Citroën XM mekartips -> Min bruks-XM = PLM642
Citroën XM V6 Break -93,
körjournal.

    Uppdaterad 2012-01-01
Citroën XM V6 Break 1993.
2008-08-30:    Ny bil!   Frestades att byta min Citroën CX -87 mot en nyare fransk lyxkryssare: en XM V6 Break från -93. Har haft fem olika exemplar av CX mellan 1994 och 2008, så jag var nyfiken på att byta modell. Men, vackrare vagn än CX finns inte, så jag återkommer kanske till en annan CX i framtiden! (Någon som har en T2:a till övers...?)
- Min XM är tillverkad 16 juli 1992 (orga-nr 5729), registrerad 12 augusti 1992.
- En lyxvagn! Gasvätskefjädring, fjärrstyrt centrallås med larm, progressiv servostyrning, 3,0 liters V6-motor med 170 hk, mörkgrön metalliclack, elfönsterhissar, dragkrok, skinnklädsel, glastaklucka, ABS, AC, CD-växlare, eluppvärmt baksäte!
- Detta är alltså min första XM efter fem Citroën CX. Kände att det kunde vara dags att pröva något annat efter fjorton år med samma bilmodell.
- Här följer en sorts körjournal med kostnader och fel, och problem och lösningar som uppstår med en femton år gammal lyxbil som har rullat över trettio tusen mil. Dock, ärofyllda mil, förre ägaren har både rundat Triumfbågen och rullat nedför Champs-Elyssés och även flanerat längs Avenue de France i Monaco med denna XM!
Citroën XM Break

Tekniska data Citroen XM 3.0i V6 Break 1989
www.globalcar.com:   
Kaross:   Längd 4950 mm. Bredd 1793 mm. Hjulbas 2850 mm. Tjänstevikt 1504 kg.
Motor:   V6, enkel överliggande kamaxel, 2 ventiler per cylinder. 4 ramlager. Borrning x slag = 93 x 73. Förhållande borrning/slag 1,27. Cylindervolym 2975 cc. Kompression 9,5:1. Insprutningssystem Re Fenix 3B. Katalysatorutrustad. Maxeffekt 170 hk (126,7 kW) vid 5600 rpm. Max vridmoment 240 Nm vid 4600 rpm. 0-60 mph 10,7 s. Topphastighet 214 km/h.
Däck:   Continental Premium Contact 205/60 R15 91H.
el_motoru_V6_12V.jpg
Elschema motorstyrningsenhet V6 12V.jpg

Problem och lösningar:
2011-12-18:    Innerbelysningen tänds - och förblir tänd   - pågår
Bilen har stått oanvänd några veckor. Tar fram den idag, den startar fint och lätt som vanligt. Efter 100 m körning tänds innerbelysningen. Och förblir tänd. Stannar, parkerar, går ur, låser: innerbelysningen fortfarande tänd. Tittar till bilen efter 10 min: innerbelysningen fortfarande tänd. Tar bort säkring 27 för att släcka innerbelysningen. Orsak? Fukt i styrenheten? Reläfel?
2011-12-19:    Letade fram elschemat för ”XM serie 1 med tidrelä för innerbelysning”, hämtat från Ebamans server.742 är innerbelysningen ovanför vindrutan och 740+741 är innerbelysningen ovanför bakdörrarna. 598 är "kontakt till loftslys". Sitter ju i instrumentbrädan. 837 är "lysdamperrelae". 961 är "relae for invendig belysning". 961och 837 hittar jag på schemat placerade under handskfacket. Har ju varit där och rotat med fläkten för att få den att funka bättre, jag kan ju ha kommit åt något som nu plötsligt lossat.... -Skall kolla där!
2011-12-29:    Demonterat handskfacket och hittade reläerna där under: ett större blått och ett normalstort svart = helt enligt schemat. Lossade reläkontakterna, återmonterade säkringen och anslöt reläkontakterna igen. Och innerbelysningen funkar nu som den skall! Kontakterna såg fina ut, ingen oxid. Men det kan ju varit något glapp ändå. - Bara att avvakta nu alltså, och se om det håller sig helt eller om felet återkommer. 
2012-01-01:    Nehej. Funkat några dagar, men idag tändes inte innerbelysningen när jag öppnade bilen. När jag satte in tändnyckeln och vred till tändläge tändes dock innerbelysningen! För att sedan inte slockna när jag gått ur bilen, stängt dörrarna och låst. Det är något fel på styrboxen (”relät”) verkar det som alltså. Fick ju med en massa extradelar i en kartong när jag tog över bilen, skall leta och se om det finns en extra styrbox där.

2011-09-06:    Höger fjäderbensfäste kass   - fixat!
Aj aj aj. Har haft ögonen på det här ett tag, men kontrollmåttet har hållit sig exakt på 34 mm. Nu har toppen krupit upp med 6 mm och den tar i motorhuven. Dessutom syns en spricka i metallen i hållaren. Måste lagas pronto - skall inte köra mer alls innan det blir fixat. Klickbara bilder till höger. Mailat Micke idag om hjälp med lagning.
2011-09-11:    Demonterat fästet. Var inte så svårt ändå att demontera. Gummit i fästet var helt disintegrerat och övre plåten rostskadad, som synes på bilderna. Och fjäderbensfästet gick att röra 8-10 cm upp och ner. Huga.
2011-09-12:    Kontaktat Micke A som hade ett begagnat fäste som passar min bil med 17 mm kolvstång och hydractive. Anländer med posten inom några dagar!
2011-09-25:    Och nu är det nya ditmonterat! Var inte så svårt, och allt gick bra.
Gamla fästet.

2011-09-03:    Halvljusautomatikreläet krånglar   - pågår
Hade loss reläerna för att göra rent kontaktstiften inför vintern. Efter återmontering funkar inte halvljusreläet som det skall. Tänder ibland, ibland inte. Behöver bytas.

2011-09-01:    Stannar i trafiken!!!   - fixat!
Nästan framme vid jobbet stannar bilen. Hostar och frustar lite, men vill inte gå. Verkar som den inte får bensin tillräckligt. Får hjälp av arbetskamrat (tack, Douglas!) att knuffa den till jobbparkeringen där den får stå över dagen. På kvällen startar den fint och funkar perfekt igen hela vägen hem. Insprutningsreläet? Bensinpumpen? Bränslefiltret? Tändningen?
2011-09-25:    Och idag mycket svårstartad. Och tvekar och stannar ibland.
Kände lite planlöst på kablarna i motorrummet och upptäckte att tändkabeln från tändspolen till fördelare glappade lite i tändspolen. Tog loss den, böjde till plåtblecken som skall ha kontakt inuti spolens urtag, sprayade lite elektronikrengöring. Sedan startar motorn lätt och går bra. Kan det ha varit så enkelt...???
2011-10-01:    Svårstartad igen. Kollade upp motorns felkoder. Läste ut felkoderna "27" och "13" vilka betyder "Vehicle speed sensor" resp "injection air temp sensor". Efter återställning av koder återkom "injection air temp sensor" – felkoden kvarstår och jag bör kolla lufttemperatursensorn alltså. Lossade även fördelarlocket och kollade, men där var rent och fräscht (bytte ju det för ca 900 mil sedan). Men det intressanta var, att efter kollen av felkoder startade inte bilen alls! Hörde då att bränslepumpen inte gick, och misstänkte reläerna vid datorlådan där jag varit och haft loss plastkåporna för att komma åt diagnosuttaget. Ryckte lite i reläerna med tändningen påslagen och fann att det var glapp i bränslepumpsreläet. Gjorde rent reläsockeln och stiften med elektronikspray, och glappet försvann och motorn startade lätt och fint. - Kan detta ha varit felet?
2011-10-02:    Läser på i dokumentet om motorstyrningen för V6 12V SFZ och finner att vid felfunktion på lufttemperatursensorn ersätter datorn saknade verkliga värden med värde för nollgradig luft om kylvätsketemeraturen är >20 grader och tjugogradig luft om kylvätsketemperaturen är varmare. Motorstyrningslampan tänds inte. Fel i lufttemperatursensorn borde alltså inte kunna orsaka detta fel utan möjligen göra motorn något mer svårstartad varm vid kall väderlek och kanske ge högre bränsleförbrukning.
V6 12V

2011-06-22:    Läckage från oljetråg   - pågår
- Rosthål i oljetråget, droppade för mycket. Lämnat in bilen hos Micke A i Roslagen för byte av oljetråg, oljefilter och olja.
2011-09-12:    Upptäcker att det fuktar lite vid nya trågets högra kant och att det hänger någon oljedroppe där. Skall testa med att efterdra trågbultarna och se om det hjälper.
2011-10-01:    Efterdragit. Snart dags att kolla om det hjälpte.
2011-12-30:    Hjälpte inte...

2011-06-22:    Klockorna nytryckta   - fixat!
- En komfortinvestering! Alla klockor fyllda, HA-klockan bak + bromsaccen bytta. Micke A ordnade det också.

2011-05-13:    Nya sommardäck   - fixat!
- De jag haft hittills och som följde med bilen för tre år sedan började bli slitna. Hittade på annons en uppsättning Nokian NRHi 195/65R15 på orginalfälg till bra pris och med bra mönster, ca 7-8 mm kvar. Tillverkade V0506. ”Miljövänligt däck” utan HA-oljor, påstår Nokian i ett pressmeddelande från 2005.

