Citroën CX mekartips -> Hjulupphängning -> Hjullager
Hjullager
        uppdaterad 2007-02-25

Baknavet Baknavet
Bakre svängarm

Framhjulslager: Till toppen av sidan
Kolla framhjulslager:    Alfred 2000-08-16: Lagerulyd, tror jeg, gir seg større utslag ved sving til venstre, og ingen ulyd ved sving til høyre. Får ingen utpreget markering etter å ha jekket opp bilen, og tørnet hjulet for hånd. Hva sier ekspertene?    Helge:  Løft ene forhjulet opp (der du har mistanke om ulyd) (sett det på bukk). Start motor og legg i første gir, gi gass, slik at hjulet går fort rundt (du tar altså ikke av hjulet). Slipp gassen, eventuelt slå av motor slik at hjulet roterer raskt uten motorlyd. Slik kan du eventuelt (det er ikke sikkert du hører noe) avsløre defekt hjullager dersom du hører skrurrelyd, som imidlertid er relativt sjeldent på CX, men som jo forekommer...

Byta framhjulslager:    Ulf 2002-08-21: Er det en enkel sak å bytte hjullager fram, eller må man ha spesialverktøy for denne operasjonen? Framhjulslager Framhjulslager    Lennart H:  Det enda speciella är en 36 mm hylsa, eller vad det var, till att ta bort centrummuttern, sen sitter lagret med insex i navet. Det har ingen tätning inåt, så se till att byta den på en gång (sitter spindeln), och se till att allt är absolut rent innan man plockar isär det!

   Johan G 2003-03-05: Är det någon som har SKF-ekvivalenter/artikelnummer för hjullager fram samt lagersats till övre länkarmslager?    Anders (DK):  Her er leje informationer jeg har samlet over de sidste åringer. (Det ville være GULD at finde sådan noget på en hjemmeside)
   - Leje svingarm - CX(alle)/frem + BX(->9/85)/frem + X(saloon) / XM(saloon) / Xantia(saloon) / BX(ej 4x4)/bag: (SKF)VKD23000
   - Pakdåse svingarm leje CX(saloon)/frem/bag + BX(->9/85)/frem: (Cit)5.428.320
   - Leje svingarm - CX(estate)/Xantia(estate)/XM(estate)/bag: (1)26.207.049
   - Pakdåse svingarm leje CX(estate)/bag: (Cit)5.463.435
   - Pakdåse svingarm leje Xantia(saloon)/XM(saloon)/BX(ej 4x4)/bag: (Cit)5154.14
   - Hjulleje CX (saloon)/bag: (SKF)442377D
   - Pakdåse hjulleje CX(saloon)/bag: (Stefa)CC 52-68-8(Indv*Udv*Dyb)
   - Hjulleje sæt CX(alle)/frem: (2)1320081
   Lars I:  Från SKF-katalogen:
   - Hjullager fram CX: 441696M
   - Hjullager bak CX sedan: 442377D
   - Hjullager bak CX Break: 441696R
   - Bärarmslager bak CX sedan: 442327N
   - Bärarmslager bak CX Break: K-LM 12749+K-LM 12711(lösa banor)
   OBS! Anders! 26.207.049 är ett Citroën reservdelsnr. Bärarmslager övre fram CX: 442327N (dvs samma lager som bak!) Komplett sats kan ha numret VKD23000 som Anders skriver, det finns inte med i katalogen!

