Justera Diravi
Mattias K 2005-05-19:
Jag har fått erbjudande om att köpa en CX. Enligt säljaren så drar Diravi-styrningen åt vänster, vilket behöver justeras. Är detta något man gör själv med enkla medel eller är det ett jätteprojekt som kräver specialinstrument och tar massor av tid?
Styrningen – klicka för större bild!
|
|
Millgard:
Finns det tecken som pekar på snedslitning av däcken så kan man misstänka styr- och/eller spindelleder i framvagnen. Är dessa felfria (kolla med motorn avstängd) så kan det räcka med en justering av centreringsläget. På rattaxeln under reservhjulet sitter en "skiva" med tre 14mm bultar (har jag för mig det var). Lossa de två yttre en aning. Vrid sedan den mittre (excenterfunktion) åt det håll du vill justera, det brukar räcka med någon cm, räknat på nyckelarmens ände. Dra fast de yttre i gen och prova. Nu kan sneddragning också bero på bärarmslagringarna bak så innan du ger dig på DIRAVI:n bör du utesluta andra sneddragningsorsaker, annars kommer du aldrig att få ett tillfredsställande resultat.
Sturla:
Ja, sjekk bærearmslagre bak først! Ikke sikkert at du behøver justere på styringen overhodet. Min forrige CX dro bestemt ut til siden før jeg skiftet bærearmslagre bak.
Frenchie:
Egentligen ganska enkelt: Styrningen har ett läge den anser vara rakt fram. När allt är rätt inställt går bilen rakt fram och ratten står rakt i kupén. Två fel kan uppstå. 1) Någon klåpare ställer toe-in så att värdena stämmer men bilen tenderar att svänga när styrningen intar sitt rakt-fram-läge. Bilen måste då "passas" hela tiden, jobbigt på motorväg eftersom man oftast vill kunna slappna av och bara ge order om när det är dags att inte köra rakt. Åtgärdas genom en korrekt inställning av toe-in där man tar hänsyn till alla fyra hjulen och har styrningen låst i rakt läge. 2) Någon klåpare har lossat och försökt justera rakt-fram-läget genom att flytta på den lilla excenter som talar om för hydrauliken vad som borde vara rakt fram. Då kan man ha en styrning som är helt säker på att rakt fram är på ett ställe där både ratten och bilen ger sig iväg. Om inte någon därefter ställer in toe-in på ett korrekt sätt, då gör bilen det den ska men ratten står fel. Åtgärdas genom att man ställer ratten rakt, lossar excentern och ställer den rätt. Därefter genomför man korrekt en toe-in-justering. (Följdfel kan i extremfall bli att ändläget gör sig gällande åt ena hållet men inte åt det andra, man har helt enkelt mer kuggstång att styra med åt ena hållet.) Inget är särskilt svårt, det skadar inte om man har tillgång till en mätutrustning för hjulvinklar men det går bra med linjal etc. En sak man ofta glömmer, se för f-n till att kylsystemet fungerar och att fläktar startar och stoppar som dem ska. Under inställningen har man ofta bilen på tomgång (för att få rätt läge + rätt höjd), trist om man kokar toppen bara för en hjulinställnings skull...
|
Rakt-fram-läge på ratten
Symptom:
Bilen drar konstant åt ett håll, styrningen snedställd.
|
|
Åtgärd:
Rätt lufttryck i däcken. Lyft ut reservdäcket, lokalisera en platta på rattaxeln med tre bultar, lossa de yttersta lätt, sätt en 13 mm nyckel på den i mitten (en excentrisk justerskruv) och notera läget på nyckeln. Om bilen drar åt höger för du nyckeln åt vänster, max 10 mm mätt överst på nyckeln. Lås fast bultarna på sidorna och provkör. Gör ev om justeringen. Glöm inte att låsa fast ytterbultarna!
|
Slightly steering to the left
Karel L (NL) 2001-02-21:
I've been driving my new CX for about 4 months now, but still haven't figured out how to trim the steering. It is still slightly steering to the left. Does anyone have a picture where I can see the bolt that has to bee loosened to adjust the steering? I've searched for the bolt/nut, but I can't figure out which one it should be.