2011-01-07:    Motorn blir för varm   - pågår
Tempmätaren klättrade upp till 110 grader när jag åkte runt och letade p-plats. Lyfte på huven och kollade kylfläktarnas säkringar: båda 30 A-säkringarna till fläktarna var brända! Ett typfel på XM på vintern har jag läst mig till på Citroënakuten.   Fläktarna fryser fast och säkringarna går. Men när jag kollade var fläktarna inte fastfrusna, de snurrade fritt, men det är förstås töväder idag i Sthlm. Gissar att fläktarna var fastfrusna häromdagen och att det ledde till att säkringarna brann av. Dags köpa kylarskydd kanske...?
2011-01-16:   Nya säkringar monterade. Och fläktarna går som de skall. Och motorn håller rätt temperatur. :).
2011-01-19:   Köpt vinterskydd till undre grillen. Lagerstedts hade ett liggande - i dammig påse ute i förrådet!
2011-08-21:    Nu blir motorn för varm igen. Och kylfläktarna snurrar inte. Kollade fläktsäkringarna: en var bränd igen. I augusti kan ju fläktarna inte ha fryst fast – vad är orsaken? Bytte säkring, men bara en fläkt startar. Hmmm. Och lågfarten på fläktarna som skall gå in när AC:n är inkopplad går inte.
2011-09-03:   Felsökt. Reläerna + reläsocklarna till fläktarna är värmeskadade. Men funkar. Gjort rent och återmonterat. Reläet för lågfarten sitter fastbränt i sockeln. Och funkar ibland. Behöver bytas alltså. (De båda gröna reläerna styr varsin fläkt. Det svarta reläet styr lågfarten.)
Säkringar

2010-12-09:    Slammer och klonk från vänster drivaxel   - fixat!
Det började låta alldeles förfärligt illa idag på vägen hem från jobbet. Utan förvarning. Och dessutom kom det tydliga känningar från vänster framvagn av metall som slog mot metall lite då och då. Fick åka långsammare och långsammare... Måste nog bli ett besök hos lämplig verkstad - inte kul bilmeka själv ute i snön. :-(
2010-12-16: Fixat av Hendels mekaniker. Nu 2.500 kr fattigare men med bil med hel drivaxel - och dessutom stoppad LHM-läcka vänster fram.

2010-09-16:    LHM-läcka vänster fram   - fixat!
Det droppar lite någonstansifrån i vänster hjulhus. Bildas långsamt en liten pöl när bilen står parkerad. Men ingen märkbar LHM-förlust i behållaren. Måste vara en returslang som hoppat av på något sätt.
2010-12-16: Fixat av Hendels mekaniker samtidigt som den trasiga drivaxeln byttes (se ovan).

2010-10-02:    Rost i underkant höger framdörr   - fixat!
Rosten bortslipad. Och rostskyddsmålat med zinkfärg. Och täckmålat. Fint!                                                                              

2010-08-07:    Rekordlåg bränsleförbrukning!
0,88 liter per mil!  Rekordnotering! Kört i mycket lugn takt från Göteborg via Kinnekulle och Övralid till Stockholm, 73 mil drog 64 liter. Mycket landsvägsåka, men ändå ca 20 mil motorväg. Noterade att förbrukningen enligt färddatorn bara var 0,90 i snitt – fantastiskt. Verkar alltså nu som bilen är i trim och funkar som den skall maskinellt. Gläder mig!

2010-04-29:    Besiktad!   - fixat!
Anmärkningar:
- kärvande parkeringsbroms höger
- anliggande broms vänster fram
- utslitna bromsbelägg höger bak

Måste fixas. Krav på efterkontroll.
2009-05-05: Kollat upp reservdelspriser på Mekonomen: bromsbeläggsats bak kombi (artikelnr 02-MDB1135) kostar 354:-. Plus monteringssats (artikelnr 02-Q1053) för 122:-. Summa 478:- för material bromsfix bak.
2009-05-14: Vårfixat: Sommardäck på, dammsugning inuti, skinninsmörjning, rostslipning + målning, bromsservice. Fortsätter imorgon med tidig resa till Citroën-marknad i Åkersberga för att skaffa nya bromsbelägg bak - som verkligen behövs upptäckte jag, de var helt slut höger bak. Framoken förstod jag mig inte på, men har nu läst på i Haynes reparationshandbok och i rön från Citroënakuten som jag samlat ihop och skall ge mig på dem igen för att smörja upp där det skall vara rörligt. Bild till höger…
2009-05-16: Bromsbeläggen bak bytta. Vänster inre kolv satt så pass trögt att jag inte kunde trycka in den helt. Å andra sidan var det belägget bara halvslitet, så det fick sitta kvar. Behöver lossas så det blir rörligt där, annars blir skivan ojämnt sliten. Får kolla läget i höst.
2009-06-29: Höger frambroms ompysslad. Rengjort, demonterat belägg, motionerat kolv, smort. Parkeringsbromsens länkage på undersidan bilen smort också. P-bromsen var fortfarande inte helt ok trots mitt jobb, den gick fortfarande inte tillbaka helt av sig själv. Med lite manuell hjälp (= vrida p-armen med tång) släppte den dock lätt. Jag chansade och åkte in till efterkontrollen. En trevlig besiktningsman tog sig an bilen (gott tecken, långtifrån alla är trevliga), noterade att den hade sexa och elstyrda skinnsäten, berömde den som "Aha, en fransk Mercedes", kollade p-bromsen och sade "Den är inte bra..... (konstpaus förorsakande förhöjd puls hos bilens ägare...) - men den duger!" och godkände bilen!

2009-10-17:    Felkoder utlästa   - fixat!
Idag har jag byggt mig en felkodsläsare och kollat elektroniska styrsystemen.
Motorstyrningen lämnar koderna 12 och 11 = inga felkoder registrerade. Bra!
Klimatanläggningens styrenhet lämnar koderna 12 och 11 = inga felkoder registrerade. Men den funkar ju inte ändå...
Hydractive-enheten lämnar koderna 12, 13 och 11 – Mystiskt - det finns ingen förklaring till kod 13 i kodnyckeln...?
ABS-systemet lämnar koderna 12, 24, 31, 35 och 11. Betyder fel på vänster och höger bakhjulssensorer. Inget överraskande.

2009-08-27:    Nya vinterdäck   - fixat!
- Det blir nog kallt och snöigt och eländigt även i år. Och i vilket fall är det ju vinterdäckslag här i Sverige. Följde visserligen med en omgång dubbdäck till bilen på fina aluminiumfälgar, men det känns fel att köra dubbat så här i stan efter alla debatter om ökade partikelhalter i luften från dubbdäck. Så jag hittade en annons på Blocket som verkade intressant och åkte till Södertälje och handlade en uppsättning beg däck: Hankook Icebear W440. Tillverkade V3307. Testat i AMS 22-2007 (“Strax under toppskiktet hittar vi ett däck från Hankook. Deras Icebear W400 håller god klass med resultat över medel i alla tester.”). 500:- för fyra st odubbade färska vinterdäck av bra kvalitet på stålfälg tycker jag är ett mycket bra pris. Och inklusive hjulbultar!
2009-08-09:    Växelförarlänkage hoppat ur   - fixat!
- Spaken liksom ”lossade” och gick väldigt lätt när jag körde av Hönö-färjan på väg mot Stockholm. Märkte snart att något var fel. Backen, ettan, tvåan och femman gick inte att få in. Endast trean och fyran. Genomförde hela resan, inklusive rast i Mariestad, på fyrans växel. Gick hyfsat tack vare den vridstarka V6:an. Men med lägre maxfart än normalt, förstås, eftersom femman inte kunde användas - man får stå ut med en del överraskningar när man har gammal bil. Tur det inte var i början av semestern eller någonstans där man måste backa för att ta sig ut, hade varit besvärligt.
- Måste fixas ganska omgående. Bilen ganska svåranvänd nu, speciellt att backväxeln inte funkar. Hittade hjälp på Citroënakuten som vanligt! :-)
- Hittade också dokumentet XM 334-00_1.pdf i XM-manualen, där ser man länkaget i bild. Så det är väl bara ut och hissa upp och titta efter....
2009-08-30: Hissade upp bilen, pallade under noggrant, kröp in och tittade: mycket rikigt hängde en av växellänkarna ned och hade lossat från sin lilla kula. Lagade genom att hänga på den igen och surra fast den med koppartråd. En tillfällig lagning alltså. Får se om det går att förbättra eller byta ut länken vid annat tillfälle när jag kommer åt bättre, i GDS-hallen t ex. Men nu finns alla fem växlarna och backen igen! Praktiskt! ;-)