Kvittrande framhjulslager:
   Adde 2005-05-17: Jag har under en längre tid irriterat mig på ett kvittrande ljud från vänster framhjul, som jag tror kommer från framhjulslagret. Det mystiska är att ljudet inte finns där hela tiden. Det hörs bara i hastigheter under ca 60 km/h, och inte alltid. Vissa dagara är det helt tyst, och andra dagar låter det som om en hel fågelflock satt under skärmen... Är det här ett tecken på stundande lagerbyte, eller har ljudet en annan orsak? Ljudet är inte förknippat med bromsarna, eftersom det inte försvinner vid inbromsning...    Lars H:  Har följande tips att ge utifrån egna kvitter. Först skulle jag kolla så att inte änden på handbromswiren tar i fälgens insida eller i en klistervikt. Har hänt mig vid montering av 14" originalfälgar. Sedan kontrollera att inte låskåpan för drivaxelmuttern är lös så att den ligger och vibererar i vissa farter. Kontollera också handbromsens mekanism genom att dra åt handbromsen en aning när ljudet finns 2-3klick. Blir det tyst då, smörj länkaget eller byt ut slitna delar.
   Magnus:  Slitna hjullager brukar inte kvittra. De brummar och rumlar mer lågfrekvent. Därför tror jag också på någon annan källa.
   Adde: Jag har också resonerat på samma sätt, men efter att ha bytt allt som går att byta i fråga om bromsbelägg, samt rengjort och smörjt både här och där utan att få någon rätsida på det börjar jag bli en smula trött på alltsammans. En teori jag har är att hjullagren har börjat gå lite torrt, och därför gnisslar. Jag har nu lärt mig att oljudet blir värre ju längre och snabbare jag kör. Jag pendlar Uppsala-Stockholm varje dag, och tack vare tempot och trafikmängden på E4 så får både hjulager och bromsar ta en del stryk.
   Adde: Det var hjullagerfel! Jag har nu bytt vänster hjullager, och kvittrandet har nu försvunnit. Det gamla lagret hade inte havererat ännu, men fettet i lagret hade torkat/försvunnit (p.g.a ålder?) med varmgång i lagret som följd. Det var nog bara en tidsfråga innan lagret skulle skära. Frågan är nu bara hur lång tid det tar innan det blir dags att byta det högra lagret.    Lars H:  Du kan ganska enkelt fylla på nytt fett i lagret! Från insidan när man tagit ur drivaxeln kan man lägga in nytt fett och då förlänger man livet påtagligt på lagret!

Bakhjulslager: Till toppen av sidan
Bakre svängarm Bakre svängarm
Byta bakhjulslager:   Christian J 2002-12-15: Jag har en Citroën CX 25 RI Familiale som behöver nya bakhjulslager. Är det någon som vet var jag kan köpa detta till ett överkomligt pris? Vågar man ge sig på att byta detta själv?

Baknavet Baknavet
Hjulnav
schwingarm1.jpg (20439 Byte)
Baknavet Demontering av hjulnav.

