Citroën CX mekartips -> Reservdelar
Reservdelar
  uppdaterad 2009-03-28
Länkar:
  • Bildelsbasen
  • Skrotar med reservdelsförsäljning
  • Skovgaard & Schmidt (DK)
  • CX-basis (D)
  • Western Hemispheres (USA)
  • Citroënakuten
       -källan till
       det mesta här
       på sajten!
    CX 25 GTi

    Verkstäder runt Stockholm Till toppen
    Liedbergs Bilservice Sveavägen 159 (vid Sveaplan) 08-33 14 34.     Kim: Jag har provat runt på flera av Stockholms Citroënverkstäder och för närvarande stannat hos Liedbergs Bilservice, de är av inte auktoriserade men är helt specialiserade på dessa och har mycket bra kunskap om CX. Jag tycker om mindre verkstäder där man får prata direkt med killen som lagar min bil och inte bara kommunicera med "inlämningspersonal". Jag har varit nöjd med det mesta han gjort och när det varit problem så har han alltid fixat och ordnat till så jag blivit nöjd i slutändan! jag är personligen sjukligt misstänksam mot bilverkstäder (med all anledning om man läser undersökningar) men alltid känt att jag får ett ärligt omhändertagande med mina problem hos Liedbergs.
        Svahnen 2003-09-08: Har nyss provat Liedbergs Bilservice. De är underentreprenörer till Citroën Center - utför jobb som dessa inte klarar eller hinner med. Lågt pris blev det oxå och snabbt och bra utfört arbete.
        Påberg 2003-12-11: Nu har jag fått en ny favorit: Liedbergs på Sveavägen!
    JRE bilservice Solna 08-29 06 80.     Håkan: Rekommenderar JRE bilservice, liten "riktig verkstad".
        Påberg 2003-09-25: Instämmer i rekommendationen av JRE Bilservice. Liten auktoriserad verkstad som har skött om min CX i sex år på bästa sätt. Bra och ärligt bemötande, gott arbete och förhållandevis rimliga priser. Tel 08-29 06 80.
        Magnus00 2003-09-26: Jag håller med om JRE bilservice. Dom har fått mitt förtroende på grund av ärlighet och bra pris.
    Kämpe motor Ösmo 08-500 232 59.