2009-07-03:    Svårstartad varm   - fixat!
- Har märkt det under våren, men nu har det blivit riktigt besvärligt. Får göra flera startförsök innan den går igång. Och nöta en stund med startmotorn innan den tänder. Så skall det inte vara.
2009-07-05: Kollade fördelarlocket. Såg slitet och dåligt ut invändigt, kontaktstiften skadade. Och rotorn var svart och oxiderad på kontaktpunkten. Men, det kom ju med ett extra lock i en av banankartongerna med delar som följde med bilen, och det lcoket såg betydligt bättre ut, så jag bytte. Skrapade av oxiden på rotorn och gjorde rent ordentligt. Verkar som det kurerat felet. Fördelarlocket är ovanligt dyrt till denna bil: 1121:- på Mekonomen (har inte kollat andra ställen än).
2009-07-10: Bättre, men inte helt bra. Tycker mig märka att bränsleförbrukningen sjunker något också. Men behöver helt nya tänddelar. Beställt från Nettodelar.
2009-07-22: Nytt fördelarlock och rotor ankommit. Dags att montera!
2009-08-07: Monterat! Startar lättare men inte perfekt när den är varm. Kan ha att göra med startmotorn som är halvkass och trilskas med att gå sakta när den är varm? Får byta den och se om det hjälper!
2010-05-02: Nu startar motorn perfekt i alla lägen och har gjort så ett bra tag. Var det polskon jag bytte på batteriet som var så dålig att den orsakade detta…?
  Nya tänddelar.
2009-07-03:    Bytt motorolja & filter   - fixat!
- Hög tid. Haft bilen tio månader. Och med hydrauliska ventillyftare skall man inte slarva med oljebytena, sägs det. Vet ju heller inte när oljan byttes sist... Kostade på en helsyntetisk olja när man nu har en så bra motor. 5W-40, 55:-/liter på Biltema. Mätarställning 334934 = kört 528 mil under tio månader.
Motorolja
2009-06-01:    Punka vänster bak   - fixat!
- En skruv satt i däcket. Fick byta hjul innan jag kunde köra hemåt. Med ny bil är det alltid lite obekant hur man gör, det var inte alldeles enkelt att få loss reservhjulet ur sitt fäste t ex. Eller att få dit det. Eller att kolla lufttrycket sedan, ventilen satt rejält fast. Dags att gå till däckverkstan imorgon alltså. (Och vem f-n är det som dräller vassa skruvar ute på gatorna???? Är det samma ena som lägger krossat glas på cykelbanan???? Sabotörer!)
2009-06-09: Fixat. Gummiverkstan ordnade en plugg för 150:- på tio minuter. Så skall bara hjulet bytas tillbaka igen...
Skruv i däcket/>
2009-05-18:    Stenhård fjädring fram   - fixat!
- Plötsligt är komforten borta och det känns som bilen inte har någon fjädring alls framtill. Vänster sida är totalt hård, höger något bättre. Hmm. Kan gasklockan ha punkterat? Har hydraktivsystemet slutat funka? Felsökning måste till...
2009-05-21: Har kört en liten sväng för att kolla HA-systemet. Hydraktiven verkar funka som den skall. Hydraktivsignalen hörs på RadioXM. Och ventilen på HA-klockan funkar, klicket både hörs och känns när man lägger handen på ventilen. Så det är nog så att det är gasklockan som är tom. Dags för nya klockor eller påfyllning alltså. Men att fjädringen inte går i hårt läge vid hastigheter under 30 km/h stämmer inte på min bil, HA verkar mycket känslig för gaspådrag, minsta tryck på pedalen så ställer den om i hårt läge även vid krypkörning. (Något fel i hastighetsgivaren, möjligen...?)
2009-05-22: Beställt nya klockor från Nettodelar. 1.509:- + frakt 136:- = 1.645:-. Känt på klockorna för framhjulen om de går att lossa – det gör de, sitter inte hårt fast. Bra. Hoppas det är likadant med HA-klockan, kan inte känna på den utan att komma under bilen, och det väntar jag med.
2009-05-25: Kollat på service-citroen.com:
Framklockorna på V6 break med hydraktiv fjädring till orga-nr 06019 har reservdelsnummer 96 065 505, volym 400 ccm och tryck 50 bar (efter orga-nr 6020, alltså HA2, har 450 ccm och 45 bar.)
Främre Hydraktiv-klockan har till orga-nr 5928 reservdelsnummer 75 520 295, volym 500 ccm och tryck 70 bar (efter orga-nr 6020 har 450 ccm och 75 bar). Ingen skillnad beroende på break/berline eller motortyp, alla har samma klocka.
2009-05-27: Klockorna anlänt. Kartongen med HA-klockan har ingen reservdelsnummermärkning, men det står XM V6 ->93 och 50 bar. Verkar vara rätt! Kartongen med fjädringsklockorna är märkt reservdelsnummer 75520295 och 70 bar. Rätt! Nu gäller det att hitta tillfälle att montera dem, så man får den rätta komforten åter!
2009-06-06: Framklockorna bytta. Och redan är det en betydlig skillnad. HA-klockan måste jag under bilen för att byta = GDS-hall. Avvaktar lite med den.
2009-07-03: Försökte lossa HA-klockan, men lyckades inte. Blir nog att lämna in bilen för detta jobb, eller skaffa bättre verktyg.
2009-08-07: Fixat. Fick hjälp av Te-Da bilservice på Hönö, en trevlig Citroën-entusiast! Och nu känns bilen riktigt mjuk och fin där fram. Bak är det lite stötigare, men det är acceptabelt.
HA-klocka Fjädringsklockor Bytt klocka v fram

2009-05-04:    Besiktad!   - fixat!
- Anmärkning på kärvande parkeringsbroms höger, det var det enda. Bromsen släpper för långsamt efter att man frigjort spaken. Måste fixas. Med krav på efterkontroll.
2009-06-09: Ombesiktad. Har nött på parkeringsbromsen hela månaden så den har leat upp sig och nu funkar tillräckligt bra.
HA-klocka

2009-05-01:    Takluckan kärvar   - kvarstår
- Tänkte testa takluckan, har inte vågat röra den hittills, har inte velat riskera att den börjat läcka under vintern. Den har varit perfekt tät. Men nu när varma årstiden är här och dessutom fläkten är trasig och sidorutan i förardörren inte går att öppna tyckte jag att det var dags att pröva takluckan. Fick upp den i bakkant och det blev fint luftdrag genom bilen. Fortsatte med att försöka få den att öppna helt, det gick också bra. Men den rörde sig lååångsamt och motorn orkade inte dra den själv, så jag körde den fram och tillbaka och upp och ned med tillsatskraft från handen och den rörde sig riktigt även om det var långsamt. Men vid ett tillfälle lät det ”plopp” och något fäste lossade. Och nu går den inte att få ned riktigt i bakkant. Attans. Nu gäller det att få dit den igen i fästet, och kanske lyckas smörja upp vajrarna också så man får den att funka som den skall. Pillade en lång stund för att få ihop det men lyckades inte, måste få hjälp från kompisarna på Citroënakuten innan jag vet hur det skall göras.
2009-09-06: Försökte idag förstå mig på luckan. Lossade plastlisten i framkant, skruvade av de två skruvarna i vänster sida – men fick inte loss glaset. Hittade till slut att plåtlisten i framkant - under plastlisten jag lossat – gick att skjuta bakåt och då kom ytterligare en skruv i luckans ram i dagen. Men tiden för bilmeckande var slut för idag, så jag satte ihop det och tejpade luckan. Vill ju inte ha in regn den vägen – fukt inuti bilen är ett elände...
Bild på den sist hittade skruven:
Länk till videosnutt.
Soltak Soltak

2009-05-03:    Nya tändstift   - fixat!
Den blev lite piggare, känns det som. Eller inbillar jag mig. Bra att ha bästa möjliga förbränning så den klarar avgasvärdena. De gamla var Champion två-elektrod-stift, de nya är enklaste Eyquem.
Kat

2009-04-22:    Kupéfläkten slutat funka   - pågår
- Det händer inget oavsett vilka knappar man trycker på på styrpanelen. Men kontrollamporna lyser. Har inte felsökt än, det kan vara säkringen eller fläkten eller själva styrpanelen som lagt av. Tur att det inte är vinter så man behöver defrostern...
2009-05-17: Kollat säkringarna: hela. Bytt kontrollenheten med styrknapparna: felet kvartstår (vet ju inte om den som fanns i reserv var hel, men får väl anta det). Dags att kolla själva fläkten alltså.
2009-05-12: Skruvade bort skyddsbeklädnaden, testade snabbreparationsmetoden att knacka till bestämt med skruvmejselskaftet på fläktmotorn. Och si – den gick igång och funkar sedan dess! Något kol som fastnat i kolhållaren kanske.
2009-11-29: Tittade på extrafläkten som följde med i reservdelslådorna. Försökte öppna den, men lyckas inte. Man skall lossa fläkthjulet och motorn från ”chassit” vid de tre gummiklossarna – men hur...?
2009-12-01: Fått isär den med hjälp av vännerna på Citroënakuten. Nu nästa fråga: Var tar man isär härnäst för att komma åt? Sign. Malare skrev i ett inägg 2005 "...om det är mycket skräp mellan polerna i kollektorn på fläktmotorns rotor så blir motorn mycket varm. Då kan mycket väl transistorerna gå sönder. Rensa därför försiktigt med en nål eller dylikt mellan polerna så fungerar det bättre sen." Och Armada: "Plockade isär, blåste rent kolhållarna och allt annat." Och Denny: "Så jag rekommenderar dig att prova att rensa spåren i kommutatorn i din fläkt. Men akta själva kommutatorn, den är specialbehandlad av färsk ek (japp! det är säkert!) för att hålla. Den får på inga vilkor putsas."
- Skall man ge sig på brickan som sitter på axelns övre ände och bryta loss den för att lossa motorns axel och dra ut kommutatorn och sedan tvätta den med T-röd eller kemiskt ren bensin eller något? Eller räcker det att lossa kolen och med en liten tops eller något komma åt att rengöra? Motorn snurrar ganska trögt också, skall den smörjas någonstans?