Bakhjulslager.
   Mattias:  Bakhjulslagret är monterat i en separat rund löstagbar enhet, ett hjulnav. Navet består av en rund skiva som är fastskruvad i bilen och en annan skiva som är fastskruvad i bromsskivan. Skivorna roterar mellan varandra. Mellan dem sitter alltså bakhjulslagret. Hela denna enhet kan du montera bort relativt enkelt.
  - Ta av hjulet. Lossa bromsskivan genom att lossa dess två stjärnskruvar. Be en medhjälpare hålla bromsen nedtryckt för att inte skivan skall snurra. Tag sedan bort bromsoket. Var försiktig med bromsledningen, men den skall tåla denna hantering, annars är den gravt rostangripen och behöver också den bytas. Knacka loss bromsskivan. Bakhjulsnavet är fastskruvat i bärarmen med fem insexskruvar som kan sitta rejält fast efter 18 år i regn och saltsprut. Skruva bort dessa och knacka sedan loss bakhjulsnavet försiktigt.
Renovera hjulnavet så här:
   - Haynes rekomenderar inte att man själv plockar isär bakhjulslagerenheten och renoverar den (det finns dock renoveringsanvisningar). Betydligt enklare är att byta till en frisk bakhjulslagerenhet från en skrotad CX.
   - Ser lagret bra ut kan du försöka tvätta det minutiöst och torka ur med luddfri trasa och återinfetta rikligt!
   Är det bilprovningen som dömt ut dina bakhjulslager eller hör du det själv? Jag var på en besiktning och fick nedslag på mina bakhjulslager, som jag själv inte hade hört ett pip ifrån. Då bytte jag till fräschare däck bak och vips så var mina bakhjulslager hela på ombesiktningen!
   Viggo:  Et lite tillegg om bakhjulslagrene. Hvis du du skal på en skrot og handle. Lagrene er skrudd med unbracoskruer. De bruker å være svært rustne. Du bør ha med en liten rørtang, eller "papegøyetang" for å løsne dem. Du bør også ha blåselampe. Både til skruer, og noen ganger sitter bremseskivene HNNNGGG...men de må av først!
   Ole:  För att byta bakhjulslagren måste du först montera bort bromsskivan, var försktig med bromsröret, kan lätt skadas om det är rostangripet. Montera sedan loss navet från länkarmen, sitter med insexbultar. Navet skall sedan kunna dras rakt ut, underlättas om du monterar på hjulet, då får du bättre kraft och bättre grepp.
  För att byta lagret i navet monterar du navet fast i hjulet men omvänt, så att navet sitter på hjulets utsida med bultarna skruvade innefrån, lägg sedan hjulet på en bänk i bekväm arbetshöjd. Lagret är fastlåst med en stor mutter som har en inslagning i ett uttag i navet för att låsa muttern, Du blir tvungen att slå tillbaka denna stukning med hjälp av en lämplig dorn och en slägghammare, alternativt kapar du upp den gamla muttern med rondell och skaffar en ny mutter. Då Du slagit upp stukningen från muttern, placerar du hjulet med nav på golvet mot en vägg, och ber en kamrat att trycka hjulet mot väggen samtidigt som det pressas mot golvet. Du har nu en effektiv fasthållning av hjulet, tag sedan största skiftnyckel alt. rörtång och dra loss muttern.
  Då du lossat muttern som håller lagret på navet, tar du lämpligen 2 st däckdemonteringsjärn eller likn. brytjärn minst 50 cm. långa. Placera de båda brytjärnen under kullagrets ytterbana, och pressa båda järnen nedåt, så att kullagret släpper från navet, lågg sedan ett lämpligt mellanlägg, plattjärn, mutter ell.likn. så att Du får en riktig hävarm med rätt vinkel, pressa nedåt, lägg emellan pressa osv. tills lagerbanan lossat helt från navet. Du har nu en lagerbana sittande kvar på navet, lägg nu ytterbanan som Du lossade, runt den kvarsittande innerbanan, men uppochned mot vad den tidigare satt, kulbanan skiljer sig nämligen ett par mm. från de båda sidorna. Tag sedan loss kulorna från kulhållaren, och lägg de lösa kulorna under innerbanan mellan ytterbanan, fördela kulorna jämt och klistra dem på plats med chassifett. Upprepa brytningen med brytjärnen på samma sätt som med den övre innerbanan. Återmontera det nya lagret med hjälp av ett rör som passar exakt mot innerbanan, obs röret får ej ha kontakt med ytterbanan, olja in navet och slå sedan lagret på plats. VIKTIGT Glöm ej att stuka mutterns krage som låser denna.

  Red anm:  Muttern syns på bilden nedan. Denna mutter sitter mycket hårt. Och den är stor, någon passande skiftnyckel eller rörtång fanns inte i min verktygslåda. Jag spände fast muttern i ett skruvstycke och försökte lossa den genom att vrida det påskruvade hjulet, men det räckte inte. Skruvade av hjulet, satte tillbaka tre hjulbultar och använde en 1,2 m lång järnstång som hävstång. Då lossnade lagret med mycken möda (efter att arbetsbänken fått extra stöd för att stå kvar på sin plats). Jag rekommenderar att man byter hela hjulnavet istället. Beg. nav från skroten är billigare än ett nytt lager och finns i vettigt skick på nästan varje CX. Hjulnavet är olika för bilar med resp. utan ABS. Bilden nedan visar skillnaden. På nav för ABS finns en kuggkrans som ABS-sensorn kännner av, utan denna krans funkar inte ABS-systemet. Att använda hjulnav från bil med ABS på bil utan ABS går dock bra.
Baknavet

Byta bakhjulslager:    Martin S 2002-10-29: One of the rear wheel bearings is noisy. It has been ever since I bought the car (2 years ago) but nowadays it has gotten worse. Especially in a corner the noise comes up. I dont know if the bearing should be replaced. Since it can be greased, the problem could also be that it needs some grease badly. I am thinking about renewing though. Half a year ago I replaced the disc brakes on the rear, and at that time you could really notice the difference already turning the rear wheel hubs, one being a lot more noisy than the other.    Adrian H:  These bearings rarely go, so if you have access to an auto wreckers with CXs, then that could be a lot cheaper still.
   Martin S: Is getting a used rear wheel bearing from a wreck as easy as it seems to be? Just unscrew the surrounding inbus bolts?    Adrian H:  Yup, that's it. It is one of those nice, easy-to-reach, and quick to do jobs. Satisfying too.