|
|
Shane L:
Have a look at: http://www.aussiefrogs.com/shane under CX 2400 5spd conversion. You will first need to remove the heater box's then this braket you see is the adjustment. The photo isn't great, but you should be able to pick everything out. The easiest way to fix this on RHD cars is to adjust both the tracking adjustement tubes identical amounts to 'move' the center position.
|
Karel L (NL):
I 've found the bracket - it was pretty easy since I have a LHD car - but in the earlier messages, there was talk about one bolt. This bracket has three bolts as far as I can see. Should I undo all three of them or is there one in particular that loosens the assembly (or are the other ones not bolts but something else)?
|
|
|
Styring trekker til venstre
Goffen 2000-09-02:
Bilen trekker urovekkende til venster. Slipper en rattet drar den rett ut!!?? Hva kan dette være for noe?
|
|
Andre:
Tja, så länge det inte är nåt som är helt snett och j-vligt och däcken är OK, så kan detta ofta grejas med att justera på en liten mutter som sitter på rattaxeln. Man får lyfta undan reservdäcket och om man har ABS får man lossa en kontakt som annars sitter i vägen. Cirka 20 cm nedanför reservdäckets nedre kant är det två 13 mm-muttrar som sitter på varsin sida som ska lossas några varv och den 13 mm som sitter i mitten (undertill) ska nu vridas lite - om bilen drar till vänster ska man justera muttern till höger (?? - jag minns inte på rak arm), men du får prova lite. Efter justeringen får man köra en bit för att prova och du behöver säkert justera ett par gånger innan cittran din går som ett spjut igen! Glöm inte att dra åt de två muttrarna igen!!! I Haynes handboken kan man skönja de muttrar jag menar på sidan 193, nedersta ritningen vid (1) "Flange", Även på sidan 194, överst, till vänster om "Coupling flange".
Mike:
Om det inte hjälper med "raktframläget" kan det vara bärarmsbussningarna fram som är utslitna. Min drog till slut så mycket att jag fick sitta och hålla emot.
|
Drar åt vänster
Fredrik L 2003-10-29:
Min GTI-88 drar åt vänster. När jag släpper ratten drar bilen åt vänster samtidigt som ratten står snett. Vrider jag sedan på ratten så att den står raktfram så går bilen rakt. Jag misstänker att det bara behövs en liten justering på raktframskruven. Har jag fel för mig? Var sitter den och hur ska jag skruva?
|
|
Tommy O:
Justeringen du pratar om sitter på rattstången precis framför torpedväggen. Du öppnar på dom två låsskruvarna som sitter på justerskivan, sen justerar du dragningen genom att vrida justerskruven som sitter mellan låsskruvarna åt det håll som bilen drar åt (i det här fallet åt vänster). Men om bilen drar kraftigt åt något håll så är det inte säkert att det hjälper med att justera där, då är det verkstad och hjulinställning som gäller.
Frenchie:
Har du justerat vid mellankopplingen? Det blir ju i så fall till att först ställa ratten rakt. Därefter justera vid mellankopplingens excenter så att 6.5 mm hålet ligger rätt och pinne kan föras in utan motstånd. Därefter justera resp styrstag så att Toe-In blir rätt OCH lika på varje sida. Mycket pyssel men svårt är det inte! Bara så du inte missuppfattar, justeringen du behöver göra är vid prylen märkt med 5 och 6. I snitt 'A' ser du dessutom de ovala justerhålen som du justerar utefter. Ratten ska alltså alltid sitta i samma riktning som kammhjulet. Justeringen sker därefter på styrstångens väg ned till servon.
|
Fredrik L:
Det verkar inte så klurigt ändå. Jag får väl ta itu med det när jag återser bilen. Har kört den till en bekant där den kan stå över vintern.
|
|
|
Hastighetsmätare + styrservo
Hans H 1999-09-19:
Har börjat djuploda i min CX20. Tycker styrningen va lite mysko, betedde sig inte som en Diravi ska göra. Upptäckte att hastighetsmätaren inte funkar heller. Kontrollerade vajrarna som går från växellådan till hastighetsmätaren och den där mojen med en centrifugalregulator i som styr kraften i styrningen i förhållande till hastigheten. Vajrarna var hela, men dom snurrade inte från växellådan. Man ser ju inte så bra därnere, men det sitter en växel ovanför diffen som delar "snurret" mellan vajrarna. Hur funkar egentligen den där mojen vid diffen som ska fördela det hela till bägge vajrarna? En Diravi-styrning blir lite VÄL nervös utan hastighetskompensationen.