2009-04-14:    Anliggande bromsar fram   - fixat!
- Taskig bromsverkan i morse efter resan till jobbet. Stannade. Det rök från höger frambroms! Och bromsskivan var het, kanske 200 grader (om man jämför med en bakplåt...). Även vänster bromsskiva var varm, men inte lika varm. Anliggande frambromsar är tydligen inte helt ovanligt på XM. På CX som jag haft tidigare har det aldrig hänt mig. Kan förstås ha att göra med att bilen stått mycket still i vinter, det kan ha kärvat ihop.
2009-05-01: Bättre nu. Skivorna blir fortfarande varma efter körning, men inte heta. Men lite anliggning är det allt, får se vad de säger på bilprovningen på måndag.
2009-05-04: Anmärkning på detta alltså. Handbromsen släpper inte på höger hjul utan hänger kvar en stund. Bromsfixdags alltså.
2009-06-09: Ombesiktad, godkänd. Ingen åtgärd gjord mer än använt bromsen ordentligt och därmed tydligen ledat upp mekaniken en del. Handbromsen släpper nu som den skall. Men skivorna blir fortfarande varma, det är inte helt ok alltså. Får se över detta så småningom.
2009-08-09: Kände på bromsskivorna efter en sträcka av 30 mil non-stop: inte varma! Verkar som de rörliga delarna ledat upp sig nu. Bra!
2009-12-03: Problemet tillbaka igen. Luktade heta bromsbelägg efter resan till jobbet i morse. Kände på vänster framhjul – helt normal. Höger framhjul – fälgen varm, bromsskivan het. Höger bromsok behöver uppenbarligen renoveras.
2009-12-06: Och nu släpper den hur fint som helst igen… Nå, renovering är av nöden, om än inte akut. Får bli när våren kommer. Har ju inget garage, och att ligga på gatan i december och renvoera bromsen är inte kul. Och GDS är så stressigt…
2010-04-29: Besiktningsanmärkning på anliggande frambromsar. Kommer inte undan renovering längre…
2010-06-29: Fixat nu alltså. Vänster leade upp sig själv efter ett tag, precis som förra våren (inte bra för en bil att stå still hela vintern). Höger behövde lite mer omvårdnad med demontering, rengöring och uppsmörjning.

2009-03-15:    Fönsterhiss i förardörren funkar inte   - kvarstår
- Är väl knappen som är dålig antar jag. Den känns knepig.
2009-05-19: Felsökte. Knappen verkar ok efter rengöring, det tickar i reläboxen i dörren när man trycker på den. Men rutan rör sig inte. Inget händer heller när jag byglar stiften enligt instruktion. Felsökningen fortsätter.

2009-02-28:    Dörrlåsen ärgat ihop   - pågår
- När jag övertog bilen funkade förardörrens lås, men inte passagerardörrens och inte bakluckans. Nu har också förardörrens lås kärvat ihop. En vanlig XM-åkomma med kärvade lås, har jag förstått. Gunnar W har gjort en instruktion om hur man renoverar dem som finns på Akutakuten - får väl ta en pysselkväll med låsen och få dem att funka. Ifall fjärren lägger av, så man inte står där utelåst...
2009-03-06: Försökte ta loss låset. Tog bort lilla gummipluppen i dörrgaveln, lossade insexskruven – men fick inte bort låset ändå. Det sitter fast i framkant på något sätt, och cylindern gick inte att dra ut. Hur gör man?
2009-05-10: Köpte batterier till fjärren som sitter på reservnyckeln. Den verkar funka, det lyser rött när man trycker in knappen. Men den verkar inte höra till denna bilen, eftersom fjärrlåset inte reagerar... Det går att koda om fjärrlåset på CX, undrar om det är likadant på XM? Länk: Koda om fjärrlåset på Citroën CX
2009-05-16: Nu lyckades jag demontera låset på passagerardörren. Låset ser helt hopärgat ut, som om det legat på havsbotten några år. Har lagt det i en burk med dieselolja, där får det ligga där någon vecka och så får vi se om det går att få igång det sedan.
2009-07-03: Funkade inte. Lagt förardörrens lås i blöt istället, får se om det går att få i funktion igen. Det låset funkade ju faktiskt i höstas.
Dörrlås

2009-02-15:    Hydraulläckage vänster bak   - fixat!
- Ajajaj. Grön pöl framför vänster bakhjul. Det rinner ca två droppar i sekunden. Har inte kollat varifrån i detalj. Det går att fylla på LHM och köra, men inte länge eftersom det går åt mer LHM än acceptabelt. Måste lagas. Har inte tid eller lust nu, får ringa Hendel i Bredäng och be dem titta på det.
2009-02-16: Nu står PLM642 hos Hendels Citroën-verkstad i Bredäng. Hendels killar skall kolla upp läckaget (på båda sidorna). Dessutom beställde jag byte av klapperstagen. Så kan jag börja fundera på besiktningstid efter det här...
2009-02-19: Hämtad. Hendel bytte längsgående tryckröret, fördelningsblocket bak vid vänster hydraulcylinder och röret mellan fördelningsblocket och hydraktiv-klockan. 4.500:-.
Läcka

2009-02-09:    Lossa demonterbar dragkrok?   - fixat!
- Det sitter demonterbart drag på denna bil, det har jag aldrig haft förut. Enl. uppgift kollar man ibland på bilprovningen att kroken inte rostat fast. Då måste jag ju veta hur man lossar den... Draget är av fabrikat Monoflex. Enl. instruktion på Monoflex hemsida skall man lossa låsmuttern/ringen och sedan vrida kroken nedåt vänster och så dra ut den. Verkar ju enkelt. Dock sitter låsringen tämligen fast, går inte att vrida för hand. Hittade på husvagnsforum att hjulmutternyckeln (19 mm) skall passa på låsmuttern. Får försöka med den.
2009-02-16: Ser att det finns skyddslock att köpa för monoflex-drag, som täcker hålet om man demonterar kroken. Kunde ju vara bra, ger några centimeter till vid fickparkering... Skyddskåpa finns också, kostar 136:- hos Micro. Kanske onödigt lyxigt...
2009-03-30: Men hur gör man???? Lossat ratten, dragit ut den, knackat på kroken, sprejat in vapenolja. Den är inte fastrostad. Men jag får ändå inte loss den!
2009-05-02: Fick råd av folk som kan på Citroënakuten. Ratten är fjäderbelastad och skall dras ut ca 15 mm också, sedan skall kroken vridas 180 grader och sedan kan den dras ut. Vapenolja och vanlig hammare räckte för att få den att lossa, men man behövde veta hur det skulle göras sedan. Så nu är denna detaljen klar inför besiktningen på måndag.
Monoflex drag

2008-12-17:    Funkar hydractive-systemet?   - kollat, ok!
- Kollade med hjälp av instruktionerna från Citroënakuten att ”Radio XM” låter rätt och att hydraktivventilerna slår från. Allt ok!

2008-11-14:    Felaktig kylvätskenivåsensor   - fixat!
- Varningen tändes i displayen i en vänsterkurva på morgonen. Försvann ganska direkt.
2008-11-15: Kollat nivån i expansionskärlet. Är för låg.
2008-11-20: Fyllt på 1 liter glykol+vatten. Frågan är nu: förbrukar den kylarvätska? Och i så fall, var någonstans och varför? Avvakta och se...
2009-06-01: Meddelandet kommit upp några gånger senaste dagarna. Men vatten finns det i systemet. Kontaktfel? Gjort ren kontaktytorna, får se om det hjälper. Annars är det väl en ny givare som behövs.
2009-07-03: Larmar allt oftare. Irriterande. Måste vara fel på sensorn, alt dålig jord någonstans.
2010-05-10:   Beg. givare inköpt från annan Citronist. Nu funkar det som det skall igen!
Engine water level  Stop immideately 
Displayen varnar för lågt kylarvatten och uppmanar till omedelbart stopp. Bra system!
Sensorn 
Sensorn som sitter i expansionskärlet. Behöver bytas alltså.

2008-11-04:    Fuktigt i bilen?   - inget problem
- Så kommer alltså hösten och så småningom vintern och det blir fuktigt i bilen, som i alla äldre bilar som står utomhus och bara används korta resor. Hur skall jag lösa det i år då, med en ny och obekant bilmodell? CX:en jag hade förra året försåg jag med en evakueringsfläkt som drevs av ett separat batteri, funkade riktigt bra. Men hur skall jag göra med denna XM?
   www.jula.se har en solcellsdriven fläkt för 299:-. Kan vara värd att kolla upp. Men den är 21 cm i diameter – var kan den placeras diskret?
2009-02-14: Skippar det här. Bilen har hållit sig tillräckligt torr inuti under vintern, och bara någon enstaka gång har det varit is på rutornas insidor. Helt acceptabelt.
Solcellsdriven fläkt

2008-10-26:    Startmotorn klen   - gått över!
- Tyckte starmotorn visade tendens att inte vara helt pigg häromdagen.
2009-01-03:   Nu var det minus 10 grader, starmotorn drar runt och motorn startar, men startmotorn låter ansträngd. Dags för renovering? Eller kolla kontakter och jordkabel?
2009-01-10:   Samma sak nu, efter att ha stått en vecka. Dags att underhållsladda batteriet, har bara blivit korta körsträckor på sistone, och det är kallt väder.
2009-02-14: Batteriet nyladdat. Nu snurrar startmotorn ganska piggt och motorn startar fint. Men startmotorn skulle behöva en renovering, det hör jag, den är inte 100% alert. Får vänta till våren, eller sommaren, eller hösten... värre är det inte.
2009-02-28: Hade lite startsvårigheter häromdagen. Vet inte varför, motorn tände inte, men nu startar den normalt lätt igen. Men då fick startmotorn jobba extra mycket, och sedan dess låter startmotorn mycket piggare än tidigare. Så nu är jag nöjd med den.
2009-07-19: Startmotorn klickade. Ajaj. Varm motor. På tredje försöket drog den dock runt. Känner igen symptomen från min Citroën CX25, det var likadant på den. Startmotorrenovering på att-göra-listan alltså.
2010-05-02: Nu funkar starmotorn perfekt och har gjort så ett bra tag. Var det polskon jag bytte på batteriet som var så dålig att den orsakade detta…?
Startmotor
Startmotorn, principbild.

