Klonk i framvagnen?
Masten 2007-04-07:
Jag har sedan en tid tillbaka ett klonkande ljud från framvagnen när jag kör över gupp och liknande. Är det månne något krängningshämmarstag som sjunger på sista versen?
Krängninshämmarstag (dock inte till XM)
|
|
Kjell H:
Ja.
Billy:
Ja det är stabiliseringsstagen/krängningshämmarstagen..... Köp på Biltema då de är mycket billigare än original och håller lika länge!
Kjell H:
Tvivlar jag på, finns flera trådar om deras korta livslängd. Köp från Autofrance (042-20 16 20), orginalkvalitet billigare än feltemapriser. Biltema har en del bra verktyg, men deras bildelar håller tvivelaktig kvalite.
Alvar:
Min bil klonkade även efter byte av krängningshämarstagen, det försvann när jag bytte styrleden, kolla den samtidigt eller byt. Enkelt jobb och inte speciellt dyrt (någon hundring / sida)
Billy:
Here we go again.. Så fort man nämner biltema så blir någon så direkt.... Jag har två exempel.... min fars xm har haft sina stab-stag i 12000 mil utan problem eller klonk (original) min gamla xm , syrran har den nu har biltema stag 11.000 mil utan problem... Tycker man ska vara nöjd om dom håller 10.000 mil (om man köper från biltema) det verkar dom göra.. + att på biltema får du 2 st stag mot 1 stag för samma penning på citroen... om nu citroen ens kan ta hem dessa stag längre då de knappt kan ta hem hydraulrör och tändstift längre....
|
Masten:
Låter som att det får bli ett besök på Biltema för min del. Jag kör inte ens 1500 mil/år så om de håller i 10000 eller 20000 mil spelar inte så stor roll. Billy: Jag var in på din hemsida och kikade på bilderna på dina XM:ar. De som är på de främre fjäderbensfästena på din V6 Break, vilket skick kan de anses vara i? Mina ser nästan ut så...
|
|
Billy:
Hmm nu kommer jag inte riktigt ihåg , men har för mej att enasidan var mkt fräch medans den andra var något sämre.... Den bilen är numera skrotad (reservdelsbil) Det är Tomas i borås , (här på Citroënakuten som har den idag) Fråga honom om han tyckte de var ngt att ha vet ja.
Master:
Jag har bytt klapperstaget minst 10 ggr under dom år jag kört med XM (ok, ok, jag kör rätt hårt på väldigt ojämna grusvägar). Konstaterade nyligen att det var dags igen på höger sida så förra helgen bytte jag det.
Tyckte först att det verkade ok men redan efter ett par dar konstaterade jag att jag misstagit mig, det klonkade lik förbaskat. Jag hade inte använt originaldelar så jag tänkte att jag säkert fått nåt billiggt Kina-pirat så jag bytte igen igår, denna gång till ett annat fabrikat. Men nej, det gav sig inte. Klonk, klonk...
Började sen intala mig att det kanske kommer från vänster sida, det är ju inte så lätt att avgöra varifrån ljudet kommer. Sagt och gjort, jag bytte det staget till ett nytt också igår. Provkörning - klonk, klonk...
Grunnade på det igår kväll och kom att tänka på att kofångaren var ju litet lös efter en krock med en snökarm i vintras. Kollade upp det i morse, mycket riktigt, innerskärm och kofångare satt inte fast ordenligt, några skruvar had släppt på insidan. Fixade allt på bästa sätt och tänkte ok, nu var det ur världen! Visst - klonk, klonk...
Vet inte längre var jag ska söka, jag har kollat alla leder och hittar ingenting löst. Kollar i första hand genom att ställa upp bilen och rucka på framdäcket i alla riktningar. Har också kollat utan däck. Har försäkt bända med ett litet bräckjärn. Övre fästena verkar helt ok, allt sitter fast.
Jag behöver visst litet tips...
Billy:
Hur ser gummibussningarna ut i den nedre bärarmen? Fast iofs så brukar ju bilen dra lite snett vid starkt gaspådrag om någon av dessa bussningar är slut.
Datmbn:
Själva krängningshämmaren är ju lagrad på 2 ställen dessa kan slamra ganska rejält
Frenchie:
I.o.f.s. på Xantia men; köpte nya stag från Mekonomen i December -06, helt slut nu i Mars -07...
Alvar:
Alvar: Jag läste i någon tråd att klonket försvann vid byte av fjäderbensfästen, har du kollat dom? Annars gissar jag fortfarande på styrleder om dom inte är bytta på länge.