Byta bakhjulslager:    Knaa 2003-07-25: Jeg har en 87-modell GTI, og det høres ut som et hjullager er i ferd med å gi seg. Jeg klarer imidlertid ikke å konstatere hvilket hjul lyden kommer fra (foran, bak - venstre, høyre), så jeg lurer på om noen har et tips om hvordan jeg finner det ut. Litt kjedelig å bytte feil lager.... Dessuten - kan disse hjullagrene strammes eller må de byttes? Og er et bytte en stor eller vanskelig jobb? For øvrig må jeg takke alle som er aktive med svar på siden - jeg har lært enormt av bare å lese    Anders (DK):  Er det ikke muligt at bestemme hvorfra lyden kommer - kan det være et bagre hjulleje. Ved ikke hvorfor - men min erfaring med BX & CX er, at bagre hjullejer er svære at lokalisere lyden fra eksakt under kørsel - men det høres tydeligt i karossen. Til gengæld er det enkelt at teste - løft bilen op bag - så bagre hjul er fri - og drej (varv) med hånden - det høres tydeligt - og kendes gennem hånden på dækket - at lejet er defekt. Ofte er der slør (glapp) i hjulet også. Samme fremgangsmåde kan anvendes på hjullejer frem. Men drivakselknuder og diff gør det mere vanskeligt. Lyder det mest som fra motoren - kan det være hjælpelejet på højre (lange) drivaksel. Men da skal du have drivakslen ud for at være sikker (og for at bytte det). CX'en er meget tung frem - og det er vanligt at defekt hjulleje frem bare kendes under belastning. Du kan prøve at efterspænde nav møtrik (mutter) - men jeg har aldrig oplevet de bliver løs.
   Knaa: Takk for gode råd. Jeg har funnet ut at det er det bakre lageret på høyre side som er dårlig. Metoden Anders beskrev var enkel å følge, og det kjentes med en gang at det var det høyre lageret. Så nå er det bare å skifte. Jeg skal forsøke selv, men har alliert meg med en mekaniker som skal overvåke det hele. Jeg gleder meg faktisk..... Tusen takk for hjelpen Anders!    Magnus:  Ursäkta en dum följdfråga, men hur låter ett lager som håller på och ger sig? Jag har på min GTi sedan ett par månader noterat ett lätt brummande/sjungande ljud från framvagnen. Det är ett rätt lågfrekvent ljud, inget gnissel eller knackande. Det tystnar i princip helt i högersvängar (t ex i en flack kurva i motorvägsfart), återkommer gradvis vid färd rakt framåt, ökar möjligen något i volym vid vänstersvängar. Det verkar alltså avta när belastningen på höger framhjul minskar, så därför misstänker jag höger hjullager eller stödlagret för höger drivaxeln. Känner någon igen detta ljudfenomen?
   Anders (DK):  Magnus - Anvend samme fremgangsmåde som beskrevet ovenfor Det er faktisk enkelt at kende det i hånden - når du tørner på hjulet. - og bagre hjul er enklest at teste - start hér Er der tydeligvis ingenting at kende på hjul - kan du gå videre med det mere besværlige at plukke højre akslen ud. Da er det til gengæld MEGET tydeligt at teste på hjælpelejet - er det defekt - kendes det direkte - du er ikke i tvivl.