2008-10-26:    Laddspänningen från generatorn för låg?   - kollat, ok!
- Tyckte starmotorn visade tendens att inte vara helt pigg häromdagen. Kör ju mest korta sträckor, så det frestar ju på laddutrustningen. Kontrollmätte idag spänningen över batteriet: Vilospänning, batteriet inkopplat före start: 12,2 V. Under start: 11,1 V. Startad motor: 14,37 V. Betyder ju att generatorn ger rätt spänning – bra!

Tändning på:
Start:
Tomgång, laddning:  
2008-10-26:  
12,10 V
10,98 V
13,98 V
2009-07-01:  
12,20 V
11,00 V
12,90 V
2010-02-28:
12,20 V
11,10 V
14,37 V
  = Bra!
Acceptabelt, men kanske inte toppvärden. Kanske skulle byta polskor på batteriet för bättre kontakt och för att kunna ta ur det enkelt i vinter och underhållsladda då och då? Och att se över jordkabel och andra anslutningar är ju alltid en bra ide...
2008-09-19:   Hos www.jula.se finns en solcellsdriven batteriladdare för 199:-. Värd att kolla upp?   Ställt frågan på Citroënakuten. Men effekten 1,5 W räcker nog inte långt. Det skall vara en starkare modell av solcellsbatteriladdare isåfall. Conrad har en modell med 2,4 W effekt. Dubbelt så bra, men är det tillräckligt? 369:-. Finns också en på 6 W, för 745:-. Bättre att fixa rätt generatorladdspänning först, känns det som...
2008-11-15:   Kollat elektrolytnivån, aningen låg. Fyllt på batterivatten.
2009-02-01:   Nu var det på vippen att starmotorn orkade dra igång motorn. Minus fem och stått flera dagar. Plockat ur batteriet och ställt det på laddning. Har ordnat en enkel form av pulsladdning med hjälp av en timer. 15 min laddning, 30 min vila. I en evighetscykel. 8 tim laddtid per dygn alltså. Med 4A laddström skall batteriet bli fulladdat på två dygn. Laddspänningen är 14,6 V.
2009-02-14: Batteriet laddat och återmonterat. Nu snurrar startmotorn ganska piggt och motorn startar fint. Men startmotorn skulle behöva en renovering, det hör jag, den är inte 100% alert. Skall kolla batterivärdena också.
2009-07-01: Batteriet behövdes laddas igen. Kollat laddspänningen: 12,9 V = för låg. Generatorn och kablaget behöver ses över alltså. Men batteriet tar laddning bra, så batteriet är ok.
2009-10-18:   Dålig kraft i batteriet igen. Testat med syraviktmätare, indikerar ”ok”, men inte ”bra”. Plockat ut batteriet och ställt på laddning. Använder min pulsladdningsanläggning. 15 min laddning, 15 min vila. Laddat ett dygn. Klart piggare efter detta och syraviktmätaren visar i nederkanten av gröna området.
2010-02-22:   Dålig kraft i batteriet igen, orkar inte starta i minus 12. Bilen har ju mest stått still senaste månaderna, så det är inte så konstigt. Korta körsträckor med långt intervall och kallt. Plockat ut batteriet och ställt på laddning. Ajaj! Issörja i cellerna – inte bra. Den sedan tidigare urmonterade kupévärmaren fick värma upp batteriet. Använder min pulsladdningsanläggning: 15 min laddning + 15 min vila. Trappas ned efterhand till 15 min laddning + 45 min vila.
Ansluten
18 timmar  
24 timmar
26 timmar
38 timmar
62 timmar
86 timmar
110 timmar
Laddpänning  
13,13 V
13,87 V
14,10 V
16,35 V
16,50 V
16,42 V
-
Laddström  
4,0 A
3,0 A
2,5 A
0,8 A
0,8 A
1,0 A
-
Vilospänning  
12,73 V
12,86 V
12,97 V
-
-
-
13,93 V
Syravikt  
1,105
1,115
1,120
1,225
1,250
1,260
1,270
Klart! Syravikten skall vara 1,27 (vid 15 grader i lokalen) och polspänningen i viloläge skall vara drygt 13 V. Första cellen håller syravikt på 1,255, övriga på 1,270. Ingen bra indikation, men jag får testa batteriet i drift och se hur det funkar.
2010-02-28:   Funkar perfekt. Drar runt starkt och bra, startar omedelbart. Vilospänning, batteriet inkopplat före start: 12,2 V. Under start: 11,1 V. Startad motor: 14,37 V. Betyder ju att generatorn ger rätt spänning – bra! Men hur kommer det sig att den plötsligt ger rätt spänning när den tidigare legat för lågt… hmmm?...
Länkar om laddning och batterier:
Ctek batterier och laddning   (PDF 2,0 MB).
Tudor startbatterier   (PDF 1,2 MB).
Solcellsladdare
Laddning Vilospänning
12,68 V vilospänning. För lågt. Och syraviktmätaren visade långt upp i röda området.

2008-09-12:    Anslutningskabeln till CD-växlaren skadad   - fixat!
- Verkar ha kommit i kläm på något sätt. Det som var så trevligt att lyssna på musik utan en massa reklam... Nå, det finns en extra kabel i reservdelskartongerna - men den är också skadad. Får försöka laga en av dem alt. köpa en annan kabel. Kostar uppemot 400:- dock...
2008-09-19:   Lagat reservkabeln, den var inte så illa skadad. Med 15 min skalning, hoptvinning och isolering av trådar fick jag den att funka. Dock pilligt att dra fram den genom mittkonsolen i bilen. - Härligt med självvald musik utan avbrott igen! CD-spelaren borde väl ha en bättre och mer skyddad placering än under passagerarstolen kanske...
CD-växlarkabel Clarion

2008-08-31:    Skrapar vä fram vid bromsning   - fixat!
Utslitna belägg. Lämnade in bilen på Hendel Citroën-service i Bredäng och fick bromsbeläggen bytta snabbt och till vettigt pris.

2008-08-30:    Läckage från returen höger bakfjädring   - fixat!
- Kommer några droppar, det blir en liten pöl där bilen stått parkerad. Inte snyggt.
2008-09-23:   Har börjat använda en plastburk som jag ställer på marken under droppet när jag parkerar bilen. Onödigt att smutsa ner på asfalten, och LHM:en är inte billig heller - nu kan jag ta vara på det som läcker ut.
2008-09-24:   När jag läser lite gamla inlägg på Citroënakuten tror jag mig förstå att läckaget beror på igensatt returledning eller att returledningen lossnat från hydraulcylinderdamasken. - Dags att åka till OK GDS och lyfta upp bilen och se hur det ser ut undertill!
2098-02-19:   Hendel erbjudit byte av hydraulcylinder för 1.500:-. Han får göra det nästa vecka, så blir detta klart. Besikningstid beställd till 28 april, måste ju ha det klart till dess.
2009-02-25: Fixat. Hendel bytte hela hydraulcylindern mot en bättre begagnad. Det är en speciell sort bakre cylinder på V6 break som inte finns på någon annan XM, sade han, men han hade två sådana kvar på lagret. 1.500:- + LHM 200:-.
Damask Bakre hydraulcylinderns damask underifrån.
5 är returslang och 6 är luftningsrör.
Cylinder bak
Bakre hydraulcylindern. Anslutningar för returslang och luftningsrör är proppade med gröna pluggar.

2008-08-30:    Dimbakljuset funkar inte   - avvaktar
- Kollat lamporna, hela. Kan det vara säkringen? Säkring nr 6 är till bakre dimljusen, och endast till dem. 5A. Dags att leta upp säkringsdosan...
2008-09-24:   Kollat säkringen: hel. Kollat strömbrytaren: hel. Spänning går ut på ledningen när strömbrytaren trycks in. Men jag noterar att det inte hörs något reläklick som det gör för dimstrålkastarna fram. Finns det något relä för dimbakljuset månntro?
2008-09-25:   Kollat elschemat i Haynes-manualen: Det finns ett separat relä för dimbakljusen! Dags att leta upp var det finns och kolla det...
2008-12-15:   Läst elschemat i Haynes-boken noggrannare: båda reläerna (främre och bakre dimljus) styrs av knappen för främre dimljus (därför kan inte bakre dimljus tändas separat). Spänningen kommer via säkring F21. Knappen för bakre dimljus släpper fram strömmen från reläet, via säkring F6, till bakre dimljus och samtidigt till varningslampan för tänt bakre dimljus som är ansluten på samma utgående krets (punkt V/A2 och V/A3 i schemat). Eftersom varningslampan lyser är allt före den ok (relä, säkring, strömbrytare). Och då tyder det alltså på kabelbrott någonstans på vägen från punkt V/A2 och dimlyktan. Om jag nu fattar det hela rätt. Och om det är likadant utfört på min bil som det är i elschemat - man kan aldrig vara helt säker på det...
2011-12-30:   Läst elschemat i Ebamans dokument (pålitligare och mer detaljerat än Haynes): Relät för dimbakljuset har nr 819 och skall sitta längst ned till vänster i en hållare med 9 reläer (längst upp till höger i samma hållare sitter reläet med nr 806 för främre dimljus). - Men var finns den hållaren då? Hittar inte placeringen på schemat; kan det vara i elektroniklådan vid höger framskärm i hjulhuset? Det finns också en egen säkring F6 till dimbakljusen, den matas mycket riktigt med spänning från dimljusen fram. Men den styr också kontrollampan för dimbakljus och eftersom den tänds bör alltså säkringen vara hel. - Reläet verkar dock inte styra kontrollampan!