Hank:
Glappande spindelled kan ge samma ljudfenomen som klapperstagen.
|
Masten:
Snart slut på klonkandet:
- bytte som sagt båda krängningshämmarstagen, blev litet bättre men inte helt tyst
- hade sen in den på verkstad och bytte båda sidors nedre kul-leder, blev ytterligare litet bättre
- bytte sen båda yttre styrlederna, jo- också det hade positiv inverkan, och bilen blev aningen stadigare på vägen. Men ännu fanns det kvar ett svagt durrande/klonkljud.
- tog igår loss båda krängningshämmarstagen för att få krängningshämmaren att röra sig fritt och märkte då att högra sidans krängningshämmarbussning glappade rejält. Det är svårt att se det om man inte tar loss den på båda sidorna, annars belastas den från endera sidan.
Så nu har jag beställt dom bussningarna också. Tog samtidigt bussningarna till båda nedre bärarmarna. Om det ännu låter från framvagnen efter alla dessa byten får ni spärra in mig nånstans! Det finns väl inget mera att byta?
|
|
Bossel:
Ett litet tipps fårn en Pegg och Zx ägare! Detta med klapparande klonkande krägningshämmar leder har att göra med att de är gjorda av plast, jag vet inte hur många jag har bytt under åren som gått men många är det till en dag jag ledsnade och således tog två styrleder kapade axeln ,svetsade på dessa på den på kränghäm axeln efter att jag kapat av de dåliga lederna. Ojj vad mycket längre det håller!
Bamse:
Hur hittar man styrleder som inte har plastbussning inuti då?
Tror det beros mest på vad man kör på för vägar hur länge stagen håller. Bor man på landet och kör massa hålig väg varenda dag så håller nog varken biltema eller original nåt vidare. Vet inte hur gamla mina är, men jag har aldrig bytt och bilen har gått 7000 mil i min ägo, och det är inga snälla mil men jag kör i princip bara landsväg/motorväg.
Bossel:
Det finns tydligen olika kvaliteter av plast!
Jakki:
Min bil börjar åxå att klonka lite. Är det någon som har en bild från "brottsplatsen" så jag vet vad det gäller? Köpte en styrled från B...B...Biltema för nå't år sen när det klonkade, men hittade inte på någon som var lik den jag köpte så det vara bara att lämna in den...
MedisHorn:
Det kan bero på många saker vad jag förstår - jag har bytt spindelleder, styrleder, stabilisatorstag och länkarmsbussningar, men det klonkar lik förb-t emellanåt. Jag inbillar mig, åtminstone för tillfället, att det har med fjäderbensfästena att göra. Eller möjligen styrstag/styrväxel nånstans. Styrleder går väl annars fint att beställa på Micro eller Autofrance eller lite varsomhelst till något sånär rimliga kostnader.
Greven:
Jag skulle vilja påstå att "klonkljudet" i framvagnen sällan beror på krängningshämmarstagen. Jag hade en XM V6 -92, där jag bytte allt som har nämns här+motorfästen, växellådsfästen m.m. Tror ni den blev tyst ? I h-e heller ! Nu vet jag att Kämpe Motor, som jag inte längre anlitar, har en lösning. Och jag har faktiskt provat några XM, som han åtgärdat och det är första gången jag kört XM utan oljud i framvagnen. Vi talar nu om ett relativt diskret klonkljud, ej det smatterliknande oljud som glappa krängningshämmarstag eller glapp i rattstångens knutar kan orsaka. Tyvärr minns jag inte vad Kämpe sa, då vi inte längre har någon kontakt. Men, lösningen finns.
Rudmark:
Dålig fjädring gör ju att dessa stag går åt fortare.
Skogn:
Jeg har aldri bytt disse stagen på min bil og jeg kjører minst 6km hver dag på en grusvei, gjerne også mye mer. Når bilen nå har passert 45000mil synes jeg dette er ganske så bra.......... Det er helt ok om man må bytte dem også nå da
Greven:
Glöm stagen ! Det är aldrig dom som orsakar "klonkljudet"
Rudmark:
Utan det är ......................... Krängningshämmare, styrstag, spindelled, eller?
Jakki:
Jakki: Varje gång Citroën bytt "klonkstaget" åt mig har det tystnat efter det. Brukar kosta 600 spänn ungefär att göra det på Citroënverkstaden.
|
Vem vet hur bra Biltemas krängstag till XM håller?
