snag is it's easy to drop the wing nuts - they're sometimes rusted and can snap the studs - and the box can rust in places. The big black plastic cylindrical chamber below it - and connected to it is (I believe) a "resonator" chamber for the incoming air.
  Mark K: The box behind the headlight contains the air intake filter. The filter is a sponge affair and the concertina rubber affair mounted on top is a weak spot and should be checked every so often for splits which can cause rough running.

Är luftfiltret tvättbart?   Tore T 2000-12-14:
T2-ans luftfilter är ju en "skumgummipizza". Är denna typ av filter tvättbart och i så fall hur, och med vad? Gräsklipparfilter av motsvarande typ oljar man ju in, men jag misstänker att detta inte skall göras här, eller? Tyvärr ger inte Haynesmanualen några vettiga besked eftersom den endast berör äldre typ av filter.   Lennart H: Det gick jättebra att tvätta med bensin. Jag lade det i en "ugnsform" med bensin och lät det ligga några timmar, gissa om bensinen blev svart !! (Red. anm: låt det torka ut noga och länge innan du återmonterar det så du inte riskerar brand i motorn!)
  Henrik N: Jag tvättade den i tvättmaskinen och resultatet blev perfekt. (Men berätta inte åt frugan!)

Olja in luftfiltret?   Lars S 2005-05-09:
Jag har den typen av instats helt i metall som skall rengöras med nått - vad skall man bäst rengöra med? Bensin? Skall filtret återoljas efteråt? I instruktionsboken beskrivs filtret som med "torr insats". Skall man blåsa rent efter med tryckluft?   Toribio: Bensin fungerar utmärkt (man skall naturligtvis vara utomhus) och i äldre instruktioner brukar man rekommendera det. Vanlig T-gul går också bra. Skölj, blås rent med tryckluft och olja in med en skvätt från oljekannan. Svårare behöver det inte vara.

Sportfilter montert på T2.   Seggan 2008-03-30:
Så er sportfilter montert. Gikk veldig greit, ingen rustne bolter, ut med luftfilterkassa.... litt rustent rundt som ble sprayet. Virker som den gaar jevnere, vil vaere mye enklere naa aa skifte filter. Ser mye ryddigere ut også.
www.creatix.se.
Sport

Sportluftfilter?   Marco 2004-03-12:
Någon som har? Hur löste ni det med luftmängdsmätaren då? Antar att ni byggt en "adapter".
  Blanco: Kör Citroën Bx 16v MkII. Jag har ett Green Cotton. Köpte ett färdigt kit med adapter. Bara att skruva ur filterlådan och skruva på adaptern å filtret. Sen Brööölar det fint.
ex på Green Cotton-filter monterat på ZX Bild: Green Cotton-filter monterat i ZX)
  TJensen: Noen av oss har satt et "sportsluftfilter" rett på luftboksen. Det gir øyeblikkelig forbedring og er en mye bedre løsning en original som er en ulegant samling bokser og kanaler som ruster og lekker og skaper mye motstand. Og nye elementer er dyre. På turboen er dette enda verre.. MEN: motoren trekker da varm luft fra motorromet i stedet for kald fra rett foren radiatoren, bak grillen. På T1 er det direkte problematisk om en skal på lang, rask sommertur. Fra K & N kan en nå kjøpe et sportsfiler med en enkel kanal foran som kan settes rett i det gamle hullen foran radiatoren. Fikst og dte beste av begge systemer. Og om vinteren kan kanalen hektes av for ebdre varme. Det eneste problemet er prisen på 2800,- ( men det var verd det...)