|
|
Lars H:
Den där "klumpen" du ser där nere är vajerväxeln som gör att En blir Två så att säga. Den är ganska lätt att ta loss underifrån, det sitter en bult som håller den på plats och om du lossar den så går hela klumpen att dra upp och den är helt säker trasig, dreven i den är i småbitar skulle jag tro. Du har förmodligen inget fel i växellådan. Oftast tror jag att klumpen går sönder för att det går för tungt i centifugalregulatorn för styrningen. Det ska gå väldigt lätt om man drar runt där med en skruvmejsel.
|
Hans H:
Tog mig friheten att skruva isär den lilla växeln, eller snarare skära isär plåtskarven på mitten. Å så där, en "koppling" mellan 2 axlar som strulade bara. Tog till tuben med chemical metal och "lagade". Funkar bra! Än så länge iaf.
|
|
Olof R:
Mysteriet med hastighetsmätaren som visar 50% för mycket är löst! Det finns två typer av T-stycken som ansluts till växellådan i ena änden och till styrservo och hastighetsmätare i ändra. En äldre modell med metall-hus och nyare med plast-hus. Den med metall-hus har utväxling 1:1, medan den i plast har en nedväxling. Bytte bort "metallväxeln" mot en i plast - så blev allt som det ska. Har man ABS så är det en fördel om man har långa smala armar med flera armbågar när man ligger under bilen och försöker komma åt T-stycket....
|
Vajerväxel för diravin.
Ted Perkins:
Bilden visar Ted Perkins vajerväxel av den äldre modellen i metall. (Foto: Ted P. Klicka på bilden för att komma till Ted´s websida.)
|
|
|
Hastighetsmätare fladdrade och dog
Mattias 2001-02-03
:
Har precis köpt T2:a. På den långa resan hem från inköpsstället började hastighetsmätaren fladdra. Efter 10 mils fladdrande la den av helt och efter att ytterst sparsamt ha fladdrat till nån gång var den "död". Var ska man börja jaga felet? Både trippmätare och hastighetsmätare är "döda". Är det bökigt att göra detta och tar det lång tid? Är det vajer som på vanliga bilar och är det i sådana fall denna som är av? Såg i nåt äldre inlägg att det finns samband mellan diravi och hastighet, om det är vajer, finns det nåt växelhus som felet kan vara i? Är det nån skillnad mellan T2 och "icke turbo" Cx?
|
|
Anders (DK):
Mäterkablet er delt i 2 delar. En kort kabel som går fra bagom instrument og ud i motorrum, med skruesamling tæt ved LHM reservoir (den grønne beholder). Følg kabel ned til växellåda, og da ser du en plastik box med 2 kabler på. Den anden kabel går, som du selv beretter til diravi'en. Diravi kablet er helt sikkert i orden, da du ellers ville ha jætta meget besvær med at styre bilen! Den bliver nemlig helt utroligt OVERkänslig i styringen! Begge kabler er fastholdt med egen bolt & mutter i plastik boxen. Det er bare at skrue ud til det rette kabel, bytte kabel og skrue på igen. Om du har otur, er det ganske enkelt det korte kabel, som er gået fra bagom instrumentet. Det kan prøves enkelt, ved at trække i kablet ude fra motorrummet. Det skal selvfølgelig IKKE kunne trækkes ud. Om det kommer ud, skal du skille kablet i motorrum, tage bort styrhjul, siden skal hele instrumentpanelet tages bort, så man kommer til bagom dette. Kablet sidder med en slags bajonet kobling. Den er gjort i plastik, og kan ha blivet hård og derfor knækket. Da er det bare et nyt kabel.