Frenchie 2005-03-24:
Vem vet hur bra Biltemas krängstag till XM håller? 552 kr på Mekonomen eller 149 på Biltema?
|
|
Rogerwallgren:
Verkar hålla kanonbra!!!! Ser ut att vara lika bra eller dåliga som originaldelarna... och med den prisskillnaden är det väl egentligen inget att fundera på... satt sådana från Biltema på min 2.0i för drygt ett år sedan... och dom är hur bra som helst! Sett till priset är de i vart fall inte 1/3 del så bra som mekens....dom är nog lika bra. Kör på Biltemas!
Billy:
De stagen från Biltema håller mkt bra, jag monterade dessa på mina XM'ar och även farsan har på sin och han har nog kört 7000 mil utan probs.....
Lundin B:
Jag körde många tusen mil med mina innan jag bytte, och då var det bara den ena som var lite glapp, men det var inte mkt... Köpte då från Autofrance och fick dåliga först (original??) höll bara några hundra mil, fick nya på garanti och dom höll dom några tusen milen som jag hade bilen kvar iaf..
Armada:
Slitpryl som man märker om de börjar bli dåliga - köp Biltema, det gjorde jag förra året. Men jag fyllde på med mer fett i kullederna innan montering.
Abbe:
7000 mil utan problem...
Jlsg:
Köpte från Biltema och bytte båda sidor för ett år sedan, åker på att byta höger sida i år igen. Men eftersom man kör bil i stan med i mitt tycke Sveriges sämsta snöröjning Borås. Innanför stadgränsen så är det som att köra på ett gammaldags tvättbräde, knaggliga isvalkar överallt, så det är inte konstigt att grejorna tar stryk...... Det blir ett nytt från Biltema.
Birger:
Se till at du ikke monterar dom upp och ned, det er en liten skillnad på ändarna.
|
Droplinks, please tell me they're a doddle!
Demag 2007-04-18:
Is it much of a job to change them? It looks like undo the two 8mm nuts and out they pop? Trying to get rid of that annoying rattling noise and some vagueness from the front end of the car.
|
|
Noz:
In principal they are a doddle. For the top connection the thread is kept stationary by a flat on the collar so its not too bad. However, and there's always a however, the bottom one has no flat. The bolt is hollow and you're supposed to use a 6mm allen key to keep it still whilst you undo the nut. The rust is usually so bad that the allen key is not strong enough to keep it still and the internal corners get rounded off.
My best advice is to thouroughly wire brush the threads on both ends and soak in release oil for a week or two before the change. You could also try the good old blowtorch or oxy/acetylene to heat the nut up. You will damage the rubber boots but your throwing the old droplink away so it doesn't matter.
Its also better to have both front wheels hanging when you do it and the arb wil lfall away from the strut. If you do it with the opposite wheel on the ground then the arb will try to travel upwards. You then need a crowbar or lever to prise the strut and the arb apart to get the old droplink out and the new one in. Its not too bad either way.
Wirdy:
Noz's advice is sound, the bottom joint nearly always rotates and then you round off the allen insert shape trying to remove the nut over rusted threads.
I don't even bother trying the soaking in wd40 thing - The angle grinder is your best friend in this situation. The old link is being trashed anyway.
Assich:
I agree angle grinder or nut splitter. Show no mercy.
Peter N:
Perhaps I have just been lucky, but every case of front end rattle I have had, has been the drop links - except one, that was a track rod end - but I changed the drop link first.
|
Clunks from the front
Steve L, 2008-03-11:
On my 1996 TCT I'm beginning to hear muffled clunks from the front as I go over bumps/ruts/holes etc. I seem to remember this was link rods? Or could it be more. Can anyone actually confirm that this is a cure?
|
|
Becky:
Drop links. They take about 10 minutes a side to change - if they co-operate. You will need a lever to push the anti-roll bar down - well I need a lever anyway. Aftermarket ones are much cheaper than citroen ones but last much less time. If you are hearing groans as you turn the wheel it's likely bottom ball joints. If after you changed the drop links it still rattles the legs are probably worn or something. Beyond that - track control arm bushes - or maybe just too much junk in the boot (my problem)…
|
Steve L:
Spheres - done them quite recently so I'll try the drop-links. There are a set of particularly nasty speed bumps near the station, I'm sure they don't help. I know what you mean, my boot tends to end up as a dumping ground. |
|
Becky:
They only take a few minutes each side – maybe 20 minutes the first time. Wait for a break in the rain and do it. Make sure you buy the new nyloc nuts when you get the new drop links. 17lbft comes to mind for some reason.. don't overtighten them.
Gordon:
The easy way to checkis to jack up the front at both sides and remove the wheels. You should be able to move the hub up and down and feel the massive amount of play in the drop links. They're basically a consumable.
|