Citroën XM mekartips -> Elsystem |
Elsystemet
uppdaterad 2011-12-19 Sidan under uppbyggnad! Rubriker: |
Mätinstrument
Ett enkelt universalinstrument för mätning av spänning och resistans måste man ha till de flesta elektriska undersökningar. Läs mer på Gábors BX-sida om hur man använder ett sådant.
Förebyggande tillsyn av elsystemet: | Till toppen |
Kontaktfel
- Alltför många fel orsakas av tidigare reparationer, typ Abiko klämmor, öppna sockerbitar och felaktigt monterade elektriska tillbehör som extraljus, stereoapparater, larm och annat.
- Många fel, särskilt de som är periodiska, härleds till kontaktfel. Demontera batteriet och kolla kontaktdon och relän. Rengör med en spray som löser oxid och skyddar. Fetta in kontakterna med speciellt kontaktfett, polfett eller vitt vaselin. Byt ut relän som är alltför oxiderade.
Närbild av oxiderad kontakt. Kan ge problem!Helge 99-11-11: Jeg kjøpte en stor tube med kontaktfett fra Citroën, altså det de bruker på verksted. Delenr i Norge er 9984.88. Ser ut til å virke bra på min CX, men det ser jaggu ut som litt tynn vaselin...;-)))
Fritz: Vaselin funkar utmärkt, och rådet har jag fått från ortens Citroenverkstad.
Scott R: Folks, I do electronics for a living. The objects of the connector doctoring are two:
1) Remove oxidation to the extent possible, further ensuring adequate contact pressure by squeezing things if the springy bits have relaxed;
2) Exclude oxygen and moisture after re-assembly.
The Vaseline (or Silicone grease, my preference, as it is very good at excluding water over the long term) serves to seal the joint and keep air and water out. The unit pressures (pounds per sq inch, nt/m**2 or whatever) where the microscopic peaks on the metal bits actually touch each other will punch right through the grease.
Clean Your Connectors - and your XM will appreciate it
John M 2008-04-24: Last Saturday I was working on every known external and internal connector on my XM: plugs, connectors, relays and ground bolts. I was using contact spray, let it work on both ends for about ten minutes, work on it with a toothbrush, spray more and wash with flushing spray after 30 minutes. It will take all the time from breakfast till lunch, particularly if you go inside the compartment engine and also include contacts on lights.
The results are astonishing: after cleaning door multicontacts, I gained extra treble on loudspeakers, more accurate temperature reading and faster and more silent automatic lock. The ABS warning doesn't come on anymore and lights do not flicker anymore with the direction light on. I warmly advise you to spend a Saturday morning in this fashion!Jorgy9: How true. Once my indy happened to clean 1 (one) earth point somewhere in the engine bay because of dismantling to do other stuff, and immediately I noticed how the central locking operated faster and without the hesiation it sometimes has...I asked him if he had charged my battery or something...
Vilket medel skall man smörja upp elkontakter med?
Perzy 2007-11-24: Det finns ju ett stort behov att smörja upp reläer, jordpunkter etc. Men vilket medel är egentligen bäst till detta? Många verkar automatiskt svara '5-56 eller liknande' men jag är lite skeptisk. Bara för att nåt är fukt-undanträngande (= oljebaserat!?) så ger det väl kanske inte den bästa elektriska kontakten? Sen finns det t.ex. 'elektronikrengöring' på sprayburk. När ska man använda det? Ska man använda det på en bil? Först? Sist? Mittemellan? Hur är det med molybden-sulfidspray? Är det bättre än oljebaserat, och hur länge stannar det kvar? Frenchie: Kontaktytor i reläer mår bäst av att vara rena/torra. Ska inte smörjas med något alls. Ett slitet relä (sliten kontaktyta) är sliten oftast för att materialet vandrat från den ena kontaktytan till den andra, särskilt om komponenterna som slås på och av har en induktiv eller konduktiv last (som en vanlig brytare i ett tändsystem).
Anslutningsstiften till ett relä och så gott som alla andra stift i elsystemet (särskilt de utanför kupén) mår bäst av att vara rena från salter. Eftersom det far runt ganska mycket skit i luften i motorrum och under bilen skyddas dessa bäst av ett fett efter att ha rengjorts (eller är rena för att man köpt en ny komponent). Fettet lever längst om det har låg vattenhalt. Det finns särskilda specialfetter men huvudegenskapen i dessa är just att vattenhalten är låg. Vaselin är ett bra exempel på fett med låg vattenhalt.
Samtliga sprayer på marknaden är mer eller mindre bra som akutåtgärd (det där med att driva ut/undan fukt etc) men eftersom alla sprayer till skillnad från fett är väldigt rinniga och innehåller en massa flyktiga ämnen ändras karatären efter kort tid. Ytan blir då klibbig utan att innehålla något särskilt skydd mot fukt. Klibbigheten drar till sig smuts, det mesta smutsen i bilmiljö innehåller salter av olika slag. Dra slutsatsen själv...
Perzy: Tack för mycket bra svar. Jag måste erkänna att min förståelse av bil-el är minimal men att jag gärna lär mig mer. Jag märker att elsystemet i min älskade XM lever sitt eget liv och jag bör jobba med det för att vara säker på att det ska fungera. Rena torra kontakter är ju det optimala men det blir ju alltid oxid på alla metallytor med tiden och kanske metallvandring också?
Så rent konkret, jag drar ut ett relä, kollar kontakttblecken. Vad ska jag göra. Lite smärgelduk? Bara torka av ? Smörja med polfett? Ledsen att jag är så frågvis men jag är som sagt lite trög...Alexander: 5-56 og WD40 er som det er sagt her tidligere akutte hjelpemidler. Skal man ha permanent god kontakt må man vel tvätta og holde det lukket så ikke noe mer dritt slipper inn. I elektronikkbransjen brukes isopropanol til å vaske elektronikken. Den løser opp oljer og vannbaserte ting (som salt) og er ikke strømledende. Oksidbelegg kan vel fjernes ved å pusse litt med fint sandpapir...
Frenchie: Tvätta med ljummet vatten med lite såpa/tvål/diskmedel i, blås torrt med tryckluft, dräm allt sketfullt med vaselin. Altenativt, torka bara av, bra att vara inne i värmen = lättare att få loss gammal skit. Skulle inte slipa eftersom de flesta flatstift (som ännu inte ärgat sönder) normalt har någon form av ytbehandling som bättre står emot korrosion. Slipar du bort den och kommer ned till "den rena kopparn" ökar du risken för snabbare korrosion. Men om du samtidigt skyddar med fett kan du klara dig hyfsat ändå.
Tänk också på att man faktiskt kan kontaktera om både sladdar och kontaktdon. Även om man kanske får leta på ställen som Elfa eller Storel så går det att hitta exakt rätt typ av hon-don som sitter i socklarna. Men vad du än gör, köp inte kvalitén som Biltema använder. Ytbehandlingarna är det uschligaste man kan hitta, materialet i flatstifthonorna (de som griper om och fjädrar fast mot stift-donen) är rejält dåligt = håller inte kontaktkraften särskilt länge. Ytan som ligger an kan också vara mindre i billiga don jämfört med lite dyrare. Man kan tro att ett flatstiftdon är ett flatstiftdon men det finns stora skillnader i kvalité. Du märker det efter någon säsong, då kommer felen krypande igen...