Fejlsøgning på hvad som er defekt af de 2 kabler er ganske enkel.
|
Reparationsbilder
PÅ 2002-02-03
:
Växelhuset låångt nere:
|
|
Växelhuset frigjort:
|
|
Bryt upp plåtbandet:
|
Tag isär:
|
|
Mellersta hjulets axel har gått av:
|
|
Ersätt med en avsågad bult eller något. Återmontera.
|
Hastighetsmätaren som visade dubbelt:
Olof R 2001-07-19:
Mysteriet med hastighetsmätaren som visar 50% för mycket är löst! Det finns två typer av T-stycken som ansluts till växellådan i ena änden och till styrservo och hastighetsmätare i ändra. En äldre modell med metall-hus och nyare med plast-hus. Den med metall-hus har utväxling 1:1, medan den i plast har en nedväxling. Bytte bort "metallväxeln" mot en i plast - så blev allt som det ska. Har man ABS så är det en fördel om man har långa smala armar med flera armbågar när man ligger under bilen och försöker komma åt T-stycket....
|
|
|
Styrservoeffekt varierar inte
Timo 2000-08-20:
Jag har full effekt på styrservon oavsett bilens hastighet, har någon en lätt förklaring till det?
|
|
Anders (DK):
Det KAN være så enkelt, at hastigheds-følerkablet fra växellåda til styre kraftregulator er kass. Det ser ud som et kort speedo-kabel og er lokaliseret samme sted (ved siden af) speedo kablet i växellådan. Du skal ganske enkelt tage ud reservehjulet, og da følge speedo kablet ned til växellådan. Dér finder du et kabel mere, som går til styre regulatoren, som har et meget mærkeligt udseende. Den er udført af hård plast. Denne enhed kan selvfølgelig også være kass. Men den er samme sag til alle års- og motorvarianter. Det kan også være den mekaniske fordeler, som holder de 2 kabler på växellådan, som er kass. Den har indbygget gearhjul, for overførsel af hastighed til styre regulatoren. Den kan være udført i plast eller metal, men er også samme sag
til alle modeller. Har du ingen hastigheds indikation på instrumentet, er sagen enkel: da er det den mekaniske fordeler på växellådan, som er gået løs, og da er det bare at eftermontere den.
|
Styrning fastnar i yttersta läget
Justin 2002-03-24:
Performing a turn in the road yesterday and the steering suddenly jammed/failed with the Big Red STOP lights coming on! I stopped for about 10 seconds revved up and the steering came back to life, Diravi engaging and spinning the wheel back to 12 o'clock. It has been suggested to me that I would benefit from accumulator re-charching for slight heaviness at parking speeds - is this failure related or is it something else? (CX 25 prestige 1986)
|
|
Richard M:
1: check fluid level. 2: recharge accumulator.
Alan D:
Renew the accumulator. The steering is a very heavy load on the hydraulic pump. The pump can not provide all the energy needed if the steering is used at low speeds such as when doing what you describe.
|
Trög styrning till höger
Kalle 2001-07-14:
Styrningen går jättetrögt till höger men helt ok till vänster. Kör jag sakta och svänger till höger går det lite trögt, men försöker jag styra snabbare blir det ett relält motstånd. Den vill även dra till vänster när jag kör. Nu undrar jag om jag behöver byta servo i bilen eller om det går att justera?
|
|
Robban:
Skit i hydralsystemet! Pröva med hydralrengöringsvätska!
|
Trög styrning
Rickard F 2001-11-26:
CX TDI -80 break. Har på sistone fått problem med styrningen åt höger. Är tvungen att ta i allt vad jag kan för att få ratten att röra sig. Åt andra hållet går det så lätt som det skall.
|
|
Frenchie:
Du har DIRAVI-servo? Har du provtryckt din huvudacc på länge?
Bosse:
Hur länge sen är det du bytte LHM? Jag skulle tro att det är en effekt av att det sitter igen någonstans. Byt LHM, rensa filter, kör ev med särskild rengöringsvätska först (Hydrarincage, trol felstavat). Prova dessa åtgärder innan du börjar skruva på styrningen, nyttigt för hydraulsystemet i bilen i vilket fall.
Birger:
Felet beror sannolikt på att en nållagrad kolv i diravienheten (den mellan ratt och kuggstång) kärvar. Ska man rengöra och fetta in lagret så får man plocka ur hela rasket.
|
Styrservo tappar orken
John 2000-04-01:
Styrservon vill inte hänga med riktigt vilket blir lite problematiskt när man siktat en trång parkeringsficka och går in för landning med skeppet!! Stopplampan och Vätskenivålampan lyser när det går trögt, men vätskan är fylld....hjälp !!