Ersättningsluftfilter?   Mattias 2001-02-11:
Har nyligen köpt en T2:a -88, men luftfiltret saknas. Hela burken och alltihop är borta. Säljaren påpekade detta, så jag visste om det. Nu till frågan: Var får man tag i luftfilter och dess behållare? Har hört att det går att montera sportfilter. Är det någon som vet nåt om detta? Pris? Modell? Var köpa? Gör det någon skillnad?   Tore T: Går bilen normalt utan att Du har något luftfilter??? Min erfarenhet av turbomotorer (tidigare Saab och numera en T2 -89:a) är att de är fruktansvärt griniga på att få "rätt luft" i alla olika belastningslägen. T2:ans hela luftinsugsarrangemang från luftburkens "snorkel" via luftflödesmätaren, intercoolern och turbon till trottelspjället är ganska komplext, och om man sätter på ett litet sportfilter istället (t.ex. KN:s konformade pappfilter som finns i alla möjliga dimensioner) så kanske det i och för sig fungerar, men bättre än original blir det knappast. Allt bör ju fungera både i kall, varm, torr och fuktig väderlek etc utan att motorns styrsystem blir konfunderat. Bl.a. måste hela systemet vara absolut tätt (utom rätt väg, förstås...) så att motorn inte drar "tjuvluft" någonstans.
  Replik från Mattias: Jodå, bilen startar och går! Det enda jag märkt är en något ojämn motorgång samt att laddluftmätaren får "frispel" när man ger lite lite gas ovanför tomgång (=ingen gas alls). Laddluftmätaren går då ner ganska nära noll. Dessutom vill den aldrig riktigt anta sitt maxvärde dvs "/ utan den hamnar oftast \" eller mitt på 'I'. Jag har antagit att detta beror på felaktigheter som uppstår pga luftfiltrets frånvaro. Man får ju tänka på att "felet" ligger före luftflödesmätaren så den kompenserar säkert för detta på något sätt.

Ersättningsluftfilter av papperstyp, monterat på originalluftburkens plats:
Alternativt luftfilter monterat på luftflödesmätaren
Luftfilter på CGAT:
Luftfilter på CGAT
  Tore T: Det här med "frispel" på "lättgas" hade jag problem med (ryckig gång) innan jag rev ner hela "insugeriet", bytte (original)filter och såg till att alla förskruvningar blev täta (glöm också inte alla slangklämmor till tomgångssystemet...). Utan att vara någon expert på det här med luftfilter, men om man sätter på ett litet "sportfilter" direkt på luftflödesmätaren så händer två saker: 1:Luften som kommer in i luftflödesmätaren blir varm, lika varmt som det är i motorrummet (70 - 80 grader...). Varm luft = mindre effekt. Original-"luftburken" har sitt intag under höger strålkastare, dvs. alltid kall luft. 2:Sportfiltret utsätts för alla möjliga luftvirvelströmmar där det hänger fritt. Originalluftburken på T2 är däremot relativt stor, inte för att få plats med filtret (som ser ut som en skumgummipizza), utan för att ge ett lugnt och jämnt lufttillflöde. Dessutom kopplas avluftningen av ventilkåpan till luftburken med en slang. Saknas den blir det en del oljedimma i motorrummet...
  Pälle: Till avluftningen finns det små söta miniatyrfilter att sätta på så du slipper oljedimman, till luftfiltret, om man nu monterar ett öpppet (utan burk) så är ett par kylslangar att rekomendera så motorn får kall luft. Har själv en BX 16V som är väldigt värmekänslig, även orginal då den tar "kalluften" genom kylaren. Köp s.k. defrosterslang, finns på metervara, går att klamra upp rätt så snyggt och man får bra styrning på luften till filtret. BSR Sportsman i Växjö är duktiga på universal/sportfilter www.bsrab.se
  Helge: Jeg prøvekjørte en gang en 87 T2 der det var montert et KN-filter. Det fungerte veldig bra.Bilen var gått ca 20 000 mil.
  Thor Ø J 2002-11-12: Denne delen av bilen er dårlig konstruert. Luften skal igjennom for mange svinger og forbi mye metall som ruste etc. Etter 2 runder med pussing og maling og DYRE nye originalfilter gikk jeg over til sportfilter. Jeg har montert et KingDragon konisk sportsluftfilter rett på luftinntaksboksen. Stor forbedring i gassrespons i hele turtallsområdet. Raskere tomgang, som justeres ned. Varer evig med vasking eller byttes enkelt og billig. Problemer er innsugnings-støy under aksellerasjon og at motoren vil da suge inn varmnere luft fra motorrommet. Fordel om vinteren, men ikke så bra ved glødende varme og høy belastning over lang tid. Verre på min T1 enn på T2 med intercooler.
  Trimningstips för Alfa Romeo hittat på webben:
If you don't have K&N or something resembling K&N, buy it! Standard airboxes are crap, even if the filter element is good. I've fought enough with filters and suggest you pay the price for K&N. I'm somewhat poor so I made my imitation from an element from a Nissan 1800 Diesel ;-) Worked very well and gave no restriction.