    Kämpe verkar tyvärr vara borta ur branschen. Hemsidan borta, och söker man på Kämpe Motor med Google hittar man upplysningen hos Ratsit att firman gått i konkurs...
    Greven 2005-06-15: Kämpe håller till i ett litet industriområde i Ösmo, strax norr om Nynäshamn. En sann Citroënfundamentalist! Vill varmt rekommendera dem. En av de få verkstäder jag aldrig känt mig lurad av. Numera lämnar både släktingar o andra bekanta sina bilar där. Anders Kämpe själv kan väl närmast betraktas som Citroenfundamentalist men arbetar även med andra europeiska bilmärken. Specialiserad på klassiska Citroen, typ ID/DS m.fl, men även motorelekronik och dieselspecialist. Kämpe har just gjort storservice på min Xantia o fixat lite småsaker till full belåtenhet o till samma humana priser som vanligt. Åker gärna den lilla biten till Nynäs för att känna mig trygg med verksatden och vara säker på att inte bli blåst.
    Hallbergs bil och motorverkstad Hässelby 08-89 32 57.                                                 Henryk: Hallbergs är schysst och ärlig!
        Jawajawa 2004-01-05: Ett familjeföretag med far och son i verkstan, mor på kontoret, och alla kör BX privat! Snabba, engagerade och rimliga priser.
    Micke Andersson Bil&Maskin Åkersberga 08-543 543 76.                                                     Läs mer om Micke A: Bildiagnostik.pdf
    HENDEL Bil o Motor Vita Liljans Väg 42 Bredäng 08-646 87 12, 070-444 15 24.     CC 2003-10-14: HENDEL Bil & Motor är en Citroënverkstad jag säkert kommer att återbesöka! Det är inte helt lätt att hitta dit, det ligger mot centrum i en källare. Två mindre lastgamla meckar hänvisade mig att vänta fem minuter på att Hendel själv skulle dyka upp. Under tiden pratade jag med en annan väntande kund som hade ett flertal Citroën, bl a CX och XM. Han hade under flera decennier haft kontakt med Hendel och lärt sig uppskatta företaget. Efter cirka femton minuters vänta fick jag träffa Hedel himself - en fullvuxen, cirka 50-årig, mörkhårig herre som pratar svenska obehindrat. Att han dessutom kör XM privat gjorde inte förtroendet sämre. Under hand fick jag veta att han jobbat 13 år på Citroën i Stockholm innan han under flera decennier därefter jobbat "åt sig själv" i verkstaden i Bredäng. Förstod jag det rätt hade han nu börjat trappa ned lite och anställt tvenne "lärlingar", för vilkas arbete han kände och tog fullt ansvar för - vilket märktes då han startade upp med min XM --- Jag hade problem med ackumulatorklockans täta klickande. Hendel beordrade en av meckarna att bryta sitt jobb under en annan upphissad Citroën och tillsammans lyfte de upp min kärra med tvenne garagedomkrafter. Därefter kröp den ditkallade mecken under och med klara och engagerade instruktioner från Hendel lyckades han snart lossa klockan. Hendel tog själv hand om den, lossade någon ventil och sa att om det kom olja ut där så var klockan kass. Visst – det kom olja ut där ---. Hendel grävde snabbt i en plastkorg och håvade upp en annan begagnad klocka av samma sort. Efter att ha skruvat ur ventilen på denna – avslutades i en kraftig smäll – så satte han dit en ny ventil och luftade klockan till cirka 70 kp/cm. Klockan monterades dit och han lovade ett års garanti på klockan och jobbet. För det hela betalade jag 500 kronor.
        Jocke 2003-11-04: Vive Le Hendel! Kunnig, innovativ, eget begreservdelslager, billig och trevlig. Under mina åtta år i Stockholm besökte jag t o m Hendel ibland bara för en pratstund om begynnande brister i min dåvarande BX och Citroën i allmänhet. Det var hans kunskap, priser och entusiasm som gjorde familjen till Citronister. Senare lämnade jag in min XM V6 för service och rep, med stort förtroende. Största jobbet Hendel gjorde åt mig var att byta motorn på min BX 14 vid kopplingsras. Det kostade lika mycket att få in en nyare motor (med ny koppling!) som att byta koppling på Citroën. Hendel resonerade så att om jag inte var helt nöjd med min dåvarande motor är det lika bra att byta när skräpet ändå måste ur. Var hittar man en sådan mek idag, som kombinerar en sådan pragmatisk och kundvårdande inställning till en ägare av en gammal BX14?
        Martin K 2004-04-14: Hendel! Ord är överflödiga! Har haft ett konstigt oljud i bilen som jag inte blivit klok på var det kom ifrån. Besökt 4 olika citroenverkstäder, alla auktoriserade, och fått 4 olika svar och 4 olika prisuppgifter, från 4.500:- till 8.000:-. Efter att hört talas om denna Citroënguru beslöt jag mig för att leta reda på honom. Ett par hundra meter från Bredängs centrum ligger garagenedfarten. Kommer dit och förklarar problemet när han som bäst håller på och stänger för påskledighet, men inga problem, han tar sig en provtur. Han kör ett par hundra meter. Stannar, tittar på mig och säger. "Vad är det här för skit. Det kan du ju inte åka med" Kliver ur, öppnar motorhuven och pekar på en rund grej. "Det är den där som är trasig. Kom tillbaka efter påsk så fixar jag det. Första dagen efter påsk, på eftermiddagen, kör jag ned i hans garage utan att ha beställt tid. "Inga problem, jag ringer senare idag" får jag till svar. Kl 18.30 ringer Hendel. "Nu är den klar. Var bor Du någonstans? Jag kan komma och lämna den." Jag tror inte mina öron. Nu hade jag inga pengar på mig så jag fick hämta den själv, nästa morgon. Efter en kort körning så inser jag att jag just fått en ny bil tillbaka. Äntligen kan jag lyssna på klassisk musik i bilen igen. Snacka om en kille som vet vad han håller på med! Snabbt, enkelt, smidigt och billigt. Men framförallt, servicemindigt.
        Jakki 2004-05-28: Hendel - håller verkligen med! De fixade lagerbyte vä fram, byte av båda "klonk" stagen, byte av vajer till parkeringsbromsen båda sidor samt satte dit en täckbricka över ett hörn vid rutan på min XM-TCT, allt för 3000 pix. Behövde inte ens boka tid "kom hit på fredag bara" sa han, härlig kille. 100 kr/st för fyllning av klocka. Den gubben som arbetat med cittror i 30 år ska jag anlita fler gånger, rekommenderar honom.
        CC 2004-09-28: Min erfarenhet från senaste besöket hos Hendel för någon vecka sedan: Jag hade tillfälle att övervaka hela tillställningen på plats. Även då var inte Omar himself där, däremot hans son (medicinstuderande) och ytterligare tre yngre mekaniker. Såsom avtalats per telefon kom jag dit på morgonen för framvagnsinställning på min XM, jag fick visserligen vänta närmare en halvtimme innan de slutfört åtgärder på "bilen före mig". Under den tiden samtalade jag med den bilens ägare som sedan många år var en nöjd Hendel-kund. Mekanikerna konstaterade snabbt att mitt ena framdäck blivit så snedslitet att besiktningen troligen inte kommer att godta detta. Efter min fråga om de möjligen hade något bättre däck, kunde de snart konstatera att de hade två med fullt godtagbart mönsterdjup som de kunde lägga på framhjulen - även det andra framdäcket var på gränsen. Jag tyckte det lät bra. Till nästa barmarkssäsong unnar jag gärna min XM fyra nya sulor. Efter demontering av de två däcken från plåtfälgar och påläggning på mina alu-fälgar var det dags för balansering. Det visade sig då att en av alu-fälgarna fått sig en stukning så att den blev satt i skamvrån, d v s som ett av bakhjulen. Ett extraarbete uppkom därvid genom att den stukade fälgen måste kläs av igen och förses med ett däck som fanns på ett av de båda bakhjulen etc etc. Först därefter kunde balanseringen av framhjulen slutföras och framvagnsinställningen genomföras. Mycket demont, mont, balansering och justeringsarbeten. När det hela var klart och frågan om ersättning dök upp, ringde Omars son sin far och redogjorde för vad de uträttat och frågade. Sonen räckte efter ett tag över luren till mig och Omar svarade att han tyckte att 800 kronor var det värt. Även denna gång var jag en nöjd kund som lämnade Hendel Bil & Motor!
        Ostindia 2005-04-18: Jag har haft mycket kontakt med Hendel Bil och motor pga. att min bil haft en hel del fel och brister med jämna mellanrum sedan jag köpte den för precis ett år sedan. Hendel reparerar relativt billigt, men det är också begagnade delar han monterar. Därav en del av det låga priset. Jag svarar inte för anställningsförhållandena som hans två anställda arbetar under... (därav det låga priset) Reparationerna håller en mycket varierande kvalité. Hendel kan göra mycket bra och "precisa" repararioner, då hans kunskaper och erfarenheter av typiska "citroenproblem" ofta är stor, men det kan likväl handla om en "ståltrådslösning" - just för att han uppskattar billig funktionalitet (vilket inte alltid är så bra enligt). Kvitto ses ej som någon självklarhet. (Irritation kan uppstå) Jag väntar (tre månader senare) fortfarande på lysknappen så att jag skall få min kupébelysning tillbaka som någon av Hendels killar råkade ha sönder. Jag är måttligt road och känner mig bemött med en stor nonchalans i frågan. Otaliga gånger har jag bett dem ordna den - "kom in om en vecka", men inget händer...gång på gång på gång. Det har hänt mer än en gång att jag reklamerat delar av arbeten de utfört. En gång fick jag till och med svaret: ”men det är ju inte åtgärdat pga. att bilen var trasig”...(ett vanligt och i det fallet även mycket troligt skäl till varför jag lämnat in bilen på en verkstad…)
        Populära paddan 2006-01-31: Var med GS:n hos Hendel, behövde fylla klockorna bak eller byta... ringde, han sa kom kl 10,00, bytte klockorna till beg, men det var helt ok med mig. Fyllde, skruva dit, jobbet tog en timme och en kvart, de hade satt fast sig rejält sedan 77 ska ni veta...gaslågan kom till pass. Alltihopa 1000kr. Proffsig hjälp och supernajs kille. Hit återvänder jag.
    Lennart Edins bilreparationer Uppsala 018-32 23 30.                                                         Fredrik: Edins har relativt mycket till CX och har schysta priser.
    Åhman & Söner Uppsala 018-32 85 40.                                                                                                 L-G Olsson 2005-10-05: Duktiga, hittills alltid rimliga priser och många intressanta bilar ute på parkeringen. Åhman och Söners verkstad borde förresten kulturminnesmärkas. Vilken verkstad kan ståta med dylika anor? Dessutom kan man lämna in allt från B11 via DS/2Cv till XM/C5. Tyvärr är de inte auktoriserade, men det märks inte på utförandet av arbetena, tvärtom. Nöjd kund.
        Nilag 2006-02-04: Håller med! Åhman är alltid mitt val då jag behöver fixa nåt. Uppsala är inte sååå långt bort (jag bor i Stockholm). Man blir alltid väl bemött, får bra service, och priserna är verkligen humana! Och parkeringen är som sagt underbar!