Slutligen, tänk på att rengöra och fetta in baksidan på kontakterna, inte bara anslutningspunkten! Ofta är kabelkrimpandet angripet, kopparledningen ärgar friskt mot hålet i donet den klämts in i. Är det rent, passa på att fetta in! Särskilt på Citroën fram till -90 (alltså CX och annat) är donen ofta helt öppna och oskyddade. Typiskt franskt, så är det på de flesta franska bilar från 70-80-tal. XM är rejält bättre men inte perfekt.
Tronde: Jeg ville brukt CRC 5-56, CRC 2-26 eller WD-40 som oksydløser. Deretter ville jeg brukt Biltemas elektronikkrens (36-4517) for å vaske bort alt som er løst. Nå skal du ha en ren og fettfri kontakt som med fordel kan smøres inn med vaselin. Hvit vaselin er mer motstandsdyktig mot fukt og vann enn den gule. Hvit vaselin får du som spray hos Biltema (36-525) eller i fast form på apoteket. Uansett er det viktig å huske på at de sterke oksydløsende rensemidlene kun skal brukes på kontaktene. Det er ikke meningen at man skal drukne alt rundt dem. Spray forsiktig.
BLundin: Wurth har mkt bra grejor till sånt här,men tyvärr finns väl deras produkter inte att köpa i "vanliga" affärer,jag har mkt bra erfarenhet av dom iaf!!
Påberg: Würth finns i Stockholm med egen butik i Västberga. Med försäljning till vem som helst. www.wurth.se. Finns också i Avesta, Göteborg, Karlstad, Jönköping, Linköping, Skellefteå, Uppsala. Sök på "wurth yrkesbutik" på Eniro så hittar du! Jag använder Würths allmänna rengöringsspray för att göra rent allt möjligt innan man börjar skruvandet. Fantastiskt produkt, sköljer bort smuts, olja m m. Och Würths rust-off-ice är mycket bra för att lossa fastrostade grejer. Dyrare än Biltema, förstås. För elektriska kontakter på CX:en använder jag elektronikrengöringsspray från CRC eller från Kjell&Co för att få rent och sedan polfett från OK för att skydda. Funkar bra. 5-56 m fl löser ofta akuta problem, men drar till sig mycket smuts med tiden, precis som Frenchie säger.
Starthjälp: | Till toppen |
Stäng av tändningen först!
Bosse Bildoktorn: (Aftonbladet 2005-01-01)
Om du måste starta en bil med hjälp av startkablar från annan bil så måste du först kolla att tändningen på den ”döda” bilen är avstängd. Annars kan bilens datorsystem få sig en dödskyss.
Undvik batteriladdare med starthjälp!
Torbjörn F 2002-09-04: Batteriladdare med starthjälp brukar ge kraftiga spänningsspikar ifrån sig när lasten kopplas bort (t ex när startmotorn stängs av). Om batteriet samtidigt är i dåligt skick eller totalt urladdat så kan det inte "svälja" spänningsspikarna utan de kan förstöra elektronik både här och var i bilens elsystem. Saker som är kända för att gå sönder pga starthjälp på CX är centrallåsstyrdonet (CX I), generatorn (i första hand laddningsregulatorn på äldre bilar, dioder på nyare), rampen med klocka och termometrar på CX II samt skyddsrelät för ABS-systemet.
Strålkastare | Till toppen av sidan |
Alternativa strålkastare
Dean 2009-01-14: Cituning triple lamp conversion: |
Lysproblemer:
Thomas N 2007-08-18: Er der nogen der ved hvor kørelysautomatikken og relæ til nærlys sidder? Min XM V6 har pt intet nærlys, hverken på kørelys eller lyskontakt. Det øvrige lys fungerer fint, og nej det er ikke fordi pærene er sprunget. |
js: Mine relæer sidder lige over forlygten i højre side. Jeg oplever også ofte tilsvarende fejl som du nævner. Relæbenene bliver irrede, og så er det bare at gå igang med fil, smergellærred og VD40. Bare lige for at slå det fast: når jeg skriver højre side, så mener jeg højre side af bilen i kørselsretningen. Og at sikringerne til lyset sidder i en box ude i motorrummets venstre side. Det gør den ihvertfald på min. |
Thomas N: Har prøvet at bytte rundt på relæerne, det ændrer intet. Så min teori er at kørelysautomatikken er defekt. Ved bare ikke hvor i dybet den sidder..... |
Shans:
Sikkert dumt spørgsmål, men taler af egen bitter erfaring. Hvordan med sikringerne? PS: Kan du høre eller mærke relæerne klikke? De kan jo være defekte.
citro1cx: Du kan vel ikke bytte kjørelys rele med et annet rele som ikke er beregent på kjørelys?? Byttet kjørelysrele på min XM 2,1 TD i vinter da den ikke virket automatisk på tenning. Releet var brent og helt ferdig. Det nye releet ser slik ut: Det i midten/lilla farge (til høyre for kjøleren på bildet) |
Thomas N:
Nu er der atter lys i lygterne! Havde en del besvær med at få det til at virke, men nu dur det! Det viste sig at der var flere ting galt. For det første var de tre relæer der styrer nær- og parkeringslys forkert forbundne. For det andet manglede forbindelsen fra relæerne ud til nærlyset. Sandsynligvis er der brud på ledningsnettet nede i dybet bag blæserne. Der var forbindelse mellem lygterne, men altså ikke ud til dem. Jeg strikkede relæerne op nogenlunde som på det diagram Tronde uploadede (Tak Tronde!), og etablerede en ny ledning hen til nærlyset på højre forlygte. Jeg måtte dog omkring en besværlig omvej, adskilte det meste af kabinen for at komme ind til kabler og lyskontakt, ud med lyskontakten, troede den var defekt, adskilte den, og kunne dernæst analysere mig frem til at der altså skal tænding på systemet inden nærlyset virker. Det var faktisk også vist på diagrammet, men jeg havde overset det.