|
|
Bernt:
Sannsynligvis er pumpen eller reduksjonsventilen dårlig, når lampen for veskenivå lyser betyr det at trykket i anlegget er lavt. Lampen indikerer to ting, nivå i oljetank, samt lavt systemtrykk. Koble inn et manometer etter reduksjonsventilen, og du vil se om red. ventil eller pumpe er kaputt. Ett manometer for sveisegass kan brukes (200 bar).
|
Styrservo återgår långsamt
Marcus 2000-11-30:
Ratten går tillbaks sakta vad kan det vara för fel? Den reser sig jättesnabbt så det verkar inte vara något fel på hydrauliken...
|
|
Bosse:
Kolla trycket i huvudacken, fyll eller byt. Att den reser sig snabbt beror på att pumpen och systemet i övrigt funkar bra.
|
Overhauling the steering control unit
Ian B (UK) 2001-08-17:
Can anyone help with information on overhauling the steering control unit?
|
|
Chris S (AUSS):
The SCU's are easy enough to tear down & set up again, however parts can be a problem. The slide valve wears (on crossover yoke ball joint in particular) & cannot be had except. The steering valve slide yoke to gear balls may also need replacing, & the same unit exchange system applies. I managed to repair mine using bits from 3 old SCU's. The symptoms of wear here are stronger steering one way (yoke balls) & more than normal
steering wheel play (slide valve ball).
I have been having mysterious leakages in the steering control unit (SCU) connection area of my right hand drive CX25, leading too a perpetual stench of LHM. If you've never played around with the SCU, there shouldn't be a problem. If however you have had the SCU out, like me, note the drain tube connectors are not only different in appearance, the bores of each one differs at one end. Its taken me 2 years to solve this one
folks! If you get them wrong like I did, one connector will continuously leak, making for a headache trying to find out where, as its near impossible to see the back of the SCU behind the ventilator tower. Initially I suspected the height corrector pipes/connections & it was "interesting" pulling apart & reassembling its vital 3 piece plastic cover in situ on a RHD car. On the SCU there are two 4.5 mm OD drain tube pipe projections for connection to two clear plastic drain lines of different diameter (one 5.0 mm OD. & other 4.0 mm.OD), standardisation be dammed! Connectors (there is a picture in Haynes but with straight connectors). Left drain port of SCU Right angled with 4.5 mm & 5.0 mm bores at each end. The 4.5 mm end to SCU, & the 5.0 mm bore to
5.0 mm drain tube (connects to height corrector tee on crossbeam). Right drain port of SCU. 45deg. bend with 4.5 mm & 4.0 mm bores at each end. The 4.5 mm end to SCU & the 4.0 mm bore to 4 mm drain tube (connects to steering governor Y piece). Seems important that these tubes pass thru the eye in the Vent tower drain tube support to make sure they do not get caught in the steering adjustment cam. Routing is important as there is only just enough length for the purpose. The 5.0 mm rear height corrector drain tube should be carefully routed & tied so it too does not foul the steering cam.
|
The steering governor
Paul (US) 2001-08-17:
Haynes is of no help (of course) because they say it can only be replaced not fixed. But how do I know if it's working correctly? I took the metal section off of the plastic "ball" just because I was curious. The weights inside the ball turn easily. There is a small pin that comes out of the "ball" and presses on a metal plate that has a rubber cup type gasket. Is this supposed to be able to move? It seems that opposite the point of contact is a shaft about 1/4" in diameter. It is open to the outside and can be seen between the large return line and the upper high pressure line (goes to the steering gear? the other HP line goes in the bottom and connects to the center point of the steering column connections). This shaft won't budge. I do remember that someone had disassembled their governor and cleaned it and discussed it on this list (are you still on the list?). Can anyone help here?
|
|
Shane L:
Unless your steering is deadly light at speeds, your governer is working. I've had mine apart as my steering was always abnormaly light. I'd already tried a 2nd governer and it'd made no difference so I ruled that being the problem out. After changing everything except the steering rack I got frustrated a pulled the spare governer to bits. Basicly the plactic 'sphere' is a sealed device that's just balance weights. As the centripital forces push the weights out, the only thing that happens is a small metal rod is pushed out of the sphere. Bolted to the plastic sphere is basicly a slide valve, that works on similar principles to the height corrector, the further it's moved the more pressure it vents to the steering controller (and the heavier you steering gets). On my steering governers these valves were seized, so I freed them up and everything worked properly for the first time in the 10 years we'd owned the car. So you have to entirely seperate components, the hydraulic slide valve and mechanical sphere. All the sphere does is push the 'rod' out against the slide valve moving it. It's very basic really once you have it apart.
