Citroën CX mekartips -> Motor CX20 -> Kamremmen
Kamrem
  uppdaterad 2009-02-21
BX Kamrem på BX

Så här funkar det:
CX har kamrem enbart i Douvrin-motorn i lättmetall med typnr 829A5 resp. J6TA500 som finns i CX 20 och CX 22. Motorn utvecklades i samarbete mellan Citroën, Peugeot och Renault och tillverkades i motorfabriken i den franska staden Douvrin. Övriga CX har kamkedja.
    Kamremmen är en tandrem som driver kamaxeln. Remmen slits och åldras med tiden och byte rekommenderas var 8.000:e mil. Detta har uppmärksammats mycket eftersom det ger stora motorskador om kamremmen går av. Kamaxeln och ventilerna kommer då i otakt med motorns rotation och kolvarnas rörelse i cylindrarna, kolvarna kan då kollidera med ventilerna och ventilskaften kröks och kolvarna får skador. En motorrenovering eller motorbyte är ofta nödvändigt efter ett kamremsbrott.
  n10516:  For deg som har CX20 med Douvrin motor er det viktig å huske på registerremmen, den må ikke gå over 80.000 km. Om den ryker kolliderer stempel og ventil i hvert fall i en cylinder og det er svært kostbart. Jeg opplevde det rett etter jeg kjøpte den CX20 bilen jeg hadde, og det var ikke morsomt...
  Jens U:  Interval for skifte af tandrem (kamrem) er ikke kun et km-interval, den anbefales også skiftet min. hvert 3. år (så vidt jeg husker). Jeg fik en sprængt tandrem og levede et døgns tid i et vågent og sovende mareridt, før det faktisk viste sig, at alle ventiler havde overlevet - kan ikke anbefale at prøve det!

Låter det med dålig kamrem?
  CalleA 2008-05-21:  Blev lite nojig ikväll när jag var ute en sväng med pärlan (CX20TRE -88) och tyckte mig höra ett tickande ljud vid kamremen. Är detta endast i min fantasi eller kan man höra när remen börjar bli färdig?? Vet ju att det är dags snart att byta men har med lite proffshjälp från Göran W kollat på den, och då såg den fin ut. Kollade även den förra veckan innan en 80-milaresa och då såg den hel och fin ut. Inte alls torr. Ska nog kolla på den igen och se hur det ser ut. Kan man märka att det blir sämre och sämre eller smäller det bara??   Göran W:  En dålig kamrem tickar inte...... Däremot kan exempelvis en lyftare/ventil med lite för stort spel ticka! Brukar dock endast i extremfall ge några problem (värre om det är på andra hållet med för litet spel - då bränns ventilen). Kanske dags att göra det där olje- och filterbytet du pratade om.....? En kamrem ger sällan några som helst förvarningar - det bara smäller..... Den dag du ser(!) slitage på remmen är det alltså bråttom!