Da jeg nu havde fronten åben (havde afmonteret lygterne for at kunne orientere mig i ledningsrodet) benyttede jeg lejligheden til at afmontere et benzinfyr der sad foran blæserne. Det var dårligt monteret, og bidrog til rod og forvirring i hele bilens front. Skal kun køre i bilen om sommeren, så jeg kommer ikke til at savne det. Dejligt at få ryddet op i motorrummet! |
Halvljus | Till toppen av sidan |
Halvljusproblem XM serie 1 -92:
Masten 2010-10-12: Har sökt på forumet och hittat en hel del trådar om ljusproblem på XM serie 2, har dock inte blivit riktigt klok på om det är samma reläer som används även på serie 1? Min XM har haft sporadiska problem med halvljuset sen några år tillbaka, sista tiden har det dock blivit värre. Det som händer är att ingen yttre belysning tänds, vrider man om ljusomkopplaren på rattstången så tänds halvljuset, dock förblir bakljuset släckt. Om man (med ljusomkopplaren i läge 0) öppnar huven och knackar lite på det mittersta reläet ovanför höger strålkastare hoppar halvljuset igång. Det verkar onekligen som att det bara är reläet som är boven i dramat, kan det räcka att enbart byta det? Är det isf Biltemas 42-303 jag ska ha? |
Abbe: Visst kan du göra så men ett hett (oavsiktlig ordvits) tips är att byta alla tre reläna plus deras socklar, det är socklarna som brinner ihop... |
Halvljusproblem, relä:
Albireo 2010-08-20: Nu var det min tur att få halvljus problem på min XM TCT 2.0 Break -97:a! Tänkte kolla hur de svarta reläna och kontakterna bakom höger framlykta ser ut. När jag rör något av de två yttersta reläna kan halvljuset lysa. Men slocknar oftast när jag släpper reläet. Har försökt lossa på reläna från sockeln (men just nu sitter det som sagt "gjutet"). Känns som man "sliter sönder" plasten / fästet reläet och allt - vågar inte med "mer" kraft. Om jag är "på rätt väg, skulle jag kunna "bända" med en mejsel. Frågor: Reläet till vänster (mot mitten) verkar även påverka parkeringen. Tillhör båda reläna halvljuset? Hur sitter reläna ihop med sockeln? (som ett vanligt?) Är det standard relän? Går reläsockeln att vrida lös eller lossa på något annat sätt? Ska man borra lös hela plastvinkeln som reläet sitter i? (hur får man fast den senare?) Eller är det bara att "dra"? |
Hsd: Byt alla 3, sockeln har smält fast så byt även socklarna... Biltema har. Tronde: ”Går reläsockeln att vrida lös eller lossa på något annat sätt?” - Det er to små haker som kommer til syne når du har tatt ut releet. Releet trekkes rett ut som vanlig. Press begge inn mot midten, og vri sokkelen rundt. Da kan den trekkes ut bakover. ”Om jag fattat rätt finns det inte något relä till helljuset och det verkar vara samma relä till vänster och höger halvljus - stämmer det?” Ja, det stemmer. |
Bild: Tronde. |
Albireo:
Tja, då var insatsen äntligen gjord. Bytte alla 3 reläsocklar men bara ett relä behövde bytas. Trots att jag var noggrann "fungerar det inte" som det ska. Har något mer gått sönder / har jag kopplat fel? Håller på att försöka gå igenom schemat igen för att ev. hitta var problemet kan ligga. Vrider på nyckeln - Halvljuset tänds (OK!). Med avslagen tändning, tänder jag halvljuset med ljusomkopplaren, tänds bara parkeringen (och ljusvarnaren tjuter) men inget halvljus (trodde att det skulle lysa). Dock verkar det fungera, när jag har tändningen på - Då kan jag växla mellan hel & halv ljus som vanligt (och ljusvarnaren är tyst). Kan man ställa bilen på parkeringslyse utan att ljusvarnaren tjuter?
Tack för all hjälp! Vilket halvljus. Har aldrig haft så bra halvljus som jag har nu. Trodde inte att det skulle bli sådan skillnad för att "bara" byta reläer. (Hade jag vetat resultatet av denna "insats" hade den utförts för länge sedan. ) Nu fungerar det som det ska (med automathalvljus osv.) |
Inget halvljus:
Lasse_ahv 2009-01-26: Helljuset funkar men inte halvljuset. Var sitter säkringarna? Jag har inte en säkringslåda med 15 säkringar i motorrummet som i instruktionsboken. Framför luftfiltret finns bara 8 säkringar på 30/40 A. Känns inte riktigt rätt. Förresten ser alla säkringar jag hittat hela ut. Om man ska tro Haynes så sitter det ett relä på vägen (kallas för 'Dip beam relay' ) - var kan det tänkas sitta? |
Millgard: Ovanför framljusen. FHermansson: Sitter de inte under ratten lite till vänster innanför en liten lucka? Hsd: Relä rör alla ljus utom helljuset som går direkt över spaken. Fransk hightech! |
Lasse_ahv: Japp, verkar så! Har lyckats klura ut att 'Dip beam' betyder halvljus. Då ska jag bara hitta vilket relä det är som krånglar! |
Hsd:
Reläerna sitter ovanför höger strålkastare, 3 st på sockel, byt alla 3 och socklarna. Kolla vilen typ av relä det är, det finns 3-4 olika benkonfigurationer. Kolla sedan tråd för tråd i lugn och ro (var observant så de hammnar rätt) så går det bra.
FHermansson: Sitter de inte under ratten lite till vänster innanför en liten lucka? Hsd: Relä rör alla ljus utom helljuset som går direkt över spaken. Fransk hightech! |
Lasse_ahv: Hrm! På höger sida har jag bara ett relä, och det är bytt mot ett fungerande. Men det hjälper inte. Däremot mätte jag mig till att jag verkar sakna matning till relät, ingen spänning varken på stift 87 eller 86 i reläsockeln. Så var i motorrummet sitter säkringarna? Det måste väl finnas säkringar? |
Togga:
När jag bytte blinkreläet så satt det tillsammans med flera reläer. De var placerade ovanpå "säkringsbryggan" över vänster knä, så först bort med plast och tyg över pedalerna. Sedan lossa säkringsbryggan i underkant och skjuta den lite nedåt för att sedan vika ner överkanten, vips så har du alla dessa reläer åtkomliga. Tajt och trångt.