Lou:
RTA, "revue technique automobile" (the french Haynes) says it's possible to be fixed (1 page & a half explanation). I'm not able to translate everything, but they talk a lot about replacing rislan washers. Don't know if it's easy to find but it could be cheaper than a whole steering.
|
Oljeläckage från styrdamasker
Tord 2000-11-18:
CX 2400: Är det någon som vet om damaskerna på styrservot har samma funktion som fjädringsdonens damasker, d.v.s retur för oljan? På styrservot finns ett returrör, är det till för det inre läckaget i hydraulcylindern?
|
|
Lars H:
Tyvärr så är de inte gjorda för att återföra olja utan försedda med ett pyttelitet hål som ska släppa ut ev läckage. Man kan köpa nya damasker och vulka fast en returslang som sedan kopplas till övrigt returslangsnät. Min mekaniker har gjort det på en del hopplösa fall och på så viss räddat en del CX:ar
från skroten.
|
Diravin läcker (tror jag)
Eke 2005-03-08:
Har en liten läcka på min CX där rattstången kommer ut ur torpedväggen. inget av rören eller returslangarna läcker. Skruvade ner plåten under instrumentbädan för att kolla, där var som en stor "gummislang" som kapslade in ratttången mellan själva diravin och torpedväggen. Det ser ut att ha läckt lite där gummit sitter runt diravin men det mesta rinner nog ut genom gummit fram genom torpedväggen och ner på marken. Vad kan det vara som läcker? Finns det några rör eller returslangar som kan läcka där?
|
|
Ole M S:
Du har ganske sikkert en lækage internt fra selve diravi styreenheden. De fleste udskifter enheden med en brugt. Hvis du vælger denne løsning så check lige at den ikke også har hydraulikvæske i gummihuset. Citroën kan ikke levere nye o-ringe til reparation af enheden, MEN alle de benyttede o-ringe kan købes alligevel andre steder. Det svære består i at finde ud af hvor store de var før de blev monteret for mere end 16 år siden. Hvis du adskiller styreenheden, så hust at isætte en lang tynd pind så enheden er korrekt centreret.
|
Kursstabilitet
H-G 10 nov 2001-11-10:
Av alla Cittror har GS/GSA:an haft den bästa kusrstabiliteten. Den lilla bilen har en otrolig väghållning och går som tåget. P g a denna erfarenhet blev min CX Turbo2 en skuffelse. Bilen känns sladdrig och jag måste hela tiden korrigera kursen under färd. Styrningen känns som om den satt i en Ford Fiesta. Nu läste jag att styrningen skall vara progressiv. M a o bli trögare ju fortare man kör. Detta måste vara felet på min CX. Någon som kan beskriva var jag kan hitta felet och hur jag skall laga det?
|
|
Lars H:
Det är utan tvekan så att växeln för diravi/styrning och hastighetsmätare är trasig. Du måste nog köpa en ny sådan. Den sitter lite svåråtkommlig på en T2:a pga ABS. Men du kan se den uppifrån. Ta ur reservhjulet och titta. Följ vajern från centifugalregulatorn (plastbubbla under reservhjulet med hydraulrör och vajer ansluten) ner till växellådan där ser du då växeln. Den sitter fast med en bult som du lättast lossar underifrån. Lossa bulten och dra upp växeln med hjälp av vajrarna montera den nya på vajrarna och för ner uppifrån. Det är säkert så på din bil som på de flesta CX:ar att tidigare ägare inte brytt sig i att smörja denna växel vilket bör ske var gång du byter växellådsolja = 3.000mil eller vartannat år.
Jörgen:
CX har enligt min mening, med rätt inställd styrning och bra däck, den bästa stabiliteten av alla bilar. Enligt en gammal test i Teknikens värld är det fler som tycker som jag. Men - för en ovan förare kan styrningen kännas orolig och konstig, det är ju en styrmaskin som drivs av hydraulik. Efter några hundra mils tillvänjning är det en njutning att köra bilen i stadstrafik, fickparkera eller bara styra ut på landsvägen, sätta på stereon och koppla av!