    Reservdelar Till toppen
    Reservdelar att ha med på långresa:
        Slainthe 2000-08-09:   We travel a lot in Scotland and always carry:
    CX-specific spares: oil pressure switch, rad switch, de-aeration chamber, flywheel sensor, set of belts for alternator etc.
    Citroen-specific spares: repair kit for big LHM return pipe, 2 litres LHM, 2 metres of 3.5 mm cunifer piping, couplings & fittings, spare sphere.
    + General tools.
    In a northern blizzard even the RAC cant get to you and this kit has saved us on more than one occasion....
        Scott R (CAL):   I always carry the following spares:
    clutch cable, radiator hoses, fan belts, points, condenser, rotor, distributor cap (as applicalbe to your car), fuses, one spare sphere that still has at least half pressure in it (this last is because I once had a sphere go abruptly flat. Fortunately it was in my veyr own garage...but it might not have been).
        Tools: voltmeter, some lengths of wire, wire strippers, electrical tape, giant slip-joint pliers or other sphere removal tool of your choice, the usual assortment of wrenches (spanners) and socket wrench stuff, screwdrivers, etc.
        Bear in mind that I live in California, and the distance form my home (San Francisco) Citroen garage to the next one going south-my usual direction-is about 500 miles (800 km). If I headed east matters would be worse by perhaps a factor of two. This environment encourages self-sufficiency! I also will observe, being a firm believer in Murphy's law, that having the tools along helps prevent need for their use. Yours for ALWAYS getting to your destination,
        Adrian C (UK): In the CX, I carry the following spares: - mobile phone, RAC (recovery) card, credit card. As you know, I rely on the CX as my everyday car - hence the 55,000 miles in 2 1/2 years (and nearly 30,000 was in the first year). It's now on 156,000. I'm frequently up the other end of the country in it - 4-500 mile days aren't unusual. That's why the RAC card.... Their recovery takes us from one end of the country to the other if needed - so, yep, a 250 mile tow would be covered. It may not be the nearest source of help, but they'll still take me there. If I want, they'll hire me a car to continue my journey, and take mine back to where I want it fixed. Doesn't yours?