Luftfilterhuset sönderrostat!   Jan N 2002-02-25:
Plåtburkarna som omsluter luftfiltret är nästan helt sönderrostade. Fukt, jord och salt har haft fritt tillträde via borrade otätade hål i hjulhuset! Frågan är om det överhuvud taget är någon ide att svetsa. Jag undrar därför om den nedre och den övre burken (utan luftspjäll mm) sett till luftfiltrets montering är identiska på 25 GTi och T2:an? Om GTi:n passar så kan det bli lättare att hitta en begagnad från någon skrotad bil. Jag tror att samma luftfilter sitter i båda verisonerna.   Jerker L: Min GTi -84 och min T2 -88 har övertygande likheter. Kan lika gärna säga "Dom är lika!"

Luftfilterhuset sönderrostat!   Jerker L 2002-11-11:
Undrar om det finns bytes-luftfilterburkar eller måste man svetsa eller tillverka egen? Min har nämligen hål som ej är fabrikstillverkade....   Jan N: På min T2 råkade jag ut för samma fenomen. Jag sökte delen via Citroën, men förgäves. Man angav att den utgått som reservdel. Jag tog till vinkelslipen, klippte plåt, fick hjälp med svetsning och vinkelslipade osv. Något tidsödande, fungerar nu i alla fall mycket bra. Jag sökte parallellt med att jag började vinkelslipa efter begagnat och fick tag i en komplett burk i bra skick först efter det att jag var färdig. Vidare: För min del fick jag fila av bultarna (som skruvas upp med platt mejsel). Rosten hade tagit dessa också. Svetsade dit nya muttrar och skruvade på nya bultar samt fettade in allt ordentligt.
  Mattias R: Jag hittade en fin orginal luftfilterburk till min T2 -88 på några timmar. Recept: Bildelsbasen, sök på Jämtland (Norrbotten går förstås också bra). Se till att söka i dessa nordliga regioner. Vägsaltet sprids mycket sparsamt på vägarna där, vilket gör att du har en bra chans att hitta en. När jag fick burken var det bara att slipa och blästra, den blev bättre än ny! Många snackar om att använda sportfilter på T2:or, medan andra tycker att det är skräp. Skaffa en orginalburk så är du säker. (Tänk på att det kan sitta luftburkar under rubriken "demonteringsobjekt" också!)

Alternativluftburk från BX   Marco 2004-02-02:
Bilder från farsans renoverade CX T2 visar luftburk från en BX, det var enkelt att byta – luftmängdmätaren passade rakt på. Dessutom kostar BX-filtret inte mer än en tiondel av vad CX-filtret kostar. Även är det bättre genomflöde. Nu tar det ca 10 min att byta filter.   Citactiva: ”BX" filtret sitter även på tex C5 V6 så problem med luftgenomströmning skall det inte vara.
  Razor: Ja, ta mig tusan, det är ju samma filter (kollade artikelnumret)!! Tackar. Nu ska jag bara få filterhuset att passa.

Till startsidan Till huvudsidan med mekartips Till sidans topp Till toppen av sidan