Hsd: Under huven och under plåten som ligger ovanför höger strålkastare ska finnas 3 reläer. Säkringar finns i en box vid batteriet och, om jag inte missminner mig, i kupen nere till vänster om ratten. Christian S: Säkringarna för lyset finns inne i bilen. Tre relän + socklar finns ovanför höger strålkastare. 40A säkringarna styr kylfläktarna. Hsd: De tre reläerna styr halvljus, parkeringsljus och varselljus. Helljuset däremot har inget relä utan är kopplat direkt till ljusomkopplaren - tänk på det innan ni sätter in 100-Wattare på helljuset! Tronde: Så vidt jeg vet er skjemaet gyldig for alle XM. Nummerering kan nok avvike. Klicka på schemat för stor bild! |
XmDiesel: Säkringshållare till ljus bör finnas i boxen framför luftburken; till höger på bilden ovan. (Bilder från en 97:a) |
De fyra 10A säkringarna uppe till höger i boxen går till de fyra lamporna i strålkastarna. Den skadade längst ner till vänster är till kupéfläkten och bör kollas till då och då, problemkälla. |
Lasse_ahv: Problemet löst! Det satt ett relä (grönt, dubbelt så högt som ett vanligt på vänster sida). En ledning med spänning när tändningen är på hade hoppat av. Man kan lugnt säga att någon tidigare ägare inte hämmats av några tankar på att bilen ska vara i originalskick, tvärtom. Kreativa (läs enkla) och intressanta lösningar finns det gott om. Till exempel dras det två trådar från relät ifråga och så skarvar man på direkt på kontakten till lysena, en tråd går över kylaren till höger sida. I kupen har jag en vipp-strömbrytare som drar igång startmotorn, vare sig man har nyckel i eller inte. Vad skulle det vara bra för? Den kabeldragningen är gjord med en skärmad signalkabel, snyggt som attan. Men i alla fall! Tack för alla tips och bilder osv. | Hsd: Inte lätt för oss på akuten att veta att den lille hemelektrikern lekt i bilen. Men de tips som finns i denna tråd kan kanske hjälpa nån annan! |
Strålkastarinställning:
Lasse_ahv 2009-10-19: Hur kan man kolla ljusinställningen själv? |
Leif Hj: Jag såg för ett tag sedan ett tyskt motorprogram som visade hur. Man behöver: 1. En plan horisontell yta 2. En vägg 3. En bil Mät upp 5 meter från väggen, dra tex ett streck med krita, dra ett streck 60 cm upp på väggen, ställ bilen med lyktglasen tangerande 5-meterslinjen, då får inget ljus vara över 60cm-linjen. Tronde: Meningen er nok heller at det skal være et markert skille ved 60cm. Nå er denne høyden også avhengig av hvor høyt lyskasteren står på bilen, så man bør kun ta den som et utgangspunkt. Hsd: Halvljus ska "luta ner" 1 procent, dvs.1 cm på 1 m avstånd (dimljus 2%) Millgard: Problemet är att ljusinställningen brukar paja på XM. Dvs de små vajrar som förbinder justerskruven med mekanismen kärvar fast och går av. Sedan måste man ha verktyg... Hsd: Ja men det förklarar ju varför det blir en anmärkning och inte en justering. Oscar K: För att ställa ljuset på en XM där vajrarna gått av kan man med fördel använda en lång 10 mm hylsa med 1/4"-fäste. Den är nämligen sexkantsfäste på justerskruven innanför vajern. Med en kort förlängning på hylsan brukar man kunna skruva för handkraft. |
Gula lampor:
Leif 2001-02-20: Vad är fördelen med gula lampor? |
Thomas E: Varför vill man ha gula lampor? Bra fråga, eftersom ljuset från en gul lampa är svagare än motsvarande vita. Rätta mig den som vet bättre. Den historiska bakgrunden till de gula lamporna är (även här är eventuella korrigeringar välkomna): När Frankrike hade ockuperats påbjöd tyskarna att alla civila franska bilar skulle köras med gula framlyktor så att de lätt kunde skiljas från ockupationsmaktens vitlyktade bilar. Efter världskriget behölls de gula lyktorna på bilarna i Frankrike och det gjordes till och med obligatoriskt att använda dem. I andra europeiska länder levererades alla bilar (inklusive de franska) med vita ljus, men gula ljus förbjöds normalt inte. Man behövde alltså inte byta glödlampor när man körde över till England, medan man egentligen var tvungen att tejpa en kil på strålkastarglaset så att högerassymetrin inte bländade. Motsvarande gäller för engelska bilar som körs på kontinenten: köp den kilformade tejpbiten på bensinstationen i Dover annars blir du kanske stoppad av polisen i Frankrike! Själv har jag dock aldrig blivit stoppad på grund av fel assymetri i vare sig England eller på kontinenten. Däremot har jag blivit stoppad i Tyskland för att jag saknade nationalitesmärke och fått betala 10 DM i böter. Tillbaka till ämnet: De gula franska ljusen tilltalade naturligtvis oss Citroënister (tillsammans med baskrar och korkskruv i bilen) så därför började många cittror få gula ljus i Sverige (liksom en del andra franska bilmärken). Sedan fick gula ljus nog ett visst snobb- och exklusivitetsvärde och började synas på alla möjliga bilmärken (med unga manliga förare?), utan att föraren visste att han markerade att han var ockuperad. Själv tycker jag att en Citroën skall vara i orginalskick. Därför har min B11-a, levererad i Frankrike med förste ägare där, gula ljus och mina andra Citroëner, som är levererade i Sverige och England, har vita ljus. Mick: Har du ingen baguette och camembert i din bil....? Thomas E: Jo, så ofta jag kan, men familjen äter upp dem hela tiden! |
Gula lampor 2:
Josse 2005-01-14: Jag tänkte köpa gula H4-lampor till min BX så den ser ut som en fransk bil. Var kan jag köpa dem? |
Zaix: http://www.classicparts.org Borgis: Gå in på www.franzose.de och leta upp artikelnr. 14049. H4 med gula glasglober. 5,75€ styck (5,58 med webrabatt) plus fraktkostnader. Dock är frakten rejält kostsam (22,62 €) så man kanske inte enbart köper två lampor. (Köp tio st i stället, det blir samma fraktkostnad, och sälj åtta till glada Citroenister i din närhet. Med dagens Eurokurs blir priset bara drygt 72 kr/st då. Det är dessa glödisar du vill åt för att få det där gula glimmandet i lamphuset även då ljuset är släckt. Dessutom blir ljuset GULT och inte blåskimrande som det gör med diverse moderna varianter. (Kanske www.ds-reservdelar.se säljer dem i Sverige? E032A kanske? 6,52€ kostar de där i så fall. Pyssling: Biltema har gula glödlampor, "Gold" kallas dom där. H4 12V 60/55watt E-märkta (=godkända) artnr 35-503 39:90/st Finns även starkare lampor som ej är godkända och som kan förstöra reflektorn om du har otur. Borgis: Jo, det finns visst lampor med "gulaktigt ljus" på Biltema (deras egna ord). Dvs de med blåskimrande glas där inte ljuset är så gult ur alla vinklar. Jag har också haft såna tidigare. I min BX kör jag med Tungsram Tungsragold som ger ett betydligt fetare gult ljus än Biltemas. Dessa har mig veterligen slutat tillverkas (Tungsram köptes av General Electric om jag inte minns fel). I GSen sitter dock the real thing Osrams H4or med gula glober och jag har faktiskt ett par såna liggande i reserv dessutom. T-flod sa att man kan flytta gulgloberna till vanliga H4or när oritinalen slutat lysa. Får väl se om det stämmer när det blir aktuellt. Zaix: Biltemas "gold" er inte gula h4 (når man i citroen sammenheng snakker om "franske gule pærer"). |
Josse: Tack för de utförliga tipsen, jag tänkte också fråga: är de godkända på SBP? (svensk bilprovning). | Göran W: Beror på vilken bil du sätter dem på! Helbilsgodkännandet på senare modeller gör dem i princip olagliga där men det gäller alltså att alla glödlampor utom originalmodellen därmed är bannlysta! En petig kontrollant slår ner på det - andra inte....... |
Bättre ljus - steg för steg:
Text och foto: Bosse Bildoktorn, Aftonbladet 2003-11-21: 1: Mät spänningsfallet - Låt motorn gå på tomgång med halvljuset tänt. - Ställ in multimetern på voltmätning. - Håll de bägge sladdarna mot strålkastarens plus- och minussladd. - Läs av volttalet och notera det. - Mät batteriets spänning. - Det ska inte skilja mer än 0,15 volt mellan batteriets spänning och den spänning som kommer fram till strålkastaren. - För att ta reda på om spänningsfallet ligger på plussidan ansluter du mätarens jordsladd direkt till batteriet samt plussladden till lampan. - För att ta reda på om spänningsfallet ligger på minussidan gör du tvärt om. |
2: Kopparpasta och kontaktspray - Om spänningsfallet ligger på jordsidan så kan det räcka med att lossa jordpunkterna, klabba på lite kopparpasta och sedan ansluta punkterna ordentligt. - Om spänningsfallet ligger på plussidan och strömmen går genom en säkring (det finns i så fall angivet i säkringsdosan eller instruktionsboken) så tar du bort säkringen, sprutar kontaktspray på säkringshållaren och monterar en ny säkring. - Om de ovanstående metoderna inte hjälper så återstår bara att montera extra reläer vid strålkastarna |
3: Montera reläsats - Den här reläsatsen tillverkas av PK Tallen i Bräcke, kostar under tusenlappen och är en smidig lösning på problem med spänningsfall. Ty ett spänningsfall på 15 procent ger 50 procent sämre ljus. För en bilelektriker är det dock ett ganska enkelt jobb att komponera en egen reläsats - under förutsättning att bilens strålkastare är lättåtkomliga. För den elektriskt händige som själv vill komponera en reläsats är de vanligaste fallgroparna: l felkoppling i moderna bilars datorsystem l glapp och spänningsfall i amatörmässigt monterade kabelskor. |
4: Byt strålkastare - Matta eller missfärgade reflektorer ger jättedåligt ljus. Dåliga reflektorer kan antingen bero på att det läcker in vatten eller att bilen har haft 100-wattslampor. Dessa är förbjudna på allmän väg och är ungefär dubbelt så starka som vanliga lampor. Därför förstör värmeutvecklingen lätt reflektorn och då blir ljuset ännu sämre än med originallampan. |
5: Hitta jordsladden - På den här typen av strålkastaranslutning är alltid den vänstra sladden kopplad till jord. Sladdens färg är för det mesta brun eller svart. |
Välja lampa:
Bosse Bildoktorn, Aftonbladet 2003-11-21: I förra numret av Aftonbladet Bil testades tio olika H4-lampor. De sämsta gav faktiskt bara halva ljusstyrkan, jämfört med de bästa! Hur väljer man rätt lampa om det saknas testresultat att titta på? Tja, undvik blåa lampor och prioritera lampor som påstås ge 30 eller 50 procent bättre ljus utan att watt-talet ökar. Ty dessa lampor ger ofta ett bra ljus, även om procentsatsen kanske är lite väl optimistisk. |
Pär Brandt Aftonbladet 2003-11-06: Höstmörkret är här och då gäller det att ha bra ljus på bilen. Ett enkelt sätt är att välja rätt H4-lampor. Vi har valt ut de tio bästa som ger mest ljus. De som kör långa sträckor i snöfall monterar gärna allväderslampor med en gulaktig ton som fungerar utmärkt tack vare en låg återreflektion från snön. Efter idoga testkörningar och mätningar kan vi konstatera att det inte är priset som avgör hur bra en lampa fungerar. I toppen finns både dyra och billiga lampor. I kategorin "billiga lampor" är Philips Premium svårslagen. Den fungerar bra på halvljus och har riktigt bra helljusbild. Osram-lamporna i samma prisklass är inte riktigt lika starka, men ger också ett mycket bra ljus. De sämsta glödlamporna ger faktiskt bara halva ljusstyrkan, jämfört med de bästa! I tabellen här intill har vi listat de tio bästa H4-glödlamporna. Det är dessa du ska leta efter för att få ett riktigt starkt ljus i höstmörkret. Men det är inte bara ljusstyrkan som skiljer glödlamporna åt. Marknadsledande Osram och Philips gav en knivskarp ljusbild, något som de billigaste varianterna från Biltema och Ring inte alls klarade. Med en alltför hög och väldigt diffus spridning av ljuset är dessa lampor farliga och bländar mötande. Listan:
|
Baklyktor: | Till toppen |
Lustigt bakljusfel:
PetSun 2009-01-28: Min XM Break TD12 -93 fick, efter att den kablade igång min Motorjournalen-kollega Kenneths SAAB 99:a, lite fel på sina småljus. "Lanterne av gauche défectuese" och "Lanterne arr gauche défecteuse". Hur som helst, parkeringsljuset fram var enkelt, det var bara lampan. Men, varningen på displayen har fortsatt att växla mellan fel på "lanternorna" fram och bak. Och bakjuset på vänster skärm (inte på bakluckan, alltså) är fortfarande ur funktion, trots lampbyte och trots byte av hela insatsen. Och trots koll av säkringarna ett otal gånger. Har mätt ström på ingående kablar och för jämförelsens skull även på höger. På ljuskabeln på vänster är det ingen ström men på höger motsvarande är det ström. Ok, ingen ström, men var letar jag vidare nu? Jag fick rådet att om strömmen till baklamporna framifrån har fallerat skulle båda bakljusen vara ur funktion, men det är de ju inte. Dessutom verkar det vara på vänstersidan av bilen som kabelhärvan framifrån kommer. Det talar emot alla funderingar, för allt elektriskt ska ju hänga ihop där bak, enligt expertisen. Därför är jag konfunderad och längre än så här kommer jag inte med mitt ringa bilels-kunnande. Tänker på om dragkroks-el-tjuvarna kan vara bovarna i dramat, men som sagt, det här är minerad mark för mig. |
Youqe: För att kunna utesluta åtminstone någon felkälla kan du kanske börja med att: 1. Ta bort lampan som inte lyser. Mät resistansen mellan jord i lamputtaget och en känd jordpunkt (t en metallren skruv i karossen). 0-0.5 Ohm? OK i såfall. Högre värde indikerar dålig jord. Fixa. 2. Mät spänningen på den andra polen i lamputtaget. Runt 12.5 V? (dvs batterispänning); stoppa i lampan igen och kolla då om det lyser. Om inte, är det lite dålig kontakt någonstans längs plusledningen. Runt 0 V? helt avbrott på vägen hit alltså. 3. Har du identifierat en säkring för den fallerande lampan? Mät spänningen där! Är det batterispänning där när den hela lampan sitter i? I så fall har du ringat in problemet till att vara dålig kontakt mellan lamputtaget och säkringen. Är det batterispänning där när lampan är uttagen, men sedan sjunker den till noll när lampan stoppas i igen? Då är det dålig kontakt mellan säkringen och batteriet. Hsd: Hur kablade du? Minus på blocket? Du kan ha fått en strömrusning pga dåliga originalpolskor på batteriet/dålig jordning mellan batteri och motor varvid generatorn överladdat pga det höga strömuttaget (du hade väl din motor igång?) därigenom har någon/några lampor gett sig pga för hög spänning (och ålder) dessutom kan halvbra jordningar gått till läge dåliga - kolla jordningen (minusar). Sen kan display-datorn fått ett frispel, men har man lite tur så kan det återställas genom att lossa batteriet i ca 10 min (under tiden du byter polskorna till batteriet). |
PetSun: Ja... jo, alltså... jag har bara mätt med en så'n där penna med röda lysdioder för olika volt-styrkor... Men jag ska försöka förstå vad ni har skrivit. Bytt lampa har jag ju gjort flera gånger och insatsen med, men det där med jord, kabelskor (som i och för sig tidigare är utbytta till blyskor) och nollställning (förresten, kom just på att jag har lyft av kabeln för en nollställning i 30 min) kan ju vara något. Mäta motstånd, spänning och annat ligger lite utanför min jag-vet-exakt-vad-jag-gör-sfär, men ska ta ett tag med multimetern. Tackar så länge för råden.. |
Tore T:
Bak/bromsljus i vänster bakskärm går på en egen härva på vänster sida i bilen. Alla övriga ljus där bak går via härvan på höger sida i bilen.