    Reservdelar att ha med när man hämtar sin nyinköpta CX: Till toppen av sidan
        Chris (UK) 2002-02-27:   On Saturday I will be picking up a 1987 CX 25 Prestige (110k kms on the clock) from near the French/Spanish border and driving it back to Hamburg over about 3 days. The car is in quite good condition, still has a couple of months to run before the French "control technique" certificate runs out, but hasn't really been driven for about 20 months. I'll get the oil changed and have the gearbox oils levels checked etc. before leaving France. I do have a European breakdown recovery plan - but I'd rather fix stuff myself. I thought abouttaking: - set of drive belts, - 2 litre of LMH, - socket sets, - multimeter, - Haynes, - bible. Anyone got any good suggestions for what else I should take with me?     Stew K:   Devise and carry two small blocks, size to be experimentally determined using nearest Cx, for use in blocking front suspension. These blocks are only about 5 cm cubes and should have a tether to help in their removal. The material must be dense enough to resist crushing from the large forces on them when the suspension loses pressure. The blocks can be inserted from the engine compartment quite easily if the suspension is high, and the spare tire is removed. As soon as I am forced to a halt for any reason, I immediately select highest suspension setting in an attempt to avoid the eventual settling of the suspension to such a low level that it is very difficult to move, tow, or trailer the car. If the blocks are used at this time, you can solve the problem at leisure. Perhaps other members can supply better dimensions and instructions, I've only used this solution one time and the blocks of wood I used were roughly dimensioned and subject to crushing. Still the utility was obvious and I fully intend to devise better blocks and "never leave home without them". Look in Haynes manual page 181, the front suspension stops are easily reached from the engine compartment with the spare tire removed. I'm talking about an 84 TRD but would expect other models to be similar.
        Chris:  At Stewart K's request have found some diagrams in Haynes & marked up the spacer positions for keeping the car elevated when hydraulic pressure is released. See files - http://groups.yahoo.com/group/CX-L/files/Chris's/suspspa.gif These spacers should be about 1/2" (12 mm.) thick & made of aluminium or very hard rubber. Wood can be used, but it may break up. For moving the car about the workshop the idea is fine, however it shouldn't be trusted for getting underneath. Be careful not to drop the front spacers inside the frame, removal will reqiure top arm removal first. Its most dubious IMHO whether the spacer would stay in place while driving. If your hydraulics go on the road IMHO a roadside repair or a tilt tray tow truck are probably the only way home. On the good side though, touch wood, in my 25 years of hydraulic Cits, I have never had an unexpected hydraulic failure. Each 5000 miles or so I go over the whole system carefully to look for rust, chafing etc. Every 50,000 miles, I change the main pump to accumulator line & also carry a spare one (the most likely & common line failure). Front brake hoses seem to start perishing about the same time in our hot climate. Most other rubber hoses and termination blocks seem to last about 15 years.     Karel:   I'll go look for some kind of old block of hard rubber or wood that fits nicely right now, i'm on the road quite often and have been lucky never to have my CX pass out on me, but a warned man is worth two isn't it?
        Scott R:   I'd also take some duct tape, some electrical insulating tape, and 10m or so of automotive wire.
        John H:   Get a fly wheel sensor, maybe a fuel relay '(big blue)' also. A hammer and chisel will remove anything of any size (albeit very crudely)! Maybe a sleeping bag :-)
        Marcus:   Do not forget to take some steel wire (maybe in two thicknesses, for instance 0.5 and 2 mm, one meter each will be enough) like the one used for fences. Useful for suspending broken "hot" parts (exhaust) or heavy parts (bumper), to secure coolant hoses in an emergency etc. Or (if bend in a hooked shape) to remove the washer from a DS engine oil cap which had come loose and fallen into the cylinder head....
        Brad:   Antacid (I always get an upset stomach when I breakdown in unfamiliar territory).
        Gary D:   Electrical cleaner and a spare flywheel sensor. New windshield wiper. maybe a small air pump for leaky tires.
        Marc B:   I'd grab the ignition sensor - indeed, they always brake. The oil pressure sender also breaks regularly. You can bring a bolt with the same thread to block the hole in the block for when this happens (thought it was a short M17 bolt).
        - Both coils? - one should do.
        - Duct tape to fix any leaks on the intake system. The hose between mass flow meter and inlet plenum may have split (regularly splits). Duct tape will fix this.
        - Toolbox including sockets/ratchet and spanners.
        - Extra battery, fully charged. - A set of brushes/regulator (Hella, E 29) may do the job as well (if the battery runs empty, it is not charging and fixing the cause is better than keeping fitting new batteries).
        - Auto wire, two colours if poss.
        - ATF and engine oil.
        - Nylon tie wraps, these are indispensible!!
        - Couple light bulbs, taillamp and headlamp.
        - Torch (flashlight).
        - Cell phone. That should have been on top of the list. Without anything else with you, that will make sure help will be on its way.
        - Set of drive belts.
        - 2 litre of LMH.
        - Socket sets
        - Multimeter
        - Haynes
        The blocks Stewart described may also be substituted by axle stands. Actually they are even better, as they take the weight of the roadwheel. For changing a spare tire they are better than the jack, for having the car supported for working underneath I would trust axle stands rather than the blocks as well, and for just preventing the car to sink they are also valuable. Foldable ones will fit in the Samsonite as well.
        Some cable shoes (male and female) should be brought as well. You can bring a 'Big Blue' relay, but they are horribly expensive, and you will be sorry if you don't need it. The relay can be shorted to power fuel pump and injection permanently making a short wire with three cable shoes and connecting the three middle pins. Disconnect during breaks of course!
        What can go wrong? Assuming you get it started having help of the previous owner (so no need to bring a battery) what may go wrong is: flat tyre, battery not charging (check if battery light illuminates when starting and after fifteen minutes of driving check if voltage on battery is around 14 V with engine idling. Check for LHM loss then as well. Leak in air inlet system due to dried out and cracked hoses, TDC sensor failing, oil pressure sender failing, various electrical problems (wiring, lights), LHM leak (bring some silicone tubing for fixing return hoses temporarily, and LHM to top up), engine overheating (insufficient cooling because of bad wiring to fans, loss of coolant). Other than that probably only big failures can occur and that is what the road assistance is for.