Anders (DK):
Du kan have et af disse problemer - kanske flere:
1) jeg forudsætter at dit speedo viser korrekt hastighed? - da funker i alle fald speedo kablet og dermed også
det omtalte T-stykke. Du kan da have fejl i kablet til regulatoren. Kan ganske enkelt være knækket, eller
sidder ikke ordentlig på plads. Oservere at på selve regulatoren, sidder kablet med en fjederspænde. Den kan
have taget vejen ned i ......
2) Du kan have den samme fejl, som jeg har haft i nogen tid, nemlig udslidte gummibøsninger i de nedre
bærearme. Det er vanligt at gummiet bliver mjukt efter flere år med olie påvirkning. Det giver en usikker
styring, hvor man hele tiden må korrigere. Det er også vanligt at Bilsynet hitter denne fejl, så du kan jo
vente og se. Helt seriøst hjælper de gerne med at hitte konstige fejl når du er på syn, de har jo stor
erfaring.
3) Fejl i styregeometrien - for meget toe-out.
4) Kobenethed i bagre bærearme. Giver også sladdrig og upræcis styring. (egen erfaring)
|
H-G:
Tack för alla goa svar. Skall "beta av" dem en efter en. Vet dock att den ena bärarmen i bak kärvar, vilket uppenbarligen kan ge denna oprecisa körupplevelse. Vet också att däcken är under all kritik. Bra mönster men troligtvis mycket gamla och hårda. Hittade Galaxie 190/65/390 för 835 kr styck, monterat och klart. Galaxie är regummerat, men? Åsikterna om regummerat går isär enligt tidigare inlägg.
|
|
Bert:
Konstaterade just att min T2 är rätt mycket vingligare med TRX-däcken än med vinterdäcken. De senare, Michelin dubbfria, känns betydligt stadigare. Mina TRX-däck är riktigt gamla och slitna. Speciellt klättrade bilen på vallarna i motorvägen med TRX, så när man hamnade i ett sånt här dike så fick man sitta och parera hela tiden. Det känns inte alls så med vinterdäcken, så nog betyder däcken en hel del. Jag kan säkert tänka mig att jag har lite glapp här och där, så det blir väl summan av alltihop man upplever. Med en helt fast och bra framvagn kanske TRX-däcken skulle kännas normala, men det blir ett annat år. Nu är det startmotor och avgas och höjdinställningsmotorn som står på tur - det finns att göra.
|
Wobbling CX
Karel L (NL) 2000-09-28:
My new Break (CX 20 TGE) tends to wobble when I'm driving +80km/h. I mean, it steers to the left, then to the right, as if it does not ifnd it right center in the steering. The car does have a large tendency to turn left, so I guess that the DiRaVi is incorrectly set. Could this cause the wobbling?
|
|
Matt R (UK):
I've had the problems you describe: Jack both the front wheels off the ground and inspect ALL the knuckle joints/ball joints associated with the front suspension. You are likely to have wear in the upper and lower hub ball joints. However, there's more: Thanks to the wonderful double wishbone front suspension you could also have wear in the lower wishbone bushes (rubber), the upper wishbone bearings (more joy than the rear arms!). Checking these joints takes a lot of strenght in tright direction and I have been fooled before into thinking bad joints were OK. Once you've checked all that, move onto the steering. A very common problem is that the Axial ball joint has come unscrewed. This will lead to wander and bad tracking. Ulitmately it could
perhaps unscrew completely and come off so ALL LISTERS WOULD BE ADVISED TO READ THIS!! Run your hand up the track rod and you'll find it goes into a joint which has a rubber boot around it. Push back the boot (it's not clipped in any way) and manipulate the track rod/axial joint assembly to find out if it has play. They go 'dull' with age, but the real problem is if this axial joint has unscrewed itself from the rack. Turn the steering onto the relevant full lock to make it stick out so you can see it. The joint is supposed to be locked in by a tab washer, but it's rubbish. Unscrew it totally and put Thread lock cement on the threads. Do it up tight and do your best with the crappy washer. As for pulling to one side: After checking ALL the joints, suspension AND rack, my CX Ambulance STILL pulls to the left. There are two possible reasons: 1: The rack has been assembled and connected to the steering when the self-centre unit and rack were not central to each other. 2: The subframe is bent. The subframe on my car isn't bent. The steering rack must have been reassembled out of sync with the steering control unit.
|