Hsd: Det finns ett schema på elen, och där framgår att det är flera säkringar till bakljuset. Om du tar den där pennan och mäter på de små metallstiften som sitter på ovansidan av varje säkring (nån mm ner i plasten) så kan du konstatera om säkringen 1. får spänning, 2. lämmnar ut spänning. Troligtvis är ena säkringen trasig. Tronde: Lys bak, og markeringslys foran mates fra den grønne ledningen på nevnte skjema. Den går til sikringsboks 52 som er plassert inne i kupeen under rattet. Sikringsboks 50 er plassert foran luftfilter i motorrommet. |
PetSun:
Att läsa det där el-schemat kan jag helt enkelt inte. Jag har i grunden ingen teknisk eller elektrisk utbildning och har inte en susning om vad streck med ringar, ringar utan streck, fyllda rektanglar, sifferkombinationer och andra konstiga symboler innebär. Jag kan absolut gissa på till exempel strömbrytare här och jord där, men av personlig erfarenhet vet jag att elpryttlar och ledningar djävlas med individer som inte i detalj hänger med i deras strömningar. Elpryttlar lever nämligen och har ett eget liv. Som vättar i forna tiders sagor, behandla dem korrekt och de hjälper dig, blotta din okunskap och ointresse och de nyper till dig direkt... Därför närmar jag mig det här problemet med försiktighet. De åtgärder jag utfört hittills har jag gjort utan tvekan, el-vättarna har därför inte misstänkt något. Jag vill inte kokettera med min tekniska okunskap, men mitt tekniska bilkunnande handlar uteslutande om erfarenhet från racing och entusiastbilsägande. Meka är nödvändigt, köra är skitkul!
Tillbaks till allvaret, el-vättarna kan komma på mig! Jag ska kolla säkringsplats 50 och 52 (det menas väl så, 50 och 52 är väl inte el-teknisk benämning på respektive säkringsbox!?) och mäta spänningen där. Jag har visuellt nagelfarit varenda säkring i bilen, men en säkring kan alltså ha funktionsfel ändå, trots att tråden är hel? Ska även kika på kablaget på vänster sida, intressant. På lördag hoppas jag finna tid och då ska jag även försöka locka med mig en fordons-elektriskt kunnig kompis till garaget. Då kan jag visa honom den här tråden (plus schemat från andra), och bäst av allt... på det viset visar jag även respekt gentemot el-vättarna! Ber om ursäkt för min ironiska ton, blev inspirerad av en sagobok jag har läst för min 6-åriga prinsessa under två kvällar. Jag tar självklart alla råd på allvar och inser att för många är fordonselektronik både ett yrke och ett intresse. Och ett avundsvärt kunnande. |
Christian S:
Strecken med färgerna är vad jag antar motsvarande färg på kablarna. Ett svart tjockt streck med genomskinliga runda ringar är det samma som en brytare.
Vågtecken = spole. Låna en bok om grundläggande elektronik på biblioteket så kommer det underlätta så mycket för dig. Alla komponenter har sin egen symbol och kan du lära dig att utläsa dem är hälften vunnit. Sen får man slå i referenslistor i servicemanualen efter vad färgkoderna motsvarar för vilken kabel. Det är lite pyssel men det finns ofta hänvisning i schemat till referensdokument i manualen. Har du tankat hem hela servicemanualen från Ebaman? Jag är tvärt om. Jag är bättre på el när jag sitter med det framför mig än det mekaniska.
XMdiesel: Kan tipsa om att för en nybörjare på el så är schemat i Haynes-manualen betydligt lättare att tolka. Faktiskt riktigt bra schema i Haynes XM-manual. Nu minns jag visserligen inte hur mycket om just detta felet som finns med i det schemat utan mest som allmänt tips. |
Matta baklyktor
Bosse bildoktorns radioprogram 2007-03-31:
Grå beläggning på bakljusglasen? Använd vattenslippapper. Börja med 800, gå över till 1000 och avsluta med 2000. Sedan polermaskin med rubbing. Då blir det blankt och fint igen! Var försiktig bara med polermaskinen så plasten inte blir för varm och bränns.
Dimljus: | Till toppen |
Dimbakljus fungerar inte:
Hank 2007-04-04: Rear fog lights are not working. The warning light in the dash comes on to say the lights are on. I've tried new bulbs, but thats as far as I can go without help.
Påberg 2008-09-26: I have the same problem on my XM Break -93. I suspect the relay because there is no "click" when I push the button for the rear fog lights as it is when I push the button for the front fog lights.Peter N: The most likely problem is a break in the wiring from the body to the tailgate.
Rear End Electrical Fault:
Little&Large 2008-05-29: I got into the car today,switched the ignition on and my rear fog warning lamp came on. I must admit I have had a lot of bulbs at the rear that needed replacing so I switched the lights on and there was nothing at all including the 1 tail light and 1 no plate light that had been working,also no rear wiper but the indicators worked as did the tail gate interior lights. I thought they had all blown so replaced all 4 tail lights,both no plate lights,another bulb that was iffy as well. Then for the grand illumination - only the 2 outside tail lights worked and still the indicators, still no wipers. Back into the car for further investigation! I then discover that just on sidelights everything works at the rear so I know all the bulbs work but the wash wipe is slow. With the headlights on(all work)if I start the wash wipe the mirror dips and it doesn't work. No lights on if I put it into reverse mirror dips and fog light light comes on. If I put it into reverse with the fog switch on the wiper is slow take it out of gear and the wiper is normal.It does seem to make a difference if the fog light switch is on,the light seems to go out(apologies I am getting confused now)! HELP!!!!I have had to sit in the car with a piece of paper writing down all the scenarios!It seems as thought there is a bad earth or something similar..but where. Any help would be gratefully received as always. Peter N: Yes, sounds like a bad earth somewhere, I expect someone will be along in a minute to tell you where. A common problem with the rear electrics is the wires that go from the body to the tailgate, with a lot of tailgate use they fracture where they go across the gap.
techmanagain: I think that - having satisfied myself that the battery was OK AND its terminals and earth on the engine were good - I would then go to the trouble hotspot mentioned earlier - the RH supply wires in the flexible corrugated tube between the tailgate and the body. This would apply to either estate or saloon. If you can find a scrapper, remove a section of loom above the RH rear door before this flexing point and solder it in (both before and after the present suspect section). Soldering or otherwise connecting at the flexing point is NOT a solution! If you can use heatshrink tubing over the soldered joints it will save trying to use insulating tape. Most motor factors stock it now in various diameters.
Little&Large Thanks for that-I will investigate tomorrow.I will also clean up all the connectors and spray with WD40.I suppose the dipping mirrors is associated with power going to the reversing lights.By virtue of the rear fog light being central to all the various symptons surely that must be where the bad earth is?Does anyone know which colour the fog lamp wire is.Everything works as it should but not at the same time! I had the switch out of the dash but all looked well there. Most strange. xmexclusive: The chances of it not being the cables on the drivers side of the tailgate is very remote but as most things try to work until you draw a heavy current I suspect that the odd copper strand is still connecting across the break. There is only one earth wire for all the lights so this particular cable has a much greater effect if it looses a few strands than any other tailgate cable. (INMHO all XM earthing is crap, even in Mk2's) If you loop in a temporary earth from the rear wing lights to the tailgate lights all should return and work for now. This should give you a bit of time to chose when to repair. On an estate it is usually a sharp edge to the hole the cables come out of the fiberglass frame of the side of the tailgate that breaks the cables. This is about 3 inches below the rubber cable sleeve at the hinge. Easier to get to than on a car where the wires go up alongside the hinge.