2008-08-30:    Instrumentbelysningen funkar inte   - fixat!
- Kollat en av lamporna - den var hel. Det saknas spänning alltså. Kan det vara reostaten för belysningsstyrkan som klappat ihop månntro?
2008-09-16:   Det var reostaten. Kopplade förbi den, så nu lyser instrumenten vackert! Skall leta i kartongen med medföljande reservdelar om det finns en annan reostat möjligen...
2010-05-10:   Beg. reostat inköpt från annan Citronist. Nu funkar det att dimma instrumentbelysningen igen!

2008-08-30:    Varnar inte för öppen motorhuv   - avvaktar
- Varning för öppna dörrar funkar, men inte för motorhuv. Kan vara någon strömbrytare som oxiderat...
2008-09-28:   Fick hjälp från Club-XM. Det finns mikroswitchar i huvlåsen. Dessa har antaglinen oxiderat så de inte ger kontakt. Får plocka isär och rengöra vid tillfälle.
Bild från Haynes:
Strömbrytare 
Motorhuvens lås, med mikroswitch.

2008-08-30:    Varnar inte för öppen baklucka   - fixat!
- Varning för öppna dörrar funkar, men inte för baklucka. Kan vara någon strömbrytare som oxiderat...
2008-09-28:   Fick hjälp från Club-XM. Det finns en mikroswitch i låset (skarvkopplingen är nr 1 på bilden till höger). Det var mikroswitchen som hade oxiderat eller blivit smutsig inuti så den inte gav kontakt. Rengjort med ”oxide clean” och sköljt ur med rengöringsspray – nu funkar den!
Strömbrytare  Bakluckans lås med mikroswitch (1), på luckans insida, under klädseln.
Kemikalier  Garagekompisar som fixar oxiderade kontakter!
Microswitch  Microswitchen på arbetsbänken för rengöring. Boot lid open  Och displayen informerar nu om öppen lucka!

2008-08-30:    Kodlåset urkopplat   - åtgärdas inte
Kodlåset är urkopplat av förre ägaren.
Kodlås på Club-XM
Mera kodlås på Club-XM
2009-02-14: Skippar det här, låter det vara urkopplat. Det är nog ingen som stjäl en 15 år gammal XM ändå...

2008-08-30:    Hydraulpumpen skriker till ibland.   - fixat!
2008-10-06:   Kollat. Det är remmen som slirar ibland när pumpen jobbar. Dags att spänna den lite alltså. Men remmen ser ok ut, tycker inte den behöver bytas.
2008-11-15:   Inte så enkelt att justera. Kollat hur det ser ut och ställt frågan på Club XM. Verkar som det är att lossa låsskruven A och ev lite på skruv C och sedan justera på skruv B. Trångt att komma åt är det...
Lite oljigt runt omkring tyder på någon liten LHM-otäthet. Kan göra rent samtidigt och försöka känna om någon rörkoppling behöver dras åt något åttondels varv, brukar hjälpa på gamla Citroëner.
2008-11-30:   Sådärja. Det var ju inte så svårt. Trångt förstås, men genomförbart med normala verktyg. Lossade skruv A och justerade sedan med skruv B. Och nu skriker inte remmen längre.

Hydraulpump
HydraulpumpHydraulpump HydraulpumpHydraulpump HydraulpumpSpännanordning

2008-08-30:    Bensinmätaren visar fel   - kvarstår
- Stannar på ca ca 15 liter och varninglampan för lite bensin kvar tänds inte.

2008-08-30:    Avgassystem otätt   - fixat!
- Pyser lite någonstans.
2009-04-30: Dags på måndag för den årliga statliga kontrollen. Var på GDS-hallen idag och tvättade bilen både över- och undersidan. Hela vinterns smuts åkte av. Plus lite oljesöl på motons undersida, sånt där tycker de ju inte om på SBP... Lappade och tätade avgassystemet också, det läckte i några skarvar. Katalysatorn är inte helt fräsch, skyddshöljet är så pass oxiderat att det släppt på sina ställen. Böjde plåten och klämde till den och tätade med avgassystemsmassa. Blev tätt!
2009-07-03: Och håller fortfarande!
Kat

2008-08-30:    Krängningshämmarstagen fram klapprar   - fixat!
- Standardfel på XM. Fick med två bättre stag bland reservdelarna som ingick.
2009-02-19:   Låtit Hendels Citroën-verkstad byta stagen. 1.000:-.

2008-08-30:    Trasigt dimljus höger fram   - fixat!
- Ett extra fanns i en av banankartongerna med reservdelar som följde med bilen. Skall bytas.
2008-10-11:   Tänkte byta idag. Då gick jordstiftet av på den lamparmatur jag tänkte montera dit. Sönderrostat. Problem...
2008-10-18:   Skrapat rent metallen vid fästet, lödat på ny kabel för jordförbindelse.
2008-10-26:   På plats! Skarvat jordkabeln med fettfylld skarvnippel, bör hålla.
Dimljus

2008-08-30:    Radion faller ur på vänster kanal då och då   - fixat!
- Lite irriterande. Men justerar man balansen låter det hyfsat ändå, den är inte helt död på vänster kanal.
2008-09-17:   Dragit ut radion, fick inte isär multikopplingen, men skavde lite in och ut på den för att få bort ev oxid i kontaktytorna. Verkar funka, nu låter det i båda kanalerna!
2008-10-13:   Helt bra blev det inte. Felet kommer och går.
2009-06-09:   Beställt annan likadan beg. radio från skrotad XM. Nu skall det bli ljud igen!
2009-07-03:   Och nu är den nya radion monterad. Exakt samma modell. Fick också med bruksanvisning, så jag kan nyttja alla finesserna och njuta av musik under resan. När jag såg multikontakten på nya radion förstod jag också hur den skulle tas isär.
Radio
Radiokontakt Multikontakten har en gömd liten flärp som skall tryckas ner för att få isär den.

2008-08-30:   ”ABS out of use”   - kvarstår
- Displayen anger "ABS out of use" och varningslampan lyser. Förre ägaren har testat på verkstad med felkodsläsare och fick fram att det är en av bakhjulssensorerna som är felaktig.
- Låter systemet vara urkopplat med kontakten framför batteriet för att slippa texten i varningsdisplayen hela tiden.
2009-01-04:   Snöigt och halt på gatan. Kopplade in systemet för att testa om det funkar alls. Tvärbromsade i låg fart på halt underlag - det funkar! Låter systemet vara inkopplat över vintern, tror det är bättre med ett delvis fungerande system när det är halt än ett helt urkopplat.
- ABS-info på Club-XM
2009-01-09:   ABS-tips från Gunnar W: ABS-kontaktstyckena bak sitter som du säger vid bakaxeln. Man får ta undan värmeskyddsplåten ovanför ljuddämparen som är på tvären. Jag brukar ta en tång och vrida kontaktblecken ett par grader för att de ska nypa bättre.
2009-10-17:   Kollat med felkodsläsare: ABS-styrningen lämnar koderna 12, 24, 31, 35 och 11. Betyder fel på vänster och höger bakhjulssensorer. Inget överraskande alltså, då har jag fått bekräftat var felen är.
2010-03-01:   Har kopplat in ABS-systemet eftersom det funkar som det skall på framhjulen. Och jag tycker det är bättre att köra med fungerande ABS på framhjulen när det är halt; det känns om det ger kortare bromssträcka när man tvärbromsar på halt underlag. Men jag funderar på om det är någon fara på annat vis att ha det så här? Jag har provbromsat upp till en hastighet av ca 50 km/h och märker inga problem, som att bakhjulen skulle låsa sig och bakvagnen komma i sladd t ex. Bilen går helt stadigt och bromspedalen pulserar som den skall och framhjulen låser sig inte.
ABS out of use i displayen

2008-08-30:   AC funkar inte   - kvarstår
2010-06-10:   Gjort en första felsökning med hjälp av sign ”Farsans” eminenta websida om AC-system. Det visar sig att kompressorn startar när man byglar kontakten vid torkfiltret, alltså har tryckvakten löst ut och det är för lite gas i systemet. Tänk om man bara kunde fylla den enkelt och få ett fungerande AC-system i sommar…
2010-06-24:   Funderar på om ett ”conversion kit” kan funka, eller om det barar är bortkastade pengar: DIY conversion kit R12->R134a >
2010-12-16: Frågat Hendel. Han kan fylla för 1.300:-. Kan det vara värt nästa sommar!
AC-kompressor

2008-08-30:    Rost i underkant vä framdörr   - fixat!
- Behöver fixas. Jag fick visserligen med en ny fräsch dörr, fast i fel färg. Men jag tror jag målar över rosten här tills vidare, enklare så.
2008-10-11:   Har hittat färgkoden. I motorrummet, på tvärbalken fram, strax framför batteriet. ”ERTMR”, ” Vert Triton Metallic”.
Färgkod
2009-07-23:   Rosten bortslipad på dörrens insida. Och rostskyddsmålat sedan, förstås.
2009-05-19:   Rosten bortslipad på dörrens utsida. Och rostskyddsmålat och lackat. Snyggt!
2011-10-01:   Återkommit på utsidan. Ny slipning + zinkgrund + topplack får rosten att hålla sig på plats ytterligare en tid.
Dörrost

Rosten bortslipad på insidan. Sedan målat med rostskyddsfärg.
Dörrost
Utsidan före slipning och målning.