        Adrian C:   Yes, the ignition sensors die, but the first symptom is that the car won't start when hot, isn't it? That's certainly how mine went. Leave it a while to cool (even just ten minutes) and all is good. It's only the heatsoak that stops them at this stage, so once running, and air through the engine compartment, all is fine. Same with the coils - if it drops to two at hard, fast running, then let it cool and ease up. Mine would always fail after five minutes at 70-80mph, but would run all day at 65-70. Either of those two, you'll get home. OK, maybe take you longer, but you aren't going to be thrashing your new toy that hard, are you? To be honest, you can always buy a couple of litres of LHM, engine oil and atf when you pick the car up, so no need to risk spillages in the suitcase. I really wouldn't bother with anything other than tape/cable ties and the cable, terminals, and crimper. Anything else can either be bought at fairly short notice (light bulbs) if needed or you ain't going to want to fix at the side of the motorway. In fact, I would say not to even try fixing other than very trivial stuff at the side of the road - too many people die because of trucks drifting onto the shoulder. The only *essentials* to take with you are the mobile and recovery membership card. Before you set off on the run back proper, make sure that there's a jack and wheelbrace - if not, you can always buy a small cheap trolley jack or bottle jack when you pick the car up - and a spare tyre - and you don't really want to lug that all the way in your suitcase, do you? - as well as the fluids which you can buy locally. Sit back, relax, and enjoy the trip! It's only a couple of hundred km, isn't it?
        Chris:  Well I'm back in Germany with my CX Prestige 25. This is the story:
    How it started: I already own a DSpecial, but I wanted a CX for everyday use (I hope this was a wise decision). Prices of CX's in Holland, Germany and Switzerland especially are either very low (the cars are generally dogs) or up to 20000 EUR (well looked after, garaged etc.). I started to look on French and Spanish car web sites and found a rather low-key site called www.vehitel.com. You can actually access it in several languages. There I found about 5 or 6 CXs and what I was looking for; a reasonably cheap (3700 EUR) Prestige that at least sounded as if it might be worth buying. The car was described as having immaculate paintwork, interior and mechanicals. It had 119000 kms on the clock and had belonged to the Yugoslav Embassy pool in Paris. So far so good. It had French papers but was located in Figueras in N. Spain. I contacted M. Guyon the French owner of Autonostalgie in Spain in French by email and agreed to put down a small deposit. He then sent me tons of digital pics showing various small dents (Parisian traffic), but otherwise a good finish to the grey metallic paintwork. I agreed to pick up the car and drive it to Hamburg after a business trip to Madrid.
        Preparations: Basically there are two parts to this: first the technical side - making sure I had the right spare parts with me. I knew the car had not been driven since being moved from Montpellier to Figueras about 20 months earlier - anything could happen to it on a long drive to Germany. The list of things to take from all of you was very useful and I packed everything you mentioned (nearly) plus a new alternator, plugs and my entire collection of sockets and wrenches. Second, the legal/insurance side. Here you begin to notice how much more work real European integration will involve. Germany has an excellent system for covering drivers who are buying a used car and driving from one part of Germany to home with their new purchase. These temporary plates and the corresponding insurance cover give you 5 days to get the car home or MOTd etc etc. The French have a similar system. But the two countries refuse to recognize each other's temporary plates. On top of this I needed more than 5 days to get home and had to get another set of plates to cover the rest of the journey in Germany. Luckily my German insurers (Zürich Agrippina) were happy to not only cover me in France, driving on French plates, as long as I has the German temporary plates in the car, but also gave me a second insurance card to allow me to get new plates in Munich on the way back. (I have spent long enough on this topic, but I have collected a lot information on this - anyone who can use it should contact me directly).
        The journey: I arrived in Figueras late on Friday night after an interesting 850 km drive in a hired Renault from Madrid. On Saturday 9th I drove to Vila-Sacre to pick up the car. Autonostalgie consists of a large metal shed holding about 40 cars and bikes, which a small prefab office next door. The range of cars is interesting: the are Ferraris, Jags, Mercs, 1920s Citroens, Traction Avants (4-5 of them), a replica Chapron, and some dusty DS and CXs. My CX was parked in front of the office. The first thing I noticed was the diplomatic pennant pole on the front bumper. The car was dusty but otherwise OK. The exhaust system clearly had holes in it but it didn't sound too dramatic. The car rose well to max height and stayed there quite well. The pump cycle times weren't great, but OK. I had asked for oil and the ZF oil to be replaced and this has been done. After sorting out the paper work and cash, I mentioned that I was driving to Hamburg via Munich and was asked if I could take 3 large Greek urns with me to the daughter of the family living in Munich. The car is so large that this was not a problem. After filling up, I headed for France, about 50 kms away. I stopped in Perpignan to buy a new wiper blade and then dove to friends in the Ardeche near Valance. The next day I drove from Valance to Munch - about 1000 kms at a steady 70 mph - using about 10liters/100kms of 98 octane fuel, changing to German number plates at the German border. That night in the German hotel's garage, I did notice that there was a small oil leak coming from under the car, but nothing major. The next day I drove the 900 kms from Munich to Kaltenkirchen, north of Hamburg, again without incident (and without the urns - which the daughter had collected - mentioning that her father had always managed to break them when he did the journey - I didn't ask what car he had used).
        Back home and future plans: The car is running on rather dodgy old TRX Michelins at present. French Prestiges tended to be sold with steel rims (this one has steel, anyway). German ones tended to have aluminium. I picked up a complete set of aluminium rims and nearly new tyres in Ebay Germany for 76 EUR about 4 weeks ago - so they will be on the car as of next week. The interior lighting was not working, neither was the infra-red central locking system. This only turned out to be a blown fuse. The car also has dual air conditioning (you lose part of the boot/trunk space) and I wonder if all these fresh air vents blowing icy air on the parcel shelf will give rear passengers a stiff neck. who knows. The exhaust system is totally shot and the roofing fabric seems to be lets say a little loose in places. The car will be spending the next couple of weeks at CX-Basis in Karlsruhe (www.cx-basis.de) to get its German TüV (MoT) and to be wax sealed - very necessary since the weather in this topmost part of Germany is Scandinavian in character.
        History: The car has almost complete paperwork - including the Yugoslav Embassy insurance certificate. Its history has something like this: in 1987 bought new by the embassy in about 1995 left in the embassy car park to be a home for mice in 1999 bought by an enthusiast in Paris who spent 20000FF on it in parts, got it through the Control Technique in March 2000 and subsequently died - nothing to do with the car. It was sold by his widow soon afterwards. The car had done 70 kms from March 23rd 2000 to March 9th 2002. Phew - glad I got this finished, and I hope I didn't bore you too much. PS: I didn't use any of the parts I took with me 8-). Cheers, Chris