Byta kamrem: Till toppen av sidan
   Error 2004-11-14: Hur går man tillväga när man ska byta kamrem på "Douvrin"-motorn som sitter i min CX 20 TRE serie II från 88? Vilka andra bilar har samma motor (vilken Haynes-bok)?   Ultras: Douvrin-motorene 2.0 og 2.2 ble visstnok brukt i en rekke biler og flere varianter. bl.a Peugeot 505gti skal ha denne motoren. Tips: http://technikhomepage.bei.t-online.de/kfz/cx/cx.html
  Peter Å: Jo Ultras, jag har spanat in den sidan och lyckats ta mig igenom en hel del av texten. Men jag hittar inget om kamremmen. I Peugeot 505-manualen beskrivs det dock ganska noga och det verkar inte vara så svårt att genomföra bara man är noggrann och hittar de riktiga markeringarna på remmen och motorns tandhjul. Men det vore ju fint att få en korrekt beskrivning för 20 TRE. Min nyköpta 20 TRE har gått ca 23.000 mil och jag har ingen aning om när kamremmen är bytt senast. Det är inte någon bil som skall sparas som veteranbil direkt, men den är besiktad 2005 ut och det vore ju trist om kamremmen går av så jag inte får nytta av bilen.
  Vidar: Har du kikket på Frencie sine sider? Der ligger komplett verkstedsmanual - og mye annen informasjon! Gå inn på www.citrotech.se
  Niclas: Fick ett tips från en bilverkstad på enkelt kamremsbyte som borde funka oavsett hur motorn står för tillfället: De tog helt enkelt och klöv remmen mitt på längs med hela längden och tog bort den yttre halvan av remmen. När de sedan fått dit den nya utanför den gamla halvan och kollat att allt lirade skar de av den sista biten och tryckte dit den nya helt och hållet. Hade gärna velat prova när jag bytte på vår BX sist, men då visste jag inte om detta knep. Kan ju vara värt ett försök, kanske är det någon som testat förut och kan berätta lite mera!?
  Andreas:  Jo det går att klyva remmen å byta så.. men jag gör bara det i nödfall. Ett tips: se till att hålla den gamla remmen spänd med ena handen när man slackar på den för att få på den nya remmen! Men det är enklare att ta tex färg och måla ett streck på varje remhjul och ett streck i transmissionskåpan mitt för strecket. Vips har man gjort egna kammärken!
  JonSto:  Enkleste måten for merking ved kammremsbytte:
  - Ta en hvit tusj og merk en tann på tannhjulet og merk reima ut for denne tannen.
  - Gjør slik på alle tannhjul.
  - Ta av reima.
  - Ta den nye reima og overfør merkingene til den ved å telle tennene mellom merkene.
  - Sett på den nye reima slik at merkene på reima og tannhjulene stemmer.
 Enkelt og greit, og man trenger ikke hvite hvor de orginale merkene er eller noe.

   Påberg 2005-04-08: Vad är det för artikelnummer på kamremmen? Vem tillverkar den? Kamrem Kamrem   Till-salu på ebay.de:
  Contitech: CT647.
  Zähne-/Rippenanzahl: 116.
  Fahrzeugherstellerartikelnummern Citroën: 7700618657.
  Modell: Citroën CX.
  Motor: 829A5.

Kamrem

Byta kamrem:
  Tobbelov 2009-02-17:  Kolla noga vilken rem du ska ha. Finns en med rundade tänder och en med kantiga tänder. De är inte utbytbara tror jag, då även dreven verkar skilja. Ganska lätt att komma åt från hjulhuset när väl hjul och skyddsduken är borta.
  Hittade lite mer info om kamremsbyte på 2,0 Renaultmotorn:
Tag bort:
- Chokevajer, gasvajer, ventilationsslangen, ventilkåpan, generatorremmen, vevaxelremskivan, kamremskåpan.
- Skruva tillbaka skruven 9 till vevaxelremskivan 1 och vrid motorn med den och inget annat.
- Vrid vevaxeln, alltid medurs, ALDRIG MOTURS, tills märkena stämmer enligt 2 som är tändinställningsmärke mellan motor och låda i hålet på kopplingshuset. Lossa spännarens skruvar 3 och 4 ett halv varv. Spänn fjädern och drag åt skruvarna. Ta av kamremmen.
Vid montering:
- Se till att vevaxelkilen sitter horisontellt kl 9 och kugghjulets märke 8 5gr över horisontalplanet.
- Kontrollera inställningsmärkena 5 och 6. Två olika typer av drev finns.
- Mellanaxelns märke 7 ska vara 20 gr under horisontalplanet.
- Lägg kamremmen runt vevaxeln först och fortsätt moturs. Kolla märkningarna så inget rubbas och kolla rotationsriktningen på remmen.
- Lossa spännaren på skruv 3 och 4, låt den trycka på remmen.
- Dra åt skruv 3 därefter skruv 4.
- Vrid vevaxeln 1/2 varv medurs och lossa på skruvarna 3 och 4 igen. Spännaren trycker nu till lite igen. Upprepa:
- Dra åt skruv 3 därefter skruv 4 men dra nu runt vevaxeln 2 varv medurs.
- Lossa skruvarna 3 och 4 en sista gång och låt spännrullen trycka till igen.
- Dra åt skruv 3 därefter skruv 4 en sista gång.
- Återmontera allt och momentdra vevaxelremskivan med 80 NM på motor 829A5 och 125NM på motor J6RA/J6TA.
Kamremsbild

Till startsidan Till huvudsidan med mekartips Till sidans topp Till toppen av sidan