2008-08-30:    Trasigt positionsljus vänster fram   - fixat!
- Behöver fixas. Svår del att finna begagnad för XM eftersom de ofta är i dåligt skick då plasten är nedbruten av solljuset.
2008-09-16:   Beställt fräscha begagnade positionsljus från en kille som skrotar en XM i Tomelilla. 300:- för båda inkl. frakt tyckte jag var skäligt. Kostar 454:-/st nya på Mekonomen.
2008-09-23:   Paketet ankommit. Köpt nya glödlampor till positionsljusen, lika bra att sätta i det när man har isär dem.
2008-10-11:   Var ju ganska lätt att byta. Fixat!
P-ljus

2008-08-30:    Vänster info-display indikerar trasigt bromsljus vid användning av blinkers   - fixat!
Misstänkte jordfel i baklampan. Tog isär kontaktdonet vid höger baklampa och skavde lite på kontakterna så det blev bättre kontakt. Felet borta sedan dess!
2008-09-23:   Tagit isär övriga baklampkontakter, duschat på elektronikrengöring + borstat med tandborste + spolat av med rengöringsspray och satt ihop igen för att förebygga problem. Samma behandling på jordpunkten innanför förrådslådan i bagageutrummets vänstra bakvägg – där var det oxid! Jordskruven var ganska rostig och borde kanske bytas, fast mätning med universalinstrument indikerade god kontakt, så det får vara.
Metoden från Club-XM
XM Break

Kostnader år 4:
   September 2011:
2011-09-23:   Beg fjäderbensfäste höger.   1.150:- Micke Andersson Bil & Maskin.
  Summa september:   1.150:-

Kostnader år 3:
   Sammanlagda kostnader år 3:
2011-08-31:   12 månader. 541 mil.   24.263:- = 44:85 per mil. Totalt, allt inräknat.
Uppdelat på:
Fasta kostnader
Bensin
Reparationer
Reservdelar
4.501:-
8.312:-
10.150:-
1.660:-
= 8:32/mil eller 375:-/månad (skatt, försäkring, besiktning).
= 15:36/mil. Årsförbrukning 605 liter = 1,12 l/mil.
=   18:77/mil eller 846:-/månad.
Många reparationer i år. Drivaxel, oljetråg, gasklockor + nya sommardäck.
   Kostnader år 3, uppdelat månad för månad:
   Augusti 2011:
2011-08-15:   Luftfilter, Mahle.   240:- Mekonomen.
2011-08-15:   Bensin, 73 liter. Full tank.   1.030:- Statoil Farsta. Mätarställn 347237. 73 liter/76 mil = 0,96 liter per mil.
  Summa augusti:   1.270:-
   Juli 2011:
2011-07-18:   Bensin, 75 liter. Full tank.   1.050:- Mätarställn 346477. 75 liter/73 mil = 1,03 liter per mil.
  Summa juli:   1.050:-
   Juni 2011:
2011-06-30:   Bensin, 65 liter. Full tank.   881:- Mätarställn 345747. 65 liter/75 mil = 0,87 liter per mil.
2011-06-23:   Bensin, 31 liter. Full tank.   433:- Mätarställn 344994. 31 liter/30 mil = 1,03 liter per mil.
2011-06-22:   Byte oljetråg inkl. beg tråg samt oljebyte och byte oljefilter.   2.700:- Micke Andersson Bil & Maskin.
2011-06-22:   Beg oljetråg.   400:- Micke Andersson Bil & Maskin.
2011-06-22:   Motorolja:   Castrol Magnatec 5W40. 6,5 liter + oljefilter   1.275:- Micke Andersson Bil & Maskin.
2011-06-22:   Fyllning av fjädringsklockor fram + bak. Byte HA-klocka bak + bromsacc. Provtryckning HA-klocka fram -ok.   3.150:- Micke Andersson Bil & Maskin.
2011-06-22:   Fyllning av LHM, 2 liter.   125:- Micke Andersson Bil & Maskin.
2011-06-06:   Bensin, 72 liter. Full tank.   1.035:- Mätarställn 344699 (?). 72 liter/62 mil = 1,16 liter per mil.
  Summa juni:   9.999:-
   Maj 2011:
2011-05-31:   Bilskatt.   2.311:- Transportstyrelsen
2011-05-13:   Beg sommardäck   1.000:- 4 st Nokian NRHi, 195/65R15. Privatperson, Tyresö.
2011-05-11:   Besiktning.     300:- Svensk Bilprovning, Högdalen
  Summa maj:   3.611:-
   April 2011:
2011-04-12:   Bensin, 70 liter. Full tank.   1.017:- Statoil Farsta. Mätarställn 344079. 144 liter/103 mil = 1,40 liter per mil. Vinter + stadstrafik.
  Summa april:   1.017:-
   Mars 2011:
2011-03-11:   Bensin, 74 liter. Full tank.   1.034:- Statoil Farsta.
  Summa april:   1.034:-
   Januari 2011:
2011-01-19:   Vinterskydd till grillen (kylaren)   420:- Lagerstedts
  Summa januari:   420:-
   December 2010:
2010-12-30:   Trafikförsäkring, helår   1.890:- Salus Ansvar. 5:17/dag, 158:-/månad.   (Noterar att premien sjunkit med 25%. Undrar varför…?)
2010-12-16:   Byte drivaxel v fram + returslang   2.500:- Hendel Bil & Motor
  Summa december:   4.390:-
   November 2010:
2010-11-15:   Bensin, 65 liter. Full tank.   841:- Statoil Farsta. Mätarställn 343054.
  Summa november:   841:-
   Oktober 2010:
2010-10-02:   Bensin, 80 liter. Full tank.   991:- Statoil Farsta. Mätarställn 342496. 80 liter/67 mil = 1,19 liter per mil. Stadstrafik.
  Summa oktober:   991:-
   September 2010:
  Summa september:   0:-

Kostnader år 2:
   Sammanlagda kostnader år 2:
2010-08-31:   12 månaders innehav till. 494 mil.   12.728:- = 25:76 per mil. Totalt, allt inräknat.
Uppdelat på:
Fasta kostnader
Bensin
Reparationer
5.068:-
7.085:-
575:-
= 10:26/mil eller 422:-/månad (skatt, försäkring, besiktning).
= 14:34/mil. Årsförbrukning 545 liter = 1,10 l/mil.
=   1:16/mil eller 48:-/månad. Inkl. ombesiktningskostnader.
Rimliga kostnader. Mycket låga reparationskostnader i år noteras tacksamt!
Jfr skatteverkets norm för skattefri ersättning för egen bil i tjänsten = 18:50/mil (2010). Då räknar de förstås med tre ggr körsträckan. Om fasta kostnaderna slås ut på 1500 mil blir de 3:38/mil och totala milkostnaden blir då 18:88. Alltså nästan lika med skatteverkets norm! Men då är som sagt reparationskostnaderna i år extremt låga. För att klara 18:50/mil måste man skaffa sig en snålare bil än en XM med V6. ;-)
   Kostnader år 2, uppdelat månad för månad:
   Augusti 2010:
2010-08-06:   Bensin, 64 liter. Full tank.   825:- Statoil Sköndal. Mätarställn 341823. 64 liter/73 mil = 0,88 liter per mil (0,90 enl färddatorn). Historiskt lågt!
  Summa augusti:   825:-
   Juli 2010:
2010-07-18:   Bensin, 72 liter. Full tank.   1.042:- Statoil Kode. Mätarställn 341091. 72 liter/69 mil = 1,04 liter per mil.
2010-07-02:   Bensin, 42 liter. Full tank.  547:- Statoil. Mätarställn 340394. 42 liter/39 mil = 1,08 liter per mil.
  Summa juli:   1.589:-
   Juni 2010:
2010-06-28:   Ombesiktning.   200:- Svensk Bilprovning. Mätarställn 340317.
2010-06-08:   Ombesiktning.   200:- Svensk Bilprovning. Mätarställn 340049.
2010-06-01:   Bensin, 80 liter. Full tank.  1.042:- Statoil Sköndal. Mätarställn 340000. 153 liter/137 mil = 1,12 liter per mil.
  Summa juni:   1.442:-
   Maj 2010:
2010-05-28:   Bilskatt.   2.249:- Transportstyrelsen.
2010-05-20:   Bensin, 68 liter. Full tank.   873:- Statoil Sköndal.
2010-05-20:   Bromsmonteringssats fram   175:- EKG bildelar
  Summa maj:   3.297:-
   April 2010:
2010-04-30:   Bensin, 73 liter. Full tank.   989:- Statoil Sköndal. Mätarställn 338631. 73 liter/51 mil = 1,43 liter per mil, stadstrafik + korta vintersträckor.
2010-04-29:   Besiktning.   300:- Svensk Bilprovning. Mätarställn 338608.
  Summa april:   1.289:-
   Januari 2010:
2010-01-07:   Trafikförsäkring, helår  2.519:- Salus Ansvar. Bytt bolag. 6:90/dag, 210:-/månad.   (Jämförelse: Gjensidige: 2.628:-.)
  Summa januari:   2.519:-
   December 2009:
  Summa december:   0:-
   November 2009:
2009-11-30:   Bensin, 73 liter. Full tank.   879:- Statoil Farsta. Mätarställn 338121. 73 liter/62 mil = 1,17 liter per mil, enbart stadstrafik.
  Summa november:   879:-
   Oktober 2009:
2009-10-17:   Bensin, 73 liter. Full tank.   888:- Statoil Farsta. Mätarställn 337495. 73 liter/62 mil = 1,17 liter per mil, enbart stadstrafik. Bra!
  Summa oktober:   888:-
   September 2009:
  Summa september:   0:-