    Köpa CX-delar: Till toppen av sidan

    Nettodelar  Åkersberga, tel 08-540 222 43     Påberg:   Välsorterade och trevliga. Lämnar dessutom 10% rabatt om du är medlem i Svenska Citroënklubben.

    Autofrance  Helsingborg, tel 042-20 16 20     Mattias:   Dom är otroligt bra och billiga. Köpte t.e.x en kylare till BX 16v för 1300:- (orginal kostar 2400:-) och kylaren jag fick var faktiskt en orginalare! Nu senast köpte jag fördelarlock och rotor till min 16v 370:- för orginal Ducelier!!!!! Citroen vill ha närmare 1100:- för dom prylarna.

    CTA     Alessandro:   Har hydraulklockor för 425:- inkl. moms. Har även hydraulrör som tydligen är lättare att montera är orginal. Billiga är dom nog inte i inköp, men man borde ju räkna med en längre livstid.

    Déesse     Henrik:   Déesse är mycket kompetenta och har varit mig till stor hjälp.
        Anti:   Snacka med Anders Hörberg på DeEss eller Peter på CTA om du söker plåtdelar till din CX. Om dom inte har vet dom var man kan hitta. Mailadresser hittar du på Citroënklubbens site.

    Widik     Alessandro :   Behöver du hjullager bak finns det hos Widik. Man fyller i reg.nummer när man beställer så kollar dom att dom skickar rätt pryl.
        Lennart H:   Köpte avgassystem till min turbo hos Widik för 1750:-, fick det hemkört till dörren.