Nytt bakhjulslager:    Frenchie 2002-04-16: Är det någon som råkar ha SKF-nummer på hjullager bak till CX 87-91?
Radlagersatz BL hinten (auch ABS)
   Anders (DK):  SKF 442327D. 2 styk pr sida + en packbox. Se upp med at det bakre tynne stålskydd kan vara totalt rostet sönder - da er det vatten & skitt i nya lagre.
   Øystein:  Jeg sitter med lagrene i hendene, og det er følgende: SKF 442377D (B1). Pakning: STEFA CC 52-68-8 (52 = indre mål, 68 = ytre mål, 8 = tykkelsen).
   Påberg:  Uppenbarligen kan det vara olika lager. Jag tittar på numret på det lager jag skruvat av från min CX20 TRE och det är märkt SKF 442377D, precis som Øysteins. Men en del säger att det skall vara SKF 4423227D – jag vet inte om det också är rätt möjligen. Jag rekommenderar ändå starkt att inte byta lagret utan byta hela navet – betydligt mindre arbete och billigare när man får tag på begagnat nav.

   Martin S 2002-10-29: Does anyone know the Citroen part number of a rear wheel bearing? I need a bearing for my 1987 series 2 GTi car. Other question is, is a series 1 bearing different ?    Adrian H:  Here I can help: I have been using SKF 442327 N bearings, reusing the neoprene seals.
   Citroen Andre / Andre Pol / CXA www.citroen-andre.com::  S1 and S2 wheelbearings are the same. Number for the SKF kit is VKBA 665. The bearing: 102798FF IRB IR-8067 E.U. The seal and the nut have no markings. Citroen price of the kit about EUR 215,- Aftermaket: EUR 90-125,-

   Johan G 2002-04-16: Does anyone have the corresponding SKF-bearing no. for the rear wheel bearings on the CX Series II?    Citroen Andre / Andre Pol / CXA www.citroen-andre.com::  Kit Berline: SKF VKBA665. Kit Break: SKF Timken LM12749F. Rear wheelbearing: SKF 442327D

   Bernie T 2004-05-13: Can anyone confirm if the rear wheel bearings are the same for the saloon & the estate? Or, are the estate ones beefier…? I’ve got one rear bearing which I’d like to fit to my estate – but not sure if it’s the right part.    Paul R::  Estate wheel bearings are MUCH larger than the saloon bearings. I'm not sure if they are interchangable, but I don't believe they are. In fact, we've not even been able to find a wrench large enough to fit the nut on the estate wheel bearings. Same with the rear suspension arm bearings, the estate uses larger bearings and has a much lower failure rate. I've considered the idea of putting estate rear arms on a saloon...
   Bernie T: It's what I thought, but not hoped - 'cause I'm sure the one I have is a saloon version. My Familiale has a tow bar on it - some clue as to why the rear bearings are shot I guess - must have pulled a fair weight in its time. I knew about the swing arm bearings being larger - and they certainly seem a lot hardier than the saloon equivalents. If anyone knows the best place to order a pair here in London, then the dvice would be much appreciated.    John:  Yes, bearings are diffent. BL dimension is 22x41. BK ditto is 22x46.

Var köpa bakhjulslager:    Frenchie 2004-05-09: Tänkte bara att det kanske inte är självklart för alla vad/hur man går till väga för att få tag på dessa lager billigt. På SKF's web-sida (www.skf.se) söker man efter Återförsäljare och finner länken SKF industriåterförsäljare i Sverige: http://www.skf.com/portal/skf_se/home/omskf?contentId=056872 Det är hos dessa industri-ÅF man kan handla mycket billigt. Kan krävas att man har en firma men oftast går det bra om man snackar lite med någon vänlig själ.    BorGis:  Momentum finns från Luleå till Malmö. Både T-flod och jag har handlat där privat helt utan problem. http://www.momentum-industrial.com/
   Göran:  En annan återförsäljare av SKF är Sverull. Har dessutom Renolds kedjor och ett ändligt sortiment av O- ringar.
   Western Hemispheres:  Bearing, wheel rear Cx sedan w/seal&nut ABS=nonABS. Part Number: C-95619163. Price: $217.48 each.
   Mekonomen:  Hjullagersats bak Citroen CX 1976-1992 sedan artikelnr 07-6605: 1462:-

Till startsidan Till huvudsidan med mekartips Till sidans topp Till toppen av sidan