Kostnader år 1:
   Sammanlagda kostnader år 1:
2009-08-31:   12 månaders innehav. 722 mil.   29.291:- (avdrag 956:- periodisering av försäkring) (avdrag 874:- periodisering av bränsle)
= 41:80 per mil. Totalt, allt inräknat.
Uppdelat på:
Fasta kostnader 5.177:- (=431:-/månad eller 7:20/mil) (skatt, försäkring, besiktning).
Bensin 10.585:- (14:70-/mil)
Reparationer 13.304:- (=1108:-/månad eller 18:40/mil)
Denna XM visar sig alltså betydligt dyrare att åka än min tidigare CX där jag klarade mig på 22:70/mil. Denna är nästan dubbelt så dyr i fasta kostnader, 2:- milen dyrare i bensin men framför allt tre gånger så dyr i reparationer. Framförallt är det hydraulröret och fjädringscylindern bak som kostade 6.200:- att byta, det utgör halva reparationskostnaderna och sådana fel hade jag inte på CX:en.
Skatteverkets norm för skattefri ersättning för egen bil i tjänsten är 18:50/mil (2008).
Konsumentverket anger att en Saab 9-3 årsmodell -00 kostar 27:- per mil att åka.
Nu måste den klara kommande året med få reparationer - annars är det ju inte lönsamt att åka gammal lyxbil! ;-)
   Kostnader år 1, uppdelat månad för månad:
   Augusti 2009:
2009-08-31:   Bensin, 73 liter. Full tank.   874:- Statoil Farsta. Mätarställn 336878. 134 liter/132 mil = 1,02 liter per mil. Bra!
2009-08-27:   Vinterdäck, odubbade på stålfälg.   500:- Hankook Icebear W440 195/65R15 91T. Tillverkade v 3307. Färska och fina! Inklusive hjulbultar!
2009-08-09:   Bensin, 69 liter. Full tank.   856:- Statoil Göteborg.
2009-08-07:   Byte HA-klocka fram.   300:- Te-Da bilservice Hönö.
  Summa augusti:   2.530:-
   Juli 2009:
2009-07-30:   Trafikförsäkring, fem månader   1.196:- Gjensidige. Helårspremie 2.806:-. 7:69/dag. Premieökning 26% jfrt förra året - anmärkningsvärt.
(Jämförelse: Länsförsäkringar 3.465:-. Citroënförsäkring 3.938:-. If 5.560:-.)
2009-07-25:   Bensin, 61 liter. Full tank.   751:- Statoil Farsta. Mätarställn 335556. 61 liter/58 mil = 1,05 liter per mil. Landsväg. Godkänt.
2009-07-18:   Fördelarlock + rotor.   1.117:- Nettodelar. Inkl frakt.
2009-07-05:   Bensin, 63 liter. Full tank.   790:- Statoil Åkersberga. Mätarställn 334980. 63 liter/50 mil = 1,26 liter per mil.
2009-07-03:   Gör-det-själv-platshyra, oljebyte.   115:- OKQ8.
  Summa juli:   3.969:-
   Juni 2009:
2009-06-13:   Bensin, 65 liter. Full tank.   850:- Statoil. Mätarställn 334480. 65 liter/50 mil = 1,32 liter per mil (1,49 enl färddatorn).
2009-06-09:   Ombesiktning.   150:- Bilprovningen.
2009-06-08:   Däcklagning.   150:- Skanstulls däck.
  Summa juni:   1.150:-
   Maj 2009:
2009-05-28:   Bilskatt.   2.227:- Transportstyrelsen.
2009-05-25:   Hydraulklockor + HA-klocka fram.   1.645:- Nettodelar. Inklusive frakt.
2009-05-11:   Bensin, 62 liter. Full tank.   753:- Statoil. Mätarställn 333992. 158 liter/116 mil = 1,36 liter per mil.
2009-05-11:   E85, 10 liter.   95:- Statoil.
2009-05-04:   Besiktning.   300:- Svensk Bilprovning.
2009-05-01:   E85, 5 liter.   50:- Statoil.
2009-05-01:   Bensin, 15 liter.   174:- Statoil.
  Summa maj:   5.244:-
   April 2009:
2009-04-30:   Gör-det-själv-platshyra.   228:- OKQ8.
2009-04-21:   Bensin, 25 liter.   300:- Statoil. Mätarställn 333646.
2009-04-21:   E85, 6 liter.   57:- Statoil.
2009-04-08:   Bensin, 15 liter.   176:- Statoil. Mätarställn 333485.
  Summa april:   661:-
   Mars 2009:
2009-03-06:   Bensin, 20 liter.   234:- Statoil. Mätarställn 333235.
  Summa mars:   234:-
   Februari 2009:
2009-02-25:   Byte fjädringscylinder höger bak 1.700:- Hendel Citroën-service.
2009-02-19:   Byte hydraulör bak 4.500:- Hendel Citroën-service.
2009-01-19:   Byte stabilisatorstag   1.000:- Hendel Citroën-service.
  Summa februari:   7.200:-
   Januari 2009:
2009-01-14:   Tändstift 150:- Biltema. 6 st Eyquem RFC58LS5 á 24:90 .
2009-01-14:   Bensin, 57 liter. Full tank. 605:- Statoil. Mätarställn 332828. 73 liter/49 mil = 1,49 liter per mil. Nästa tankning senast 333420.
2009-01-14:   E85, 16 liter.   154:- Statoil.
  Summa januari:   909:-
   December 2008:
2008-12-07:   2 liter LHM   155:- Statoil
  Summa december:   155:-
   November 2008:
2008-11-21:   Glykol, 1 liter. 59:- EKG bildelar.
2008-11-17:   Bensin, 72 liter. Full tank. 779:- Statoil. Mätarställn 332336. 72 liter/64,9 mil = 1,11 liter per mil. (Med Sala-resan borträknad blir det 45,2 liter / 37,9 mil = 1,19 liter per mil för den övriga körningen = som vanligt.)
2008-11-07:   Motorolja helsyntet 5W-40 2x4 liter   438:- Biltema
2008-11-07:   Oljefiltertång.   60:- Biltema
2008-11-07:   1 liter LHM   70:- Biltema
2008-11-07:   Bättringsfärg, spray "vert polo".   40:- Biltema
2008-11-04:   Bensin, 72 liter. Full tank.   799:- Statoil. Mätarställn 331687. 72 liter/59,2 mil = 1,21 liter per mil, blandad körning, med 12,5% E85.
  Summa november:   2.245:-
   Oktober 2008:
2008-10-16:   2 liter LHM   170:- Statoil.
2008-10-10:   Bensin, 67 liter. Full tank. 833:- Statoil. Mätarställn 331095. 77 liter/61,5 mil = 1,25 liter per mil, blandad körning, med 10% E85.
2008-10-10:   E85, 10 liter. 87:- Statoil. 12,50% E85-inblandning.
2008-10-09:   Oljefilter   114:- EKG bildelar. Filter Mann W840.
  Summa oktober:   1.204:-
   September 2008:
2008-09-23:   2 glödlampor parkeringsljus. 38:- Statoil
2008-09-23:   1 liter LHM   85:- Statoil
2008-09-21:   Glödlampa bakljus. 25:- OKQ8
2008-09-16:   Beg. positionsljus fram. 300:- Abbes bil & delar.
2008-09-16:   Bensin, 23 liter. Full tank. 312:- Statoil. Mätarställn 330480. 31 liter/23 mil = 1,34 liter per mil. Inte så illa för stadstrafik (färddatorn anger 1,42).
2008-09-16:   E85, 8 liter. 70:- Statoil. 10% E85-inblandning är bra för rensning av insprutningssystemet och höjning av oktanhalten.
2008-09-03:   Bensin, 68 liter. Full tank. 903:- Statoil. Mätarställn 330254. 68 liter/60 mil = 1,13 liter per mil. Inte fullt så illa som färddatorn anger alltså!
2008-09-02:   Bytt bromsbelägg fram.   500:- Hendel Citroën-service i Bredäng.
  Summa september:   2.233:-
   Augusti 2008:
2008-08-30:   Bensin, 72 liter. Full tank.   957:- Statoil Hönö. Mätarställn 329652.
2008-08-30:   2 liter LHM   170:- Statoil.
2008-08-30:   Trafikförsäkring   2.260:- Gjensidige, helår. 6:19 / dag.
  Summa augusti:   3.387:-

Bränsleförbrukning:
2008-11-07:    Sthlm-Sala t o r, 27 mil. 1,00 liter/mil enl. färddatorn. Hälften motorväg, hälften landsväg. Medelhastighet 78 km/h.
2008-11-04:    Blandad körning stadstrafik + en gång Uppsala, 59 mil. 1,22 liter/mil.
2008-10-10:    Blandad körning stadstrafik + en gång Uppsala, 61 mil. 1,25 liter/mil.
2008-09-03:    Göteborg - Stockholm plus lite extra, 68 mil. 1,13 liter/mil (enligt färddatorn 1,17 liter/mil), motorväg, takbox.

Till startsidan Till huvudsidan med mekartips Citroënakuten -källan till kunskap! Till sidans topp Till toppen av sidan