    Mekonomen     Leif :   300 spänn för oljetrycksgivare var lite saftigt. Jag köpte min på Mekonomen, 56 spänn har jag för mig det kalaset gick på.
        Lars H:   Min leverantör är Mekonomen i Umeå. De har alltid varit bra att göra affärer med.

    Carl Larsson & söner   Göteborg     Lasse Skrammel:   Avgassystem har de för runt 2 000 :- till CX T2. De har det mesta som slits på bilen.


    Från Fritz 00-02-18: Citroen i Jönköping verkar ha svårt att få fram grejer. Jag var inne efter en rutingrej, som enl. dem bara fanns i Frankrike och måste specialbeställas. Örebro Automobilaffär hade den däremot på lager, liksom det mesta man annars behöver. Ring Örebro på 019-166434, så kanske de kan hjälpa dig.
    Hittat själv: Kolla på
    JBB Trading i Helsingborg för ekonomiplåt till CX.
    Och Bildelsbasen har alltid en del begagnade grejor.
    Alessandro: LJ-reservdelar är billiga, finns i Göteborg.
    Från utlandet: Till toppen av sidan
    Chevronic Center Ltd  England.

    CX-basis  Tyskland     Activa 2005-04-22:   CX-basis har en del delar som har utgått till styrväxleln på CX Diravi. T ex Höger packningsats, höger kolvstång. De talar mycket god engelska, leveranstid 3-4dagar och svarar blixsnabbt på mail. Dom har mer en det som går att hitta då dom inte hunnit lägga ut allt ännu på sin sajt. Kolvstång höger sida lade han t.ex.ut först när jag frågat om dom hade någon så fråga då dom verkar ha det mesta och till synes rimliga priser (lite lägre moms än Sverige). Observera att det är originaldelar med originalnummer så man kan söka "bakvägen" om man vet artikelnumret. Som sagt mycket snabba, seriösa och trevliga typer som kan bilarna www.cx-basis.de/preisliste.

    F W Meisen   Tyskland                                                                                                                                

    Der Franzose  Tyskland                                                                                                                                 Har t ex stort sortiment ekonomiplåt.

    Pleiades  England     Rickard F 2004-09-03:   Jag hittade Pleiades när jag letade efter utländska återförsäljare. Jag har varit i kontakt med företaget då jag är ute efter höjdregulatorer fram och till Prestigen plus ett koningsverktyg. Med frakt och allt skulle det kosta 1500 SEK. Då är regulatorerna renoverade, och koningsverktyget speciellt lämpat för citroën. Visst är det billigt? En guldgruva för oss som renoverar, och vill lägga på nya delar.

    Citroën-Andre  England     L-G Olsson:   För delar som inte kräver så stora fraktkostnader kan jag varmt rekommendera Citroën-Andre. De har även delar som inte finns att få i Sverige. Där kunde jag få nya lister till rimliga priser.

    Western Hemispheres  USA     Blair A :   Thanks to Miles Potter at Pieces International / Western Hemispheres, my Oil Pressure Switch arrived by FedEx this morning and I set to replacing the supposedly defective one on the CX right after dinner.

    Tips från, H.Kunsemüller, Denmark 2003-04-03: Following up on the helpful info on a Norwegian source of Citroen parts have gathered some adresses in Europe which might be equally helpful. All of them are specialized in Citroen parts,a.o. in CX-parts. New parts, specifically. With the exception of CX-Basis in Germany, who are dedicated CX-people and probably have the deepest range of CX spare parts available.
    Denmark:
    Skovgaard & Schmidt, tel. 004556663535 CKC Autoteknik www.ckc.dk
    Germany
    F.W.Meisen www.f-w-meisen.de
    LeCitron www.lecitron.de
    CX-Basis www.cx-basis.de
    Franzosenteile www.franzosenteile.de
    Zaix www.zaix.de
    Schneider www.kfz-schneider.com
    UK
    www.mclockwood.co.uk
    www.andyspares.com
    Netherlands
    www.citroen-andre.com
    All catalogs are accessible on the web, with the exception of Skovgaard & Schmidt,Denmark. Meisen in Germany is quick, has a vast range and has competitive prices. CX-Basis have an answer to most requirements at higher prices, LeCitron has a very deep range. Anyhow, you have to check yourself.