I made this temporary earth fix to the red estate and managed for about 3 months before I did the permanent repair. It even got an MOT pass in this state with it pointed out to the tester. The wire needs to run from the tailgate bulb holder (most inboard contact) to either the rear wing bulb holder (most outboard contact/red stripe on 4 way grey cable) or to a body earth point such as the threaded stud that holds the centre of the rear wing storage box in place (look inside the storage box). If you use a long enough piece of wire tape it out of the way and you can still use the tailgate without loosing the lights. If nothing else this link wire will confirm the position of the earthing fault even if you do not leave it in place. It is easier if you use the same size/colour wire to make the repairs and do one wire at a time. When I finally did the red one it took less than an hour but I use an isolated 50W soldering iron so can work without disconnecting the car battery. Let me know if you want some matching wire.
Little&Large Thanks for all the info - I am sure that must be where it is then.Why has it affected the dipping rear view mirror as well which to me doesn't seem to have much to do with the tailgate? My brother is good with all things electrical so I will ask him nicely. One thing I forgot to mention was when I put all 4 new tail bulbs in they all had a very pale orange glow to them even though the lights were not on. Ie a very low current was somehow reaching them-not enough to illuminate the lamp but still visible. Does this make any difference or is it still a cracked wire? wirdy: I had your exact symptoms. Sorry to be the bearer of bad news but it sounds like you have about five hours work ahead of you to rewire the rear electrics. This is what mine looked like, but everything is perfect now I've spliced in some new wire and put it all back together. At least it also gave me a chance to rewire the apallingly bad tow bar wiring installation by the previous owner.
It has affected the dipping rear view mirror as well because a short circuit is putting 12v onto the reversing lights wire on the tailgate and the mirror also uses this reverse lights wire to sense that you've put the car in reverse. Funnily enough, my mirror was dipping whenever I braked! and my fog lights were coming on whenever I put the car in reverse.
Little&Large Many thanks for the good news! I had a quick look at my wires this morning and I can't see any obvious breaks.At least everything works-at least it does if I can remember the sequence of switches on/off is! Peter.N: The way I repaired mine was to cut all the damaged section out and insert a section of new wire long enough to go from inside the body to inside the tailgate, and join the ends with crimp connectors (the ones that look like bullet connectors), then push both joins well into the tailgate and body. There is plenty of room for the extra wire. The whole operation for the wires that were broken took less than an hour. Only do one wire at a time or you will end up with all sorts malfunctions.
wirdy: All the rewiring, including removal and refitment of all the tailgate and rear end trim as well?? Wow, I need you in my workshop Peter! Amazing!
Peter.N: What makes you think the trim has gone back yet? On mine I fitted high level brake lights at the same time so the trim will need a cut out to refit. Then there is the boot catch loose bolts to repair as well and the rear screen washer to sort out.
Little&Large
One last question(s).Where is the break likely to be?Presumably not in the roof section,most likely the section visible within the concertina or possibly inside the actual tailgate section as well?Why not just replace the offending wire or do you do the whole lot to prevent further problems?wirdy: Replace the wires on condition. Out of the ten? or so conductors on my car, only two looked externally okay (internally, who knows?), the rest showed clear evidence of insulation cracks. As I didn't want to ever do the job again I decided to splice in new wires for all of them. The trim is particularly challenging to refit without breaking any plastic snappers. It becomes even more challenging when you leave it two weeks between removal and refit....and can't remember how it came off and end up with a few 'spare' bits!
Peter.N: No No No, I didnt strip anything out, I just pulled the rubber gaiter out of each end, then pulled the leads out and cut each lead and joined in a section of wire, long enough to go right through the gaiter and into the tailgate/body, then poked the ends back into the respective orifices. I connected both ends with bullet type crimp connectors. The joins at both ends are far enough from the bendy bit not to be stressed.
Innerbelysning: | Till toppen |
Loft lys:
Bjarne B 2008-12-02: Er der nogen der ved hvor det kan være galt når loft lys tænder når man har lukket alle døre, så går der lidt tid så tænder lys, hvor sider rælet il lyset inde i bilen. Shans: Relæet sidde under handskerummet. Du skal have hele indsatsen ud for og komme til det. Det er blåt. Det kan også være micro kontakterne i dine dør låse der driller. Jeg har godt nok ikke oplevet det problem du har. Normal plejer det og være den anden vej, altså ingen lys i kabinen overhovedet. Du kan så vidt jeg ved, kun købe relæet originalt, dvs. hos Citroen eller Peugeot. Hvis ikke du kan vente, skal du nok prøve hos Peugeot. De plejer og have det på "lager" i Danmark, modsat Citroen !?
Sven: Hvis kabinelyset ikke slukker når du lukker alle døre men først slukker når du tænder motoren (med lukket døre) så er det det blå relæ under hanskerummet... Har haft fejlen på 2 xm'er nu...
Tronde: Det er nok kun originalvare. Det er egentlig en liten enkel elektronikkrets. Det kan være bryet verdt å åpne boksen for å se etter dårlige loddinger og evt. brente komponenter.
Bjarne B: Er der nogen der kan fortælle mig hvordan hanskerummet tages ud, har taget 4 skruer + de to 6m/m bolte ud men kan ikke få det ud hvad har jeg glemt? Hjælp! Tronde: Er det slik at du har XM serie 1? Ta ut lampen i venstre side. Selve hanskerommet sitter også festet med noen plasthaker på hver kortside. Bruk noe tynt og flatt til å presse forsiktig inn mellom hanskerommet og bilen. Bend forsiktig løs. Det er også noe med å være forsiktig med noen låsehaker for låsing av lokket, pluss en kontakt som visstok kommer til syne når hanskerommet såvidt har kommet løs.
Vindrutetorkare: | Till toppen |
Vindrutetorkaren – förebyggande vård
Bosse bildoktorns radioprogram 2007-08-27:
Vindrutetorkaren har slutat funka.Bosse: Plocka isär, fetta in grejorna, så funkar det igen. Om inte motorn brunnit, då måste den bytas. Förebyggande: ta väck armen, ta väck gummitätningen, droppa en droppe olja. En gång om året.
Vindrutespolartank Sdabel 2007-10-01:
Tanken är placerad i vänster framskärm. Klicka för större bild!
Relä till bakrutetorkare, break Vinkelslip 2009-02-28:
Någon som vet var reläet till bakrutetorkaren sitter på en XM break?Tronde: Det sitter bak på sikringsboksen under rattet. Det er den øverste av de to blå boksene. Den nederste er til frontruten. Etter hva jeg kan forstå er de like.