    Lars P: Rustfrie hydraulrør kan du få hos Skovgaard Olsen & Schmidt i Køge (Danmark) - leverer også pr. post. Tel +45 5663 3535.
    Bremserørssæt (2 lange + 2 spiral +3 korte rør): 969,00 Dkr
    Hydraulicrørssæt (2 lange + 3 korte rør): 549,00 Dkr
    Hydraulicrørssæt ( 3 ved trykregulator) 362,00 Dkr
    Til alle priserne skal lægges dansk moms 22,5% !
    Firmaet kan levere alle de mest almindelige reservedele til de fleste Citroën-modeller til meget konkurrencedygtige priser - i forhold til danske reservedelspriser i hvert fald! De sender gerne et priskatalog!
    Från skroten:
    Tips från Ivar 19 november 1999: Jag köpte nästan nya bromsskivor, yttre okhalvor, elspegelkontroll, kylare specialbyggd i mässing med kopparflänsar, avbruten annars hel elspegel från en frontad CX 25 GTi turbo2 -88 på min skrothandel. Allt detta för 300kr. Visserligen handlade jag delar till två andra personer samtidigt men jag anser att detta pris är ganska billigt. Nya bromsskivor minst 700kr i pirathandeln. Kolla telefonkatalogen över Gävle: Ekmans bilskrot i Hedesunda. Där står 7st cxar varav 6 av serie2.
    Från Anders 21 februari 2000:
    Efter att jag har bytt vänster drivknut, (Hela axeln), visade det sig att även den högra är kass. Vet någon var man kan köpa bara knuten? Mekonomen säljer bara kompletta drivaxlar för en smärre förmögenhet. Borde vara billigare med bara ytterknuten och en damask.
    Tips från Mats: Hos CDX kan du köpa enbart yttre knuten till din CX. CDX står för CEDEX Svenska AB, och du når dem på telefon 08-630 00 50.
    Synpunkt från Hans B: Billigt håller inte alltid så länge. Min erfarenhet är att systemen försämrats under senare år. Köp rostfritt, t ex från Raka Rör 031/876300. Köpte nyss till en Golf för 2.600 inkl frakt hem till dörren. Till en vanlig XM kostar det 2.980:-, CX 86-- kostar det 3280:-. De lär även göra system styckevis på beställning eller så kan du plocka ihop ett system av olika böjar, rör och dämpare.
    Från Arne S 99-05-02:
    Var beställer man bromsrör och hydraulledningar billigt?
    Svar från Bengt K:
    Ring och prata med
    Micke Andersson Bil&Maskin i Åkersberga, tel: 08-543 543 76. Han gör egna rör.
    Från Alessandro 00-02-18: Kolla på http://www.widik.se/ dom har mycket prylar till CX.
    Tillägg från Henke: om Widik: bakre ljuddämpare till CX 25 GTi TURBO KAT 87-89, 1494 kr. Jfr Citroen orginal 2700 spänn.
    Tillägg från Ivar: bakre ljuddämpare till CX 25 GTi TURBO 86, 490 kr, Autofrance, Box 22027, 250 22 HELSINGBORG, Tel: 042-20 16 20
    Från Bert: Köp lösa avgasdelar på Mekonomen, min kostnad blev klart under tusenlappen. Då bytte jag från första dämp (efter kat) och bakåt, dvs jag ersatte två dämpare och tillhörande rör. Vill minnas att det kostade 600-700 inkl monteringssats. Visst, det är säkert sämre kvalitet, Simons system, men det är nog inte 80% sämre, men det är 80 procent billigare. Två års garanti dessutom. Fem Simons på ett original, anta att det bara håller hälften så tjänar du ändå 2500:- Lite mulligare ljud dessutom. Och dessutom 15 kg lättare bil, så då drar den ännu mindre soppa.
    Från Stefan: Uppsala avgasteknik har billiga rostfria som dom monterar direkt på bilen c 3-4000:- 018-151580. Autofrance i Helsingborg har billiga franska system. 042-201620
    Från Fritz: Det billigaste avgasystemet jag kunde hitta var rostfritt !! (XM 122 inj -90) Detta hos Raka Rör.
    Bilskrotar och begagnade delar i Stockholmstrakten:
    Jag har upprättat en egen lista baserad på telefonkatalogens gula sidor: Bilskrotar i Stockholmsområdet.
    Passar äldre delar på en nyare CX? från Mats 12 feb 2001:
    Jag har nu bestämt mig för att skrota min gamla CX 2400 -81. Då jag listigt införskaffat en GTi -88 har jag några frågor. Finns det något som passar 88:an som man kan ta vara på från 81:an?
    Svar från Bert: Det är väl en hel del som kan passa mellan bilarna. En massa hydraulik till exempel, pumpar och klockor och fjäderben. Bromsok kanske? Är inte motorblocket i grunden det samma?
    Svar från Greger: I princip är bilarna lika förutom inredningen, kabelhärvorna, cylindervolymen och kofångarna. De allra flesta delarna passar mellan bilarna. Dock är spårvidden fram smalare på -81:an så länkarmar och drivaxlar går inte direkt att flytta över. Däremot är knutar och spindelleder lika. Så har du tid och plats, skala bort plåt och inredning och behåll resten. Du behöver delarna om du ska hålla liv i din -88 till ett rimligt pris.
    Svar från LasseNisse: Spårvidden ändrades -81 medan framskärmarna breddades -82, så bärarmarna kan passa. Däremot kan det fela på att -88:an kan ha ABS och den gamla bilen saknar fäste för ABS-givare. Det gäller även bärarmarna bak. Drivaxlarna´s ytterknut skiljer i alla fall för ABS.
    Kommentar från Greger: Du har rätt om ABS:en, den glömde jag. Däremot är det samma ytterknutar fram. Den tandade ringen på drivknuten går lätt att knacka loss.

    Till startsidan Till huvudsidan med mekartips Till sidans topp Till toppen av sidan