Stolvärme: | Till toppen |
Stolvärme funkar inte Frll 2007-02-01:
Elvärmarna i bägge framsätena på min CX har slutat fungera. Har gått igenom handboken för säkringar, kollat alla säkringar. Men endå funkar de inte. Kan det vara kontakterna som pajat?. Hur kommer man åt dem? Och att de lägger av samtidigt verkar himla lurt.. Är värmetrådarna "avsuttna" i bägge säterna? dyrt att fixa på verkstad antar jag. Frippe: http://www.peli59.net/xantiafaq/stolsvarme.html:
Symptom: Ingen stolvärme eller överhettade stolar.
Orsak: Trasiga slingor i värmesitsen. Men skyll inte på fransmän, värmesitsarna är svensktillverkade. En orsak till att det är ett tämligen vanligt fel är att Citroëns stolar är mjuka och således utsätts värmesitsen för större töjningar.
Åtgärd: Skruva isär och byt värmesits.
Demontera stolen. Lossa klädseln i framkant, två metallklammor. I underkant längs stolens sidor+framkant löper ett band som kan behöva lossas för att kränga av klädseln. Behövs inte alltid lossas. Lossa plastklammor (ca.10 st) under stolen. Pilla lite på klammorna så kommer du underfund med principen. Går att trycka loss utan verktyg. Klädseln är nu lös, så när som i bakkant, mot ryggstödet. Dra loss det gamla elementet, avlägsna så mycket rester som möjligt. Lirka igenom kablarna till det nya elementet, i hålet mellan sits och ryggstöd. Montera det nya elementet (självhäftande) börja bakifrån. Montera klädseln, plastklammorna i sitsen är lättare att montera än att demontera.
Alt. åtgärd: Montera loss stolsitsen och ta ur den från bilen. Två gummiband med krokar, alt. snören, under sätet håller klädseln på utsidan/baksidan av övergången mellan rygg och sits, tag loss dem. Mellan rygg och sits sitter förgreningskontakter. Ta isär och mät upp rygg och säte var för sig för att konstatera vilken del som är trasig (oftast sitsen), mät med Ohmmeter de bägge slingorna. OBS, att rygg och sits är seriekopplade. fäll ev. ryggen lite och lyft sitsen i framkant och lirka ut, nu kan du ta in den till arbetsbordet. Så här lösgör jag sitsen: under sitsen i framkant sitter 2 låsbyglar av ståltråd runt ett tvärstag. Snäpp loss dem, de 2 gummibanden ovan är ju redan loss, så fäll ev. ryggen lite och lyft sitsen i framkant och lirka ut, nu kan du ta in den till arbetsbordet. När klädseln är väck ser man var elkabeln är avbränd. Känns inte jobbet fram hit alltför avskräckande så klipp bort det brunna och löd in ny värmekabel. I annat fall rekommenderas nytt. Kör du sniklagning så mät att det fungerar innan återmontering! Montera ihop!
Ingen stolvärme Ørjan N 2003-03-12:
Det ene varmesetet mitt fungerer ikke, men det er 12v i kontakten under. Hva kan være galt? Passasjersetet fungerer. Magnus: Själva värmesitsen är nog trasig. Det kan räcka med att sätta ett knä eller liknande i sätet för att "elementet" ska gå av...
Säkringar: | Till toppen |
Signalhornet: | Till toppen |
Radio: | Till toppen |
Radion funkar inte
Bosse bildoktorns radioprogram 2007-08-27:
Peugeot partner -00, har monterat ny bilradio. Och bilen startar nu inte.Bosse: Moderna bilar har datorer i nätverk. Kopplar man in något måste bilen programmeras om. Tål inte manuell inkoppling. Råd: koppla bort apparaten. Koppla bort batteriet så bilen blir strömlös. Ladda om det. Koppla in igen. Funkar inte detta, är det bara att bogsera bilen till verkstaden.
CD-växlare: | Till toppen |
Glapp i kabeln till CD-växlaren Påberg 2008-09-11:
Kabeln till CD-växlaren glappar vid CD-växlaren. Kan jag laga den, eller var kan jag skaffa en ny?
Det fanns en extra kabel i kartongerna med reservdelar som följde med bilen, men den var också skadad. Lagat den! Med 15 min skalning, hoptvinning och isolering av trådar fick jag den att funka. Dock pilligt att dra fram den genom mittkonsolen i bilen. - Härligt med självvald musik utan avbrott igen!Påberg: Clarion world car audio har nya kablar. Ca 240:-. Men öppna först befintliga kabeln och se om det är någon tråd som lossnat i lödningen. Kan vara pilligt att laga, men värt ett försök! Använd dragsnöre vid utdragningen ur panelen, så blir det lättare att få in kabeln på rätt plats igen.
Radioantenn: | Till toppen |
Brusig radiomottagning Freki 2007-09-04:
Har en nyinförskaffad Xm som går som en dröm, fick klockorna fyllda i fredags (tack Johnny i Borensberg). Det är en grej som stör mig lite dock, det är väldigt svårt att få till bra radiomottagning. Har/hade mer eller mindre samma problem men min Xantia och det blev inte bättre när jag bytte stereo i Xantian. Till saken hör att Xm:en hade en avbruten antenn och Xantians var stukad så jag har köpt likadana antenner på biltema till båda (75 ohm). Hur är det med era erfaranheter? Reklamradio funkar ok, likså P3/P4 med hyggligt utfyllt ljudrum men P1 är väldigt jobbigt att lyssna på, för att inte tala om P2... Jag har smörjt upp antennfästet med kopparpasta så det ska bli bra kontakt men ingen skillnad. Jag har kollat så antennsladden sitter i stereon som den ska. Alla tips/erfaranheter/betraktelser emottages tacksamt! Mikoo: Testa lite kopparpasta i antennfästet alt kolla över jordningen. Det låter som om du har lite jordproblem. Kolla över antennfästet i taket samt antennkabel.
Hank: På min Xantia hade min original-radio (Blaupunkt) usel mottagning. Jag började med att titta på antennen. Anslutningen uppe under undertaket består av en rund grej som antennfoten skruvas fast i. Den runda grejen ska jorda i biltaket via en inbyggd "taggbricka". Men taggarna var rostiga och rätt tandlösa. Bytte hela kitet mot nya grejor från Biltema (70 spänn, passar precis som original). Mottagningen blev då lite bättre. Men riktigt bra blev det inte förrän jag bytte det korta antennsprötet mot ett 75 cm. Även detta från Biltema (19,90 kr). Tyvärr har sprötet invändig gänga, men det ordnades med en avsågad M6-skruv. Antennkabeln visade sig vara den kanske största boven. Innerledaren var oxiderad en lång bit in, räknat från antennfoten. Jag tog ner en bit av innertaket, men orkade inte slita ner hela inredningen (exempelvis där kabeln går ner vid A-stolpen). Klippte i stället av kabeln någon meter från antennen och skarvade ihop nytt och gammalt med en vanlig F-skarv, sådan som bland annat används till parabolantenner. Med originalantennen fick jag i stort sett bara in Mix Megapol. Efter reparationen för ett drygt år sedan har jag kunnat avnjuta P1 även i dåliga mottagningsförhållanden.
Xantia-Peter: En orsak till dålig mottagning är också att antennen ligger för nära taket. Det optimala är en antenn som står vinkrätt mot taket.
Till huvudsidan med mekartips | Till toppen av sidan |